Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tant Gredelin

Blev lite inspirerad av ponnydressyrtråden, och tankarna om vad man försöker uppnå med rollkur. Jag har en annan fråga jag funderat på och som säkert avslöjar hur otroligt dålig teoretisk koll jag har :o

Jag har alltid tyckt att de bilder man ser på folk som rider s.k barock (på lite högre nivå) ser väldigt trevliga ut. På grund av tillfälligheter har det aldrig blivit att jag provat på själv utan jag har hållt mig till den eng. dressyren. Jag jobbar mycket på långa tyglar men själva samlingen på slutet av passet plockar jag ihop hästen med hjälp av tyglarna. Jag red en typ av häst som aldrig skulle acceptera oskön behandling och både hon och jag trivdes med att samla på detta sätt. (Även om händerna alltid varit min svaga sida och jag har lite mentala blockar när det kommer till att rida med korta tyglar) Men när man tittar på de som rider barockt verkar de rida på långa tyglar och uppnå en väldigt trevlig samling.

Så frågan är då. Vad är handen och bettet till för vid ridning? Varför inte bara rida med halsring?

Detta är alltså inte en rollkur debatt. Utgå med mig som exempel. Jag kan styra och stanna min häst utan tyglar. Även göra slutor, bakdelsvändningar och dyligt.

Vad har tygeltag, bett och hand för funktion i min ridning?

Sv: Handens påverkan på samling

jag har funderat på samma sak! :idea: jag får alltid höra "korta tyglarna" "ta tag i hästen" och liknande. men tydligen går det ju att samla alldeles utmärkt utan kontakt i tygeln öht.

men om man ser AR ekipage på liknande nivå som en själv är så har dom ju tygelkontakt - och dessutom blank stång..
det kanske bara är en verkligen välutbildad och stark häst som man kan samla så mkt enbart för sitsen?

I den engelska ridningen vill man ju samla hästen på kort tygel. Man vill hitta det sk stödet i tygeln, vilket inte inenbär att hästen lägger mer vikt i handen utan bara en "kontakt".
Handen är en hjälp i samlingsarbetet, men det absolut viktigaste är ju drivningen! Handen är bara den som tar energi bakifrån och hindrar energin från att "spinga iväg".

Men ja visst man kan samla hästen på hängande tygel och man kan samla hästen på halsrem. Och det är skithäftigt att se en häst göra piaff utan huvudlag!! För då vet man ju hur svårt det är, tygeln blir annars lätt en hjälp för att dra in nosen i lodplan och få det att se snyggt ut när man rider. Det är inte det man vill uppnå.

Alla tygeltag är ju inte "samlande" (det är nog t.o.m. fel att kalla tygeltag för samlande, men jag menar "förhållande av energin bakifrån", hur tusan man nu ska beskriva det:smirk:).
Det finns ju ställande, ledande och förhållande (stopp). Och även dem används i ridning där man har längre tygel.

Du skrev att du gjorde bakdelsvändning utan tyglar, det är ju en sorts samlande övning! Inte i den vanliga bemärkelsen, men hästen måste ju ändå lägga bak vikten för att kunna flytta framdelen. Och sluta är också en samlande övning.

Det är upp till var och en om man vill använda träns, tyglar eller halsring. man måste hitta sin egen väg.

men om man ser AR ekipage på liknande nivå som en själv är så har dom ju tygelkontakt - och dessutom blank stång..
det kanske bara är en verkligen välutbildad och stark häst som man kan samla så mkt enbart för sitsen?

Ja man kan fundera på vad samling på lång tygel innebär. AR är ju som sagt med stångbett så man behöver inte ha lika korta tyglar. Och inom AR så använder man tygeltag (ställande iaf, även om de förhållande tygeltagen inte används på samma sätt - obs jag är ingen expert :o).

För all samling krävs en stark häst! Det är ju egentligen inte "mer" samling när man samlar för sitsen... (det ska inte vara sämre samling med stöd på handen, det är dock lätt att det blir "falskt". utan tyglar kan man ju inte "ljuga"... - Ta inte detta fel, jag ville inte kritisera bara utveckla din tanke)
Men det kräver däremot en känsligare häst!

det var inte så jag menade. utan att jag kan också samla min häst för sitsen, men inte så mkt att han kan piaffera tex. nu kan han inte det med tygelhjälp heller för den delen :angel:

det är ju olika grader av samling, som jag förstod det syftade det på riktigt hög samling i den här tråden.:)

Det finns mycket skrivet ang detta sök på "pilbåge":idea:

Så frågan är då. Vad är handen och bettet till för vid ridning? Varför inte bara rida med halsring?

Den här videon med Hubertus Schmidt brukar jag titta på emellanåt för att få in en mental bild av hur handen kan kommunicera med hästens mun. Jag tycker det är så faschinerande att se hur otroligt mjukt han använder handen i kommunikationen ... samtidigt som man ser att det är en viktig del av hela ridningen. Handen är helt enkelt till för att kommunicera med hästen man rider.

men tydligen går det ju att samla alldeles utmärkt utan kontakt i tygeln öht.

Det bero på, för att komma dit, krävs bara rätt träning/ arbete/lydnad för en duktig instruktör. Ju lydigare hästen blir ju finare hjälper använder man, när jag tränade akademiskt fick vi lära oss att skritta/trava/galoppera i samma takt och form där vi kunde länga hela tyglen och plocka upp den och länga utan att hästen reagerade samtidigt så gick den kvar i samma fina form. Klart man kan lära sig och hästen att bara använda rem, för det är ju kroppen du bromsa med och remmen eller handen eller ett kort spö som du styr med:smirk: Gäller bara att hitta rätt tränare för den slags ridning man vill lära sig;)

Härlig film, men att nå dit krävs flera års konsekvent träning med en häst med dessa förutsättningar:smirk:

Jag tycker inte att videon visar på alldeles speciellt bra "tygelhållning"/handkänslighet.
Det är ju inte dåligt alls ! Men jag tycker inte att man ser mycket skilnad på han och andra dressyrryttare på samma nivå.
jag skulle ju själv aldrig kunna rida hälften så bra så egentligen är jag kanske inte rätt person att kritisera så, men om jag ser utifrån mitt perspektiv på olika ryttare så tycker inte jag att det var nån skillnad..

Jag tycker inte att videon visar på alldeles speciellt bra "tygelhållning"/handkänslighet.
Det är ju inte dåligt alls ! Men jag tycker inte att man ser mycket skilnad på han och andra dressyrryttare på samma nivå.
jag skulle ju själv aldrig kunna rida hälften så bra så egentligen är jag kanske inte rätt person att kritisera så, men om jag ser utifrån mitt perspektiv på olika ryttare så tycker inte jag att det var nån skillnad..

Nä det är möjligt att det inte är någon skillnad mot andra dressyrryttare. Men det var ju inte riktigt det som det handlade om :). Jag tycker det är ett fint exempel på hur man använder handen i sin kommunikation med hästen. Har tittat mycket på denna film i mina försök att komma på hur jag skall sluta med att omedvetet dra min stackars häst i vänstertygeln emellanåt :crazy::D.

Härlig film, men att nå dit krävs flera års konsekvent träning med en häst med dessa förutsättningar:smirk:

Oh ja :D. De flesta av oss kommer väl aldrig att nå ens till hälften av den smidigheten. Men som jag skrev i tidigare inlägg så är det iallafall för mig ett bra benchmark på hur bra kommunikation med handen ser ut.

De flesta av oss kommer väl aldrig att nå ens till hälften av den smidigheten.

Alltid varit min dröm och den ska banne mig bli sann:D På g dit om hästen bara kan löpa linan ut;)

Ha ha då får du nog vänta ett par år till innan det blir ngn piaff, har bara kommit till piruettgaloppen;)

Ps! Har en kanontränare, utan honom skulle det bli svårt

det intressanta i videon som jag tycker man ska titta väldigt noga på, att även om hästen inte har lika spektakulära rörelser som många andra hästar på den höga nivån, eller otrolig utstrålning dvs(mindre showig).
Men under ritten ser man inte dessa irriterade svansviftningar i byterna, oiruetterna, piafferna eller passagen som man annars ser.. Det som är så vanligt att man börjat se det som en självklarhet... svanser böljar mjukt men piskar inte fram och tillbaka...
Inte heller ser man en frenetiskt skummande gapande mun...

Under hela ritten ser man en nöjd häst som inte protesterar, lugnt och fint lydigt gå igenom programmet, inte spektakulärt men fantastiskt bra... Inte en häst som studsar fram i spänningar

eller som ngn smart sa, bra dressyr är fruktansvärt tråkigt att titta på:D

Var inne på din hemsida, :o vilka fina hästar, är det dina? Gården var inte så dum den heller, kan byta om du vill:D

Jag gillar verkligen Hubertus Schmidt. Hans hästar ser alltid nöjda och väldigt trevliga ut. Allt ser ut att gå så lätt utan motstånd. Visst rör de sig kanske inte så flashigt. Men de har inte de anlagen helt eneklt.

Han rider verkligen fint. Men jag tycker hans hand är som sig bör, inget fantastiskt. Dock visar han ju fint på att tygeltag inte alltid är av ondo. Utan tvärt om kan vara till god hjälp. Det har ju gått lite inflation i att hävda att man inte rider med handen etc. Så länge som man rider rätt med handen är ju tygeltag inte farliga.

Jag använder mig av handen då jag rider. Men försöker att främst använda sitsen. Och sen lägga till tygel och skänkel om det behövs. Att träna en häst till att gå utan huvudlag(och arbeta korrekt) tror jag nästan kräver att man börjar med just huvudlag av ngt slag. Iaf för oss Svenssons med ordinära hästar och ljumma ridkunskaper.

När man börjar samla en häst får man lite mer i handen, man får hjälpa hästen lite.
Efterhand som hästen blir starkare kan man lätta av från tygeln, helt och hållet om man vill men oftast vill man ju ha en mjuk, sträckt tygel. Man kan ibland, särskilt när man tävlar och rider förbi domaren, sträcka fram handen lite och visa att hästen bär sig själv.
/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024