Hanging cheek snaffle

Sv: Hanging cheek snaffle

*delvis kl

Bra film! Har också funderat på detta bett då min häst kan bli stark och ta spärn i nacken ibland, men är lite skeptisk då jag får det till att det egentligen har exakt samma verkan som pessoabettet, hissverkan - tryck på nacke och att bettet lyfter i munnen när man tar i tygeln. Eller rättare sagt en blandning av pessoa och fullcheek, då det ej heller glider i sidled i munnen.

Jag är nyfiken på hur detta skiljer sig från pessoabettet, helt enkelt!

Om du sätter tygeln i stora ringen på pessoa skiljer det ju inte så mycket, men oftast har man ju tygeln i någon ring under och det är då det blir hävstång utan motstånd. (=kedjan)

Aah, sant såklart! Dock finns ju fortfarande ett tryck på nacken, mer eller mindre, samt att bettet lyfter i munnen. Är det inte det många är så emot? *spekulerar

kl

Jag rider min lilla häst på baucher numera, han är enormt svår att hitta bett till, drar in betten mellan tänderna, gnager och håller på men med baucher är han jättenöjd. Stilla och mjuk i munnen och bättre bjudning när han inte längre går och grejjar med bettet hela tiden.

Jag tycker inte att det är något tryck i nacken vad jag märkt när jag lagt handen under och tagit i tygeln, sidostycket vickar lite fram och tillbaka men det är fortfarande slappt, beror kanske lite på hur högt bettet sitter i munnen också? Min häst har väldigt stora mjuka läppar.

Många av dressyrryttarna på Ponny-EM använder Hanging cheek snaffle , tydligen en ny bett trend ;)

delvis kl

Min mycket känsliga dam köpte jag ett baucher till häromdagen -har bara ridit på det en gång hittills men hon verkade väldigt tillfreds och nöjd :laugh:

*delvis kl

Funderar på att köpa ett baucher att ha till Ninya. Inte för att hon har något problem med vanligt två- eller tredelat tränsbett (eller ja hon tuggar en del och går emot en del i avsaktningar - men det sitter med största sannolikhet hos piloten ;) ), men har hittills nog bara hört om hästar som trivts ännu bättre på det än sina tidigare bett. Så det är lockande att prova någon gång.

Ds- problemet i övergångar sitter inte i bettet, det är ett svar från hästen att den INTE tar övergången med bakbenen.

" eftergiften i handen är en följd av eftergift från bakbenen "

Så, varför betsla bort svaret från hästen?
Varför vill inte folk LÄRA sig rida, varför vill inte folk lära hästen att andvända sig av sin kropp på rätt sätt?
Många frågor från en mupp som hatar allt som bara gör det bekvämt för ryttaren, såsom uppbettsling, graman mm.

Bättre att få det ärliga svaret från hästen på vanligt bett och arbeta med grundproblemet, dvs lära hästen att vinkla sina leder bak i övergången istället :)

Jag vet det, det var ju precis det jag skrev. Att det är ett pilotproblem och att hon trivs bra på sitt vanliga tränsbett.

Det utesluter ju dock inte att hon kanske gillar något annat bett mer. Jag fortsätter ju självklart jobba med min ridning lika mycket oavsett om jag provar ett nytt bett eller inte ;)

Kan vi inte hålla den här tråden till att handla om baucherbett o inte folks tillkortakommanden som ryttare?

Jag är för gammal för att lära mig rida ordentligt och tänker inte börja bråka med min 11 år gamla häst om att hon måste ha ett vanligt tränsbett i munnen när hon uppenbarligen är mycket mer tillfreds med baucher bettet.:D
Rider även med graman ganska ofta vilket har gjort att hon är ca 2 dm kortare bakom sadeln nu samt vinklar sina bakben mycket bättre.

Tänker även köpa ett vanligt tvådelat baucher bett och använda som bridong. Man får ju inte rida på träns from msvB4 men kan jag ha ett baucher som bridong tror jag hon kommer trivas bättre även med kandaret.

Fördelen med att vara gammal o grinig som jag är, är att man gör det som fungerar bäst och som hästen är mest tillfreds med samt inte bryr som om vad som är mer "politiskt korrekt och vad alla andra tycker etc" :sneaky:

Jag har köpt ett tredelat baucher till min Kaka att variera med. Han är väldigt känslig i munnen, blir gärna hög och kort i nacken, på detta tar han fint stöd och kommer snabbt till ro och länger ut sin överlinje.

känns en aning överreagerande att gå igång över ett bett som fortfarande är ett tränsbett?
jag tycker det är rätt etablerat att hästar går ganska olika på olika typer av tränsbett, eftersom de dels har olika munnar, och dels är olika individer som svarar på inverkan / har olika tendenser i sig själva.

sen kan jag iof reflektera över att just baucher verkar vara 2013 års hetaste fluga.

ja det har ju funnits många år.

Jag har inte funderat så mycket över det tidigare, antagligen för att jag knappt har sett någon använda det innan och inte hört så mycket om det.

Det finns ingen lag på att göra på ett visst sätt, skrev som jag gjorde för att ha en tanke med sig bara.

Mackan- går igång gör jag alltid om det kommenteras att ett speciellt bett eller aqnnat ska få hästen att arbeta bättre ;)

Meido- såg att du skrev pilotfel.
Jag kanske skulle skrivit kl, inlägget var generellt men gick igång på det du skrev om övergångar.

Mackan- går igång gör jag alltid om det kommenteras att ett speciellt bett eller aqnnat ska få hästen att arbeta bättre ;)

.

Jag får nog säga att det finns ett speciellt bett som får hästar att arbeta bättre -ett bett hästen trivs med.
Och här diskuteras ett bett som flertalet haft bra erfarenheter av. Sedan att det verkar ha blivit lite mode att använda det är ju en egen diskussion. (Jag själv hade inte haft en tanke på att testa det på min förrän jag läst diskussionerna här om det när det blev godkänt att tävla på, och läst om folks erfarenheter av det på känsliga hästar).

Men varför då?
Är det inte positivt att det finns bett som får hästen att arbeta bättre? Det handlar inte om att skapa obehag eller tvinga utan att hitta det optimala bettet för hästen, ett bett som får hästen att slappna av och ge bättre förutsättningar för att kunna jobba bra. Tycker inte det har något med ridskicklighet att göra utan för mig är det omtanke om hästen, jag vill ge honom bra förutsättningar.

Vad är skillnaden ang träns bett info rent allmänt tex sprenger betten ? Fattar inte öht . Det är som sagt ett tränsbett vi diskuterar . Lär knappast ha ngn effekt i skillnad öht om det är ridningen i sig som felar . Lite perspektiv ...

Men varför då?
Är det inte positivt att det finns bett som får hästen att arbeta bättre? Det handlar inte om att skapa obehag eller tvinga utan att hitta det optimala bettet för hästen, ett bett som får hästen att slappna av och ge bättre förutsättningar för att kunna jobba bra. Tycker inte det har något med ridskicklighet att göra utan för mig är det omtanke om hästen, jag vill ge honom bra förutsättningar.

Och till flera

Jag har inte skrivit att jag har invändningar mot ett snällt bett som provas ut till den enskilde individen - hästen, det förutsätter jag att alla gör.

Om vi kunde lägga ner sedan så klargör jag för sista gången...borde skrivit kl till Miedo men svarade på detta

"eller ja hon tuggar en del och går emot en del i avsaktningar - men det sitter med största sannolikhet hos piloten"

Ds- problemet i övergångar sitter inte i bettet, det är ett svar från hästen att den INTE tar övergången med bakbenen.

" eftergiften i handen är en följd av eftergift från bakbenen "

Så, varför betsla bort svaret från hästen?
Varför vill inte folk LÄRA sig rida, varför vill inte folk lära hästen att andvända sig av sin kropp på rätt sätt?
Många frågor från en mupp som hatar allt som bara gör det bekvämt för ryttaren, såsom uppbettsling, graman mm.

Vad är det att missförstå, att hästen ska ta övergångarna bak?
Att minskad eftergift från hästens mun betyder problem med bakkärran?

För min del är det bra att man känner svaret i handen så man kan åtgärda dom men de flesta jag ser och läser om bla här, tar till ett skarpare alt annat bett så problemen i handen försvinner....och fortfarande hävdar jag att grundproblemet inte har försvunnit, bara symtomet.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 420
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama