Han vägrar gå!

Y

yolanda

Hjälp mig! Min foderhäst är hur fin som helst att rida ut med, förutom en punkt;
Helt plötsligt så tvärstannar han, oftast när han känner att vi går åt "fel håll" (bort från stallet). Det finns verkligen ingenting annat att göra än att hoppa av och leda honom en bit.
Har försökt med allt, men han står helt blickstilla och rör sig inte förens man gått åt de håll han vill eller hoppar av.
Detta gör han dock bara när vi går själva, rider ibland ut med andra också, men föredrar att rida själv i naturen.
Så är väldigt tacksam för hjälp då det här förstör hela turen, att alltid sitta på spänd och bara vänta tills han tvärstannar.. :crazy:

Sv: Han vägrar gå!

Ta helst hjälp av en kunnig hästmänniska som kan visa dig vad du ska göra (eller rida hästen och visa)

Låt ALDRIG hästen få som den vill - då får du räkna med att det fortsätter blir problem, och kanske blir det även värre.
OCh tänk på att inte sitta och "spänna dig" som du skriver för då är det mkt möjligt att du omedvetet bromsar hästen.
Du måste tänka framåt och driva på hästen innan den hinner stanna. Så fort du känner att den tänker stanna så driv framåt bestämt, med hela benen.

Sen kan det vara bra att träna lite på förtroendet, om ni inte känner varandra så väl. Träna den från marken och hantera den så mkt som möjligt så den känner sig trygg med dig.

Okej, tack för svaret. Ska försöka med det där att driva på innan han hinner stanna, sounds good :D

En häst jag red gjorde precis samma sak, när vi va själva så ville hon inte alls gå.

En otroligt envis häst dessutom! skulle jag rida en runda som tar kanske 15 minuter i vanliga fall, så tog de kanske 40 min extra för oss, snacka om man var slut efter det elr. :)

För mej funkade det inte att driva innan hon hann stanna, haha, hade hon bestämt sej så hade hon, och då minsann funkade inte så mkt. :)

Jag började göra som så att jag ledde henne ist för att rida, och jag arbetade mycket med respekten, hon skulle göra de jag bad henne.
Efter ett tag började jag rida igen, hon stannade inte lika många ggr då, och de ggr hon stannade så vänder jag rumpan mot de hållet vi skulle åt och backade henne tills hon tyckte att det blev för jobbigt att gå baklänges och tog själv iniativet att gå framåt åt rätt håll. ;)
Tillslut försvann faktiskt alla dedär olaterna.

Jag har också skapat en tråd om just denna saken, kolla i den vettja, där finns det många bra tips om hur du ska ta dej till. =)

Utrusta dig med tid och tålamod. Sitt på och vänta tills han går.Skänkla och smacka. Hoppa absolut inte av, då har hästen fått vinna. Till slut bör han rimligtvis gå. Tänk på att han inte får stå och titta på annat när han har parkerat, utan han ska vara fokuserad på vägen framåt, även när han inte rör sig.
Annars kan du alltid prova att vända 90 grader och backa åt det håll du ska åt.

Hjälp mig! Min foderhäst är hur fin som helst att rida ut med, förutom en punkt;
Helt plötsligt så tvärstannar han, oftast när han känner att vi går åt "fel håll" (bort från stallet). Det finns verkligen ingenting annat att göra än att hoppa av och leda honom en bit.
Har försökt med allt, men han står helt blickstilla och rör sig inte förens man gått åt de håll han vill eller hoppar av.
Detta gör han dock bara när vi går själva, rider ibland ut med andra också, men föredrar att rida själv i naturen.
Så är väldigt tacksam för hjälp då det här förstör hela turen, att alltid sitta på spänd och bara vänta tills han tvärstannar.. :crazy:

Du har kollat upp utrustning? sadel,träns,bett osv så att det inte klämmer eller är annat fel?

Annars är det nog så att hästen testar dig lite, försök att inte tänka på om och när den skall stanna och vägra gå, utan tänk framåt på den runda du tänkt dig att rida.

Lite ledarskaps träning är heller aldrig fel. :)

Jag brukar prova med två olika saker, beroende på häst. Det bästa är ju dock om man hinner driva innan hästen stannat helt.

1. Hästen stannar och man tvingar den att backa, backa, backa tills den går framåt. Beröm.

2. Man gör en volt tillbaka mot stallet och rider sen bortåt igen. Driv på.

Okej, tack för svaret. Ska försöka med det där att driva på innan han hinner stanna, sounds good :D

Glömde en sak:
Tänk på att det är lika viktigt att ge eftergift direkt när hästen tänkergå framåt.
Det gäller sas att vara före hästen även där :)

kl

Jag har en häst som stannar och "får bränslestopp" till å med när man leder honom till å från hagen tex.

Mycket frustrerande då han har varit i min ägo i 1½ år och han funkar fint vid ledarskapsövningar men det är ju ändå helt klart att han testar mig (o alla andra som leder honom ibland) när han gör så här, för det är väl ett dominansbetende tror jag.

Något tips?

Nu försöker jag vända honom lite, backa honom eller låta honom snurra/gå på liiiiten volt runt mig tills han går framåt igen.
Ibland om jag har bråttom så tar jag handen eller grimskaftsänden och puttar honom på sidan av rumpan mjukt som för att driva honom framåt.

kl

Jag har en häst som stannar och "får bränslestopp" till å med när man leder honom till å från hagen tex.

Mycket frustrerande då han har varit i min ägo i 1½ år och han funkar fint vid ledarskapsövningar men det är ju ändå helt klart att han testar mig (o alla andra som leder honom ibland) när han gör så här, för det är väl ett dominansbetende tror jag.

Något tips?

Nu försöker jag vända honom lite, backa honom eller låta honom snurra/gå på liiiiten volt runt mig tills han går framåt igen.
Ibland om jag har bråttom så tar jag handen eller grimskaftsänden och puttar honom på sidan av rumpan mjukt som för att driva honom framåt.

Tycker det verkar som du gör bra saker, sånt här kan ta ganska lång tid att få dem att sluta med.
Du ska inte vara rädd för att ta i, går han inte fram när du puttat en gång försiktigt på baken så ge honom en ordentlig dask med grimskaftet o beröm när han går framåt.

Tänker lite som vildros.
Att putta fram lär inte hjälpa eftersom det uppenbarligen inte har hjälpt under 1½ år.
Eftersom du inte säger åt på skarpen så vet hästen det och bara driver med dig.

Ta grimskaftsänden och daska till han en gång. Ibland kan man faktiskt inte smeka bort istadighet och hästen dör inte av en liten smäll på rumpan.
Se till att ha så pass långt grimskaft så att du inte på något sätt påverkar den i grimman.
ex Håll i med högerhanden för att förhindra ryck i grimman, daska till med vänster - var snabb med att låt grimskaftet glida lite om hästen skulle hoppa till så du inte bromsar den igen.
Viktigt även i denna situation är att daska till den när den stannaR - inte när den har stannat.

Sen är du koncekvent och gör detta varje gång, inte bara vissa gånger. Använd gärna även ett kommando samtidigt (Smackning, morrning eller vad som) , vilket ska räcka i framtiden om hästen tänker börja med ovanan igen.

Genom att vända/snurra och vad du nu skrev så går du ju bara runt problemet.
Du vill ju få den att gå fram när du ber den, inte att göra en liten volt när du ber den att gå fram, eller hur.?!

Utrusta dig med tid och tålamod. Sitt på och vänta tills han går.Skänkla och smacka. Hoppa absolut inte av, då har hästen fått vinna. Till slut bör han rimligtvis gå. Tänk på att han inte får stå och titta på annat när han har parkerat, utan han ska vara fokuserad på vägen framåt, även när han inte rör sig.
Annars kan du alltid prova att vända 90 grader och backa åt det håll du ska åt.

tycker att du är fel ute med att absolut inte hoppa av! en häst som stannar bara för att så kan jag hålla med dej, men man måste skilja på rädsla och dumhet. min unghäst är totalt livrädd att gå förbi hönsgården en bit i fråm stallet och då ser man verkligen att han är rädd, då hoppar jag av och han följer med mej, men är fortfarande spänd, i det läget funkar det inte att "vänta ut" hästen, de är bättre och hoppa av och visa hästen att det inte är någon fara! I början stannade min en bra bit i från men vi kommer närmare och närmare innan jag måste hoppa av! :) sen en dag när vi skulle hem så gick han förbi, men han var spänd! Till Ts stannar hästen alltid på samma ställe eller är det olika?

Det jag har emot det här att hoppa av är att man gör en grej av det. Häaten förstår att det verkligen är något att vara rädd för eftersom du hoppar av:cool:

Det är också märkligt att man inte tänker att man kan ha kommunikation på samma sätt från ryggen som från marken:confused: Om hästen litar på ryttaren så ska rösten, klappar, fungera lika lugnande och tryggande från ryggen som från marken. Ok att den är rädd och kanske t o m vill kasta runt men där ska den stanna uppp och lyssna på sin ryttare och om ryttaren är lugn och samlad så ska hästen inse att det kanske är ok ändå.

Men hästar som stannar i tid och otid är sällan rädda. Många gånger vill de hem. Jag tycker att särskilt hingstar och valacker kan ha väldigt stor "hemlängtan", man kan känna i hästen t o m om vägen börjat gå i "hemriktning igen, eller inte, även om den är väldigt väluppfostrad och inte skulle drömma om att stanna och tjafsa. De hittar alltid närmaste väg hem om man ber dem:angel: (tex om man gått vilse som jag gör ibland i skogen:o) medan ett sto inte alltid har något emot att promenera vidare och inte har samma koll på att ta sign hem närmaste vägen......mer ambitiösa:cool:

Ja jag vet att jag generaliserar lite men just det där att känna efter om det är hemväg eller ej är bara olater och har inte med rädsla att göra.

Det jag har emot det här att hoppa av är att man gör en grej av det. Häaten förstår att det verkligen är något att vara rädd för eftersom du hoppar av:cool:

Det är också märkligt att man inte tänker att man kan ha kommunikation på samma sätt från ryggen som från marken:confused: Om hästen litar på ryttaren så ska rösten, klappar, fungera lika lugnande och tryggande från ryggen som från marken. Ok att den är rädd och kanske t o m vill kasta runt men där ska den stanna uppp och lyssna på sin ryttare och om ryttaren är lugn och samlad så ska hästen inse att det kanske är ok ändå.

Men hästar som stannar i tid och otid är sällan rädda. Många gånger vill de hem. Jag tycker att särskilt hingstar och valacker kan ha väldigt stor "hemlängtan", man kan känna i hästen t o m om vägen börjat gå i "hemriktning igen, eller inte, även om den är väldigt väluppfostrad och inte skulle drömma om att stanna och tjafsa. De hittar alltid närmaste väg hem om man ber dem:angel: (tex om man gått vilse som jag gör ibland i skogen:o) medan ett sto inte alltid har något emot att promenera vidare och inte har samma koll på att ta sign hem närmaste vägen......mer ambitiösa:cool:

Ja jag vet att jag generaliserar lite men just det där att känna efter om det är hemväg eller ej är bara olater och har inte med rädsla att göra.

.. och till katarina_d

Precis. Om hästen litar på sin ryttare så ska det ju definitivt itne behövas hoppas av. (Om inte hästen är ovan vid att gå "först", men då bör man ju träna på det på trygga ställen först o främst)

Sen om man som ryttare inte litar på hästen, eller blir rädd så är det klart att det är bättre att hoppa av - annars finns det ju risk att det blir en dålig vana och ryttaren blir rädd.

Det finns ett tillfälle jag hoppar av min häst - just för att jag inte törs lita på henne i det läget - och det är om det kommer en lastbil och ska köra förbi oss.
Sitter jag på ryggen förvärrar jag bara saken (och riskerar att bli påkörd)

Sen en häst som blir "rädd" på vägen bortåt, men inte på hemvägen är oftast inte rädd på riktigt, eller så är den väldigt osäker på dig som ryttare och vill hem till tryggheten i stallet/bland hästkompisarna.
Eftersom du K_d verkar ha behövs göra om det flera gånger så är det ju knappast någon BRA lösning att hoppa av, eller hur?!
Har den gått förbi stället en gång så bör den nog kunna gå förbi det nästa gång med dig på ryggen.

vad ska man göra i stället? vänta ut honom eller slå förbi då eller? det sistnämnda skulle aldrig falla mig in! Jag sväljer hellre stoltheten och hoppar av och leder förbi :cool: än att slå förbi han! slår man förbi så blir det ju inte en direkt "bra" upplevelse, utan nästa gång man ska förbi blir det nog bara värre.

Min kompis häst var livrädd för kor. Man var tvungen att rida förbi dem för att komma till än fin skogsväg. Vi gjorde så att jag red före med min häst och hon kom efter på sin. Första gången fick hennes häst stanna lite längre bort och jag red fram till kohagen. Lät min häst beta bredvid staketet. Vi stod där kanske 5 minuter. Sen bad hon sin häst ta några steg framåt, den gjorde det och fick massor med beröm. Efter det vände vi hemåt.

Nästa gång gjorde vi samma sak, stannade och väntade en stund, men så red vi förbi kohagen med min häst mot korna och hennes bredvid/bakom min. Hennes häst var spänd som attan, men gick förbi utan problem. På hemvägen gick det ännu bättre!

Jag tycker att det är bäst att hoppa av om man själv känner sig osäker! Jag känner mig iaf lugnare på marken då jag inte behöver oroa mig för att bli avslängd eller att hästen kastar sig(oss) under en bil och därför har jag lättare att lugna hästen från marken. I sadeln blir jag lätt spänd om någonting händer och då blir också hästen rädd.

Jag försöker förutse situationer där jag kommer vilja hoppa av och kliver då av före hästen märker att det är nåt på gång. Precis som många skrivit så vill man ju inte att hästen kopplar ihop det "farliga" med att man hoppar av. I många situationer är det ju dock svårt att förutse och reagera i tid.

Om den bara är riden några gånger är det väl extra viktigt att du som ryttare är trygg och visar att det inte är farligt.
Litar den ännu inte på dig så kanske det är bra att leda den ute innan du rider ut själv(?)

Du ska visa att det inte är farligt genom att driva på den framåt och inte göra så stor grej av det.
Slå fram den ska du självklart inte göra.

Tack allihopa för era svar! Det har blivit lite bättre, men ibland står han fortfarande blickstilla som att det är en vägg framför honom. Bara att fortsätta kämpa, i guess!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 483
Senast: lirco11
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 078
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 363
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka