Han skrämmer mig

J

JohannaK

Hej!
Jag rider en 10årig nordis/arab-korsning (bra märklig korsning, jag vet..) som det fram tills för nån vecka sen har gått jättebra med. Jag började rida honom i januari och fram tills juni, sen gick han på ridläger på vår ridskola i somras, och efter det har han blivit annorlunda. Innan sommaren var han pigg och framåt, men han lyssnade till 100 på mig, det tog ett tag att vinna hans förtroende då han är väldigt osäker men när jag väl gjort det lyssnade han verkligen. Enda gångerna han kunde bli het var när man hoppade vilket han verkligen älskar.

När jag började rida honom nu så var han som förbytt. Han hetsar vid minsta lilla och är bara tjafsig. Lyssnar inte på mig för fem öre, kan ta som exempel igår; jag visste inte riktigt vad jag skulle hitta på när jag red så jag beslutade att rida ett Lc-program. Där det skulle vara skritt var han så het att han galopperade i princip på stället eftersom jag höll in honom. Vägrade göra halt. osv osv.

Så har han hållt på ett par veckor nu, och han börjar faktiskt skrämma mig. Han har blivit jättestark och går på ett pessoabett för att man ska kunna hålla igen honom. Tar man i honom när han drar så åker huvudet upp i taket och det enda man får i svar är en ännu hetare och starkare häst. Han blir liksom arg och irriterad, trots att han inte har nån anledning. Han är kollad av vet, tandläkare, kiropraktor och allt möjligt så han har inte ont. Han beter sig likadant, om inte värre, på ett vanligt bett.

Även i galoppen fjantar han sig även om han bara går på rakt spår, han slänger sig utan minsta förvarning åt sidan så man tappar balansen och håller på att ramla av hela tiden. Så har han ALDRIG gjort förut.

Varför gör han såhär? Är det bara larv och försök att skrämma mig? Tappade jag allt hans förtroende när han fick "vila" från mig i somras? Snälla hjälp mej.. vill verkligen inte bli rädd för honom, innerst inne är han en underbar kille...

Sv: Han skrämmer mig

Jag har svårt att tro att en så trevlig häst kan bli så förbytt utan att den har fått ont någonstans eller har blivit helt felbehandlad av människor.

Hade jag verkligen varit heeeelt säker på att inget var galet med hans kropp hade jag tagit ganska många steg bakåt och funderat över vad jag själv gör, och vad hästen gör, vad som får hästen att göra som den gör osv.

Jag hade också plockat bort all utrustning och lugnt börjat från början, vant hästen vid att bli styrd via tryck från grimman och kanske därefter till och med suttit upp och ridit i bara grimma. I många fall är det sadeln/utrustningen det är fel på även om man inte vill inse det. Plockar du sedan fram lite i taget märker du snabbare om det är något som inte stämmer.

Jag tror inte att han har tappat det förtroende han en gång hade för dig, och om du fortsätter visa att du vill vara med honom kommer han att förstå. Hur beter han sig i stallet? Du skriver bara om ridproblem, är han stressad även när det inte gäller ridningen?

Endel känsliga hästar reagerar på väder/årstid byten. Har själv en sådan häst, fd problem häst som förr hade några veckor på hösten och några på våren där han var ganska okontaktbar och "sönderstressad". Det var ganska jobbigt men när jag hade haft honom ett par år märkte jag sambanden och även att det gick över efter några veckor. Jag lät honom vara, red bara i skogen och nu märker jag knappt av det då han lugnat ner sig och anpassar sig lättare.

Ibland får man även förlåta hästarnas beteende, om man vet vad det beror på...

Hoppas det hjälpte dig lite iallafall. Lycka till med din häst.
//Höstmåne

I stallet är han lugn om man själv är lugn. Han testar en ibland genom att lägga öronen bak och sparka i väggen, och även ibland så kan han höja frambenet som om han tänker sparka när man böjer sig efter saldegjorden. Han har aldrig bitit efter nån eller nåt, och aldrig sparkat en människa heller, han hotar bara. När han inser att det inte tjänar nått till så slutar han.

JohannaK skrev:
I stallet är han lugn om man själv är lugn. Han testar en ibland genom att lägga öronen bak och sparka i väggen, och även ibland så kan han höja frambenet som om han tänker sparka när man böjer sig efter saldegjorden. Han har aldrig bitit efter nån eller nåt, och aldrig sparkat en människa heller, han hotar bara. När han inser att det inte tjänar nått till så slutar han.

Det farliga med sådana beteenden som du beskriver är att hästen hotar, och lyfter på benen för att sparka medans ägaren försvarar sin häst och säger att; han/hon skulle aldrig skada mig, han tycker bara inte om det eller det osv. Se upp med att hamna i sådana tankebanor. En vacker dag går din häst över gränsen. Tolerera inte att din häst hotar dig eller sparkar efter dig, ärligt talat, vad är det för en relation egentligen?
Jag har själv stått i ett stall där det började så för en tjej och hennes häst. Det blev bara värre och värre och nu tillslut har hon lämnat bort hästen för att han blev för farlig.
Hästen hotar dig när han står uppbunden? Där om något är väl ett bra ställe att börja på att visa vad du inte tolererar och kräv lite mer respekt än så, för din egen säkerhet. Hästen kommer bli sur i början och det kommer bli tufft, men tro mig, efter ett tag vet ni bättre var ni har varandra och respekten blir ömsesidig.

//Höstmåne

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 231
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 023
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat