Hans mustach förstör för oss

Jag tänker lite som så att om min partner hade bett mig spara ut håret på fiffin eller ändra något annat hade jag frågat mig: Är det viktigt för mig att ha det som det är nu? Om ja: då hade han fått ta det som det är. Om nej: då hade jag iallafall testat att spara ut. Trivs jag inte, åker det av igen.

Min gubbe har mycket skägg och mustasch. Jag vill att han har kvar det för det är fint men det är hans skägg = hans slutgiltiga beslut. Detsamma gäller allt med honom, han får göra precis som han vill och jag får göra som han vill. Jag vill att han klipper håret innan jul/nyår och midsommar, det är nog mitt enda "krav". Men om han skulle säga nej gör jag såklart ingen affär av det.

Det finns saker jag föredrar med kroppen och kroppsbehåring. Men det ger inte mig rätten att bestämma över någon annans val.

Det du beskriver är ju ett läge där det går att kompromissa (sex men inget oralsex med buske).
Om du de första åren är slätrakad, därefter bestämmer dig för att odla en jättebuske och din partner då säger nej till all sex och närhet?
Då skulle jag tycka att partnern var stelbent och ovillig till någon form av kompromiss. Om hen tyckte att jag var så oattraktiv med behåring skulle vi inte kunna fortsätta vara ett par. Man är ju två i relationen. På vilket sätt TS själv har försökt möta mannen på vet vi ju inte. Hur försöker hon göra något åt bristen på samliv förutom att säga till honom om att hon inte tycker om hans mustasch? Det finns ju väldigt liten möjlighet till kompromiss om någon absolut behöver kyssar och hångel för att komma igång men absolut inte tål mustacher och den andra har en mustasch som den vill ha kvar.

Det du beskriver är ju ett läge där det går att kompromissa (sex men inget oralsex med buske).
Om du de första åren är slätrakad, därefter bestämmer dig för att odla en jättebuske och din partner då säger nej till all sex och närhet?

Men man kan ju inte kräva att man ska vara som man var när man träffades hela livet? Folk förändras och utvecklar, ändrar åsikter och smak, nya tankar.

Där håller jag nog med dig. Det där med "din mustasch är viktigare än mig/än vårt förhållande" - jag skulle bli förtvivlad om jag hamnade på den nivån i kommunikationen. Hur fasen tar man sig vidare efter ett sådant yttrande? Jag kan faktiskt inte svara på det.

Nu får jag bli lite petig, men jag har inte skrivit att skägget skulle vara viktigare än själva förhållandet. Jag har skrivit att han väljer skägget över ett samliv med sin partner (och gör det med en axelryckning verkar det som). Jag tycker att det är stor skillnad på de två. Att säga att "skägget är viktigare än förhållandet" eller "skägget är viktigare än mig" är absolut manipulativt och inte bra kommunikation. Att säga att han väljer skägget över ett samliv är i sammanhanget ett konstaterande. Det finns massor med situationer där man väljer annat över att ha ett samliv. Tex en sådan enkel grej att om man har en massa övertid på jobbet och väljer sömn över samliv med partnern en period.
Alltså, att välja A över B är inte detsamma som att säga att "du tycker att A är viktigare än C".

Men man kan ju inte kräva att man ska vara som man var när man träffades hela livet? Folk förändras och utvecklar, ändrar åsikter och smak, nya tankar.

Nej, såklart inte och jag har inte påstått något annat heller. @monster1 gav ett exempel på situation där det fanns en rättfram, enkel kompromiss. Jag gav en annan situation där det inte fanns en självklart kompromiss och frågade hur @monster1 hade ställt sig till den situationen.

Nu får jag bli lite petig, men jag har inte skrivit att skägget skulle vara viktigare än själva förhållandet. Jag har skrivit att han väljer skägget över ett samliv med sin partner (och gör det med en axelryckning verkar det som). Jag tycker att det är stor skillnad på de två. Att säga att "skägget är viktigare än förhållandet" eller "skägget är viktigare än mig" är absolut manipulativt och inte bra kommunikation. Att säga att han väljer skägget över ett samliv är i sammanhanget ett konstaterande. Det finns massor med situationer där man väljer annat över att ha ett samliv. Tex en sådan enkel grej att om man har en massa övertid på jobbet och väljer sömn över samliv med partnern en period.
Alltså, att välja A över B är inte detsamma som att säga att "du tycker att A är viktigare än C".
Men jag menade inte dig med den kommentaren, det var TS som skrev så.

Då skulle jag tycka att partnern var stelbent och ovillig till någon form av kompromiss. Om hen tyckte att jag var så oattraktiv med behåring skulle vi inte kunna fortsätta vara ett par. Man är ju två i relationen. På vilket sätt TS själv har försökt möta mannen på vet vi ju inte. Hur försöker hon göra något åt bristen på samliv förutom att säga till honom om att hon inte tycker om hans mustasch? Det finns ju väldigt liten möjlighet till kompromiss om någon absolut behöver kyssar och hångel för att komma igång men absolut inte tål mustacher och den andra har en mustasch som den vill ha kvar.

Kan hon gör något åt bristen på samliv då?
För mig är det inte självklart att hon kan det. Jag tror inte att man kan styra vad man attraheras av, även om hon ville så tror jag inte att det går att vänja sig vid mustaschen till den grad att det åtminstone inte stör längre.

Jag har ett problem i mitt förhållande som jag skulle behöva få lite input.
Min kille har från början vi blev tillsammans (4 år) vetat att jag inte tycker om skägg och mustach, jag tycker sällan det är snyggt på någon , men störta grejen är att jag tycker det är rent av obehagligt och får kväljningar vid kyssar om något hårstrå kommer in i munnen.

Han har vetat om detta om har därför alltid rakat bort mustachen men behållt skägget som en kompromiss. Skägget får han gärna ha kvar om han tycker om det för jag älskar honom oavsett att jag tycker det är snyggare utan. Problemet nu är att han har slutat raka bort mustachen. Jag saknar något så fruktansvärt att vilja kyssa den jag älskar och tycka det är trevligt inte obehagligt. Han säger bara "äsch du vänjer dig" . Vi har inte kysst varandra på månader nu. Sexlivet ekar tomt för jag tänder på kyssar och distsnsen mellan oss har blivit för stor. Har svårt att ens bli våt vid förspel när vi inte kysser varandra.

slutsatsen är alltså att han älskar sin mustach mer än han älskar mig? Det gör mig så fruktansvärt ledsen att han inte kan göra ens en sådan grej för min skull. Omvänt skulle jag aldrig göra så mot honom. Själklart skulle jag axeptera i princip nästan vad som helst på kroppen som han vill ändra/spara ut/gå upp i vikt etc. Men när det påverkar mig så att jag tycker en så viktig grej som kyssar är obehagliga...

Känner mig som skit..känns elakt mot honom när han älskar sin mustsch (mer än mig)att be honom att ta bort den. Men jag kan inte hjälpa hur jag känner.

Känner mig oälskad och oviktig, hur kan det rulla på månader och han tycker det är fine utan närhet å sex?! Blir ledsen..

Om jag är idioten i detta så får ni gärna skriva det..

Jag förstår dig precis. Min partners skägg är vältrimmat och jävligt snyggt, han har "mustasch" men den är så kort och går precis bara ihop med skägget så jag känner den inte om vi kysser varandra. Möjligtvis på "utsidan" men absolut inte så att jag kysser PÅ mustaschen eller hur man ska säga! :o:love:

Jag tycker att alla former utav "hipster" skägg är vulgärt fult och fattar inte varför snygga killar förstör sig. :wtf:

Det enda jag faktiskt tycker är snyggt och accepterar är så som min partner har, det är genomgående snyggt och klassiskt, vilken tur för mig! ;):D

MEN:

Har du frågat honom rätt ut att "Varför har du börjat ha kvar mustaschen när du inser hur illa den berör mig?"
Vi har inget samliv längre, varför?
Älskar du mig eller har du lämnat förhållandet?

Senast ändrad:
J
Jag har ett problem i mitt förhållande som jag skulle behöva få lite input.
Min kille har från början vi blev tillsammans (4 år) vetat att jag inte tycker om skägg och mustach, jag tycker sällan det är snyggt på någon , men störta grejen är att jag tycker det är rent av obehagligt och får kväljningar vid kyssar om något hårstrå kommer in i munnen.

Han har vetat om detta om har därför alltid rakat bort mustachen men behållt skägget som en kompromiss. Skägget får han gärna ha kvar om han tycker om det för jag älskar honom oavsett att jag tycker det är snyggare utan. Problemet nu är att han har slutat raka bort mustachen. Jag saknar något så fruktansvärt att vilja kyssa den jag älskar och tycka det är trevligt inte obehagligt. Han säger bara "äsch du vänjer dig" . Vi har inte kysst varandra på månader nu. Sexlivet ekar tomt för jag tänder på kyssar och distsnsen mellan oss har blivit för stor. Har svårt att ens bli våt vid förspel när vi inte kysser varandra.

slutsatsen är alltså att han älskar sin mustach mer än han älskar mig? Det gör mig så fruktansvärt ledsen att han inte kan göra ens en sådan grej för min skull. Omvänt skulle jag aldrig göra så mot honom. Själklart skulle jag axeptera i princip nästan vad som helst på kroppen som han vill ändra/spara ut/gå upp i vikt etc. Men när det påverkar mig så att jag tycker en så viktig grej som kyssar är obehagliga...

Känner mig som skit..känns elakt mot honom när han älskar sin mustsch (mer än mig)att be honom att ta bort den. Men jag kan inte hjälpa hur jag känner.

Känner mig oälskad och oviktig, hur kan det rulla på månader och han tycker det är fine utan närhet å sex?! Blir ledsen..

Om jag är idioten i detta så får ni gärna skriva det..

Det har hänt genom åren att jag har slutat ha skor som min man avskyr, jag sminkar mig lite mindre än vad jag gjorde innan jag träffade honom (han tycker att läppstift är direkt avtändande t ex), han har slutat ha vissa kläder som jag tycker är görfula, och han har inte tjockt skägg ("orakad" går bra :love: ) eller mustasch för att han vet att jag ogillar det. Jag har slingor i håret o nyligen blev jag lite halvsugen på att ta bort dom och hörde mig för om vad han tyckte. Han tyckte dom var fina, o då fick dom vara kvar.
Detta handlar inte om maktspel eller om att "styra" varandra, utan det handlar om att bry sig om vad den person tycker som man gärna vill ska fortsätta bli kåt på en.

Man får vara lite rädd om "gnistan", speciellt om man ska vara ihop länge.

Men TS jag håller med andra här, mustaschen verkar inte vara problemet, utan en symptom på problemet. I början brydde han sig om vad du tyckte, nu bryr han sig inte och tycker du ska "vänja dig", såpass att nu har sexlivet dött. Så jävla viktig borde inte den där mustaschen vara att han är beredd att offra sitt sexliv med dig. :confused::confused: Något verkar fel....

Först och främst så tycker jag inte att ni kan jämföra detta med att raka av håret på huvudet eller kräva något annat som förändrar utseendet. Det handlar ju inte om att jag inte upplever något oattraktivt utan att det är obehagligt. Det är obehagigt med hår i munnen helt enkelt och det är ju inget jag kan rå för? Det närmaste ni kan jämföra detta med är väl om han ville att jag skulle raka fiffi för att han skulle vilja gå ner på mig och att vi båda tyckte att oralsex var väldigt viktigt i förhållandet. Svaret på det är att jag LÄTT hade gjort det då jag faktiskt redan gör det för hans skull. Jag rakar mig inte för egen del utan vi hade den diskussionen förut om att han föredrar rakat och därför rakar jag mig. Varför skulle jag inte? Jag älskar honom vill att han ska kunna vilja uppskatta sex osv.

Skillnanden i detta är väl att håret i ansiktet syns vilket könshåret inte gör. Och visst kan det vara så att han tycker han är snyggare i mustachen än utan, det jag funderar över är varför det var okej att raka sig i flera år men sedan komma på att nej den uppoffringen vill jag inte göra längre. . Mest det som gör mig ledsen.

Jag skulle inte reagera över NÅGOT utseendemässigt som han vill göra eftersom jag älskar ju insidan och för den underbara människa han är eller hur? Problemet ligger ju i att jag tycker hår är obehagligt i munnen.. skulle ni be en kille som inte ville slicka en hårig tjej att söka hjälp hos psykolog eller skulle ni säga åt honom att låta bli att slicka om han tyckte det var obehagligt och vara intima på andra sätt istället? Förmodligen det senare...

Och det är ju det jag har gjort.. slutat kyssas.. men jag vill inte leva i ett förhållande utan kyssar :( samtidigt älskar jag den här mannen så mycket att jag nog får acceptera att det kanske blir så.

Ni skriver att förhållandet verkar ha andra problem som inte har med mustachen att göra.. och nej jag skulle säga att vi har ett riktigt bra förhållande i övrigt. Det är inte så att vi slutat gosa och liknande men det blir inga kyssar. Vi älskar varandra och får höra det varje dag. Han är otroligt omtänksam underbar stöttande på alla sätt och vis.

Ni skriver att förhållandet verkar ha andra problem som inte har med mustachen att göra.. och nej jag skulle säga att vi har ett riktigt bra förhållande i övrigt. Det är inte så att vi slutat gosa och liknande men det blir inga kyssar. Vi älskar varandra och får höra det varje dag. Han är otroligt omtänksam underbar stöttande på alla sätt och vis.

Men å andra sidan gör han något som gör att du inte ens vill kyssa honom, ert sexliv har försvunnit o du är så olycklig över det hela att du skriver om det i ett internetforum.

Det är inte bra. Även om det är bra i övrigt.

Det jag misstänker att han gör just nu är att försöka vänta ut mig *om jag väntar tillräcklig länge kommer hon ge efter*

Jag håller helt med er om att det är som ett maktspel, och det platsar inte i ett förhållande. Tror inte någon av oss har den avsikten att det skulle bli så..

Nu utgår ju du ifrån att TS har förklarat det hela för honom. Hon kanske aldrig ens sagt vad problemet är och då väljer han ju inte.
Om hon satt sig ner och förklarat att hon inte klarar av att kyssa honom när han har mustasch och kyssar är ett måste för sexlivet, ja då har han valt. Men hon har ju också valt då att inte ha sex. Hellre skippa kyssar och sex än stå ut med att ev få hårstrån i munnen

Men vi vet ju inte hur kommunikationen ser ut. Han kanske bara märkt att hon inte vill kyssa honom och sexlivet suger, utan att egentligen veta varför. Eller kanske TS har satt ett ultimatum: bort med mustaschen annars inget sex. Då sätter man sig gärna på tvären.

Det jag vill komma till är att du verkar tvärsäker på att han väljer mustaschen före sex alldeles medvetet. Men det vet vi ju inte. Skulle det vara så tror jag inte mustaschen är grejen i hans fall, det är nog andra problem som ligger bakom.

Men å andra sidan gör han något som gör att du inte ens vill kyssa honom, ert sexliv har försvunnit o du är så olycklig över det hela att du skriver om det i ett internetforum.

Det är inte bra. Även om det är bra i övrigt.
nej absolut just biten med kyssandet och sexet är ju inte bra alls just nu. ville bara förtydliga att förhållandet inte skulle vara bra i övrigt inte stämmer.

Nu utgår ju du ifrån att TS har förklarat det hela för honom. Hon kanske aldrig ens sagt vad problemet är och då väljer han ju inte.
Om hon satt sig ner och förklarat att hon inte klarar av att kyssa honom när han har mustasch och kyssar är ett måste för sexlivet, ja då har han valt. Men hon har ju också valt då att inte ha sex. Hellre skippa kyssar och sex än stå ut med att ev få hårstrån i munnen

Men vi vet ju inte hur kommunikationen ser ut. Han kanske bara märkt att hon inte vill kyssa honom och sexlivet suger, utan att egentligen veta varför. Eller kanske TS har satt ett ultimatum: bort med mustaschen annars inget sex. Då sätter man sig gärna på tvären.

Det jag vill komma till är att du verkar tvärsäker på att han väljer mustaschen före sex alldeles medvetet. Men det vet vi ju inte. Skulle det vara så tror jag inte mustaschen är grejen i hans fall, det är nog andra problem som ligger bakom.
Du har helt rätt i att han nog inte är helt på det klara med hur pass illa jag upplever det.. han vet att jag inte tycker om mustsch då det sticks, och han märker ju att jag inte vill kyssas.. men thats about it.. jag tycker det är jobbigt att ta upp för jag skäms över hur jag känner :(

Du har helt rätt i att han nog inte är helt på det klara med hur pass illa jag upplever det.. han vet att jag inte tycker om mustsch då det sticks, och han märker ju att jag inte vill kyssas.. men thats about it.. jag tycker det är jobbigt att ta upp för jag skäms över hur jag känner :(
Då kan du ju inte dra slutsatsen att han väljer mustaschen före dig heller Han vet ju inte ens om at han "väljer". Du kan ju inte klaga utan att våga vara ärlig mot honom. Ska han gissa sig till att mustaschen är problemet. Du har valt att sluta kyssas och därmed sabba samlivet före att prata med din karl

1. Du ska inte skämmas över hur du upplever att kyssa en mustasch!
2. Du måste nog välja här vad som är jobbigast... att ert förhållande håller på att krackelera eller att ta upp mustaschfrågan med han på allvar, så att han verkligen förstår att det inte är en utseendegrej för dig utan något helt annat.

Ingen människa kan läsa den andres tankar, ni måste prata om det!
Bit ihop nu och gör det, det kommer att gå bra! Pepp :up:

Jag får å ena sidan säga att självklart måste man få bestämma sitt utseende själv.
Men.
Å andra sidan tycker jag det vore skillnad om jag blev tillsammans med en skäggig kille och sedan krävde att han skulle raka sig för att jag tycker skägg är avtändande, gentemot om jag blir tillsammans med en rakad kille, klargör att jag tycker skägg är avtändande, och han sedan bestämmer sig för att skaffa skägg .

Jag skulle inte börja raka mig "därnere" för att min kille ville det om jag inte ville det själv, men å andra sidan skulle jag heller inte börja raka mig därnere om min kille sedan tidigare klargjort att han inte tände på rakade kön såpass att rakat = inget sex .

Förstår ni skillnaden i hur jag tänker? :)

Jag tycker alltså att killens beteende, att skaffa mustasch fast han vet sedan innan att TS ogillar det skarpt, är ett märkligt beteende. Det känns som att ni har djupare problem än mustaschen, som ni borde jobba på.
Och visst kan du säga "mig eller mustaschen" så länge du bara är beredd på att han mycket väl kan välja mustaschen...

Edit: och nu läste jag lite längre i tråden och tillägger Prata med honom! förklara att du faktiskt tycker det är obehagligt, inte bara fult/avtändande. Det är inget att skämmas över, och hellre i så fall skämmas lite än förstöra relationen pga bristande kommunikation :)

Senast ändrad:

Jag fattade TS som att hon hade berättat för honom att hon inte klarar av mustaschen och att pojkvännen är medveten om det men säger åt henne att "vänja sig". Nu har ju TS förklarat att det kan vara så att han inte riktigt förstått allvaret, och då blir det ju såklart en annan grej.
Precis som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte att det är mustaschen som är det stora problemet om han väljer bort sexlivet för den, då är nog förhållandet i övrigt inte 100%.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 707
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 612
Senast: Pratsch
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 833
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V