Han kan inte gå

Det där har hänt flera lagotto med vid just magsjuka/dålig mage.
Hoppas det inte är nåt allvarligt utan att han snart är pigg och hemma igen.
Är det inte mer troligt att magsymtomen är en reaktion på grundproblemet? Att det liksom inte är boven utan ett symtom vid sidan om. Eller vad skulle fysiologin vara bakom magsjuka som orsakar förlamning?
 
Är det inte mer troligt att magsymtomen är en reaktion på grundproblemet? Att det liksom inte är boven utan ett symtom vid sidan om. Eller vad skulle fysiologin vara bakom magsjuka som orsakar förlamning?
Ingen aning, tänker att kroppen är helt matt efter magsjuka. Men som sagt, jag vet inte.
 
När jag skrev ut om det på facebook verkar det vara hur vanligt som helst bland staffarna att dom blir förlamade i bakdelen vid magsjuka. Dom veterinärer jag pratat med har typ knappt hört talas om det, men ändå hade jag flera vänner på facebook som råkat ut för samma sak på sina staffar. Magsjuka och sen förlamad bakdel som hållit i sig i ett dygn ungefär.
Just nu ligger han inne med dropp och morfin för veterinären ville se om det blev någon skillnad när han är smärtlindrad. Eftersom att hans allmäntillstånd är påverkat ville dom inte sedera och röntga honom nu utan ge honom en chans att piggna till först. Så han blir kvar över natten och sen ringer dom mig på morgonen imorgon för att meddela hur dom går vidare.
Nu när du skriver det så kommer jag ihåg att jag läst om just amstaffar som haft magproblem + något som verkade vara neurologiskt i framför allt rygg och bakben.
När magen rättade till sig efter några dagar med behandling/skonkost så försvann de andra problemen med.
Skumt!
Hoppas att de får ordning på din fina kille :heart!
 
Imorse när vi vaknade kunde hunden (hane, 22 månader) plötsligt inte resa sig upp. Han hade helt tappat kontrollen över sin bakdel.
Vi åkte direkt in till djursjukhus där han nu är inlagd för fortsatt utredning.
Han är kraftigt medtagen i allmäntillståndet, vill bara ligga ned, men visar ingen smärta varken i rygg eller nacke. Han verkar inte känna av sina tassar utan när man försöker ställa honom upp med stöd ställer han sig på ovansidan av tassen.
Han visar inga tecken på uttorkning. Blodprover är tagna och vi väntar på svar på dessa. Då han är så allmänpåverkad vågade inte veterinären sedera honom för röntgen just nu, utan planen är att detta görs senare i eftermiddag om han är piggare då. Han ligger nu med dropp och morfin för att se om smärtlindring gör någon skillnad.

Han har varit dålig i magen under veckan och ätit skonkost (kokt ris och fisk). Inga kräkningar, men lös avföring och mycket gaser. Avföringen har dock blivit bättre under veckan och han äter och dricker med god aptit.

Under timmarna på kliniken tyckte jag min se viss förbättring. Jag lyfte ut honom för att se om jag kunde få honom att kissa då han inte gjort ifrån sig sen igår kväll och då klarade han av att stå upp en kort stund utan stöd, så han är inte förlamad. Men kissa vill han inte göra.

Igår kväll var han precis som vanligt. Han travade på med raska steg under kvällsrastningen och försökte bjuda in till lek med den andra hunden. Han hoppade själv upp i sängen. Så det kom som en chock när jag vaknade tidigt imorse och han inte kunde resa sig upp. Han brukar alltid vara först upp ur sängen och ha bråttom ned för att äta.

Är det någon som varit med om något liknande? Jag bara grät hela vägen hem från kliniken och är utom mig av oro. Det verkade dessutom vara en kaotisk dag på djursjukhuset och den stackars veterinären sprang mellan olika undersökningsrum så under våra timmar där hann jag bara träffa veterinären i några minuter.
Usch så jobbigt.
Min hund hade precis dom symptomen då hon hade diskbråck. Vi bor också i norrbotten och fick åka i ilfart till Strömsholm.
Hoppas allt går fint för din hund.
 
Vill först börja med att säga tack till er alla. :heart Det är fantastiskt hur hundmänniskor stöttar och hjälper i krissituationer.

Idag på morgonen kunde han resa sig upp själv och han står utan hjälp. Dom ska ta röntgenplåtar på honom under förmiddagen och i eftermiddag ska jag åka upp till kliniken och hälsa på honom.
Det lät inte helt omöjligt att han kunde få komma hem ikväll för fortsatt vård hemma så jag håller tummarna för det. :heart
 
Vill först börja med att säga tack till er alla. :heart Det är fantastiskt hur hundmänniskor stöttar och hjälper i krissituationer.

Idag på morgonen kunde han resa sig upp själv och han står utan hjälp. Dom ska ta röntgenplåtar på honom under förmiddagen och i eftermiddag ska jag åka upp till kliniken och hälsa på honom.
Det lät inte helt omöjligt att han kunde få komma hem ikväll för fortsatt vård hemma så jag håller tummarna för det. :heart
Så glad jag blir för er skull. :heart
 
Grannens fralla vaknade också en morgon och kunde inte stödja på benen, visade sig vara diskbråck.

Håller tummarna för din kille!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 239
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 596
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Det började med att han inte ville äta förra söndagen, sen pep han till när jag lyfte upp honom i bilen men det är bara småsaker man...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
12 204
Senast: tuaphua
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 049
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp