Handen på hjärtat?

Shettisar

Trådstartare
Vilka av er använder hjälm vid körning? ;)
Kan avslöja att jag är väldigt dålig på att göra det :o .liksom de flesta häromkring.Men när grabben ska köra så är det hjälmtvång,hmmmm man skulle ju föregå med gott exempel,eller :angel:

Sv: Handen på hjärtat?

Alltid! Skulle aldrig sätta mig i vagn/sadel utan hjälm. Jag har dessutom hjälmen på även vid tömkörning/longering/löshoppning. Använder inte hjälm när vi promenerar och nu när jag tänker efter är det ju himla dumt egentligen. Hästen (eller matte) kan ju få hjärnsläpp även då...
//marti - som gillar sin nya hjälm skarpt

hrm ... det är jag dålig på.
Men när vi är på ridskolor o tränar har jag alltid hjälm, mest för att det är hjälmtvång där.

så är huvudet dumt så får benen lida (i detta fall även huvudet)

Jag har alltid hjälm när jag kör, utom när jag tävlar dressyr och precision för då har jag hatt.

Det är tillräckligt svårt att rida och köra utan att man drar på sig hjärnskador i onödan som krånglar till det hela!

Jag gör det. Det är bara om man har ett huvud av frigolit som man inte behöver det!

Har ej börjat köra min kuse än, men jag kommer absolut att ha hjälm på mig alltid.

Använder hjälm vid körning med min piga än så länge, då jag känner att hon är alldeles för orutinerad än. Dessutom värmer den aldeles ypperligt om det är lite småkyligt....

Alltid när jag kör!! Tidigare hade jag den alltid när jag tömkörde också men nu är jag inte lika bra där...Men jag tycker min hjälm är skön och den brukar sitta på mycket längre tid än då jag sitter i vagnen eller på hästen. När jag går runt i stallet och grejjar...hehe.

Har hjälm på mig fast jag kör en liten snäll shettis. Annars kunde jag aldrig försvara varför barnen ska ha hjälm på sig. Rider med säkerhetsväst också för den delen. Man blir ju inte yngre och smidigare precis.

:) Ja men dåså, äldre hjälmar innehöll ju det likaså cykelhjälmar.*s* Nej skämt å sido.Jag förstår vad du menar och ja jag skäms när jag tänker på hur urbota dumt o ansvarslöst det är.Ska bättra mig dock! :o :smirk:

Det är jag väldigt dålig på att använda. Hade nog i början när jag körde in pållarna. Men på senaste tiden bara vid tävling & vissa träningar.

Nix, aldrig :o

ANledningen till att vi slutade med det är att det inte är vidare pedagogiskt att kusken och medhjälparen har hjälm, men dom man kör inte har det. Vi har relativt mycket folkkörningar, och peppar, peppar har det aldrig hänt något.

Jag är oxå dålig på att använda hjälm vid vanlig vardagskörning och då kör jag både unghäst och hingst(numer utan kulor :devil: ) :o

Alltid!

Har varit med om en körning som slutade i dödliga skador för ponnyn och bestående skador för mig själv. Fick ett jack i hjälmen, och hur det hade gått utan hjälm kan ni ju räkna ut.
Jag bär gärna runt på min hjälm efter körtur för den är bekväm. använder oftast hjälm när jag tömkör och alltid när jag rider eller lastar/kör in andras hästar.
Det känns så självklart. Har haft två hjärnskakningar efter fall från ryggen oxå.

Däremot har jag aldrig använt säkerhetsväst, något som jag skyr lite efter att ha provat. Men man får säkert lära sig det med med tiden :)

/jenny

Västen är så varm och skön när det blåser och är kallt!!! Sen är man en sån vanemänniska så det känns naket utan hjälm, väst, handskar och plåtskor.

Jag. Alla gånger. Man slår sig många gånger så mycket värre vid en körolycka. Har tyvärr sett det alltför många gånger.

Har inte läst tråden, men jag tror inte det är så att folk använder hjälm dåligt vid körning, utan att folk använder det väldigt mycket vid ridning om man jämför med andra aktiviteter som cykling, inlines, bälte vid bilkörning osv. Det är bara så opk (=icke politiskt korrekt) att inte använda hjälm vid ridning.

Men det är mycket osmart att inte ha hjälm vid körning.

Hälsningar en som skulle vart gravt hjärnskadad eller död utan ridhjälmen ;)

Men du, ett tips, man kan ordna med utlåningshjälmar till dem man skjutsar! :idea:

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 053
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar