Hand fråga..

S

sunnyday

Ja, största problemet är handen för min del... När jag blir nervös, tex tävling glider tyglarna ut och blir 2 meter långa! :angel: vilket resulterar i att hästen gör som den vill eftersom jag inte är med.. :rofl::rofl:

Så.. br tips till att lära sig hålla i tyglarna bättre på egen hand. Hur man ska tänka, eller om jag kanske håller på ett konstigt sätt!?

Hur gör ni andra? Ser gärna bilder. :P Tränar/tränade ni händerna och deras hållning på annat sätt än på hästryggen?

Tar även emot bra till mot lite för mkt nervositet! :angel:

Sv: Hand fråga..

Du har antagligen inte en korrekt handställning om tyglarna "glider iväg". Det är bara att öva på, sök på gamla trådar så hittar du flera metoder att prova.

stäng handen runt tygeln är ju ett enkelt trix som inte kräver så mkt

Ja, största problemet är handen för min del... När jag blir nervös, tex tävling glider tyglarna ut och blir 2 meter långa! :angel: vilket resulterar i att hästen gör som den vill eftersom jag inte är med.. :rofl::rofl:

Så.. br tips till att lära sig hålla i tyglarna bättre på egen hand. Hur man ska tänka, eller om jag kanske håller på ett konstigt sätt!?

Hur gör ni andra? Ser gärna bilder. :P Tränar/tränade ni händerna och deras hållning på annat sätt än på hästryggen?

Tar även emot bra till mot lite för mkt nervositet! :angel:

Det finns som sagt andra trådar, bla en jag startade. Du måste hålla händerna korrekt, dvs inte lägga ner dem tex. Har ingen bild men leta i olika ridläroböcker så¨hittar du nog.

Sen ska du sluta handen och hålla fast tygeln med tummen främst.
Du ska hålla på samma ställe och vara så lösgjord i axlarna att du kan reglera längden med att föra handen lite fram eller bakåt i armen så att säga, inte genom att böja handleden. Om du förstår.

Sen är det oftast för att man villl vara "mjuk" som man låter tygeln glida iväg, men en slapp hand och tygel är inte "snäll".

Men sök som sagt!

Eftersom du skriver att tyglarna glider iväg så är det första
jag tänker på ifall du har tyglar med små "knoppar" på?

Dessa tyglar är ju bra eftersom du kan "hålla tag" i en
av knopparna och blir inte så stor chans att tyglarna gilder iväg ..

En vanlig orsak till att tyglarna glider ur handen är att man inte har hästen framför skänkeln - d v s hästen börjar sega och man släpper fram hästen sas så att inte tempot ska bli för långsamt. Det kan bero på felaktig form och/eller trött häst.

Jag håller med Equiform. Försök att få hästen att bära sig själv utan att använda, eller ha dess vikt i tyglarna als. :)

öter tipsen du fått: tejpa tyglarna där var tygellängden är optimal. kanske räknas som otillåten hjälp på tävling, vet ej. nog för att du bara verkar tappa tyglarna på tävling men då har du lite pejl på hemmaplan.

Vill man bli stadig med handen kan man ju träna på att rida med tygelbrygga. Annars kan en tejpmarkering fungera som någon nämde, mest för att hålla ett öga på hur långa tyglar du ska ha på träning åtmistone. På tävling kanske man kan sätta en sånn där liten mangummisnodd eller något på tävling, blir ju väldigt diskret (m.a.o borde inte dommaren se det :angel: ) men man borde ju se och få lite pail på hur pass långa/korta tyglar man bör rida med.

Annars tror jag på att rutin ger mer erfarenhet och du kommer bli mindre nervös ju mer erfarenhet du får av att tävla. Och ta det inte så hårt bara för att det är tävling, utan se det mer som en vanlig träning och krångla inte till det så mycket :)

Liknande trådar

Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Javan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
9 548
Senast: Brie
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 555
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar