Han högg os si ansiktet

KasperTim

Trådstartare
Våran Amstaff valp på 4 månader är helt underbar. Vi gör allt med honom och han reagerar positivt på allt!
När han har vanliga tuggben och andra tuggisar så kan vi ta av honom det, ja vi kan pilla han i munnen, även barn kan göra detta och han slutar bara tugga och släpper benet och viftar glatt på svansen och någon härlig blöt puss kan man ju få också, men nu härom dagen fick han ett grisöra då en person sa till mig att jag borde ge honom ett. Jag gjorde det och nu när jag och min sambo skulle ta av honom det så högg han utan förvarning både mig och sambon i ansiktet så det blödde, vi kröp alltså inte på golvet utan satt på knä som vanligt och skulle bara ta örat och då flög han upp som en kanonkula i ansiktet, vi gjorde detta både tsm och var för sig och han gjorde likadant alla gånger, inge morr utan bara ett snabbt hugg, han markerade inte utan han högg verkligen! Jag tog självklart av honom grisörat och redan här bestämde vi oss för att han inte får äta sånt mer. Han vaktar inga andra tuggisar efter detta. Vi meddelade detta till personen som sagt att vi skulle ge han ett grisöra och hon menade på att våran hund har blivit aggressiv och har brist på uppfostran pga vilken ras han är osv hon predikade verkligen om hur fel jag gjort som inte låtit han tugga i sig detta öra och att jag lagt mig i för mycket, sen även att jag borde lämna tillbaka honom till uppfödaren samt att jag kanske borde tänka över mig själv som hundägare. Han har ju aldrig gjort något av detta förut när han haft tuggben att tugga på, jag undrar nu om jag gjorde fel?
Gjorde jag fel som beslöt att inte ge han nå mer grisöron?

Anledningen till att jag inte vill ge han grisöron nu är för att han blev som han blev och högg utan förvarning, tänk om detta varit ett barn?!
Barn kan ta de andra tuggbenen av honom och han reagerar som jag beskrev i början av inlägget med att släppa benet, men jag törs inte ge honom några mer öron nu när han högg.

Gjorde jag verkligen fel?

Sv: Han högg os si ansiktet

Det kan finnas många orsaker till att din hund högg. En anledning kan vara att han känner sig osäker om ni springer och plockar saker av honom, då resursförsvarar han nu när han fick något extra gott. Hans tes blev ju verklighet eftersom ni tog örat av honom eller hur?

Den personen som sa att hunden blivit aggressiv och att ni ska lämna tillbaks den är ute och cyklar en smula, däremot är det av stor vikt att ni läser på om hundars beteende osv.

Varför ska barn hålla på och pilla på er hund i munnen när han äter något exempelvis? Vad är anledningen och vad har ni tänkt ?

Visserligen förstår jag att detta var extra gott och att han vill behålla detta. Dock plockar vi inte saker av honom hela tiden, men vi kollar läget 3 dagar i veckan. Så detta var mer än lägeskoll om han vaktade detta. vilket han nu gjorde.

Läsa av beteendet kan jag, dock hann jag aldrig reagera då detta gick så snabbt, han blev inte stel utan tuggade bara, viftade svansen och sen högg, osäkerhet?

Anledningen till att vi vill att hunden ska gå att ta saker av är för att barn (egen erfarenhet) gärna är i hundens ansikte och mun och undersöker mycket och vi vill då att våran hund ska kunna tolerera detta.
Jag uppfostrar honom som min mamma uppfostrat våra hundar genom åren, dock något plus och minus hit och dit, men i det stora hela så blir det så som jag ansett fungerat på våra hundar under min uppväxt, detta har fungerat på våran valp fram tills detta goda öra.

Visserligen förstår jag att detta var extra gott och att han vill behålla detta. Dock plockar vi inte saker av honom hela tiden, men vi kollar läget 3 dagar i veckan. Så detta var mer än lägeskoll om han vaktade detta. vilket han nu gjorde.

Läsa av beteendet kan jag, dock hann jag aldrig reagera då detta gick så snabbt, han blev inte stel utan tuggade bara, viftade svansen och sen högg, osäkerhet?

Anledningen till att vi vill att hunden ska gå att ta saker av är för att barn (egen erfarenhet) gärna är i hundens ansikte och mun och undersöker mycket och vi vill då att våran hund ska kunna tolerera detta.
Jag uppfostrar honom som min mamma uppfostrat våra hundar genom åren, dock något plus och minus hit och dit, men i det stora hela så blir det så som jag ansett fungerat på våra hundar under min uppväxt, detta har fungerat på våran valp fram tills detta goda öra.

Det är inte ett dugg konstigt att hunden beter sig som den gör när ni kör med det här resonemanget. Varför ska barnen peta hunden i ansiktet när den äter? Uppfostra dina barn istället, de ska lära sig att lämna djur ifred om det behövs. Hundar är inga robotar, de ska inte behöva stå ut med precis vad som helst bara för att vi behagar det. Att göra en "koll" 3 gånger i veckan verkar onekligen som stressande för hunden. Har den ett resursförsvar verkar det vara ni som skapat det, utifrån vad jag kan läsa i din text.

Lägeskonroll 3 ggr i veckan = Ofta förekommande = skapar osäkerhet.

Sluta upp med att bara plocka ifrån honom det goda. Det du indirekt säger genom att plocka av din hund är att han inte kan lita på att han får ha kvar det roliga/goda för er och det skapar en osäker hund. Det är väl bättre om han känner att han utan problem kan låta någon komma fram eftersom han litar på er?

Vår tik har jag aldrig plockat av saker ifrån i tid och otid. Jag låter inte vår dotter störa henne i tid/otid, varför ska hunden behöva ta sådant egentligen? Hunden får äta ifred helt enkelt och då finns det ingen anledning för henne att resursförsvara om vår dottern någon gång skulle hinna fram till henne..

Jag förstår inte heller riktigt vitsen med att ta tillbaka det man gett dom.
Har hunden fått en tuggis låt den ha den och tugga på, håller ed föregående talare att det blir ju et tresursförsvar...han vill helt enkelt inte dela med sig av sitt goda grisöra!

Det man däremot kan träna är ju byteshandel...jag får saken tuggis av dig du får godis av mig -sen får du tillbaka tuggis igen. Kan va bra och lära dem detta om de får tag på något som de inte ska ha.
Man måste träna upp ett förtroende, ni har ju lärt honom att ni tar ifrån honm saker som han fått. Klart att när det nu va något gott vissste han att han inte kunde lite på er för ni tar ifrån honm det. Så han valde helt enkelt att markera- "detta är mitt som jag vill ha"! Ser inte det som ett aggresivt beteende. Hade han bitit för att han va aggresiv så hade ni varit rejält skadade- jag tycker det låter som en markering - ett nafs.

Att låta barn va och ta tuggisar från hunden finns det ju ingen anledning till. Lär barnen istället att när hunden ligger och tuggar så ska han få vara ifred.

vi tar inte tillbaka det vi gett honom! vi kollar om vi får ta av honom det och leker och sen får han det igen. men tror jag lägger ner denna tråd då jag uppenbarligen inte får något svar på om jag gjorde rätt eller fel med att TA AV HONOM GRISÖRAT!

byteshandel är ju i stort sett det vi gjort egentligen, jag har inga egna barn. dock vet jag andras barn som är lite för på och ligger våran hund och tuggar på ett ben vill jag att dom kan ta av honom det utan att han vaktar det.

byteshandel är ju i stort sett det vi gjort egentligen, jag har inga egna barn. dock vet jag andras barn som är lite för på och ligger våran hund och tuggar på ett ben vill jag att dom kan ta av honom det utan att han vaktar det.

Släpp tanken på att andras ungar ska kunna plocka av din hund ben. Det är alltid förenat med risker. Om ni har besök av barn så låter du bli att ge hunden tuggen bara, om nu barnen är för små för att kunna förstå att de inte får gå fram till en ätande hund.

Jag håller f ö med övriga om att ni bör sluta ta mat/ben från hunden för att "testa" det brukar alltid leda till att hunden till slut tröttnar, vilket er hund gjorde. Fortsätter ni som ni gjort kommer antagligen samma sak att hända med vanliga tuggen...

Varför köpte du inte ett mjukisdjur istället? Be dina bekanta att uppfostra sina barn att låta din hund vara i fred.

vi tar inte tillbaka det vi gett honom! vi kollar om vi får ta av honom det och leker och sen får han det igen. men tror jag lägger ner denna tråd då jag uppenbarligen inte får något svar på om jag gjorde rätt eller fel med att TA AV HONOM GRISÖRAT!

Du gjorde fel. Sådär, nu har du fått ditt svar.

Men jag har en bra lösning på det: Antingen får du säga till barnets föräldrar att dom får hålla koll på ungen, alt är att ge det goda benet när barnet gått hem för dagen.

Du har visst fått svar på om du gjorde rätt eller fel: Jag svarade dig att du stärkte hans känsla om att resursförsvara. Han är osäker på er, han är osäker på om han får behålla sitt goda öra och du ger honom skäl genom att ta det ifrån honom.

Varför blir du upprörd för egentligen?

Lägeskonroll 3 ggr i veckan = Ofta förekommande = skapar osäkerhet.

(...)

Fast det Calazirya skriver är helt riktigt och mycket viktigt. Det är inget klander av er. Även om hunden får tillbaka tuggbenen direkt så förstärker situationen ett resursförsvarande hos hunden. Jag tycker heller inte att det låter som om hunden varit aggressiv. Däremot har ni fått uppleva att han är beredd att försvara somliga resurser men inte andra.

Då till frågan om ni gjorde fel när ni beslutade att inte ge honom grisöron mer. Om ni har barn hemma som ni tror utan lov kan råka gå fram och ta grisöra ifrån honom så är det rätt beslut. Dessutom lider inte hunden av att inte få äta grisöra. Däremot är inte grisörat vare sig problemet eller dess orsak. Hade det varit min hund så hade jag låtit hunden få grisöra då och då men varit noga med att ingen kommer och stör hunden medan han äter på det.

när folk kommer på besök plockas alla tuggpinnar som hittas bort, han har en förmåga att gömma saker. Så när folk komme rpå besök lägger han sig gärna och tuggar på ett ben har gömt, då brukar barnen komma med detta ben han har och säga att han tuggar på det. Hade han då gömt ett grisöra så hade detta kunnat gå illa. Jag kanske formulerade mig fel med att jag skrev att vi kollar honom 3 dagar i veckan, vilket inte händer egentligen. Jag är inget kontrollfreak på min hund, detta var bara den gången han högg. Därav jag hellre tar bort grisörat än låter honom ha det.

Det lät inte riktigt som byteshandel i din beskrivning ovan, men har väl missupfattat - tränar ni detta så är det ju bra. Bara att fortsätta i så fall....
vi tar inte tillbaka det vi gett honom! vi kollar om vi får ta av honom det och leker och sen får han det igen.

rätt eller fel med att TA AV HONOM GRISÖRAT!
Jag skulle låtit min hund ätit upp sitt öra. Det är ju bara att träna vidare. Svårt att säga om ni gjorde något fel/annorlunda just denna gång, prova att byta mot en leksak eller godis som är ännu bätter nästa gång (inte bara lek). Men provosera inte hunden i onödan - träna med saker som han kan tänkas byta bort en stund, grisöra kanske är lite väl gott! =)

Sen kan jag tycka att personen som du nämner ovan verkar ha betett sig lite dumt. Har ju verkligen inte med rasen att göra, vilken hund som helst kan göra på detta sätt och försvara sina saker. Och att en 4 månaders valp ska ha förstått allt här i livet kan man inte begära heller...man måste träna och träna. Att det blir lite missförstånd ibland...sånt som händer.
Alla gör vi misstag, man är inte en dålig hundägare för det!

när folk kommer på besök plockas alla tuggpinnar som hittas bort, han har en förmåga att gömma saker. Så när folk komme rpå besök lägger han sig gärna och tuggar på ett ben har gömt, då brukar barnen komma med detta ben han har och säga att han tuggar på det. Hade han då gömt ett grisöra så hade detta kunnat gå illa. Jag kanske formulerade mig fel med att jag skrev att vi kollar honom 3 dagar i veckan, vilket inte händer egentligen. Jag är inget kontrollfreak på min hund, detta var bara den gången han högg. Därav jag hellre tar bort grisörat än låter honom ha det.

Alltså, om det kommer barn på besök och du inte kan veta säkert att det inte ligger tuggen och skräpar i hemmet så tycker jag att du ska stänga undan hunden om barnen är så små att de inte är att lita på. Samma sak kan absolut hända med ett vanligt tuggben.

Sen kan jag ju säga att som förälder är det inte så himla lätt att ha kadaver-disciplin på ungarna jämt... Ibland gör de oväntade saker och glömmer vad man har sagt. Jag tycker att det är en rätt bra vana att stänga undan hundar när det kommer barn på besök, brukar vara lugnast och skönast för alla. Hunden slipper störas av barnen, barnen riskerar inte att bli bitna och de vuxna kan fika i fred :)

jag kan förstå att detta var lite väl gott kanske, men vart ändå paff när han gjorde som han gjorde då det aldrig hänt. jag väljer då hellre att inte ge honom detta, alternativt att göra som du sa då, att ge honom de och låta han vara. Jag tänkte aldrig så långt i min hjärna att han skulle vakta detta då han aldrig haft något så gott, men man är väl inte det smartaste.

Jag anser inte mig själv som en dålig hundägare, men såklart man gör misstag, kanske detta var ett misstag att ge honom örat från början?

Nu skriver jag det för tredje gången ;), det beror inte på GRISÖRAT. Han vaktar för att han är osäker på er i i den situationen och det kan hända med vilket gammalt tugge som helst nästa gång... Fundera hellre på vad det är ni gjort fel (där har ni ju fått bra tips i tråden) och hur ni ska göra framöver för att se till att ingen annan blir biten.

smart svar det där. det var det jag menade med barn att dom glömmer bort lätt, man kan säga åt dom att låta bli hunden och 5 minuter senare är det glömt. att stänga undan honom har man fått mycket skit för. vi har bara en bur vi kan stänga undan honom i och det är tydligen inte tillåtet?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka