F

flashlight

Det har varit flera trådar bla på Klassisk om tygeltag och olika verkan.

Men hur håller ni händerna?

Tycker ni det är viktigt hur man håller händerna?

Jag har lärt mej (många gånger:o) att det är A och O hur man håller handen. Sen skapar man tyvärr egna varianter utan att tänka på det.:crazy:

En gammal duktig noggrann militär jag red för, sa för länge sen. "Om du håller handen korrekt har du mer kontroll och behöver göra mindre rörelser"

Det är sant. Tycker jag. Vad tycker ni? Hur viktigt är det? Varför?

Vad anser ni om "stängd" eller "öppen" hand? Vad innebär "krama tygeln" egentligen, är det att sluta handen? Är den i så fall öppen innan? Hur gör ni tex halvhalten med tygeln (ja ja man gör det med sätet, men hur gör ni med handen?) Eller eftergift?

Innan man diskuterar tygeltag kanske man ska diskutera utifrån vad man gör dem s a s?

Återkommer med hur jag gör (eller vill göra):p

Sv: Händer

Det är mycket viktigt att tänka på hand och handställning, för att få tygeltagen riktiga. - Ja!

Så här VILL jag göra:

• Buren hand, i navelhöjd, ovanför hästens manke
  • Handen sluten om tygeln (håll en fågelunge i handen utan att den skadas, eller flyger iväg. Alternativt, Krama en fuktig svamp utan att vattnet rinner ur) - (Tyvärr får jag "krattfingrar" och har väldigt svårt att stänga fingrarna runt tygeln, något som både AR och traditionell instruktör gapar om ), tummarna överst
  • Underarmen - hand i en rak linje mot hästens mun
  • Stabil handled, som ändå inte viker eller låser sig. (På grund av att jag har överrörliga leder, har jag svårt att få till detta (något som både AR och traditionell instruktör gapar om). Nuhar ajg skaffat mig handledssstöd som jag "snor kring" handlederna och jag inbillar mig att det funkar bättre)
  • En hand som mjukt följer med i hästens rörelser (något som både AR och traditionell instruktör gapar om)

Flummigt som vanligt, man jag hoppas att ni förstår andemeningen. :crazy:

Tack för ditt svar, :bow: jag håller med om att det verkligen är viktigt. Just det där med att stänga handen eller ej tror jag man skulle kunna diskutera, det uppfattas ju lätt som "snällare" att inte göra det....jag vet, har också den tendensen:crazy:

Någon annan som har synpunkter? Jag tänker att det ju blir svårt att diskutera tygeltags inverkan om man inte utgår från en korrekt ställning i handen? Eller? I själva verket kanske man då kan ha en häftig diskussion där man egentligen utgår från helt olika utgångspunkter, om man säger så.

(Kanske skulle lagt frågan på klassisk där tygeltagsdiskussionerna finns? :confused:)

Håller med om att det är super viktigt med handställningen, men jag tror att många glömmer att det hänger ihop med övriga armen/axlarna.

Handställningen är min akilleshäl och det är supersvårt att ändra tycker jag, red för en tränare som BARA tjatade om händerna och det blev total kortslutning, både för mig och hästen. Jag lägger gärna omkul min hand, men ingen kunde berätta för mig att det hängde ihop med att jag gärna vinklar ut armbågarna från kroppen, men en dag fick jag en "aha"-upplevelse, när armbågarna kom intill vreds händerna om!

Jag lyckas som tur är vara mjuk och elastisk på hand/arm fast jag rider med ngt omkull lagda händer, säkert för att jag är äl medveten om det!

Något jag tycker är märkligt är att min handställning och tygellängd (rider gärna med förlånga tyglar) blir avsevärt bättre när jag rider med kandaret än med träns!

Vad som är värst tror jag är när armen blir alldeles rak och handen läggs med första delen av falangerna ned mot mankammen och händernas öppning mot varandra, då blir hela armen/handen oerhört stark och oelastisk! Hoppas nån fattar vad jag menar, har en elev om vill göra så och det är jättesvårt att komma till rätta med!

Tror att vinklingen i handled, armbågsled är av största vikt!

Senast ändrad:

Bo J på Flyinge har sagt detta som jag tycker stämmer bra. Om du håller händerna korrekt framför dig och "fäller ut" fingrarna ska det bli som en bok (ridhandboken). Om du kan läsa bokens innehåll håller du händerna rätt. Läser du omslaget är händerna felvridna.

Hoppas att ni förstår :idea:.

Lägger oxå omkull mina händer ibland..

När jag ska göra någonting med händern så har jag lillfingrana
"framme" och tar mjukt tillbaka dom till resten av handen när jag
gör en halvhalt eller nägot annat och tar sen genast fram
lillfingrarna igen eller ja så försöker jag göra

Hoppas ni fattar

MVH

Jag har krånglat till mina händer så otroligt särskilt när jag ridit unga hästar och velat vara "snäll". Dels med för långa tyglar, för öppen och för låg och för bred hand:crazy:

Och javisst hänger det ihop med armbågarna! Om man tar in armbågen blir handställningen bättre!

Det slog mej när vi diskuterar om hur tygeltag inverkar att det har egentligen helt och hållet med handen att göra hur inverkan eg blir. Det tygeltag som du beskriver som värst liknar faktiskt i själva verket (om jag fattade rätt) ett sätt att verkligen sätta emot och bli stum som jag lärde mej nån gång att man kan göra för att verkligen låsa handen:eek: Minns inte varför man skulle göra det (någon form av korrigenringsridning som en hopptränare pratade om) och har inte heller använt det.:cool: Det är alltså mkt stumt och kraftigt:crazy:

På samma sätt är en slapp hand med böjda handleder och glappande tygel otrevligt för hästen och alla tygeltag sker då utifrån en negativ utgångspunkt (om nån förstår vad jag menar.)

Mina händer dvs handställningen, är en av mina akilleshälar också, och jag har än en gång (suck!) tagit itu med dem. :mad:

Kl
Faktum är ju att det blir allra bäst inverkan med händer som är slutna, nära varandra på rätt höjd och med tummarna som högsta punkt. Man behöver då göra ytterst små vridningar i handen för att inverka och få svar av hästen. Armarna och överlivet öht påverkas av handställningen och jag undrar om det inte är därför som effekten blir så stor av att ha en korrekt handställning? :confused: Det är fascinerande egentligen. Det är då man kan tala om små små signaler med tygeln. (Den får ju heller inte vara för lång, lång tygel - större tygeltag:o Jag fick en gång höra att det var tur att jag hade så lätt hand ändå när jag hade så lång tygel :crazy: :o)

Keramin: Jag förstår, och ändå tycker jag att många många läser på omslaget:D Det är märkligt hur lätt det är att hamna där...

Ang att "krama" så undrar jag vad man menar, eftersom jag tror man kan mena olika. En del avser att man tar handen mot sig lite, en del att de har rätt öppna fingrar som de sluter osv. Jag tycker eg inte att jag kramar tygeln i en halvhalt tex, utan vrider handen ngt så att tummen tippar lite framåt (fattar nån) men greppet i tygeln ska inte ändras. Om det inte räcker med sätesinverkan, vilket det gör i bästa fall.

Senast ändrad av en moderator:

Något jag tycker är märkligt är att min handställning och tygellängd (rider gärna med förlånga tyglar) blir avsevärt bättre när jag rider med kandaret än med träns!

Vad lustigt, så är det för mig med! Tänkte på det senast nu ikväll när jag red på kandaret.

men jag tror att många glömmer att det hänger ihop med övriga armen/axlarna

Visst är det så :smirk:och man får absolut inte glömma att en god sits är grunden för all god ridning och utan en god sits tar det stopp förr eller senare i ryttarkarriären, oavsett gren:crazy::D

Men egentligen, är det så konstigt? Med kandaret måste man ha handen rätt eftersom tyglarnas inverkan annars blir fel, dvs bridongen ska ju kunna verka före stången och man kan inte reglera det om man lägger ner handen tex.

Jag red inte på kandar på länge men gör det ibland nu, och då blev det ju självklart med handställningen:idea: Man kan heller inte "komma undan" för långa tyglar lika lätt.

Ehum.. har nog ingen vidare handställning.
- Har alltid händerna nedlagda mot hästens mankam - gammal vana från när jag lärde mig hålla handen stilla genom att trassla in fingrarna i manen på hästen.
- Rider jag med spö så lägger jag omkull handen "framåt" så att säga, spöt hamnar ju långt ner på låret om jag vinklar upp dem igen :confused:
- Har en känsla av att jag även rider med för raka armar

Av någon anledning är det sällan någon kommenterar det hela :crazy:

Av någon anledning är det sällan någon kommenterar det hela :crazy:

Nej precis, jag undrar hur ofta man egentligen lägger tillräcklig vikt vid detta, som faktiskt är så grundläggande :confused: Det är ju ändå hästens mun vi håller i och här är väl de flesta överens om att man ska inverka mkt lätt med handen men om utgångsläget är fel kan det ju ändå bli väldigt trist för hästen:crazy:

Vad lustigt, så är det för mig med! Tänkte på det senast nu ikväll när jag red på kandaret.

Jag tror att det kan ha att göra med att hästen blir lite mer eftergiven i nacken med kandaret om den har utbildats rätt dit vill säga.
Vad som händer är ju att man får "mer" tygel och därför blir tygellängden därefter. Ju mer eftergiven hästen blir i nacken desto kortare tygel kan man ju ha utan att ge avkall på hästens halslängd.

Tror jag...

Vilka delar av arm/hand från axel till nagel styrs av finmotorik, och vilka delar styr man med grovmotorik?
Jag jämför med att teckna, det är stor skillnad mellan att använda "hela armen" i rörelsen, mot att ha armen helt stilla och enbart använda fingrarna. Om man kan slappna av från nyckelbenen och vidare nedåt, tycker jag det känns litet svårt att ha handen sluten.
Läste i någon bok om "balansryttare" som ridit sedan barnsben (vallat får o dyl), att de kan ha kroppen och händerna litet hur som helst och ändå få det att funka, medans de tyskinspirerade måste ha koll på ett annat sätt. Det jag tänker på är att vi alla har olika motorik, timing mm och att det kan vara svårt att applicera samma teknik på alla, oavsett fysiska förutsättningar.
Men det kanske är flummigt?

Ja handställningen är viktig för att handen ska kunna fungera bra.
Jag vill ha en lätt sluten hand om tygeln och handens översida ska vara i samma linje som underarmen. Där är det viktigt att det inte blir en vinkel. ´Detta är viktigt för att handen ska kunna fjädra. Fjädern sitter i en avslappnad handled. Krama tygeln för mig är att fjädra en aning i handleden. (Kramar man hårdare om tygeln blir det spänningar.)

Bo J på Flyinge har sagt detta som jag tycker stämmer bra. Om du håller händerna korrekt framför dig och "fäller ut" fingrarna ska det bli som en bok (ridhandboken). Om du kan läsa bokens innehåll håller du händerna rätt. Läser du omslaget är händerna felvridna.

Hoppas att ni förstår :idea:.

Nej jag förstår inte. jag är kanske trög men förklara gärna igen. eller vänta, menar du att om ovansidan av handen är omslaget?

Brukar "vibrera" lätt i handleden utan att ändra fingerkramandet, för att inte bli seg i kontakten. Då hästen stumnar brukar det släppa till med en lätt vibrering, tänk att tummen rör sig lite fram o tillbaka.

Det är så lätt att bli kvar då man "kramat" i tygeln. Snabbare eftergift om man bara rört lite i handleden, om man nu har sluten hand. Och inte tar handleden bakåt utan bara lite vridningsrörelse lixom...

Tar nog sällan fingernaglarna mot magen i tygeltagen om man säger så, utan vibrerar lite om hästen ska lossa lite mer i nacken, och om hästen ska stannas upp på yttertygeln tex, höjer jag ngt på handen och vrider om ngt, då kommer överlivet med känslomässigt och även hästens framdel känns det som.. Bara några saker jag själv lägger mäske till.

Har själv slarvig o öppen hand då hästen är lite klurig att få loss. Tiden är då mkt knapp för att hinna med att ge efter hela vägen fram o ner då den ska längas ut, o jag släpper ut både arm o fingrar för att snabbt kunna följa munnen fram o ner utan att falla fram för mkt.. För att snabbt kunna dra ihop handen då huvudet kommer upp snabbt igen. Riktigt svårt att hinna med i svängarna i blixtsnabba rörelser på häst som korvar sig..
Då hästen är stabil i formen är det lättare att sitta fint och bara sluta handen, bli lugn och åka med. Mindre rörelser att följa!

Hästen blir bara stum och hård om handen är för stilla och har något för mkt "håll" i reaktionerna. Måste hitta fjäderlätta signaler för att inte hästen ska slöa till och stumna i mun o nacke.

Andra känsligare hästen trivdes med mer stöd för att sluta vara orolig i mun o nacke. -Olika vad de behöver!

Våra hästar trivs med hårt stöd i munnen av all travträning (vana och trygghet), därav är iaf jag noga med att inte ha stöd som gränsar till seg kontakt. Då faller de gärna in i travarhållningen i stället för att ta ansvar för sin egen balans.

Jag tänkte extra mycket på händerna igår när jag red. Jag lägger inte omkull mina händer, men jag har ofta för lång tygel och jag breddar handen.

Så jag kortade tygeln, fokuserade på att sluta om tygeln och hålla ihop händerna och ta alla tygeltag utifrån den positionen. Det jag upptäckte då var att i vänster varv (där jag ofta har en tendens att leda hästen på böjt spår med innerhanden) och bara ställde hästen i nacken då jag red på en åttvolt.. så sa hästen nej! och ville inte gå fram, ormade sig och var uppenbart besvärad. Om jag blev för hård och höll för hårt eller om jag kom åt honom på ngt vis förtäljer inte historien, men något hände och jag är glad att jag ska träffa tränaren på lördag och kolla av med henne.

Kanske var det så att med den handpositionen så fick han inte utrymme att peta ut högerbogen som han ofta gör i vänster varv...!?

För att göra en lång historia kort - bra handposition är A & O :D Men shit vad svårt att lära om

internt och OT:
axel: ja, jag satt ned i traven :rofl: ;)

Delvis KL

En fråga till både dig Lusidor och alla andra med för den delen..
Du skriver att "för att inte bli seg i kontakten..." Det jag vill ha i min ridning är just en seg känsla.. som om det satt gummiband i stället för tyglar i händerna.. Rapp och snabb med sits/skänklar och mer sega tygeltag. När jag ställer hästen är det också med en seg/gummibandskänsla.

Hur ser ni övriga på det, vad vill ni ha för känsla när ni rider?

Det är fortfarande en lätt kontakt, ingen häst som ligger i handen men jag vill ha ett ärligt stöd/kontakt och sega tygeltag (har ju en häst som tidigare inte velat ta kontakt - jobbar fortfarande med det)

Jag håller med Malinsky, vill gärna ha en stilla, "seg" känsla i handen och mer snabb känsla i skänkeln. När hästen går som bäst behövs ju liksom inte tygeln alls - den bara "finns" där.

I övrigt har jag (liksom många andra verkar det som..) problem med att tygeln lätt blir för lång och handen för bred. Undrar vad detta beror på - eftersom det verkar vara ett så utbrett problem.??

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 490
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar