Handens rätta plats?

cristobal

Trådstartare
Här kommer ett citat från Dadde;
Handens höjd är synnerligen viktig och beror på hästens byggnad och sätt att bära huvud och hals under rörelse. Detta för att i möjligaste mån säkerställa, att hästens eftergift sker i halsens övre del och nacken. Den erfarne vet detta och vill därför ofta se hästen i frihet under rörelse. Det är bl.a. orsaken till att jag alltid först låter eleverna rida i "träningsoverallen", ty då ser jag var och hur hästen normalt vill hålla sitt huvud. Dra då en vågrät linje från hästens mun och bakåt. Någonstans på denna linje är handens rätta plats. På vissa hästar något högre - på vissa något lägre. Där linjen skär halsens överlinje (vid eller framför lansmärket) är handens plats vid den lätta sitsen. Någonstans på linjens förlängning är platsen för ryttarens hand vid den lodräta sitsen.

Hur tänker ni om detta?
Jag rider islandshäst, och jag må då säga att på den nivån jag är på kommer jag att få sänka handen rejält om det ska bli ngt liknande.

Sv: Handens rätta plats?

Jag håller med Dadde om att handens position, i ett grundutbildande stadie, måste varieras beroende på vart hästen är i sin naturliga hållning och sitt utbildningsläge. Det finns ingen fixerad position som handen skall vara i come hell or high water, utan som han säger, måste detta anpassas ngnstans innanför de riktlinjer som antyds. Den höga, mer burna handen, är optimal, men är i regel inte möjlig i ett grundläggande stadie.

(och nej - jag praktiserar inte särskilt handridning framifrån och bak , men argumenterar ändå detta att handens position spelar roll och anpassas utefter situation : )

Senast ändrad:

Jag kan bara säga att ganska många av mina elever som har orutinerade hästar, i synnerhet de lågställda, får ta ner handen REJÄLT för att hästen ska ha en chans att hitta hur den ska runda sig i någon sorts ram. Det handlar inte sällan om att ha händerna i höjd med manken. I ett introduktionsskede till och med lägre än så.

Men håller ni med om att det ska vara en horisontell tänkt linje mellan bett o hand? I princip, alltså.
Har fått lära mig att den lnjen ska vara rak, alltså mellan armbåge, hand o bett.

Är det alltså så att bettet får en annan inverkan då man får handen på "rätt" höjd i förh till horisontalen?

Men håller ni med om att det ska vara en horisontell tänkt linje mellan bett o hand? I princip, alltså.
Har fått lära mig att den lnjen ska vara rak, alltså mellan armbåge, hand o bett.

Är det alltså så att bettet får en annan inverkan då man får handen på "rätt" höjd i förh till horisontalen?

fast alltså, jag tolkar inte Daddes text att positionen är fixerad på det sättet du föreslår, han säger ju att det är variernade och använder det enbart som en riktlinje och zon vart i området en bra handställning optimalt kommer ligga om hästen jobbar och rids i en bra form? Är det ngt särskilt du tänker på som gör detta problematiskt?

Nja, det jag funderar över är ju vilka olika effekter man får av att ha handen i olika läge höjdmässigt.
Jag tänker i min okunskap, att det borde vara bättre att tänka uppåt än bakåt, så långt tror jag jag tänker riktigt.

Då jag red på islandsridskola fick vi tex sänka händerna rejält vid travfattningar, och då med helst lösa tyglar. ???
Jag red en häst som gärna fällde ned huvudet och då skulle jag göra ett uppresande, kvickt tygeltag, osv.
Detta var ju specifika situationer, men jag undrar ju lite vad som händer i hästen med tex högre händer. Antagligen sånt som kommer med erfarenhet och förbättrad ryttarkänsla. Kanske lite luddigt, men i alla fall en fundering...

Jag menar också att det är svårt att applicera detta med den horisontella linjen på ett ekipage som inte nått så långt med samlingen - att det då kanske är viktigare med en rak linje bett - hand - armbåge. Får jag någon gång rida en häst som kan samla sig riktigt så kanske jag får vara med om att linjen blir horisontell, men även om min häst har ganska lätt för att få in baken så är det en bra bit kvar till att huvudet kommer så högt att det bildas en horisontell linje. Hoppas det går att förstå min tanke - ofta är det så att för att komma framåt så får man röra sig i gränslandet mellan det man förstår och det som man inte förstår, och då kan det vara svårt att ställa rätt fråga - på rätt sätt...

Senast ändrad:

Vinkeln från bett till hand måste väl påverka vilken inverkan man får på nacken, och var längs halsen denna inverkan sker?

Ja jag förstår vad du menar nu och jag håller med i tänket. En lägre hand på en mindre stark och balanserad häst, ger en bättre förutsättning att "hålla ihop" och rama in den. som alltid skall handen inte backa vare sig den är låg eller hög....

Här kommer ett citat från Dadde;
Handens höjd är synnerligen viktig och beror på hästens byggnad och sätt att bära huvud och hals under rörelse. Detta för att i möjligaste mån säkerställa, att hästens eftergift sker i halsens övre del och nacken. Den erfarne vet detta och vill därför ofta se hästen i frihet under rörelse. Det är bl.a. orsaken till att jag alltid först låter eleverna rida i "träningsoverallen", ty då ser jag var och hur hästen normalt vill hålla sitt huvud. Dra då en vågrät linje från hästens mun och bakåt. Någonstans på denna linje är handens rätta plats. På vissa hästar något högre - på vissa något lägre. Där linjen skär halsens överlinje (vid eller framför lansmärket) är handens plats vid den lätta sitsen. Någonstans på linjens förlängning är platsen för ryttarens hand vid den lodräta sitsen.

Hur tänker ni om detta?
Jag rider islandshäst, och jag må då säga att på den nivån jag är på kommer jag att få sänka handen rejält om det ska bli ngt liknande.

Jag fick samma reaktion som du - jaha skall jag ha handen i stigbygelhöjd :D

det finns så många experter :angel:

Det man kan ha i åtanke är att alla talar ju utifrån sin erfarnehet, eller begärnsing i kunnande/erfarnehet. Och alla är liiika tvärsäkra.:laugh:

Bäst att tänka själv :angel:

Jag tänker precis som du att linjen tygeln underarm skall vara rak. Av inverkans skäl och att en naturlig hållning ger en avspänd hand arm.

I en medgående hand så blir då positionen föränderlig. Man följer hästen huvudrörelser genom att fjädra i armbågsvinkeln.

Sedan kan kan tänka att hästen håller halsen väldigt olika beroende på olika saker :angel:

En sadel som klämmer hästen på manken för den gå med hög hals.
Dålig balans hos ryttaren får den att gå med hög hals.

En ryttare som placerar sin tyngpunkt efter hästens - kommer få en häst som svarar med att höjja halsen.

Mången ridteknik går ut på att "Få ned halsen"

Eller så kan man börja i andra änden och rida den så den släpper halsen själv. Har man inte upplevt det så kan det vara svårt att tro på. Men alla har upplevt det vid fältsits i Cavaletti.

Om man med den metoden rider med en följsam hand då brukar det blir en rak linje utan att man tänker så mycket på det.

.....För att ta det ett steg vidare så är det ju så att du ändrar din tyngdpunkt väldigt mycket om du flyttar handen ifrån sin "neutrala" position .

Ibland kanske det är placeringen i remontsits som gör det - snarare än den låga handen.:angel:

Sedan så; vad händer med resten av kroppen - Hur sänker man handen?

Rätar ut armbågen?

Rundar bröstryggen?

Vilken effekt har det på den egna kroppen - och på hästens?

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick samma reaktion som du - jaha skall jag ha handen i stigbygelhöjd :D

det finns så många experter :angel:

Det man kan ha i åtanke är att alla talar ju utifrån sin erfarnehet, eller begärnsing i kunnande/erfarnehet. Och alla är liiika tvärsäkra.:laugh:

Jag tänkte likadant, med tanke på vågrät linje:confused: Så där fick inte heller jag ihop ekvationen riktigt. (Möjligt att det i orginaltext står mer så man skulle förstå bättre)

MEN resten i citatet ovan förstår jag inte:o Dadde måste väl ändå förutsättas ha vissa kunskaper och erfarenheter, eller ifrågasatte du det nu:confused: :cool:

Nej jag ifrågasatte inte det.

Men det innebär inte att allt är rätt bara för att "Dadde" sagt det ( Eller ngn annan heller för den delen)

Dadde har givetvis sitt kompetensområde - det betyder inte att han kan allt - eller har erfarenhet allt.

Jag har läst lite böcker... Och varit på en väldans massa clinics.

PÅ varje klinik presenteras en "sanning" som vore den univeriell.:o Problemet är bara att det finns lika många sanningar som det finns tränare.:confused:

Nu blir jag filosofisk....

Är det då en som har rätt - och resten fel?

eller finns det flera sanningar parallellt?

Eller finns det flera subjektiva uppfattningar om vad som är sant och riktigt?

Med ovanstående vill jag då bara uppmuntra till att Cristobal och andra får tänka själv och får ta reda på "sin" egen sanning - med hjälp av skickliga tränare, och eget laborerande utifrån deras ideér.

Och ju större kunskapsbas (biomekanik tex :angel: )- ju större chans att hamna mer "rätt" ur hästens perspektiv - ang handens position eller whatever

Med ett stadigt ben i biomekaniken - och det andra i hästens gensvar - gör väl att det kan närma sig en mera objektiv "sanning"

men likafullt är vi alla subjektiva människor

så även Dadde

Senast ändrad av en moderator:

Ja, remontsits vet jag inte vad det är.
Klart att tyngdpunkten förändras med flyttad hand. Vet att jag har en tendens att gå fram för långt med handen...
Min om man tänker att man kan hantera sin tyngdpunkt på ett riktigt vis, så måste ju själva vinkeln till bettet ge olika inverkan, precis som det händer ngt speciellt vid ledande tygeltag.
Hur och varför varierar ni tex höjden på handen?
Är just nu lite körd på detta, då jag tror att det är viktigt med handens arbete för att få pilbågen spänd - har varit för rädd att använda handen alls, men nu dj*vlar vill jag lära mig mer om handens inverkan.
Att jag är här nu beror nog på att de två hästar jag rider är så diametralt olika i hur de svarar på min hand, och det blir förvirrande. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig(!). Ena hästen vill ner med huvudet, den andra är som smör i handen, skulle kunna rida med sytråd...
Trots alla varningar om att rida för mycket med händerna, framifrån osv, så ingår ju tygeltagen i halvhalter tex. Oftast rör sig inte handen ur sitt läge, endast fingrarna som agerar.

Du får tänka på att Dadde hatar när hästens nos är bakom lodplan.
Även en islandshäst kan ha huvudet i position över manken...

Salig Dumbom tror att den "Långa låga formen , där hästen synes tänka framåt- nedåt" är en signal för att "börja arbeta och lära hästen lydnad".
Den kloke inser att det är hästens trötthetssignal, som kräver lite tid för återhämtning. (dadde citat)

Sedan att de flesta rider enligt dadde fel - även jag - det är ju en annan femma- :angel:

Men storleken på hästen spelar inte ngn roll hur handen enligt Dadde ska hållas utan det är positionen på hästens huvud som är avgörande...

Jag tänkte likadant, med tanke på vågrät linje:confused: Så där fick inte heller jag ihop ekvationen riktigt. (Möjligt att det i orginaltext står mer så man skulle förstå bättre)
Reagerade likadant- vaddå vågrätt:confused:

Som flera andra har skrivit är ju höjden på handställningen relaterad till hästens form- rak linje från armbågen till hästens mun.

Bäst att tänka själv

Jag tänker precis som du att linjen tygeln underarm skall vara rak. Av inverkans skäl och att en naturlig hållning ger en avspänd hand arm.

I en medgående hand så blir då positionen föränderlig. Man följer hästen huvudrörelser genom att fjädra i armbågsvinkeln.
Hur tänker du här?
Ska hela armen fjädra med, så lär det även var lätt aTT DRA MED SAMMA STIL. Fjädringen sitter ju mest i sitsen. Att Brinken använder en liknande metod är inget som gemene man klarar av.
Och ju större kunskapsbas (biomekanik tex )- ju större chans att hamna mer "rätt" ur hästens perspektiv - ang handens position eller whatever

Med ett stadigt ben i biomekaniken - och det andra i hästens gensvar - gör väl att det kan närma sig en mera objektiv "sanning"
Här ska man nog oxå passa sig för att skaffa sig sanningar.
Det måste kopplas ihop med ridning o då gärna även lite avancerad sådan.

Senast ändrad:

Salig Dumbom tror att den "Långa låga formen , där hästen synes tänka framåt- nedåt" är en signal för att "börja arbeta och lära hästen lydnad".
Den kloke inser att det är hästens trötthetssignal, som kräver lite tid för återhämtning. (dadde citat)

Den långa/låga formen är ingenting hästen själv väljer. Det är ryttaren som väljer den och den ska givetvis ridar med bjudning och absolut inte bakom lodplan. Den är till dels för unga hästar (remontform) för att hästen ska hitta balans, komma upp med ryggen och bli aktivare bak. Näsan ska vara framme. Det är också en kontroll på att hästen länger sin överlinje och söker bettet. Trötthetssignal är någonting helt annat. Nu är det verkligen päron och bananer som jämförs.
Det spelar ingen roll vems citat det är. Det som talas om i citatet är inte lång/låg form utan någonting helt annat. Det kan bli stora missförstånd av sånt uttalande. (vilket är onödigt)

Men jag håller med om att handen ska placeras så att det bildas en rak linje från bett till ryttarens hand. Om linjen bryts mycket blir det svårare för kommunikationen mellan häst och ryttare.

Kl
Han är rolig han.
Läs det sista- Använd gärna fast martingal- som är förbjudet:cool:

Liknande trådar

Ridning Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
14 626
Senast: flashlight
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 846
Senast: cristobal
·
Hästmänniskan Vad har ni för upplägg eller terminsplaneringar på era ridskolor? Har ni några sådana överhuvudtaget? Jag sitter och funderar lite i...
Svar
3
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka