Handens rätta plats?

Sv: Handens rätta plats?

Jo, men som det kom upp här i tråden att då skulle jag ha händerna i stigbygel höjd...t.ex , det är en handfattning och en huvudhållning som inte Dag skulle tycka vore bra.

Sedan om man själv inte tycker som honom det är en annan sak. Det är lika som han hänvisar till att man kan satsa på att rida hästen riktigt framför lodplan hela tiden för kryper bakom det gör den så gärna ändå...

Lång och låg är inget som han förespråkar. Unghästar kan gärna få vara långa och ta stöd långt fram men "Det är emellertid ingen fördel, att hästen därvid under alla förhållanden bibringas en särskilt låg nackställning."

Jag vet vad lång och låg är, men det är inget som denna författare förespråkar.

Sedan vad man själv tycker om saken får man ju faktiskt avgöra själv.

Är fast martingal förbjuden enligt TR som graman eller förbjudet enligt djurskydd?

Han förspråkar det också bara om man av någon orsak vill utbilda en häst som vid ridning söker ögonkontakt...alltså en ganska extrem huvudställning...

Det är väl av djurskyddsskäl, har jag förutsatt i alla fall, men är inte säker när jag tänker efter. Det här skrevs ju -99 men det var väl förbjudet redan då vad jag minns.

Trots det har jag sett det användas vid träning av hopphästar (dock inte över hinder) som i markarbetet gått mycket högt med huvudet.

Jag har ingen aning, däremot råder ju Helena Persson, med Classic H, också till fast martingal i träningssyfte i hoppning, så det borde ju inte vara lika förbjudet som tex barrering (stavas? )

inget är väl förbjudet enligt djurskydd - förutom frieserselen?

Han ville få gramanen förbjuden - men fick inget gehör.

Salig Dumbom tror att den "Långa låga formen , där hästen synes tänka framåt- nedåt" är en signal för att "börja arbeta och lära hästen lydnad".
Den kloke inser att det är hästens trötthetssignal, som kräver lite tid för återhämtning. (dadde citat)

det är inte så länge sedan jag skrev att jag hade stor respekt för Dadde - men just hans språkbruk....

det är faktiskt synd att han utrycker sig sådär för han förlorar på det

Ja, remontsits vet jag inte vad det är.
Klart att tyngdpunkten förändras med flyttad hand. Vet att jag har en tendens att gå fram för långt med handen...
Min om man tänker att man kan hantera sin tyngdpunkt på ett riktigt vis, så måste ju själva vinkeln till bettet ge olika inverkan, precis som det händer ngt speciellt vid ledande tygeltag.
Hur och varför varierar ni tex höjden på handen?
Är just nu lite körd på detta, då jag tror att det är viktigt med handens arbete för att få pilbågen spänd - har varit för rädd att använda handen alls, men nu dj*vlar vill jag lära mig mer om handens inverkan.
Att jag är här nu beror nog på att de två hästar jag rider är så diametralt olika i hur de svarar på min hand, och det blir förvirrande. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig(!). Ena hästen vill ner med huvudet, den andra är som smör i handen, skulle kunna rida med sytråd...
Trots alla varningar om att rida för mycket med händerna, framifrån osv, så ingår ju tygeltagen i halvhalter tex. Oftast rör sig inte handen ur sitt läge, endast fingrarna som agerar.

Remontsits är när man lättar ur från sadeln och tar mer vikt i stigbyglarna, med överlivet en aning framåt.

Jag varierar nog inte höjden på handen annat än att den följer halsens rörelser.

Visst behövs handen för spännandet av pilbågen. En pilbåge har två ändar. Men den främre änden är mer ett passivt stopp som man rider hästen fram till.

Handen utgör ju den främre gränsen - det går ju inte bara att spänna i ena änden.

Sedan halvhalter kan ju göras på många olika vis - lite beroende på skola.
Halvhalter på rakt spår kan göras med överskänkel torso - utan direkt handinverkan.

Sedan om grunden är en medgående hand - så är ju upphörandet av medgåendet också en inverkan.

ett vanligt nybörjarfel är dock att släppa allt fram :angel:

Dressyr är ju som att baka en kaka. precis som du själv förstår så behövs olika ingredienser mer på olika hästar.

Och som sagt så finns olika skolor om hur man bakar

Vem föredrar du

Nigella ;) :o

Och hur vill din instruktör i CR att du skall spänna pilbågen

ps håller med om vikten av rak linje för vettig inverkan

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag ifrågasatte inte det.

Men det innebär inte att allt är rätt bara för att "Dadde" sagt det ( Eller ngn annan heller för den delen)

Dadde har givetvis sitt kompetensområde - det betyder inte att han kan allt - eller har erfarenhet allt.

Jag har läst lite böcker... Och varit på en väldans massa clinics.

PÅ varje klinik presenteras en "sanning" som vore den univeriell.:o Problemet är bara att det finns lika många sanningar som det finns tränare.:confused:

Nej Dadde är verkligen inte min guru, men han har ju onekligen kunskaper, och det är väl så att man också kan se saker olika, men det finns väl många förklaringar, det är ju en känd person och man ska väl inte diskutera såna här egentligen:confused:

Han är ju minst sagt - engagerad....

Ang att du läst mycket och varit på många clinics och att det finns många budskap.
Men jag vet inte hur det är för dej, men för mej är det så att vissa saker som de som tränar folk på högre nivåer säger eller påstår förstår jag inte fullt ut, ibland långt senare, och vissa saker inte fortfarande. Det har hänt att jag tänkt att två "auktoriteter" sagt emot varandra men i själva verket har jag insett att de nog menade rätt lika men jag var för okunnig att fatta det då.:o

Man kan uttrycka sej olika utifrån samma budskap. (Men dadde har ju sitt eget sätt att uttrycka sej:cool:)

Jag menar bara att det som för mej kan se ut som olika budskap kanske inte gör det för en betydligt mer kunnig ryttare:cool: Menar nu inte om man strider om vissa frågor tex, utan när det kan förefalla olika, men kanske inte är så olika. Om du förstår vad jag menar?

Senast ändrad av en moderator:

Min instruktör är på mig ganska ofta om att inte släppa fram för mycket.
Men idag fick jag rida mycket kort skritt för att spänna pilbågen, övergångar, små volter och galoppfattningar (som jag är en kratta på).
Våra hästar går inte att få i ren tölt innan bågen är spänd, så där kan man kolla o få kvitto.
Tillbaka till handen så kanske mitt problem mest ligger i att jag för fram handen i stf att låta den vara den främre änden av armborstet.
Bara för att Dadde är namne, så läser jag inte utan att sovra...

Nej Dadde är verkligen inte min guru, men han har ju onekligen kunskaper, och det är väl så att man också kan se saker olika, men det finns väl många förklaringar, det är ju en känd person och man ska väl inte diskutera såna här egentligen:confused:

Ang att du läst mycket och varit på många clinics och att det finns många budskap.
Men jag vet inte hur det är för dej, men för mej är det så att vissa saker som de som tränar folk på högre nivåer säger eller påstår förstår jag inte fullt ut, ibland långt senare, och vissa saker inte fortfarande. Det har hänt att jag tänkt att två "auktoriteter" sagt emot varandra men i själva verket har jag insett att de nog menade rätt lika men jag var för okunnig att fatta det då.:o

Man kan uttrycka sej olika utifrån samma budskap. (Men dadde har ju sitt eget sätt att uttrycka sej:cool:)

Jag menar bara att det som för mej kan se ut som olika budskap kanske inte gör det för en betydligt mer kunnig ryttare:cool: Menar nu inte om man strider om vissa frågor tex, utan när det kan förefalla olika, men kanske inte är så olika. Om du förstår vad jag menar?

Klokt skrivet! Känner verkligen igen mig, och det gör att det känns meningsfullt att dryfta frågor här, här kommer olika syner fram. Att jag sedan inte är erfaren nog att ta till mig allt gör att jag ibland måste upprepa, eller komma tillbaks till sånt jag trodde jag redan lagt bakom mig.
Och prova med häst.
Bara den här tråden tyckte jag idag gav mig en mer samlad häst, och från att ha haft evinnerliga problem med bjudningen på banan, hade jag idag en häst som enligt mig hade riktigt kul, och ville jobba - vad ska vi göra nu?:idea: -lampa

Skriver under detta:D:bow:

Jag tycker inte att det är så mkt som skiljer- går därför inte på clinics:cool:. småsaker, men sällan hela tanken.

Kl
om vi nu ska dissikera Dadde, så var han "bara" en bra hoppryttare för länge sedan- med åsikter om dressyr:bump:

Klokt skrivet! Känner verkligen igen mig, och det gör att det känns meningsfullt att dryfta frågor här, här kommer olika syner fram. Att jag sedan inte är erfaren nog att ta till mig allt gör att jag ibland måste upprepa, eller komma tillbaks till sånt jag trodde jag redan lagt bakom mig.
Och prova med häst.
Bara den här tråden tyckte jag idag gav mig en mer samlad häst, och från att ha haft evinnerliga problem med bjudningen på banan, hade jag idag en häst som enligt mig hade riktigt kul, och ville jobba - vad ska vi göra nu?:idea: -lampa

Vad härligt, det är så viktigt med arbetsglädje även hos hästarna:bow:

Jag håller med om att det fina här är att man kan få olika vinklar och syn på saker och jag tycker tråden är viktig har ju själv skapat en hand-tråd en gång pga det:idea: Förr fick jag höra att jag hade så bra hand men det är inget som som är en gång för alla kan jag intyga, :o Jag behöver se över mina händer, tyvärr:cool:

Skriver under detta:D:bow:

Jag tycker inte att det är så mkt som skiljer- går därför inte på clinics:cool:. småsaker, men sällan hela tanken.

Kl
om vi nu ska dissikera Dadde, så var han "bara" en bra hoppryttare för länge sedan- med åsikter om dressyr:bump:

Ja just, det var han ja:idea: (En del av dem är dock mycket kunniga i grundtänk för dressyr)

Tycker inte heller det är så mycket som skiljer egentligen i det stora hela, men det kan som sagt vara att jag inte fattar än vad det är som skiljer - eller inte:o

Ja just, det var han ja:idea: (En del av dem är dock mycket kunniga i grundtänk för dressyr)

Tycker inte heller det är så mycket som skiljer egentligen i det stora hela, men det kan som sagt vara att jag inte fattar än vad det är som skiljer - eller inte:o

Nja. inte ens idag rider hoppryttarna ngt vidare i dressyr- lydiga o ändamålsenligt. Däremot har de motorn igång- i galoppen o joggar bara i trav:angel:

Jag menade mest vissa gurus som skrivit hoppläror o sånt, inte vanliga simpla ryttare:devil: :D De nemethy tex som jag har en bok av. Och jo många duktiga ryttare har det nog med.

Fredde; har nog ingen som jag skulle kunna kalla guru, även om jag imponeras av många... Har sett för lite, ridit för lite, läst för lite, men skulle gärna bevista fler clinics om de bara fanns här uppe + att det kostar...

Vad bra! Då vet jag, för det är något jag verkligen funderat över. Min tränare håller på o tjata om att jag ska sänka handen(men armarna räcker ju nästan inte till), men pållen om han får gå med huvudet i egen form, så har han huvudet rätt högt, och då borde hans linje vara lite högre upp, än vad tränaren säjer...så jag ska kanske envisas med att ha lite högre hand, när jag format honom...?

Vi har inte samma definition av lång och låg. Jag vill inte ha ett stöd långt fram. Jag vill enbart ha en sökning fram/ned men inte vikten där. (inget stöd)

På en häst som har tyngdpunkten väldigt långt fram gäller det att ryttaren är med och lägger sin egen tyngdpunkt längre fram. I det läget är det bättre att sitta lite mot lätt sits. Någon mera framåt lutad för att häst och ryttares tyngdpunkter ska sammanfalla. Gör man det blir också linjen från bett till hand rakare.

Senast ändrad:

Här kommer ett citat från Dadde;
Handens höjd är synnerligen viktig och beror på hästens byggnad och sätt att bära huvud och hals under rörelse. Detta för att i möjligaste mån säkerställa, att hästens eftergift sker i halsens övre del och nacken. Den erfarne vet detta och vill därför ofta se hästen i frihet under rörelse. Det är bl.a. orsaken till att jag alltid först låter eleverna rida i "träningsoverallen", ty då ser jag var och hur hästen normalt vill hålla sitt huvud. Dra då en vågrät linje från hästens mun och bakåt. Någonstans på denna linje är handens rätta plats. På vissa hästar något högre - på vissa något lägre. Där linjen skär halsens överlinje (vid eller framför lansmärket) är handens plats vid den lätta sitsen. Någonstans på linjens förlängning är platsen för ryttarens hand vid den lodräta sitsen.

Hur tänker ni om detta?
Jag rider islandshäst, och jag må då säga att på den nivån jag är på kommer jag att få sänka handen rejält om det ska bli ngt liknande.

Förr hade jag gärna något för höga händer. Någon decimeter ovanför manken kanske.:(
Efter hand som min utbildning fortgått är min handposition ett par centimeter ovanför manken oavsett i vilken form hästen rids. Vill jag ta upp nacken på hästen så använder jag underskänkeln. Handen ändrar inte sin position. Jag har handen framför min kropp och försöker rida hästen dit.

Det man kan se på människor som vill rida med för hög hand är att hästen antingen blir hängande på handen eller att den bockar in näsan ju mer ryttaren höjer handen (de ryttarna får också ostadigare hand och då blir det lättare att man drar handen bakåt vilket gör att man får en häst som inte vågar kliva in i handen).

Liknande trådar

Ridning Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
14 626
Senast: flashlight
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: cristobal
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka