hanhund på utställning, som inte gillar andra hanar

Sv: hanhund på utställning, som inte gillar andra hanar

Har oxå fått höra att man kan göra så som ni båda två beskriver.

Dom som hade våran hund innan oss (fosterhem) gjorde så att om hunden var lös och inte kom när dom ropade så kastade dom något bakom han tex. kopplet, flaska eller en näve grus. Funkade tydligen kanon, behövde bara kasta 2-3 gånger sa han.
Har även sett många på bruks som kastar något om inte hunden kommer.

jaha så hunden blev jättesugen på att komma till matte och husse när de kastade en näve grus på honom?

jaha så hunden blev jättesugen på att komma till matte och husse när de kastade en näve grus på honom?

De får du vell fråga dom om, jag har aldrigt gjort det. Och dom kastade inte PÅ han, utan bakom..

Men Melkutt skrev "om hunden var lös och inte kom när dom ropade så kastade dom något bakom han"

Dvs. för att fånga hundens uppmärksamhet med ett plötsligt överraskande oljud som kanske förknippas med ett obehag (?) och hunden nästa gång 'väljer' att komma direkt på inkallning då det inte 'lönar' sig att vara olydig...... ?

Det är Iaf. såsom jag uppfattar det.

De får du vell fråga dom om, jag har aldrigt gjort det. Och dom kastade inte PÅ han, utan bakom..

jag läste inte ordentligt, ursäkta men tycker ändå de lär vara bra stor chans o träffa hunden.

Men Melkutt skrev "om hunden var lös och inte kom när dom ropade så kastade dom något bakom han"

Dvs. för att fånga hundens uppmärksamhet med ett plötsligt överraskande oljud som kanske förknippas med ett obehag (?) och hunden nästa gång 'väljer' att komma direkt på inkallning då det inte 'lönar' sig att vara olydig...... ?

Det är Iaf. såsom jag uppfattar det.

Precis så jag menade!

om jag förstår denna vansigginga idé rätt så går det ut på att kastar skaer/sten på hundens pung! ja jag kan inte för allt i världen förstå att folk sysslar med det, herregud det vet man väl vad ont en kille får tänk diug då en hund. Jag tror istället detta kan få motvänd effekt dvs hunden blir ännu argare för så fort den ser en hanhund får den en smäll på pungen. Nej det var ingenting jag vill utsätta min hund för. tack ändå

:eek: nej du de hade inte jag heller gjort...och det är inte det man gör heller, måste ha skrivit otydligt har aldrig skrivit ner detta tidigare, vi har visat istället.
Jag är inte bra på att skriva märker jag när någon tror man gör en sådan sak...

:eek: nej du de hade inte jag heller gjort...och det är inte det man gör heller, måste ha skrivit otydligt har aldrig skrivit ner detta tidigare, vi har visat istället.
Jag är inte bra på att skriva märker jag när någon tror man gör en sådan sak...

Och just därför ska man vara försiktig med att dela med sig av vissa råd i ett anonymt forum på nätet.

"Aha" tänker nästa "jag kastar en påse burkar på hundens pung så slutar han att hoppa efter andra hanhundar". Sen är risken stor att personen i fråga saknar tajming eller ens har tolkat sin hund rätt (kanske bara är grymt osäker?).

nej jag tycker hela det där med o kasta någonting på hunden och binda fast i ett träd var befängt. inget för mig och min hund, och låt oss säga att båda hundar kommer lös, vad ska vi göra då? kasta en näve grus bakom dom?

Och just därför ska man vara försiktig med att dela med sig av vissa råd i ett anonymt forum på nätet.

"Aha" tänker nästa "jag kastar en påse burkar på hundens pung så slutar han att hoppa efter andra hanhundar". Sen är risken stor att personen i fråga saknar tajming eller ens har tolkat sin hund rätt (kanske bara är grymt osäker?).

Du har så rätt, folk läser som :devil: läser bibeln...
Och jag var ju också väldigt tveksam att skriva detta.

Jamen du!
Det är faktiskt jätte roligt att ställa ut!
Det är en trevlig hobby att åka runt på utställningar
Och sedan kan ju uppfödaren också tycka det är roligt att avkommerna visas upp.

Absolut att det finns flera anledningar tilla att vilja ställa. Jag skrev om man ser krasst på det.

nej jag tycker hela det där med o kasta någonting på hunden och binda fast i ett träd var befängt. inget för mig och min hund, och låt oss säga att båda hundar kommer lös, vad ska vi göra då? kasta en näve grus bakom dom?

Vet inte hur många gånger jag skrev att ingen hund skulle ha någon som helst möjlighet att komma lös!
Och självklart behöver du inte binda honom i träd, det är bara ur säkerhets synpunkt eftersom du behöver ha båda händarna fria när du sätter dig på knä och ömkar honom.
Vi tar i regel upp dom i famnen (vi sitter på huk) och då behövs det två händer.

Klarar du det utan att binda upp honom så varsegod, jag kan bara säga att jag alltid har bunit hunden just för att inga olyckor ska kunna inträffa med hund som kommer lös.
Och när vi har tränat detta med andras hundar så vill jag ha det så av den orsaken.
Alla behärskar inte en hane som med ett vrål kastar sig efter en anan hane och som jag skrev DET FÅR INTE HÄNDA ATT NÅGON AV HUNDARNA KOMMER LÖS.

Vet inte hur jag tydligare ska skriva, så nu lägger jag ner detta, var och en gör som de vill och jag ville bara hjälpa och berätta om en metod som inte skadar hunden och som är väldigt efektiv även på hopplösa fall.

nehe så alla som inte avlar de har inte rätt att gå på utställning? Dummaste jag någonsin hört. och jag har avlat på honom, tio fina trevliga valpar fick han. ajg tror inte att hans ilska skulle smita av sig till valparna, utan det äör vad man gör med hunden som man får den till. Min hane har bott med en annan grandis och de två rök ihop gång på gång, därför han flyttade till mig, små hanhundar skiter han i, och går vi förbi en hanhund som inte bryr sig är det lugnt, men så fort den andra hanhunden skäller till eller något det är då han reagerar.

men nej tack det där med att man itne behöva ställa ut om man inte ska avla, det var skrattretande.

Ok. Få se här nu..
Du har en hanhund som är aggressiv mot andra hanar.
Du reder inte ut det själv utan frågar om hjälp på internet.
Hunden är inte visad.

Ändå har du tagit valpar efter honom eftersom du TROR att hans mentalitet inte nedärvs till valparna.

:eek::crazy:

Vems inlägg är det nu som är skrattretande?

Ok. Få se här nu..
Du har en hanhund som är aggressiv mot andra hanar.
Du reder inte ut det själv utan frågar om hjälp på internet.
Hunden är inte visad.

Ändå har du tagit valpar efter honom eftersom du TROR att hans mentalitet inte nedärvs till valparna.

:eek::crazy:

Vems inlägg är det nu som är skrattretande?

jag reder ut själv men fråga om tips, men kanske du-som-tror-du-är-expert har något annat att inväda???? min hund-mitt val.

hade du också lsät så står det inte att han flyger på varej hane som rör sig utan om de visar några tecken på aggresion. men du hadei nga vettiga tips så du behöver inte ens svara i min tråd

Hur väl fungerar din metod om utfallen kommer av osäkerhet??? Att då skrämma hunden vid hanhundsmöte kan väl knappast göra saken bättre?

Hur väl fungerar din metod om utfallen kommer av osäkerhet??? Att då skrämma hunden vid hanhundsmöte kan väl knappast göra saken bättre?

:bow::bow::bow: jsut vad jag menar, borde inte bli bättre av att skrämma hunden.

Okej nu kommer jag med tips. Själv har jag tv¨rottishannar som jag ställer ut. Ingen är sådär överdrivet förtjust i andra hanhundar.

För mig gäller det att veta att hundarna aldrig aldrig får dra i kopplet eller vrålstirra på en annan hund. När vi 'är på utställning är det dom och jag som skall sammarbeta och ha roligt.

Jag ställer aldrig mina hundar med hjölp utifrån. Jag låter domnheller inte stå längst ut i kopplets längd i ringen.

Jag ställer alltid hunden med ansiktet vänt mot mig och kontakt med antingen hand eller mitt ansikte. Gör flera kontaktövningar på varann och belönar med att kasta köttbullar.

Hunden skall känna att den är där för att göra ett jobb. Något msan skall ha tränat på ordentligt hemma. För hunden skall bara du finnas.
Allt runtomkring skall den skita i.

Ett extra säkerhetstips är att ha stryphalsband på hunden. Mina har nylonstryp på. Är du osäker han det sitta högt upp på halsen för extra styrka. Dock är det inte på något sätt till för att ryckas i.

Givetvis tänker jag ju inte åka på utställning i helgen utan det tänkte jag göra kanske till nästa höst, så det var därför jag frågade om lite tips vad man kunde göra. Jag vill att detta ska vara en tråd där man kan byta lite tips och erfarenheter, och inte några påhopp.

Jag vill att detta ska vara en tråd där man kan byta lite tips och erfarenheter, och inte några påhopp.

Då kan du börja med att själv ändra din attityd!:smirk:

jag reder ut själv men fråga om tips, men kanske du-som-tror-du-är-expert har något annat att inväda???? min hund-mitt val.

och...

jassica skrev:
hade du också läst så står det inte att han flyger på varje hane som rör sig utan om de visar några tecken på aggresion. men du hade inga vettiga tips så du behöver inte ens svara i min tråd

Detta är ett öppet diskussions forum-där precis Alla får skriva i vilken tråd de nu vill-oavsett vad trådskaparen tycker, så länge man inte bryter mot forumets regler.

Jag vill att detta ska vara en tråd där man kan byta lite tips och erfarenheter, och inte några påhopp.
Jag håller med Nikkis.

Jag tycker nog faktiskt att du har hoppat på mig ganska så duktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
3 057
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 030
Senast: Red_Chili
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
I
Övr. Hund Hejsan! Undrar om det är någon som har bra tips på vad jag ska göra åt familjens 2 åriga hanhund. Så fort han ser en annan hane så...
2
Svar
31
· Visningar
2 731
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka