Handens rätta plats?

ja pilbågen är en term som det slängs med rätt friskt.

Det är egentligen en biomekanisk förklaringsmodell för hur hästen skall arbeta ergonomiskt.

Många använder sig av ett ridspö för att demonstrera hästesn ryggrad - I ett neutralt läge så är spöet rakt, men om du böjer det uppåt så det mer liknar en pilbåge så blir det starkar för tryck uppifrån
Hästens rygg blir också starkare så den orkar bära oss - utan att gå sönder

Böjs spöet/ hästens ryggrad nedåt = sänks ryggen - så sliter det hårt på hästen

Hästens ryggrad ser ju annorlunda ut en ett relativt styvt ridspö. Skall det böjas uppåt så får man göra på ett annat sätt än att bända i varsinn ände.

Greger skriver att det skall ske bakifrån - och så är det.

Genom att få hästen att vinkla om bäckenet så kan man välva hästens rygg kota för kota bakifrån - så hela ryggen välvs uppåt.

Men tänk på att ridspöet motsvarar heöa hästens ryggard - även upp i halsen

Dert får inte var någon knyck på ridspöet - då blir det ju ingen pilbåge

var sig knyck i form av die falsche knick ( som det heter på tyska) eller knyck i form av att halsen tänker bakåt (=över tygeln) - eller neråt ( djup och rund)

En pilbåge spänns jämnt
det är just det som är känentecknet för "formen" pilbåge

detta var snabbversionen

Sök så får du säkert mera svar

Tänk på - att alla kan skriva pilbåge -men alla kan inte spänna den ;)
Eller vet hur det ser ut när den är spänd

och du be inte om ursäkt för att du frågar - det är det enda sättet att lära sig :laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Handens rätta plats?

Tack snälla.. var lite som jag trodde, nu är jag med på banan igen.. så nu kan ni fortsätta diskutera i tråden så jag kan få lite mera intryck och inspiration att bli bättre ryttare!

TACK!:bow:

Men om du läser det jag skrev, så ser du att det kan finnas en annan tolkning av det han skrev än den du just talat emot i ditt långa inlägg.:cool:

Och den innebär inte att han skulle förespråka att rida i DEN formen där linjen är vågrät.

Har inget behov att prata för Dadde så vet inte varför jag går in ens men det kan finnas andra tolkningar, som sagt :cool:

Få se om det här blir rätt nu.
Om man på den bilden du la in drar ett vågrätt streck från mungipan på hästen, så hamnar man väl ungefär där handen befinner sig?
Eller , jag kanske inte fattar riktigt nu, jag är också förvirrad.:grin:
Som Flash skriver, så blir det lätt så.
Särskilt som vi hela tiden refererar till Dadde.

En fråga som knyter an till detta;
Om jag har en häst som jag upplever spänner sig, kan det då vara på sin plats att sänka händerna (leder kanske också till att överlivet böjs framåt, och tyngdpkten också kommer lite längre fram). Kanske det går att behålla sin tyngdpunkt och ändå sänka händerna, om det nu skulle vara motiverat?

För mig räcker det att Dadde höjer CS till skyarna för att förlora all respekt :crazy: Jag kan oxå skriva en hel radda med text där jag fördömer både det ena och det andra (ofta sådant som folk vill höra) för att bli poppis eller impoppis vilket som.
Det blir rätt avslöjande vad han kan (eller inte kan) när han refererar till CS som en av dom bästa :grin:

eller behålla händerna ( så linjen blir rak) och ändå ändra din tyngpunkt ;)

Jag kanske missförstår dig ,men angående samstämighet osv.

Det beror ju mycket på hur insatt man är - om man ser vad som skiljer eller inte.

CS är ju ett lysande exempel - men som det inte är så himla lätt att bli insatt i :angel: eftersom han inte har "öppna clinics"

För mig räcker det att Dadde höjer CS till skyarna för att förlora all respekt :crazy: Jag kan oxå skriva en hel radda med text där jag fördömer både det ena och det andra (ofta sådant som folk vill höra) för att bli poppis eller impoppis vilket som.
Det blir rätt avslöjande vad han kan (eller inte kan) när han refererar till CS som en av dom bästa :grin:

Det vågade inte jag skriva :o

jag håller med om att det är mycket populism
och det går fetbort

klankande går fetbort

själförhärligande går fetbort

för som du säger det är bara en tidsfråga innan de avslöjar
- vad de kan egentligen, eller inte kan

KL
Ridsporten är ett sådan sammelsurium - att man måste kunna väldigt mycket själv för att sålla agnarna från vetet

Framförallt så måste man nog ha praktistk erfarenhet

Ang Clinics. Så var det ju några som var på Hellas clinic på Flyinge och inte såg något nytt.

Så bra :o Då behöver inte hon importeras till hingstarnas ridprov mera
- utan vi kan ju ta några bukeryttare :devil:

eller CS:p

Obs KL!

Det skjuts lite över målet här tycker jag nog, ingen har förhärligat Dadde eller påstått att han är någon förebild, eller har det verkat så?

Ibland har jag uppfattat tvärtom att Fredrik tex, varit mycket mer positiv till Dadde än vad jag själv är, men det har jag väl missförstått också då:cool:

Liknande trådar

Ridning Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
14 626
Senast: flashlight
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: cristobal
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka