hanhund på utställning, som inte gillar andra hanar

Sv: hanhund på utställning, som inte gillar andra hanar

:bow::bow::bow: jsut vad jag menar, borde inte bli bättre av att skrämma hunden.

men jag tror det är menat att annvändas på elaka hundar, det är lite skillnad. en elak hund kanske du inte når på de vanliga viset. (nu har jag ingen aning om hur denna metod påverkar hundarna då ajg själv aldrig hört talas om de eller provat den. men jag skulle nog ge den en chans om jag had en elak hund!)
så det är upp till dig att avgöra om det är lämpligt eller ej. en elak hund tror jag inte tar skada av att man chockar han.

Hur väl fungerar din metod om utfallen kommer av osäkerhet??? Att då skrämma hunden vid hanhundsmöte kan väl knappast göra saken bättre?

Jag sa att jag inte skulle skriva något mer i den här tråden.
Men kan ändå inte låta bli…
Alltså grejen med min metod är själva överrakningen och att man förstärker det genom att ömka hunden,
De här två sakerna är det viktigaste, överraskning och ”stackars, stackars lilla hund” prat.

Det gör inte ont och görs det rätt så blir ingen hund skadad. Värken fysikt eller pysiskt
Det är faktiskt en rätt ”snäll” metod även om jag anser att man först ska ha provat allt annat.
(finns betydligt värre metoder än denna, tro mig)

Den går faktiskt bra att använda på rädda hundar också, men självklart måste det vara med förnuft.
Det är ju INTE den andra hunden som är dum och skrämmer utan plastpåsen som kommer bakifrån och som matte håller med om att det är en riktigt läbbig typ.
Förstår ni skillnaden?

Det är som jag ser det ingen nackdel att en hundagresiv hanne blir rädd för lite sten skrammel i mattes ficka och så slipper man problemet med anfall på andra hanar, som oavsett orsaken kan göra att både han själv och andra hundar blir svårt skadade.
Förutom att ägarna tycker det är jobbigt att gå ut med sin hund.

Flera av de hundar vi har använt den på har varit stora starka hanar där alternativet har varit i många fall avlivning eftersom ägaren inte klara av det.
De hundar som man kan få att sluta med andra sätt, lydnad som någon skrev är ju så klart inte aktuella.

Alltså för att samarfatta detta är det sista man tar till när allt annat har mislyckas.

men jag tror det är menat att annvändas på elaka hundar, det är lite skillnad. en elak hund kanske du inte når på de vanliga viset. (nu har jag ingen aning om hur denna metod påverkar hundarna då ajg själv aldrig hört talas om de eller provat den. men jag skulle nog ge den en chans om jag had en elak hund!)
så det är upp till dig att avgöra om det är lämpligt eller ej. en elak hund tror jag inte tar skada av att man chockar han.

Vet inte riktigt vad du menar med elaka hundar:confused:
Vad jag vet finns det inga sådana!
Förklara gärna vad du menar!

Vet inte riktigt vad du menar med elaka hundar:confused:
Vad jag vet finns det inga sådana!
Förklara gärna vad du menar!

nja alltså inte elaka ordagrant - utan sådana som gör utfall för att bita, inte sådana som gör utfall för rädsla/försvarr.
jag tycker att om en hund gör utfall för att bita och hotar den andra hunden så är den hundelak - den är inte rädd. en rädd hund gör det på avstånd för att ta de säkra före de osäkra. om hunden ändå kommer fram så brukar det inte hända så mycket. den rädda avvaktar och ser vad som händer. den "elaka" hugger.
om den är en hund som hugger så tycker jag man kan annvända din metod, är den rädd så behöver den självförtroende - inte bli skrämd.

klarare?? jag uttryckte väl kanske elak lite klumpigt.

Ja fast..
om den hundrädda bara gör utfall på avstånd så tror jag nog att det går att komma tillrätta med betendet på annat sätt, som att sita still tex medan den andra hunden passerar och då är ju inte min metod något som man behöver ta till.
Som jag flera gånger skrivit så tycker jag att man i första hand ska prova med lydnad, innan man tar till andra metoder som min och andra.

ja, men varför jag skrev det var frö att dom andra började ifrågasätta om man verkligen skulle annvända metoden på rädda hundar. och då skrev jag att jag bara skulle annvända den på "elaka" hundar. så jag har inte påstått att den ska annvändas som första hand på nån.
gjorde skillnad mellan rädda och "elaka". lydnad och självkänsla är väl det man ska annvända sig först av till allt..

Jag har varit på kurs hos en hundpsykolog och den rekommenderade ungefär en sån grej om man hade väldigt besvärlig hund vid hundmöten osv.

Grejen är att man använder inte våld utan det är psykologiskt hos hunden. Nu var h*n noga med att det skulle kastas någonstans bredvid hunden (liten petflaska med sten i) och när det skedde och hunden sökte kontakt skulle man ömka den mycket. Och det fungerade faktiskt. Utan våld och med dennes överseende var det fler hundar som bättrade sig.

Nu band man inte hunden någonstans utan man gick med den själv. Man gick då förbi andra hundar eller mötte dem.

Tror du läste lite dåligt, inget våld utövades. Inte ett ryck, inte några hårda ord utan man vände det psykologiskt till att när man möter annan hund så vänder man sig till matte för det är lite obehagligt att möta andra hundar. Nu var det menat till de som har problem med sin hund vid hundmöten mm.
När man har problem vid hundmöten så blir det ju tillslut att man undviker att gå när andra går, man orkar inte hålla emot och det är inget roligt att gå med sin hund. Är det då inte bättre att utföra lite psykologi och hunden vänder sig till dig istället för till det andra ekipaget.

Ser att du bor i Gävle det var där jag gick kursen och h*n har kurser för problemhundar och alla möjliga "vanliga" kurser. Det var jättebra. H*n har lång utbildning och har bla. jobbat med Anders Hallgren, denne vet vad h*n håller på med. Jag önskar dig lycka till för det var verkligen en bjässe du hade.

Givetvis tänker jag ju inte åka på utställning i helgen utan det tänkte jag göra kanske till nästa höst, så det var därför jag frågade om lite tips vad man kunde göra. Jag vill att detta ska vara en tråd där man kan byta lite tips och erfarenheter, och inte några påhopp.

Var det till mig???? Jag tyckte jag gav ett utförligt svar om hur JAG tränar inför utställning! :mad:

jag tycker du ska träna din hund i att focusera på dig istället för andra hundar innan du åker på utställning - just för storlekens skull.

Att det finns alla sorters hundar på utställning vet alla som varit på någon gång. Jag tränar min hund att focusera på mig så han bryr sig inte om andra hundar om dom är aggressiva eller busiga eller what ever.

Han skulle antagligen inte bry sig om din hund om han stod och skällde/morra två meter ifrån oss.

MEN om din hund kommer lös och ger sig på min hund kan varken du eller jag stoppa det.. Och därför tycker inte jag du ska åka på utställning med din hund förrän du har kontroll på den i alla lägen.
Du bör inte riskera andra hundars liv för att du vill få en bedömning på din.

Och än värre, nåns lika stor hund kanske inte ger vika för din heller, då blir det inte kul.... vill inte ens tänka tanken

Tyvärr kan man inte rekommendera brukshundsklubbar generellt. För ett år sedan propagerade jag för att mamma skulle gå på BK med sin schäfer. Mamma var dock inte välkommen och sättet som instruktörer och övriga valde att visa detta på, förvärrade hennes problem med hunden. Klubben får alla kollektivstall jag varit involverade i att att framstå som välkomnande, respekt- och hänsynsfulla och omtänksamma.

Väljer du att försöka med BK (för det finns bra klubbar) - gå dit och prata med instruktörerna. Diskutera ditt problem. Gå dit och titta på träningar. Läs anslagstavlan. Gör detta innan du betalar medlemskap.

*kl*

kan börja med att säga att jag aldrig har förstått vitsen med att avla fram aggressiva hundar som är så stora att folk inte kan hålla dem. ts har i det här fallet spridit dessa gener vidare, så jag antar att det är okej för rasklubben?

hur som helst måste man tänka "säkerhet först". de allra flesta försöker faktiskt att lära hunden att fokusera på enbart matte, men hur många är skickliga nog att lyckas? de gör fel, och resultatet blir opålitligt. när det gäller mindre hundar, som man inte tappar är ingen skada skedd. men tar man ut en GD bland folk, och inte har stenkoll på den, är situationen plötsligt en helt annan. möter jag och mina hundar en sådan skiter jag i om den lyder för att den vill eller för att den inte vågar annat, den ska bara lyda.

när det gäller rädda hundar så kan de orsaka minst lika stor skada som den som bara är sur. man kan inte utgå från att går hunden till fullt angrepp är den inte rädd, och vice versa.

hundar gör oftare utfall mot en hund än mot 100 hundar. det är alltså ganska vanligt att hundar som alltid gör utfall på promenaderna fungerar bra på kurser/utställningar. men med 100 hundar ökar riskerna för att någon kommer lös. reder man inte ut en sådan situation ska man aldrig försätta sig i den!

Väljer du att försöka med BK (för det finns bra klubbar) - gå dit och prata med instruktörerna. Diskutera ditt problem. Gå dit och titta på träningar. Läs anslagstavlan. Gör detta innan du betalar medlemskap.

Kloka råd, oavsett om man ämnar träna på BK, annan klubb eller privat.

Har själv bara tränat på "hemma-BK" och fått superhjälp (samt privat). Sant att alla kanske inte håller samma mått. Tyvärr.

Var det till mig???? Jag tyckte jag gav ett utförligt svar om hur JAG tränar inför utställning! :mad:

nej det var inte riktat till dig,utan till alla som läser och svarar på tråden. så de kan ge tips som tar lång tid eftersom det är nästan ett år tills jag ska på utställning.

*kl*

kan börja med att säga att jag aldrig har förstått vitsen med att avla fram aggressiva hundar som är så stora att folk inte kan hålla dem. ts har i det här fallet spridit dessa gener vidare, så jag antar att det är okej för rasklubben?....

herregud han är inte ilsk på så sett, utan NÄR ANDRA HANHUNDAR VISAR AGGRESITIT SÅ GÖR HAN DET INTE ANNARS, och nej det har inte spridit sig till valparna då alla valpar gått valpkurs et, och varit väldigt duktiga. Du är mer än välkommen att hälsa på denna hane om det är så.

jag tycker du ska träna din hund i att focusera på dig istället för andra hundar innan du åker på utställning - just för storlekens skull.

Att det finns alla sorters hundar på utställning vet alla som varit på någon gång. Jag tränar min hund att focusera på mig så han bryr sig inte om andra hundar om dom är aggressiva eller busiga eller what ever.

Han skulle antagligen inte bry sig om din hund om han stod och skällde/morra två meter ifrån oss.

MEN om din hund kommer lös och ger sig på min hund kan varken du eller jag stoppa det.. Och därför tycker inte jag du ska åka på utställning med din hund förrän du har kontroll på den i alla lägen.
Du bör inte riskera andra hundars liv för att du vill få en bedömning på din.

Och än värre, nåns lika stor hund kanske inte ger vika för din heller, då blir det inte kul.... vill inte ens tänka tanken

ja jag lär honom att fokusera på mig, då när vi möter en annan hund så sätter han sig alltid ner och håller ögonkontakt med mig. Så det är inga problem,men jag kan ju inte direkt ha en hund på utställning som endast sitter ner, det skulle se ut det.:rofl:

Tror du läste lite dåligt, inget våld utövades. Inte ett ryck, inte några hårda ord utan man vände det psykologiskt till att när man möter annan hund så vänder man sig till matte för det är lite obehagligt att möta andra hundar. Nu var det menat till de som har problem med sin hund vid hundmöten mm.
När man har problem vid hundmöten så blir det ju tillslut att man undviker att gå när andra går, man orkar inte hålla emot och det är inget roligt att gå med sin hund. Är det då inte bättre att utföra lite psykologi och hunden vänder sig till dig istället för till det andra ekipaget.

Ser att du bor i Gävle det var där jag gick kursen och h*n har kurser för problemhundar och alla möjliga "vanliga" kurser. Det var jättebra. H*n har lång utbildning och har bla. jobbat med Anders Hallgren, denne vet vad h*n håller på med. Jag önskar dig lycka till för det var verkligen en bjässe du hade.

jovisst är det väl bättre och utföra lite psykologi men ajg vill inte att min hund ska tycka att det är obehagligt att möta andra hundar.

du får gärna pm:a lite information om den kursen etc, eftersom den låg i Gävle, så är det nära att åka till den.

haha ja det hade varit en syn om valpar plötsligt blir hormonstinna och gör utfall pga hanhundsaggressivitet... :smirk:

"det var inte min hund som började", hur många gånger ska man få höra det egentligen? det spelar ingen roll vems hund som börjar låta först, gör din hund utfall så är det din hund du ska få pli på.

jovisst är det väl bättre och utföra lite psykologi men ajg vill inte att min hund ska tycka att det är obehagligt att möta andra hundar.

gör han utfall mot tikar och kastrater också eller är det bara hanhundar? hur nära måste han komma för att göra utfall?

Så bra skrivit:bow:
Att jag helst vill ha en av hundarna uppbundna det är altså ur säkerhets synpunkt, men det verkar som om folk tror att det är negativt om hunden är uppbunden, men då så ha den inte det då bara du är 110% säker på att du behärskar honom.

gör han utfall mot tikar och kastrater också eller är det bara hanhundar? hur nära måste han komma för att göra utfall?

nejnej gud nej. hade han gjort utfall mot tikar vetj ag inte vad jag gjort. Min mamma är hunduppfödare och jag är upplärd med att en hane ska ALDRIG gå på en valp eller en tik då är det något som är fel. så nej det gör han absolut inte. Vi har en valp här hemma Cavalier/pappilon som han uppfostar och leker med hela dagarna.

vi kan gå förbi en hanhund och nudda den utan att han gör något, det är när den andra hanhunden skäller till eller något som min börjar. vissa säger att han gör så för att vakta mig etc. men men jag vet inte jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
3 057
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 030
Senast: Red_Chili
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
I
Övr. Hund Hejsan! Undrar om det är någon som har bra tips på vad jag ska göra åt familjens 2 åriga hanhund. Så fort han ser en annan hane så...
2
Svar
31
· Visningar
2 731
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka