Sv: Händer

Ja jag tror han inte kommer undan lika lätt (förutsatt att du hade en handled som inte var låst) Det är det som är så slående hur mycket bättre kontroll man faktiskt har med händerna i rätt ställning. (Finns väl en anledning att det är just rätt :D)

Kl

Ju större rörelser ju svårare att få exakt rätt inverkan som man vill ha. Trots att man skulle kunna tro att det är tvärtom. Ställningen i nacken får man genom enbart att peka lite inåt med tummen, tex.

Kanske man i ivern att inte inverka för mycket med handen hoppar över diskussionerna om just korrekt användning och hur kan man då prata om vad man ska göra eller diskutera hur ett tygeltag inverkar:confused: Det blir ju nämligen helt olika beroende på utgågnsläget, som sagt.

I övrigt har jag (liksom många andra verkar det som..) problem med att tygeln lätt blir för lång och handen för bred. Undrar vad detta beror på - eftersom det verkar vara ett så utbrett problem.??

Jag tror att i min skalle har det blivit tilt med informationen. Att hålla i tygeln ordentligt är inte att vara hård eller stum i handen. Kanske är det för att vara "snäll" eller vad det nu kan vara.

Att mjukna i handen är INTE att släppa ut tygeln.. det är väl där någonstans det blir fel i min ridning. När jag skaffade bra handskar blev det bättre - men jag kämpar fortfarande :D

Ja jag tror man fokuserar så mycket (inte minst här på buke) på att INTE använda handen mer än nödvändigt och att det kanske leder till för oprecisa och "snälla" händer som inte alls är det trevligaste för hästen heller. Det gör dessutom att inverkan via bettet blir felaktig. :crazy: ´Tyglarna blir i välvilja för långa tex. I kombination med att hästen tar till sig mer tygel eftersom den inte är framme för hjälperna och går och småhänger i handen.

Ja jag tror man fokuserar så mycket (inte minst här på buke) på att INTE använda handen mer än nödvändigt

Men sen kan man ju undra: Vad är rida med handen?

Det är för mig när man använder handen utan att hästen är framme för skänkeln och att man rider mer med handen än med övriga hjälper. För personligen övergår det mitt förstånd HUR man lösgör en häst utan att använda handen!!

Men beakta då hur jag menar att man använder handen - herregud vad flummigt det blev men hoppas ni fattar!

Jag menar när man verkligen ska lösgöra en häst så måste man ju använda både ledande och understödjande tygeltag och verkligen "ta i" hästen, använder man då inte resten av hjälperna så anser jag att det är just det som är att "rida med handen"!

Jag tror att det kan ha att göra med att hästen blir lite mer eftergiven i nacken med kandaret om den har utbildats rätt dit vill säga.
Vad som händer är ju att man får "mer" tygel och därför blir tygellängden därefter. Ju mer eftergiven hästen blir i nacken desto kortare tygel kan man ju ha utan att ge avkall på hästens halslängd.

Det ligger mycket i det du säger tror jag oxå.

För egen del att det blir så beror nog mkt på att när jag har träns (på den hästen jag får syfta till nu) så handlar ridningen om avslappning/joggning/lösgörande, sånt som helst ska vara klart när kandaret åker på.

När kandaret handlar ju ridningen om mer "träning". Där hon går i en kortare, högre form än på träns och är mer "klar" med det andra...

Spånerier:D

I övrigt har jag (liksom många andra verkar det som..) problem med att tygeln lätt blir för lång och handen för bred. Undrar vad detta beror på - eftersom det verkar vara ett så utbrett problem.??

Jag tror att man tex blandar ihop mjukhet med slapphet och tygeln glider. Och när den blir för lång breddas handen nästan automatiskt eftersom det blir obekvämt att ha den i magen:angel: så ryttaren måste nästan bredda för att kunna hålla tygeln så lång:cool:

Just det, ovansidan av handen är omslaget. När man öppnar fingrarna bildas det ju som en spets framåt och om du ser handens insida i spetsen är det rätt. Ser du handens utsida är handen omkullagd. Hoppas att denna förklaring är bättre.

Inte är det lätt att göra rätt när man rider, lättare att stå på marken och se allt som görs rätt/fel:o:D

Men sen beror det på hur långt hästen/ryttaren är i sin utbildning:smirk:

Jag vill helst ha så lite häst som möjligt i min hand:smirk:

Men handställningen är ju desamma, buren och stängd. När man är tvungen att rida som om man körde en skottkärra är ju för att hjälpa den outbildade hästen. Senare när det räcker med bara små kramningar och hästen lyder har man kommit lite längre men detta kan även funka i början på hästens utbildning. När jag bredda min handställning gör jag det tex när jag ska lära hästen länga stegen i traven samtidigt som den bär upp sig själv:smirk:

Lusodor, jag vibrerar oxå med mina händer när jag vill fånga hästens uppmärksamhet, även när jag ska lära en häst att rygga;)

Jag tror att man tex blandar ihop mjukhet med slapphet

Det tror jag med. Slapphet är otryggt = diffust för hästen som en del kallar, så fin/försiktig i sin hand. Detta lider jag av imellanåt :crazy::D

Fin, mjuk och stadig = en tryggare häst som snart förstå vad matte menar hästen gör som man säger och den blir lycklig och glad:smirk:

jag vill oxå ha hästen så lite i min hand så mäjligt men det ska vara en kontakt mjuk mjuk kontakt och det är hästen som ska ta den kontakten. OM jag ger längre tyglar så ska hästen söka sig neråtså den fortfarande har kontakten... fast det är ju inte så att man får den känslan hela tiden... men så vill jag har det :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 490
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar