Hanging cheek snaffle

Sv: Hanging cheek snaffle

Tror du seriöst att ryttaren (jag i det här fallet) inte längre skulle känna när hästen tuggar eller när den gapar lite i en del avsaktningar - ifall jag skulle prova ett annat tränsbett?

Tror att både jag och de flesta andra vill hitta det bett som hästen trivs bäst på, för hästens skull och inte för ryttarens bekvämlighet (fast givetvis är det trevligare att rida ju bättre hästen trivs). Och framför allt: jag tycker det är väldigt självklart att man fortsätter arbeta med sin egen ridning och hästens form hela tiden, det fortsätter jag kämpa med oavsett om hon skulle ha ett baucher eller inte.

Att byta från ett tränsbett till ett annat tränsbett betyder inte att man vill maskera problem eller tänker slutar lära sig.

Jag känner inte dig, men som jag skrev ser jag annat.
Du verkar ha en bra inställning till ridning och häst.

Jag köpte precis ett baucher, tvådelat, väldigt lätt bett. Nog inte ihåligt men vägde väldigt lite, mycket mindre än vanliga bett med vanliga bettringar. Ska bli intressant att testa!

Hästen kan ha precis vad som helst i munnen och trivas, men verkar trivas det där lilla extra med sitt ihåliga tvådelade han har nu. Så det ska bli intressant att se vad han tycker.

Har fått för mej det ligger lite mer stilla i munnen också till hästar som vill ha det så eller leker med betten.

Kan inte säga att jag köpte mitt för någon speciell orsak :o Mer än att det liknade det jag redan har. Både i vikt och tjocklek, samt att det var tvådelat.

Och till flera

Jag har inte skrivit att jag har invändningar mot ett snällt bett som provas ut till den enskilde individen - hästen, det förutsätter jag att alla gör.

Om vi kunde lägga ner sedan så klargör jag för sista gången...borde skrivit kl till Miedo men svarade på detta

"eller ja hon tuggar en del och går emot en del i avsaktningar - men det sitter med största sannolikhet hos piloten"

Vad är det att missförstå, att hästen ska ta övergångarna bak?
Att minskad eftergift från hästens mun betyder problem med bakkärran?

För min del är det bra att man känner svaret i handen så man kan åtgärda dom men de flesta jag ser och läser om bla här, tar till ett skarpare alt annat bett så problemen i handen försvinner....och fortfarande hävdar jag att grundproblemet inte har försvunnit, bara symtomet.

Fast om man får en bättre kontakt med munnen på ett Baucher bett så innebär ju det per automatik att man får med bakbenen på ett bättre sätt! Så jag håller inte alls med om att det behöver vara så att det är symtomen som försvunnit.

Min ena häst trivs inte alls på tränsbett med fasta ringar och går mkt bättre på rörliga ringar.. menar du att jag ska fortsätta traggla runt med fasta ringar för att han SKA gå lika bra på det? Det är ju bara idioti !!!

känns en aning överreagerande att gå igång över ett bett som fortfarande är ett tränsbett?
jag tycker det är rätt etablerat att hästar går ganska olika på olika typer av tränsbett, eftersom de dels har olika munnar, och dels är olika individer som svarar på inverkan / har olika tendenser i sig själva.

sen kan jag iof reflektera över att just baucher verkar vara 2013 års hetaste fluga.

Beror inte det mer på att det nu är tillåtet enligt TR ?

kl

Jag tycker inte att det är något tryck i nacken vad jag märkt när jag lagt handen under och tagit i tygeln, sidostycket vickar lite fram och tillbaka men det är fortfarande slappt, beror kanske lite på hur högt bettet sitter i munnen också? Min häst har väldigt stora mjuka läppar.

Håller helt med dej!!
Upplever inte heller att bettet får tränset att trycka i nacken. Inte öht faktiskt.
Sidstyckena kanske som sagt vickar lite, men ger inget tryck i nacken.

Men det är klart, har man bettet (för) högt upp är det klart det trycker på nacken, men har man såpass högt spänt bett så lär det trycka på nacken oavsett man tar i tygeln eller ej..
Exempelvis pessoa kan säkert trycka på nacken(har aldrig använt) men där finns ju alternativen att ha tygeln i flera ringar, det gör det ju inte på detta.

Tycker det är ett trevligt (träns)bett överlag. Och hästen gillade det också.

*KL

Nu har jag provat nya tränset på Ninya och det sitter bra. Så i fortsättningen rider jag på mitt egna träns och tänker köpa ett bett till det med så jag slipper flytta bettet fram och tillbaka varje gång före och efter ridning.

Så nu grubblar jag rejält på om jag ska prova med ett tredelat baucher, eller helt enkelt köpa ett till likadant bett som jag redan har till henne (tredelat tränsbett). Finns det någon anledning till att inte välja baucher?
(bortsett från att jag möjligen lägger pengarna i onödan om hon inte skulle godkänna det)

Hardy planer på att tävla ska du inte ha det tredelade! Men annars älskar jag baucher bettet! Min häst går bra på vanligt tredelat också, men går som en guud på baucher! Har ett tvådelat från globus /hööks. ÄLSKAR DET!!

Tävlar gör jag inte och planerar inte heller (dock har väl ungefär hälften som frågat inför tävling fått godkänt att rida på det, verkar väldigt oklart). Så det spelar inte in på mitt val av två eller tredelat. Ninya gör dock ingen direkt skillnad på tvådelat och tredelat så egentligen skulle jag ju kunna välja vilket som helst antar jag. Det är jag som tycker det känns tryggare med tredelat, så slipper jag noja över att det kanske stör henne i gommen - utan jag kan vara (mer) säker på att det är mig hon protesterar mot och inte bettet :o

Fråga till alla med baucher:
Hur tjocka är era bett (diameter)?

*kl*

Kan någon förklara vad skillnaden på detta bett och ett pessoabett är? Bortsett från att designen är lite annorlunda så är det ju samma sak. Varför skulle detta vara så himla bra? Precis som andra liknande bett så får ju detta bettet hästen att (lättare) kröka på nacken.

Nu har jag inte sätt sååå många rida på det (bara tre st) så det är ju svårt att dra några generella slutsatser men jag har bara tyckt att hästen kröker på nacken väldigt fint men den knäpper ju av helt.

Trodde bara det var någon ny modetrend i stil med när pessoabetten kom och så gott som alla red på det. Hästarna gick ju såååå bra och blev såååå mycket lättare att rida.

Som ni säkert märker är jag inte jätteimponerad över detta nya modebett men jag är inte sämre än att jag kan ändra åsikt.

detta är ett tränsbett och pessoat är ett hissbett. På pessoat löper ringarna fria och det gör dem inte på detta.

Fast det behövs ju fortfarande något som kan verka med hävstångseffekt om man ska få tryck i nacken.

Kluddade en bild, man kan ju lätt jämföra det med bett, stenen är hästens mun, foten är handen som håller i tygeln och plankan är bettet. Finns det ingen utstickande del i luften under foten så kommer ju inte plankan lyfta sig, den kan möjligtvis vicka lite.

havstang_52124252e087c314a3ad5ad9.jpg

Förutsatt att bettet inte sitter för högt eller uppochner så blir det ingen hävstång, har själv stått och dragit och vickat och känt och det har inte blivit tryck i nacken på hästen.

Såhär ser det ut på min lilla häst
bilder_318_517586bdddf2b328c2e9e5c8.jpg

ett tryck på nacken blir det, men det är inte samma som hävstång.

pessoa har heller ingen hävstångs effekt. det är ändå ett annorlunda bett mot baucher pga utformningen . bägge ger dock tryck på nacken i olika grad.

Fast det behövs ju fortfarande något som kan verka med hävstångseffekt om man ska få tryck i nacken.

Kluddade en bild, man kan ju lätt jämföra det med bett, stenen är hästens mun, foten är handen som håller i tygeln och plankan är bettet. Finns det ingen utstickande del i luften under foten så kommer ju inte plankan lyfta sig, den kan möjligtvis vicka lite.

havstang_52124252e087c314a3ad5ad9.jpg

Förutsatt att bettet inte sitter för högt eller uppochner så blir det ingen hävstång, har själv stått och dragit och vickat och känt och det har inte blivit tryck i nacken på hästen.

Såhär ser det ut på min lilla häst
bilder_318_517586bdddf2b328c2e9e5c8.jpg

Bara SÅÅ bra skrivet, nu MÅSTE ju alla förstå!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama