Han hotar!

Sv: Han hotar!

Jag hade nog iinte behållt hästen månaden ut om jag tvekade det minsta på att inte köpa. Hade hellre lämnat tillbaka o börjat söka ny häst.
 
Sv: Han hotar!

jag förstår men samtidigt så handlar det om att hästen har NOLL respekt och i det läget måste man knäcka hästen och sedan utifrån det jobba upp ett sammarbete och en lite trevligare respekt.
 
Sv: Han hotar!

Hej!

Jag har sjävl varit med om samma sak. Det var min första häst och jag var så glad, och när jag tänker tillbaks så inser jag att jag varit dum som köpte honom. Det var nämligen så att allt gick alldeles för fort innan jag viste ordet av så var han hemma hos oss. Det hela började redan första dagen då han upprepade ggr högg och attackerade mig så fort jag kom nära. Detta pågick i ungefär 3 dagar tills droppen rann över bägaren. Jag skulle fodra honom och han vände sig om och sparkade mig på smalbenet, helt plötsligt, hade bara kommit in i boxen och så pang! Jag skadade mig inte mer än ett gigantiskt blåmärke och jag hade blivit rädd för honom. Ville inte erkänna det då men jag inser det nu. Jag pratade med mina föräldrar som ringde ridskolan som vi köpte honom ifrån. Dom kom och hämta honom dagen efter. Jag var jätteledsen och gav nästan upp att leta efter en annan häst. Men 2 månader senare så köpte vi lilla "Laffy"!:love: Hon var helt underbar och hon har hjälpt mig att tycka att det var roligt att komma till stallet igen!:D
Det jag vill säga med detta är att även om han inte beter sig som "min" häst gjorde så kan han mycket väl bli sådan om du inte tar i tag med hans beteende mot dig! Du kan bli rädd och det kan hända vem som helst! Mitt råd är att tänk efter RIKTIGT noga innan du bestämmer dig, vilket beslut det än blir., och tvekar du det minsta, så köp honom INTE! Det skall inte kännas jobbigt att gå till stallet. Det finns massor av hästar där ute som kanske skulle passa dig bättre, jag vet det! Men lycka till med hästen och jag hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Han hotar!

Innan hade jag en sköthäst som var en riktig problemhäst!!, (men inet särskilt länge, så jag vet ändå inte särskilt mycket) Det gällar att du ska bestämma över hästen, du ska vara dominant.

Ett sätt att ta kontrollen på hästen är att ha boxen öppen.
Stå utanför med ett långt spö. Om hästen tar ut en hov utanför sin box slår du med spöet i boxväggen. Då ska hästen ta tillbaka sin hov fort, och tillsut tar han inte ut hoven en enda gång!

Men det är nog smartast om du anställer en som riktigt kan det. En som kommer regelbundet och ger både dig och hästen en utbildning. Tyvärr har jag glömt vad hon som hjälpte min sköthäst hette..
 
Sv: Han hotar!

hanoirocks skrev:
jag förstår men samtidigt så handlar det om att hästen har NOLL respekt och i det läget måste man knäcka hästen och sedan utifrån det jobba upp ett sammarbete och en lite trevligare respekt.

Du och jag har olika tolkning av ordet respekt. Respekt är något man förtjänar, inte något man får genom att knäcka hästen. Äkta respekt bygger på tillit, och hur ska hästen få tillit till dig om du spöar den till lydnad?
 
Sv: Han hotar!

En häst jag red förut var lite lik din häst.
Men anledningen till att hon var som hon var, var att hon blivit misshandlad under hela sin uppväxt.
Hon blev verkligen psykad om man stog utanför boxen och tittade på henne, hon högg mot gallret och kunde se jättehemsk ut.
Men öppnade man dörren blev hon lugn och snäll.
I hagen kunde hon komma och attackera också, men stog man kvar så lugnade hon sig.

Så det kan vara att den är osäker. Jag skulle kontakta de tidigare ägarna och fråga hur hästen varit förut.

Min nuvarande häst är en man måste "stå upp mot", han är ranghög och har provat att ta över några gånger, men gett sig ganska fort.
Men jag har jagat honom med höpåsen nån gång när han varit för kaxig vid lunchfodringen tex.
 
Sv: Han hotar!

Tack för alla svaren!

På dom senare dagarna så har dock min häst blivit trevligare, har låtit bli att hålla på med han i boxen och när jag ska sätta på grimman så går jag in direkt så att han inte hinner fundera på om han ska göra utfall eller ej... I Hagen tar jag honom direkt istället för att locka honom så att han kommer.

Har inte fått svar på varför han alltid lyfter upp ena frambenet när han står i gången och man borstar på halsen och bogen?
 
Sv: Han hotar!

BJÖRKIS skrev:
Faktiskt en ganska intressant sak det här med brunster, jag hade en diskussion med min ET igår angående ston, jag har väldigt svårt att kunna ha ston i min ägo, de är alldeles för lika mig, tro det eller ej.
Och just vid brunst upplever många ägare att deras ston är griniga och "putta" små djävlar som bara ska bråka, men hur många stoägare är det som tänker på att även ston har mensvärk precis som vi människor? Det är nog inte många på den listan. Men så är det faktiskt, även våra små älskade småtanter har emellanåt mensvärk, det drar, krampar och känns för jävligt, ett typiskt beteende vid brunster är även att en del ston "tappar" sin ben och blir snubbliga. De mår helt enkelt inte bra, det skulle vara kul om några stoägare kollade upp sina hästar vid brunst och antecknade små detaljer som hästen annars inte gör, man kan ofta se ett mönster som förekommer vid ägglossning.
Bara en liten tanke för alla de ägare med ston, jag hade inte varit sugen på att ut och springa om jag haft mensvärk, likadant för våra "pantertanter".

:bow:

Jag har personligen aldirg upplevt en häst som "sur o grinig" vid brunst.. (även om jag kanske kallar dem ett o annat.. :angel: )
Jag tycker bara de blir extremt känsliga.
Man kan ju inte behandla dem hur som helst vid brunst, och man kan inte behandla oss tjejer hur som helst när vi har pms.. ;)
 
Sv: Han hotar!

Vilken tur att det går bättre för dig...

När hästen lyfter på frambenet kan oxå vara en grej som den testar... Eller om den blir grinig när du borstar...
Det kan oxå vara så att den är van att bli borstad på ett annat sätt, med andra borstar vilket gör att den blir kittlig eller irriterad av ditt borstande...

Gör min häst så brukar jag putta till den eller ge den en lätt "klapp"/smäll, för så tycker inte jag att hon ska göra..
Det kan leda till att hästen testar nya saker, och de nya sakerna kan vara farligare..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 191
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 828
Senast: Sel
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 510
Senast: Badger
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp