Hanterar ni era unghingstar annorlunda??

Isabelle L

Trådstartare
Ni westernryttare som har unghingstar ... Hanterar ni dom på nåt annorlunda sätt?? ( dom som ev ska behållas som hingstar alltså ;))

Har hört lite olika från folk tex att man inte låter hingstarna titta eller gnägga på ston när man leder dom, endel tycker att man ska rida in hingstarna tidigare osv......

Bara nyfiken på hur ni andra gör och lär era hästar??

Sv: Hanterar ni era unghingstar annorlunda??

Nu har ju inte jag nån hingst själv,(som du vet :D) men vad jag sett så är det väldig diciplin på hingstarna. Och jag tycker att det är bra! Man kan ha hingstar och ston i en salig blandning på tävling utan att det märks vilken som är vad. Det blir ofta väldigt trångt på framridningsbanan på tävlingar, och då funkar det inte om man har en "hingstig" hingst som ska gnägga åt vartenda sto.

Jag har ju nu ingen unghingst men väl en äldre och de krav jag har på honom är att han inte får gnägga åt stona när jag hanterar honom.
Man bör undvika att de får nosa på ston t ex över staket för att inte trigga igång en massa.
Enklast är såklart om man börjar direkt när de är små, men "min" hingst har då iaf köpt det, tror dock att han haft samma krav på sig innan.
Dessutom leds han enbart med kedja vid betäckning, det tror jag också är rätt vanligt.

Det låter som att du hanterar honom så som jag har tänkt med min unghingst. Än så länge han inte hingsthormonerna kickat igång men det är ju väldigt bra om man kan sätta klara regler med en gång så att han inte lär sig nåt annat. :)

Nån mer som har ideer om hur man ska hantera hingstarna annorlunda mot ston och valackar??

Elanor: Ja visst är det imponerande att se hingstarna så välhanterade! Tanken är att Legend ska bli precis sån ;)

Bra att du vill lära upp honom rätt, så han blir en trevlig individ.

Får jag lov att fråga varför du vill spara honom som hingst? Alltid intressant att höra hur andra ser på sina hingstar, och vilket avelsmål du har.

Jag vill ev spara honom som hingst för att jag ska ha honom att tävla på och får man en hingst riktigt bra så upplever jag att man får "det lilla extra" när man tränar.

Sen skulle han oxå ev. få betäcka våra ston hemma.
Men.... Jag kommer bara att behålla honom som hingt om jag tycker att han blir riktigt bra i huvudet och fin och korrekt i kroppen! :) Och ang. betäckning så gäller det ju bara om jag tycker att han verkar vara en bra komination till stona hemma. Jag kommer inte låta honom betäcka dom bara för att jag råkar ha en hingt hemma.....

Men det känns ju mer logiskt att uppfostar honom nu som att han skall behållas som hingst och blir han valack så har man bara lite gratis diciplin ;)

Några fler som har synpunkter på hur man uppfostar sina unghingstar?? :)

Tja jag ser helst att de slipper gå själva, gärna ihop med en annan hingst, de får då utlopp för en massa energi på ett naturligt sätt.
I brist på bra sallskapshingst så kan en valack duga.
Sysselsätt från början, sadelvänj så snart som möjligt, ja jobba med dom mycket helt enkelt.
Men det mesta gäller nog som för alla hästar, de ska kunna uppföra sig och fatta att när dom är med oss så jobbar man, leka får man göra med hästpolarna!

Hej,
Vi hanterar våra unghingstar lite efter hur dom är som " person".
Nu har vi fördelen med en äldre van hingst hemma och han hjälper ju till att hormonerna inte " goes nuts" så att säga :laugh:
dom går dock inte tillsammans med den äldre men även han vet sin plats genom att jobb e jobb och fritid e fritid, han är dock en " riktig" hingst som gärna låter brudarna veta var han är osv men aldrig vid hantering.
Våra hingstar får inte rulla ut " slangen" vid hantering el flema.
Men detta gäller även våra tävlings ston, dom får lära sig att inte lyfta på svansen el " ge blickar" under hantering och detta funkar minst lika bra som ovan me hingstar.
Träning och tävling ( all hantering för den delen) kan va lika jobbig med både ston och hingstar undre betäcknings säsong och hög brunst.
Sen låter vi alltid unghingstar gå tillsammans med en "vis gammal man" gärna lite sent kastrerad val då denne oftast hingst fostrar men slås inte lika våldsamt tills dom är tre- fyra år och börjar tävla, då går dom oftast en o en.

Oj va mkt de blev ;)
Hoppas de går o läsa detta.
Mvh Madde

Bra svar! :D Min lilla unghingst är numera valack då vi kände att det blev lite för mycket jobb med en hingst, framförallt med hagar osv. Han började nämligen gå ut.. :grin: Nu är han en mycket trevligare och mer tillfreds individ :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 024
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård