Han bits - vad gör man åt det?

Martina_m

Trådstartare
Min häst var ganska naffsig innan, men det har övergått till att bitas :grin:.

Hur ska jag hantera det? Hur ska jag få honom att sluta?

Har bara haft honom i lite mer än en månad, han är 3,5 och kastrerades i början av sommaren. Och som sagt, i början smygnöp han bara, men nu bits han. Tänkte först pm, det var lite hingstbeteende, för han är väldigt hingstig. Men det känns inte som att det där det.

Av ren reaktion smäller jag till honom när han biter mig, när det gör så ont att jag nästan börjar gråta. Men direkt efter får jag jättedåligt samvete för att jag smällde till honom. Men så svårt att inte reagera när det gör så ont ju :crazy: (men jag försöker)!

Frågan är, ska jag bara ignorera honom? Eller HUR ska jag göra för att han ska sluta? Jag försöker så gott jag kan att bli ledaren, men det känns som jag inte riktigt kommit dit ännu. Kommer han att sluta, den dagen han ser mig som ledare?

Sv: Han bits - vad gör man åt det?

Varför skulle han plötsligt se dig som ledare om han inte gjort det hittills? Enkla ledarskapsövningar som att du bestämmer att han flyttar sig i stallgången för dig, när du vill, han ska backa något steg för dig när du går in i boxen mm.

Likaså när du leder honom ute, han ska lyda direkt när du begär halt. Prova lite sådana småsaker och var bestämd! Använd kedjegrimskaft om det behövs - han måste lyda annars får du problem. När han biter så direkt säger du åt honom att backa 3 m ex.

Grejen är den, att han flyttar på sig i stallgången, flyttar på sig när jag kommer in i boxen med ex vattenhinken. Han gör halt när jag vill när jag är ute o går. Men det känns ändå inte som han ser mig som ledare.

Och varför skulle han inte se mig som ledare plötsligt? Jag läser böcker och försöker förstå vad jag ska göra mer, för att han ska göra det. Så varför skulle han inte plötsligt kunna se mig som ledare om jag ändrar mitt sätt att vara?

Men ska testa med att backa honom när han biter mig.

Sen undrar jag en annan sak. På ex människor och hundar, så kliar det i tänderna när den när de nya ska komma. Är det samma sak på hästarna? För han har inte fått alla sina nya tänder ännu. Tänkte om det kanske kliar på honom oxå?

Du kanske skulle prova att bita tillbaka?

Jo det förstås, om du ändrar ditt beteende så ändras ju också hästens inställning till dig :) Jag menade mer att han inte ändrar sig såvida inte du gör det. Jag har också en treåring och hon skulle aldrig få för sig att bita trots tandfällning.

Jag tror du måste visa var skåpet ska stå, han får helt enkelt inte bitas. Ryck tag i grimskaftet och säg nej när han biter, plus att han ska flytta sig från dig då.

Grejen är den, att han flyttar på sig i stallgången, flyttar på sig när jag kommer in i boxen med ex vattenhinken. Han gör halt när jag vill när jag är ute o går. Men det känns ändå inte som han ser mig som ledare.

Det gör hästen nog mer pga lydighet, den är uppfostrad så det betyder inte automatiskt att hästen respekterar än.

Sen undrar jag en annan sak. På ex människor och hundar, så kliar det i tänderna när den när de nya ska komma. Är det samma sak på hästarna? För han har inte fått alla sina nya tänder ännu. Tänkte om det kanske kliar på honom oxå?

Så är det nog, men dom får inte bitas hur mycket det än kliar, de måste dom respektera. Det kan bli farligt annars. Vet en hingst som höll på så, en vuxen och han bet riktigt hårt när han bet, om det skulle hamna en hand imellan så skulle den säkert försvinna. Så bitande ska man inte ta lätt på.

Att flytta undan hästen och ta plats brukar funka, det brukar ha effekt, iallafall bättre än att slå till hästen för oftast så är dom inte så känsliga på de sättet.

Senast ändrad av en moderator:

Först och främst handmatningsförbud, det hjälper lite mot nafs och bit. Ge eventuellt godis från marken eller i krubban.

Sen skulle jag försöka förekomma hästen, klura ut i vilka lägen han biter, vilken situation, var du står och vad du gör (borstar bogen etc) och låt honom sen inte bita dig. Var snabb och uppmärksam och försök att minimera lägena där han triggas att bita. Då "glömmer" hästen att man kan bitas och problemet dämpas betydligt. När du sedan mer och mer ställer dig i positioner/gör saker där hästen tidigare bet dig kan problemet faktiskt ha försvunnit. Detta har fungerat för mig med två olika hästar.
Att trigga fram bett och sen "straffa" eller visa sig dominant kanske också är effektivt, men det är ganska otrevligt.

En häst som ändå biter får sig en knäpp på näsan direkt när det sker, det ska jag villigt erkänna.

Se också över vart på hans kropp du pillar när han bits, en häst jag kände var alltid sur när man borstade hals och bog på vänster sida - han var rejält stel och öm i musklerna visade det sig sen.

Lite svamligt inlägg, hoppas du får fram något sammanhang och att kusen slutar bitas, det gör ju så himla ont!

Etologer menar att man förstärker allt man ägnar särskild uppmärksamhet åt – därför kan du faktiskt oavsiktligt förstärka ”bit-problemet” när du rappar till honom över nosen.

Eftersom du vet att du har att göra med en häst som är bitig så fundera över i vilka situationer det här beteendet brukar komma fram (tex är det när du leder, när han står uppbunden i stallgången, vid fodring, när du vill klappas och gosas etc). Hur ser han ut sekunden innan han biter? I vilka zoner kring hästen är det extra ”riskfyllt” stor risk att han gör ett försök?

Ju oftare hästen repeterar detta beteende, ju mer befäst riskerar det att bli. Därför är det bästa att du beter dig på ett sådant sätt att hans bitattacker minimeras. Om han tex oftast biter när du vill klappa honom i ansiktet eller borsta honom på halsen, så undvik överdrivet gosande en tid och ställ dig längre bak när du ska borsta halsen – där det blir svårare för honom att nå dig.

Agera hela tiden med lugn och självförtroende när du hanterar en sådan här häst men var samtidigt alltid uppmärksam på hans beteende. Märker du att han laddar för ett bett – parera och avstyr innan han huggit dig. Du behöver antagligen bara vifta till lite häftigt med handen i en stor och yvig rörelse – utan att behöva slå och utan att samtidigt bli rädd, arg, upprörd etc – du bara avstyr. Så snart han avbrutit sina tankar på att bitas återgår du direkt till lugn och självförtroende. Inga kvarvarande ”hard feelings” mot hästen. Andas med magen och slappna av i axlarna. Gå inte på spänn och fundera över när nästa bett ska komma – för då lär det inte att dröja länge. Fokusera på att vara väldigt nöjd och stolt över din häst hela tiden när han inte biter istället – utan att för den delen vara på han och gosa och berömma.

För bättre ledarskap rekommenderar jag att du förkovrar dig allt vad du kan. Det finns massor av bra böcker, dvd’s, tränare, clinics etc som kan hjälpa dig på vägen.

Lycka till!

Det viktigaste tycker jag är att fråga sig varför hästen bits.
Vill hästen leka så bör du se till att han har andra att leka med än dig, och tillräckligt många timmar om dagen, och i en hage som det går att leka och raca runt i. Slår du till honom när han bits kan han tolka det som att du svarar på leken, och bits ännu mer. Dessutom kommer säkert slaget alltid efter att han bitit, och då bestraffar du ju honom när han slutar bitas, och det blir ju alldeles fel.
Om du tror att han bits för att han vill leka, och han har någon att leka med i hagen, kan du kanske prova att direkt när du kommer fram till honom börja med något han tycker om, klia på ett skönt ställe eller dylikt, och när han bits gå därifrån en stund.

Klart är ju iallafall att han vill ha någon slags reaktion från dig när han bits eller så ville han ha en reaktion innan han bet men fick inte det, och bet därför.

Vill hästen att du ska hålla avstånd kanske han är osäker på vad du vill honom. Det är kanske mindre troligt, men fundera på om det är så. Isåfall måste du få honom att känna sig trygg med dig, klia, ge godis, visa att du vill honom väl utan att låta honom komma för nära.

Jag vet inte om det här blev så bra, men jag tycker iallafall att du först ska lura ut varför han bits.

Tack för svaren! Märker att jag får lite olika tips. men att slå till hästen vill jag inte (även om det är så jag alltid gjort och blivit lärd att göra), men det hugger i hjärtat så det är något jag ska försöka att inte göra.

Jag tror att anledningen är att han är busig och vill leka, få en reaktion, precis som Eir skriver. Han går ensam i hagen.

Han är precis kastrerad och kan inte gå med ston. Försökte släppa ihop honom med en valack. Men min häst jagade honom och försökte betäcka honom hela tiden. Och hagen är inte så pass stor att den andra hästen kunde komma undan. Så när ägaren till den andra hästen fick nog och inte ville se mer så försökte vi sära hästarna, vilket slutade i att min hoppade/snubblade över staketet (järnstaket) och slår ut en tand och skrapar upp lite småsår och nu behandlas han av massör/kiropraktor för sträckningarna han fick vid ländryggen när han "fastnade" med bakbenen i staketet. Så nej, det finns tyvärr inga möjligheter att släppa ihop honom med någon annan nu. I så fall måste jag flytta hästen till ett annat stall där det finns större hagar och någon som vill ha sin häst med min :cry:.

Jag har ofta funderar över VARFÖR han bilter mig, men det kan nog vara så att han behöver busa av sig. Men hur ska jag göra då? Det har ju blivit en lervälling i hagen nu, med detta regnande. Så det är ju inte så inbjudande till spring och bus. Vågar inte släppa honom för att springa lös i paddocken, för staketet är så lågt och når knappt till bogen på honom.

Han kan bitas när jag är ute och går med honom, när jag borstar honom, när jag försöker rygga honom, och han är blixtsnabb :crazy:. Jag är inte rädd för min häst, men när han har bitit mig blir jag så ledsen på honom och osäker på mig själv och lite skygg för honom. Iaf när man fått några bett under en kort stund.

Han var supergosig innan, men är inte det längre. Han står och skrapa med framhovarna när jag borstar honom och verkar allmänt irriterad och uttråkad, innan njöt han bara.

Har fått i uppdrag av massören att jag ska massera honom med gummiskrapa över hela kroppen. Dra den längs med hårremmen. Kan det vara att det ömmar i hans muskler lite?

Det blev lite långt, men hoppas att ni orkar läsa och ge mig mer tips! Känns hopplöst ibland :crazy:.

Nu ska jag kolla på DVD "Lär dig kommunicera med din häst" med Tobbe Larsson.

Har du prövat på det gamla klassiska "heta potatisen" tricket? En het potatis under tröjan och sedan tigga att hästen biter just där. Har inte behövt pröva det själv utan bara läst om det i gamla böcker.

Inte slå tillbaka...?? det är inte ett marsvin på 500 kg som du hanskas med.

Jag kan förstå att man inte vill ha en strykrädd häst men att daska till pålle på bogen efter ett bett gör ingen skada på honom.
Om man inte sätter en TYDLIG gräns från början kommer man att få det väldigt jobbigt...och MÅNGA blåmärken.
Titta på hästar som gör upp i hagen det är INTE några småsmällar där inte, en klatch med handen är ett myggbett.
Min pålle började med att "nuffsa" med mulen...ni vet nog vad jag menar, MEN den lille jäkeln bet tillslut. Jag gjorde som så att jag gav till ett jädra skrik samtidigt som jag slog upp armarna och for emot honom...gissa om han slutade tvärt:devil:
Befäst ledarskapet till 100% så får du en härlig arbetskamrat:love:

Lycka till

För det första får du nog ha många heta potatisar på dig för att hästen ska träffa rätt och hur skönt kan det vara att ha heta potatisar innnanför tröjan.

Geronimo: håller helt med dig. Sätt gränser och tydliga sådana. Det ska inte vara fråga om misshandel men en snyting när en häst gör på det här viset tycker inte jag är fel. Eller bit till. Det är hästarnas egen metod för att sätta gränser.

Hoppa studsa morra. Smäll på nosen.

Jag skulle nog jaga på honom lite i hagen så att han fick rejsa lite. Sedan skulle han få lite "leksaker" i hagen t ex pilatesboll, liten pressening, en gran. min unghäst älskade sin halsduk när hon var i två års åldern, höll den i munnen och viftade med den, jätte läskigt tyckte kompisarna :)
Longera honom. inte bara var på varv utan med tempo växlingar och cavaletti bommar .

Lite ideer iallafall.

Har du prövat på det gamla klassiska "heta potatisen" tricket? En het potatis under tröjan och sedan tigga att hästen biter just där. Har inte behövt pröva det själv utan bara läst om det i gamla böcker.

Boxningshandskar doppade i ätticka skall visst också vara effektivt.

Har en brun kobra i stallet nu. Efter ett antal veckor har hon börjat fatta att jag inte uppskattar hennes tänder i ansiktet. Jag är fullständigt emot att bruka våld mot djur. Med det menar jag onödigt våld. Men en häst som försöker bita mig i ansiktet får känna på hur det svider med en hård örfil. När öronen är spetsade och ansiktet har glada miner får hon gos och kel men i hennes fall handlar det om uppmärksamhet. Får hon det inte står hon och sparkar i dörren. Går man förbi boxen utan att stanna och gosa så hugger hon - som en kobra. Det är en sådan där "jag jag jag jag" häst.

Varför ska den backa när den bits:confused:

Skräm den lite- visa att du absolut inte tolererar sånt- basta!!:mad:

Precis. Jag fick rådet av Patrick Allory på en clinic. Min unge man hade en obehaglig vana när jag försökte longera att springa in och ställa sig intill mig i ringen. Han inkräktade helt klart på mitt område. Patrick talade om att detta är ett riskfyllt beteende då det inte är bra att släppa så stora djur så nära utan tillåtelse. Bit honom, sa han, det är hästarnas eget sätt när de talar om att de inte tolererar närgångenhet. Jag gjorde så och det löste alltihopa. Hästen blev något förvånad ska jag säga.

Jag tror inte att man behöver bita den:rofl: men göra ett utfall o låtsas.:devil:

Ok! För säkerhets skull tog jag en stor tugga på mulen:d

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama