Händelserna i Köln

Du har en väldigt förenklad bild, men på ytan har du helt rätt; sexualbrott riktade mot kvinnor och framför allt barn brukar sägas vara det lägsta man kan göra. MEN, tittar man lite närmre på det så gäller det bara VISSA sexualbrott. Det finns en väldigt intressant paradox när det gäller sexualbrott, och den framträder när man gräver vidare i vad det där är för sexualbrottsförövare som visas sån avsky inför. Då är det just sådana som du själv nämner, det är Hagamannen, det är Anders Eklund och det är gruppvåldtäkter som särskilt invandrargäng anses stå för, enligt Flashback.

Men det är just DET som är problemet i manlig debatt om sexualbrott, och verkligen inte bara på Flashback. Att definitionen av det är så snäv. Att synen på en våldtäktsman är någon som överfaller en okänd kvinna en mörk kväll. Oförmågan att se att det finns många, många fler typer av sexualbrott som OCKSÅ måste erkännas och synliggöras. Det är DE typerna av sexualbrott som de flesta av oss kvinnor har erfarenhet av, de flesta av oss slipper tack och lov utsättas för en överfallsvåldtäkt en sen kväll hem från jobbet.

Jag hörde en jätteintressant intervju för ett tag sen med en man som jobbade med att prata jämställdhet och mansroller med ungdomar. Han berättade bland annat hur tydligt det var bland de här ungdomarna vilken avsky de verbalt visade i början av föreläsningen mot just våldtäktsmän, att de borde fängslas, kastreras m.m. eller t o m avrättas. De kände absolut ingen våldtäktsman och skulle definitivt slå honom gul och blå om det träffade någon. Det var i början, innan de pratat om vad en våldtäkt faktiskt är, och vad det kan vara (t ex ha sex med en sovande person). I slutet av det här seminariet hade killarna förhoppningsvis tagit till sig en betydligt mer nyanserad bild av vad sexuella övergrepp är, och att det faktiskt inte alls är särskilt osannolikt att någon av deras vänner - eller t o m de själva - någon gång har gått över gränsen.

Den här oförståelsen för vad sexuella övergrepp och våldtäkt faktiskt är, är så vida spridd att det är tragiskt och där ligger en stor del av problemet menar jag. Föreställningen om vem som "kan" våldtas (vilket faktiskt är alla, inte bara påklädda, "fina" flickor) och vem som "kan" våldta (vilket faktiskt är alla. Vilket inte ska tolkas som att vem som helst out of the blue får ett frispel, men att det kan vara en i din närhet som du inte tror "sånt" om). Det blir en paradox där sexualbrott och i synnerhet våldtäkt är det lägsta en man kan göra, och den manliga kulturen därmed gör allt den kan för att förskjuta de problemen utanför den egna sfären. "Ingen av oss kan göra något så hemskt" är den första tanken när ordet "våldtäkt" kommer på tal. "Det kan jag aldrig tro om honom" blir karaktärsalibit när någon på jobbet blivit anklagad för sexuellt ofredande. "Vad hade hon för ansvar i att han gick över gränsen?"

Det här måste ändras, och jag hoppas att du @labb också tänker till en gång till om ditt inlägg ovan och vad det är du läser på Flashback och på andra ställen.

(Oj, det blev långt, men det är så himla viktigt att vi pratar om det här tycker jag, om vi ska komma nånstans. Vi minns väl fortfarande Bjästa? Vi minns väl fortfarande Assange? Vi minns väl fortfarande alla erfarenheter som kom upp under #prataomdet?)
Jag säger inte emot det du skriver i detta inlägg och de andra ovan men jag har en fråga, eller två blev det visst, till dig:

BRÅ har gjort en ganska omfattande studie "Brott i nära relationer" har jag för mig att den heter som visar att såväl män som kvinnor lika frekvent ägnar sig åt övergrepp på sin partner och då bör man också tänka på att mörkertalet kan vara betydligt större när det gäller utsatta män.

Varför tas inte detta upp överhuvudtaget när du och andra feminister diskuterar?

Har motsvarande seminarier gjorts riktade mot kvinnor där deras övergrepp och deras syn på män problematiseras?

Skillnad mellan män och kvinnor ser man först när det gäller grövre våld som jag förstod det när jag tittade i den rapporten. Och det gör att mäns våld mot kvinnor utgör ett mycket allvarligare problem, men det är inte säkert att mekanismen bakom är väsentligt annorlunda. Det kan vara så att våldet i parrelationer utgår från samma grund för såväl män som kvinnor men att andra faktorer gör att män är kraftigt överrepresenterade när det gäller grövre våld.

Jo, det handlar även om det som hände i Köln, i Kungsan, i Kalmar och andra exempel som varit uppe. Även ensamma nyanlända måste inkluderas i samtalet om hur män och kvinnor ska leva tillsammans i Sverige (eller Tyskland). Menar vi allvar med att integreringen ska fungera (vilket alla som inte bara använder invandrares felaktiga handlingar som argument för att de ska stängas ute helt, vill) så måste vi ju jobba på det. Och vi måste lära oss hantera grupper av män i samhället, och de måste lära sig att hantera sig själva. Alla grupper av män, oavsett om de hänger på Flashback på nätet, på Sturecompagniet i storstan, på Larmtorget i småstan eller utanför Hauptbahnhof i utlandet.
Det hjälper inte hur många gånger du sjunger we shall overcome i all välmening. det är en annan sorts spel det handlar om därute.
I Köln handlar det om politik, om ett angrep mot vad de anser (förövarna alltså) en depraverad kultur, det handlar om så simpla saker som stöld. Man kommer hit och upptäcker att de förbjudna frukterna knallar omkring 1/2 nakna på gatorna. Kombinera det sedan med deras situation, att vara totalt utlämnade åt sig själva och sina grupper, utan vettigt stöd från vare sig myndigheter eller föräldrar så har du krattat manegen för vad som hände på Domplattan.

Vad du däremot kan dra in i diskussionen om Köln är att man använder våldtäkter och övergrepp som vapen i konflikter för det hör mer ihop än vad som händer i eller runt ett diskotek i Sverige.
Och med det menar jag inte att man inta ska med allvar ta upp vad som händer här hemma. Men det handlar om 2 olika saker.

Jag skulle inte bli förvånad om detta skulle visa sig vara sant, då
1) Just DN gjorde en artikelserie under 2015 om Rysslands pågående Infokrig, som var en redig fistel i röven på trollfabriken i S:t Petersburg.
2) Nyheter Idag är ett mycket tacksamt mål att plantera desinformation på, eftersom de har en egen agenda och ju bättre en frilansnyhet passar denna agenda, desto mindre behövs frilansnyheten kritiskt granskas.

Men att jag inte skulle bli förvånad är långt ifrån lika med att jag säger att det är sant.
Det är väl klart att ett en mindre nogräknad aktör lättare nappar på ett dylikt bete.
Men glöm inte hur den väl etablerade och mkt seriösa tidningen Stern nappade på Hitlers dagböcker och köpte dem för ett antal miljoner DM. ;)

Det började med att Nyheter Idag anklagade DN för att mörklägga övergreppen i samband med "We are Sthlm". Deras bevis finns på deras webbsida och DN har även gett in version på deras. Det finns en del frågetecken kring DN:s agerande men en mörkläggning är inte fastställd är väl det bästa sättet att sammanfatta det på.

Men det slutar inte där, på med foliehattarna nu, Expressenskribent Isobel Hadley-Kamptz menar att Nyheter Idags anklagelse kan vara en psyop, möjligen orkestrerad av Ryssland, för att destablisera landet. Anklagelsen är ett hot mot den nationella säkerheten som gör oss mer sårbara för civila och militära hot enligt Isobel som oroar sig över allt folk inte inser vad kampanjen mot DN egentligen handlar om (länk). Karin Pettersson, politisk chefredaktör på Aftonbladet, retweetar konspirationsteorin. Andreas Ekström på Sydsvenskan samlar på twitter ihop Isobels teorier och uppmanar till spridning. Till och med självaste Peter Wolodarski, chefredaktör för DN, berömmer Isobel för sin konspirationsteori.

De Konspirationsteorierna verkar hålla samma nivå som material på Avpixlat....

De Konspirationsteorierna verkar hålla samma nivå som material på Avpixlat....
Men om detta är sant så är det för jävligt "–  Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren"

• Gilla
Reactions: Sar
Jag säger inte emot det du skriver i detta inlägg och de andra ovan men jag har en fråga, eller två blev det visst, till dig:

BRÅ har gjort en ganska omfattande studie "Brott i nära relationer" har jag för mig att den heter som visar att såväl män som kvinnor lika frekvent ägnar sig åt övergrepp på sin partner och då bör man också tänka på att mörkertalet kan vara betydligt större när det gäller utsatta män.

Varför tas inte detta upp överhuvudtaget när du och andra feminister diskuterar?

Har motsvarande seminarier gjorts riktade mot kvinnor där deras övergrepp och deras syn på män problematiseras?

Skillnad mellan män och kvinnor ser man först när det gäller grövre våld som jag förstod det när jag tittade i den rapporten. Och det gör att mäns våld mot kvinnor utgör ett mycket allvarligare problem, men det är inte säkert att mekanismen bakom är väsentligt annorlunda. Det kan vara så att våldet i parrelationer utgår från samma grund för såväl män som kvinnor men att andra faktorer gör att män är kraftigt överrepresenterade när det gäller grövre våld.

Hur kvinnor och tjejer ska bete sig pratar vi om i allmänhet mest hela tiden tycker jag. Jag har heller inget problem med att prata mer specifikt om övergrepp i nära relationer, begångna av kvinnor. Och jag tror att det är en central del att prata om just de förväntade mans- och kvinnorollen då. Att våga prata om att även män mår dåligt av dessa cementerade könsroller ÄR ju en del av lösningen, och då måste även män engagera sig i det. Jag hoppas ju att det nyvunna intresset för att bekämpa övergrepp resulterar i det, även om många som tagit sig ton senaste dagarna mest är ute efter ett slagträ i invandringsdebatten.

Den intervju jag såg var ett enskilt exempel som dök upp i TV-rutan, jag har ingen information om ifall detta projekt drivs på fler ställen, vare sig riktat mot killar eller tjejer. Kommer som sagt inte ihåg namn eller organisation, det bara kom förbi i nyhetsflödet en dag.

Den enda gruppen man kan peka ut är förövarna. Gruppen män utgör ca 50% av befolkningen och ingen , , inte ens de mest rabiata har underlag för att påstå att 50% av befolkningen begår övergrepp.

Nej eftersom inte alla människor begår brott. Däremot av de som misstänks för sexuella övergrepp är andelen män ungefär 98%. Alltså, den största gruppen inom sexuella förövare som går att peka ut är män.

Det hjälper inte hur många gånger du sjunger we shall overcome i all välmening. det är en annan sorts spel det handlar om därute.
I Köln handlar det om politik, om ett angrep mot vad de anser (förövarna alltså) en depraverad kultur, det handlar om så simpla saker som stöld. Man kommer hit och upptäcker att de förbjudna frukterna knallar omkring 1/2 nakna på gatorna. Kombinera det sedan med deras situation, att vara totalt utlämnade åt sig själva och sina grupper, utan vettigt stöd från vare sig myndigheter eller föräldrar så har du krattat manegen för vad som hände på Domplattan.

Vad du däremot kan dra in i diskussionen om Köln är att man använder våldtäkter och övergrepp som vapen i konflikter för det hör mer ihop än vad som händer i eller runt ett diskotek i Sverige.
Och med det menar jag inte att man inta ska med allvar ta upp vad som händer här hemma. Men det handlar om 2 olika saker.

Att du avfärdar mina förslag med ett raljerande är inte så förvånande. För de flesta andra är det uppenbart att en samhällsdiskussion om man- och kvinnoroller och bemötande oss människor emellan inte är detsamma som att sjunga en sång. Och det är självklart vid allt framgångsrikt värdegrundsarbete att det anpassas till målgrupp och sammanhang.

Kombinera det sedan med deras situation, att vara totalt utlämnade åt sig själva och sina grupper, utan vettigt stöd från vare sig myndigheter eller föräldrar så har du krattat manegen för vad som hände på Domplattan.

Och det var ju precis det jag skrev, att de behöver få stödet för att komma in i samhället på ett bättre sätt än att vara helt utelämnad till att lyckas på egen hand.

Att du avfärdar mina förslag med ett raljerande är inte så förvånande. För de flesta andra är det uppenbart att en samhällsdiskussion om man- och kvinnoroller och bemötande oss människor emellan inte är detsamma som att sjunga en sång. Och det är självklart vid allt framgångsrikt värdegrundsarbete att det anpassas till målgrupp och sammanhang.

Och det var ju precis det jag skrev, att de behöver få stödet för att komma in i samhället på ett bättre sätt än att vara helt utelämnad till att lyckas på egen hand.
Jag avfärdar inte dina förslag. vilket du bekräftar (Och det var ju precis det jag skrev, att de behöver få stödet för att komma in i samhället på ett bättre sätt än att vara helt utelämnad till att lyckas på egen hand.)
Vad jag avfärdar är att du vill slå samman händelserna i Köln med händelserna här hemma.
Och jag anser att det är rätt typiskt svensk att tro att det hela bara går att prata om.
Polis o myndigheter misstänker att delar av vad som hände i Köln var organiserat.
Och det öppnar för en Pandoras ask jag hoppas vi slipper här i Sverige.

Nej eftersom inte alla människor begår brott. Däremot av de som misstänks för sexuella övergrepp är andelen män ungefär 98%. Alltså, den största gruppen inom sexuella förövare som går att peka ut är män.
Ja och om du skulle använda samma princip gällande vissa brott mot äldre så skulle du åka dit för hets mot Romer

Jag avfärdar inte dina förslag. vilket du bekräftar (Och det var ju precis det jag skrev, att de behöver få stödet för att komma in i samhället på ett bättre sätt än att vara helt utelämnad till att lyckas på egen hand.)

När du inleder ditt svar om mina förslag såhär:
Det hjälper inte hur många gånger du sjunger we shall overcome i all välmening.

...så låter det väldigt raljerande och förlöjligande av mina förslag, när du sammanfattar dem så.

Vad jag avfärdar är att du vill slå samman händelserna i Köln med händelserna här hemma.
Och jag anser att det är rätt typiskt svensk att tro att det hela bara går att prata om.
Polis o myndigheter misstänker att delar av vad som hände i Köln var organiserat.
Och det öppnar för en Pandoras ask jag hoppas vi slipper här i Sverige.

Och jag har ALDRIG slagit samman händelserna i Köln, med några händelser här hemma, vare sig i Kungsträdgården eller i min egen vardag. Det jag har pratat om är att det finns liknelser mellan händelserna, där en del av lösningen för att komma rätta med problemen är att arbeta med värdegrundsfrågor. Jag har aldrig sagt att det är SAMMA sak eller att alla problem löses på SAMMA sätt. Jag har heller ALDRIG sagt att vi BARA ska prata, tvärtom har jag skrivit att alla övergrepp måste tas på allvar även juridiskt. Det är så tröttsamt när din argumentation så ofta går ut på att lägga ord i min mun, och förvränga det jag skriver.

Men du hör väl själv att det du beskriver är klart och tydligt är ett problem grundats i könsroller?! Eller varför är det inte kvinnor som utför våldet?

Självklart finns det fler symptom men grundproblemet måste du ju hålla med om är det samma?

Hedersvåld/våld i nära relationer har bara olika uttryck som skylls på kultur. Varför kan man inte se längre än nosen räcker, könsrollerna är ju sjuka i båda fallen!!

När du inleder ditt svar om mina förslag såhär:

...så låter det väldigt raljerande och förlöjligande av mina förslag, när du sammanfattar dem så.

Och jag har ALDRIG slagit samman händelserna i Köln, med några händelser här hemma, vare sig i Kungsträdgården eller i min egen vardag. Det jag har pratat om är att det finns liknelser mellan händelserna, där en del av lösningen för att komma rätta med problemen är att arbeta med värdegrundsfrågor. Jag har aldrig sagt att det är SAMMA sak eller att alla problem löses på SAMMA sätt. Jag har heller ALDRIG sagt att vi BARA ska prata, tvärtom har jag skrivit att alla övergrepp måste tas på allvar även juridiskt. Det är så tröttsamt när din argumentation så ofta går ut på att lägga ord i min mun, och förvränga det jag skriver.
Vad ska jag annat göra när du hela tiden försöker vrida om diskussionen från Köln till gamla svedala.
Tråden handlar om händelserna i köln. hemve är vi tämligen ense.

Men du hör väl själv att det du beskriver är klart och tydligt är ett problem grundats i könsroller?! Eller varför är det inte kvinnor som utför våldet?

Självklart finns det fler symptom men grundproblemet måste du ju hålla med om är det samma?

Hedersvåld/våld i nära relationer har bara olika uttryck som skylls på kultur. Varför kan man inte se längre än nosen räcker, könsrollerna är ju sjuka i båda fallen!!

Allt handlar om könsroller om man vill att det ska göra det.....
Tom händelserna i Köln...

........... ångrade mig.

Men varför startar du inte en sån tråd då? Varför förväntar du dig att jag eller någon annan ska starta en tråd om de ämnen du tycker är viktiga att diskutera? Jag har inte läst artikeln du refererar till så jag kan inte säga något om innehållet, men din tes verkar vara att feminister inte tycker att kvinnors våld mot män i relationer är viktiga att prata om. Och du verkar tolka frånvaron av trådar på Buke som ett bevis för det. Är dessa trådar vanliga på andra, mansdominerade, forum? Eller varför förväntas kvinnliga feminister ta huvudansvaret för att starta trådar om ämnen som män vill diskutera? Varför gör inte männen det?

Hedersvåld och våld mot kvinnor och barn inom familjen finns över hela världen, i alla samhällsklasser. I i-länder såsom i utvecklingsländer.
De länder där den kvinnliga frigörelsen är genomförd är också våldet kriminalserat, och enligt mig accepterat av den större delen av befolkningen som kriminell.
I de länder där den kvinnliga frigörelsen är under uppbyggnad/obefintlig så är våldet mot kvinnan inte kriminaliserat. Det finns ett stort stöd från den manliga befolkningen att deras makt att utöva våld, äga sin kvinna, kontrollera den kvinliga befolkningen skall kvarstå. Föga förvånande.

Bistånd till organisationer som arbetar för en jämnlik skola och ett rättsystem där alla är lika inför lagen borde vara av yttersta vikt, enligt mig.

Vad ska jag annat göra när du hela tiden försöker vrida om diskussionen från Köln till gamla svedala.
Tråden handlar om händelserna i köln. hemve är vi tämligen ense.

Jag diskuterar det jag tycker är relevant i tråden. Om du inte tycker att mina inlägg tillför diskussionen något kan du avstå från att svara på dem, istället för att lägga in saker i dem som jag inte skrivit för att du vill svara på det.

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 692
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar