Han vägrar gå!

Sv: Han vägrar gå!

jo visst är det klart att visa hästen att det inte är en stor grej, men när han vänder och backar ner i diken, är det väl bättre att hoppa av än att det händer något riktigt otäckt! hästen har jag haft sen han var föl och han litear mycket på mig, men jag sväljer stoltheten och hoppar av och han har blivit mycket bättre! det är ju inte direkt första hästen jag rider in :grin: jag har ingen möjlighet att rida med andra och det är inga problem att möta traktorer, bilar, hundar, jag vill inte ha en häst som är beroende att ridas med andra hästar! det är superskönt att kunna ge sig ut helt själv med han! En kompis till mej har en häst som är 7 år och hon kan inte rida ut själv, han vänder och sticker hem, är livrädd för allt och alla (till och med hästbajs på vägen)
vill absolut inte vara beroende av andra för att rida ut är ju det man gör mest, eller iaf jag..

Fast vad skulle du göra om hästen får för vana att backa ner i diken osv lite hur som helst?
Då har du ju ett stort problem istället för ett mindre och det är betydligt svårare att ta sig ur eftersom hästen blir van att "vinna".

Men du menar väl inte på allvar att hästen som bara är riden 20 gånger redan har fått ovanor och håller på att backa ner i diken? :eek:

nämen herregud! du verkar inte ha kunskaper om unghästar! han backade inte ner med flit utan han backade för att han är rädd för hönor!! i stället för att göra en stor grej av det som kan sluta illa hoppde jag av, och ledde förbi honom, hoppade sedan upp direkt efter! Du verkar aldrig ha suttit på en osäker unghäst! och då ska du heller inte "ge råd" om vad som är bästa att göra, det är en helt annan sak på en häst som är färdiginriden, men min häst är under inridning, och han blir sällan rädd, utan han är verkligen en scysst häst, inte en sådan som slänger sig eller vänder på en femöring, utan man märker tydligt när han är rädd, och för det mesta går det lugna honom när man sitter på, tro inte att jag hoppar av i tid och otid bara för att hästen är rädd!

Till skillnad från vad de flesta andra säger, så brukade jag hoppa av min häst när han tvärnitade. Han var riktigt hemsk förut, man kom knappt 10 meter från stallet förrän han stannade. Jag hoppade då av, ledde bara ett par meter, och hoppade sen upp igen.
Jag tillägger att hans olater helt har försvunnit, och han stannar nu bara om han verkligen blir rädd för någonting.
Jag tycker inte det är fel att hoppa av om hästen vägrar gå, för huvudsaken är ju att hästen ska gå framåt till slut och det gör den ju även om man leder.
Nu har jag trotsat de flesta andras ideér och jag kommer väl få kritik för min metod, men det har funkat för mig!;)

:bow: ja den funkar för mig också! det är bättre att hoppa av än att det händer något! Hästar kan inte tänka så att de "vinner" utan som du skriver bara man kommer förbi och till sist så litar hästen på en även när man sitter på ryggen! det är bättre att bygga ett förorende, än att promt få förbi dem..

nämen herregud! du verkar inte ha kunskaper om unghästar! han backade inte ner med flit utan han backade för att han är rädd för hönor!! i stället för att göra en stor grej av det som kan sluta illa hoppde jag av, och ledde förbi honom, hoppade sedan upp direkt efter! Du verkar aldrig ha suttit på en osäker unghäst! och då ska du heller inte "ge råd" om vad som är bästa att göra, det är en helt annan sak på en häst som är färdiginriden, men min häst är under inridning, och han blir sällan rädd, utan han är verkligen en scysst häst, inte en sådan som slänger sig eller vänder på en femöring, utan man märker tydligt när han är rädd, och för det mesta går det lugna honom när man sitter på, tro inte att jag hoppar av i tid och otid bara för att hästen är rädd!

Jo det har jag. Jag har även erfarenhet av hästar där människor i likadana fall har gett upp (= hoppat av, vänt om) och det är INTE kul att bryta ovanan.
Jag säger inte att din häst med säkerhet kommer bli en problemhäst, men att inte vara koncekvent från början gör ju många gånger problemet större än vad det är.

Grejen är ju den att du som ryttare måste visa hästen att det inte är farligt - genom att vara lugn och trygg. Oavsett om det är en unghäst eller en 25åring.

Och sen är det ju så att så fort du hoppade av det var DÅ du gjorde en stor grej av det - inte innan.

vi kommer nog inte längre med den här diskutionen, alla är olika och min metod har funkat ja säg i 15 år! Man måste acceptera att alla är olika och tycker olika och bara det funkar för var och en såär det bra med det.

Fast vad skulle du göra om hästen får för vana att backa ner i diken osv lite hur som helst?
Då har du ju ett stort problem istället för ett mindre och det är betydligt svårare att ta sig ur eftersom hästen blir van att "vinna".

Men du menar väl inte på allvar att hästen som bara är riden 20 gånger redan har fått ovanor och håller på att backa ner i diken? :eek:

Det är ju oftast under unghästtiden som hästar hittar på ovanor. Det gäller att korrigera dessa så fort som man kan.

Unghästar är dessutom mer rädda än andra.

Till TS vill jag säga att det bara är att kämpa på. prova olika taktiker, så löser det sig snart!

Hjälp mig! Min foderhäst är hur fin som helst att rida ut med, förutom en punkt;
Helt plötsligt så tvärstannar han, oftast när han känner att vi går åt "fel håll" (bort från stallet). Det finns verkligen ingenting annat att göra än att hoppa av och leda honom en bit.
Har försökt med allt, men han står helt blickstilla och rör sig inte förens man gått åt de håll han vill eller hoppar av.
Detta gör han dock bara när vi går själva, rider ibland ut med andra också, men föredrar att rida själv i naturen.
Så är väldigt tacksam för hjälp då det här förstör hela turen, att alltid sitta på spänd och bara vänta tills han tvärstannar.. :crazy:

Precis så gjorde våra hästar idag med. Det jag själv tycker att man helst inte ska göra är att sitta av o leda. Antingen brukar ja:

:banana:Svänga sick sack, då måste han ju alltid ta det balanserande steget o ni kommer en bit framåt.

:banana:Eller så backar ja tills det är tråkigt o han vill fram.

:banana:Eller vänta bara, sitt där hur länge de än blir, han lär väl tröttna tillslut. Går han något steg fram beröm, mycket beröm! O sedan kanske du nöjer dig med den gången o rider hem.

Man blir ruskigt less de gångerna! Min häst klöser sig verkligen fast på vägen!

I går var jag ute och promenerade med unghästen, och vi gick förbi de "hästätande hönorna" många gånger fram och tillbaks, närmade oss mer och mer och han var spänd och ville inte gå men efter ett par rundor blev han allt mer avslappnad, och till sist så tyckte han inte att det var så läskigt längre.
Så idag skulle jag rida åt det hållet och han stannar och tvekar lite, men jag manar på och pratar med honom och han bara går förbi :love: Underbara Dacke!! Är såå stolt!! så visst har min metod funkat!!

Hej! Har haft ett liknande problem med den hästen jag rider.(en fjording) Han har en tendens till att hitta alla (jag menar alla) stigar som finns bredvid vägen eller stigen som vi befinner oss på. Kommer vi i trav så svänger han helt plötsligt av från vägen och in på den andra. Ibland har det inte funits någon stig eller väg utan han sätter fart rakt ut i skogen. Jag har inte trillat av men man blir lite överraskad. Sedan kan han tvärnita mitt i en galopp eller trav och hittils har jag inte åkt av då heller men det är ju inte långt ifrån. När han sticker ut i skogen så där på ett sidospår så är jag nog mest orolig för att han ska göra sig illa på någon gren eller sten eller liknande. Känner ibland att jag kanske drar förmycket i munnen under dessa färder. Önskar några tips på bättre hanteringsråd. Tilläggas bör att jag inte har ridit honom speciellt många gånger och att han blir bättre varje gång. Han får ju aldrig som han vill då jag är mer envis än honom. Även om det tar en timme extra när man är ute. Tror mycket på det där att tänka sig framåt hela tiden, ska testa det nästa gång. Annars är han hur snäll som helst.

Jag har åxå ridit en sån häst en gång åt en kompis. Hästen VÄGRADE gå över en liten liten bäck. Jag satt å kämpade så svetten rann för att få henne framåt medan hon bara stog och vilade ena benet. Det var ungefär som ur en komedi skulle jag tro :p....det hade inte hjälp om så en hundrakilos-gubbe satte sig och bonkade på. Det är jätte svårt med sånna hästar som har bestämt sig. Till slut fick jag ge mig och leda henne över, även då efter många om och men.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 483
Senast: lirco11
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 078
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 363
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka