Handpenning/Säljaren ångrar sig

H

Hiwiie

Ska fatta själva historien kort. Pojkvännen och jag skulle köpa en vuxen hane på 1½ år, hade den på prov och blev självklart dödskära i hunden. Han visade sig dock vara övervärderad (kontaktade bl. a hans uppfödare) och vi föreslog ett lite lägre pris. Ägaren blev vansinnig och sade nej, hunden lämnades tillbaka. 1 månad senare ringer de och går med på vårt pris, säljaren ska själv beställa vet.besiktningstid och sedan höra av sig. Vilket inte sker, vi ringer och hon säger att hon avbeställt tiden och ångrat sig igen.

Jag är nästan hundra på att de kommer ringa igen, då ägaren inte är riktigt stabil psykiskt. Nu till min fråga:
Om jag isf erbjuder mig att lämna handpenning på hunden DIREKT, har hon rätt att ånga sig sedan bara sådär? Kan man skriva på ngt avtal ang detta?
Hunden mår inte bra där. Hon struntar fullkomligt i honom. Hon har inte ens uppfostrat honom rumsren efter 1½ år :( Han är väldigt mager och skygg. Däremot klickade det oerhört mellan oss och jag tycker verkligen om denna lilla krabat. Men jag har inte pengar att betala ett överpris på ett par tusen. Det kostar ju att ha hund också. Säljaren är väldigt velig, och de går inte att lita på henne till hundra procent har jag förstått :mad:
 
Sv: Handpenning/Säljaren ångrar sig

Jag skulle inte lämna pengar till en sådan människa. Det är som bäddat för trubbel. Färdiga underskrivna papper innan någon betalning.
 
Sv: Handpenning/Säljaren ångrar sig

Jo, det låter ju självklart vettigast. Samtidigt som jag undrar om det finns något sätt att säkra att jag verkligen får köpa hunden. Lägger man handpenning och säljaren ångrar sig ska den väl lämnas tillbaka? Det måste väl ändå gå att skriva ngt avtal/papper på detta. När jag sedan vet får jag väl avgöra hur jag vill göra.

usch va det ska krångla allt.
 
Sv: Handpenning/Säljaren ångrar sig

Jag tycker inte att du ska erlägga någon handpenning till den ägaren. Det är att be om trubbel tyvärr :crazy:

Däremot, om h*n ringer igen, så åk dit, med ett köpekontrakt och se till att få hunden med dig hem och veterinärbesikta den själv. Besiktningskostnaden dras givetvis av köpesumman och det ska skrivas in i kontraktet att ni bestämt så.

Ni bör också ha med hur ni ska göra om hunden inte skulle gå igenom veterinärbesiktningen.
 
Sv: Handpenning/Säljaren ångrar sig

Det där lät smart, absolut en bättre lösning!
 
Sv: Handpenning/Säljaren ångrar sig

Ja, även fast handpenning är lagd kan säljaren ångra sig. Givetvis ska köparen då få handpenningen tillbaks samt eventuellt skadestånd.

Jag håller dock med övriga i denna tråd, den här hunden ska du inte lägga handpenning på utan lägg hela summan på en gång när avtal skrivs och ta hem hunden omedebart.
 
Sv: Handpenning/Säljaren ångrar sig

Ni har ett muntligt avtal ang köp det är juridiskt bindande däremot kan det ju vara svårt att bevisa.
Tar hon emot en handpenning se till att få ett skriftligt löfte om köp o ett kvitto därdet står att handpenningen är lagd då kan hon enligt köplagen som även omfattar djur inte avblåsa köpet!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
L
Hästmänniskan Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället...
Svar
15
· Visningar
2 826
Senast: Krummi
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 988
Senast: bengeten
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 800
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp