han har blivit galen

Ï

ïcatanten

problemet jag har jäller min fjording, förut va han världens snällaste han gick alltid med snällt i grimma och grimmskaft, han var inte alls den där fjordingtypen som bara tänkte på mat och bummlade fram. utan tog det baar lugnt och väntade på sin tur.
nu har han helt förändrats, så fort mn kommer utanför dörren med honom så sticker han, och det finns inte en chans i världeen att kunna hålla fast honom. han sticker till något ställe med mat och så fort man kommer nära såp sticker han igen, eller så stannar han så att man får ta honom, han hänger med en bit och sedan vänder han och sticker igen, jag har provat med repgrimma, träns allt men han baar sticker. att rida går bra, men han har blivit väldigt skrikig när han är ute ensam. han har också varit väldigt lätt att lasta, men inte nu längre han bara sticker iväg, sparkas och är riktigt dum
jag är så ledsen över det här och vet inte längre vad jag ska göra, han är alldeless för stark och jag måste erkänna att jag nästan börjar bli lite rädd för honom, när han bara kommer och springer över en.

Sv: han har blivit galen

Jag skulle gått en NH kurs med honom. Jobbat honom i rundcoral.
Han respekterar inte dig och ditt "rum". Och han vet att han kan dra iväg...svår att hjälpa per mail...jag skulle bett om hjälp av en NH duktig person som kan visa och förklara. Ta kontakt med en westerklubb i ditt område, de kanske vet om någon.

Hoppas det löser sig

jag skulle också fundera på om det är ngt runt omkring honom som ändrats, som kan påverka honom att bli såhär. har ni bytt stall? har han förlorat en kompis? rider du mindre? hanterar du honom mindre? har ni bytt foder/hö?
om du haft honom länge och han plötsligt ändrar beteende så visst kan det bero på att han inte respekterar ditt rum, men något har ju påverkat honom att ändra uppfattning om ditt ledarskap.

Ledarskap... Ta hjälp av någon som jobbar med ledarskap, din häst måste lära sig att den inte får gå för nära dig och att det är dig han ska följa- inte tvärt om. Det finns så många som tränar NH med sina hästar nu har du inte någon kompis eller någon som du vet tränar NH, det behöver inte ens vara någon proffisionell, bara någon som vet vad de gör. Det är nästan så jag blir sugen på att ta hit din häst och träna den över sommaren.Vi har ett halvblodssto som gjorde likadant när vi fick henne. nu är hon hur snäll ocg foglig som helst. Hör av dig om du vill att vi ska ta hand om din häst i sommar, du ska inte behöva betala många kronor jag är bara glad om jag kan hjälpa till. min mailadress är agneta.gave@hotmail.com

gave: jo, men jag måste ännu en gång säga att det är viktigt att läsa att han varit snäll och foglig. och som jag uppfattar det har icatanten haft hästen ett tag och den har nu ändrat beteende. självklart kan NH träning hjälpa hästen att hittat tillbaka till detta beteende. men det är viktigt att fundera på vad som kan ha orsakat förändringen, om hon precis köpt hästen och den beter sig såhär hade jag också bara rekommenderat NH träning.

Jag håller med att man skall fundera på varför det är som det är nu. Kanske det har eskalerat också...Hästen tar för sig och upptäcker att det går och att matte blir osäker...ger ännu mer självförtroende för totton som drar iväg mer och struntar i matte som nu börjar bli rädd...osv. Det känns som ett problem att han verkar så noncharlant...vad det än beror på. Hästen får inte bete sig så...kan ju bli farlig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV