• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marshal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 487
Sv: Hamilton

Hamilton kom till backa till sverige efter det att hingstkatalogen trycktes därför är han inte med i den, var en fin avels annons i ridsport på honom i våras.

roslagen skrev:
:bow: :bow:
Han borde vara högintressant, men avelssverige tittat ju så gärna på vad tyskland gör och framförallt gjort och det blodet som var intressant och poppis och gångbart i tyskland för sisådär 20år sedan har ju nu funnit sina vägar till sverige och då ratas redan väl beprövade "svenska" linjer :crazy:
??? Vilka användes i Tyskland för 20 år sedan och vilka svenska hingstar ska vi använda?

Jag kollade där också, och hittade inga resultat för vare sig 2003 eller 2004. Sen vet vi ju att sidan tyvärr inte är till 100% tillförlitlig :angel:

Hamilton har varit såld till Belgien de senaste åren och tävlat där. Han köptes tillbaka till Sverige i mars förra året. Han har en väldigt hög dräktighetsprocent på de stona han betäckte 2004!

Hamilton har alltså inte tävlat 2004 utan bara betäckt. Vet inte om han kommer att tävla mer eller bara verka inom aveln. Men det kan säkert nya ägaren svara på!

Jag vet :)

Men eftersom han exporterades 2003 och kom tillbaka 2004 kunde han rent hypotetiskt ha tävlat i Sverige.

Nu har jag bilder på Hamilton.
Uppfödaren hade inte så många men något i alla fall.
Två bilder ur en broschyr i färg och två privata bilder.
Men jag kommer inte på hur jag lägger upp dem här.
Ni som vill ha får skicka er e-mail-adress till mig så skickar jag bilderna.

Hur gick det med dina ston som du betäckte med Hamilton?
Har för mig att du sålde stona, men du kanske vet om det blev några fölisar? :)

Ska tillägga att jag träffade Hamilton i hans ungdom, och mer okomplicerad hingst får man leta länge efter..
Någon som vet vilka ston han borde passa till? Inte passa till?
Ulrika

Är det inte Excellens efter Any Questions i Hamilton? Har för mig att han stammade från Ramzes eller Rantzau på något vis, har i alla fall för mig att han är en av de äldre hingstarna som var betydligt mer välstammad än vad någon förstod sig på. Synd att Hamilton inte används mer, det är fantastik stam som förtjänar att leva vidare.

**KL**
Har Hamilton ingen hemsida? Jag har letat..
Ulrika

Hur tråkigt som helst... :(
Jag har letat som en galning....men zipp nada ? Någon därute som vet? Jag vet att han står i Hörby nu och att han är aktiv i avel.Har varit inne och sökt och letat ...utan resultat.

Är det inte Excellens efter Any Questions i Hamilton? Har för mig att han stammade från Ramzes eller Rantzau på något vis, har i alla fall för mig att han är en av de äldre hingstarna som var betydligt mer välstammad än vad någon förstod sig på. Synd att Hamilton inte används mer, det är fantastik stam som förtjänar att leva vidare.

Tycker det verkar poppa upp avkommer lite var stans....men det är ju underligt att de inte marknasför honom lite bättre. Som sagt var, jag har bara hört bra om honom.

Hamilton har trots hittills endast 22 avkommor bl a:
Irceux 1:a treårstestet med 9-10 i hopp och även 7:a i
treårs hoppchampionatet -02.
Rudolf 4:a treårstestet med 8-9 i hopp -02.
Floyd 7:a i fyraårs fälttävlanschampionatet-03 och
6:a i femårs Breeders fälttävlansfinalen -04.
Golden Lady i final i fyraårs fälttävlanschampionatet-03.
Seacat i final i fyraårs fälttävlanschampionatet-03.
Fletch exp t Norge.
Lavell 1:a Mälar cupen fälttävlan(lag)-03.
Lina 1:a DM fälttävlan(lag)-03.
Great Sally näst högst bedömda hopphäst kvalitetstävlan-04.

2004 betäckte Hamilton 41 ston.....

Hyfsad avkomme-statistik ;) :bump: Underskattad? Absolut :p

Ingen kunnig som kan byta en hemsida mot en betäckning? Jag kan inget om hemsidor och har inget sto? Kan ju vara ett sätt för dem att få fler ston ;). ¨Båda tjänar på det.
Finns flera hingstar som har ganska dåliga hemsidor faktiskt..
Ulrika

Men hur är hans avkommor i temperamentet, är de lika gudasnälla som han är? Hur stora avkommor lämnar han?
U

Men hur är hans avkommor i temperamentet, är de lika gudasnälla som han är? Hur stora avkommor lämnar han?
U
Hej!Har ett sto Hamilton-Utrillo-Dragon.Hon är 160cm,snäll,alert och vill jobba.Har varit en bra övergångshäst ifrån ponny för våran son(15år).
I Norge finns Happy Irco,med liknande stam Irco Mena-Little Q.Skall tydligen hoppa enormt bra.Han är större än Hamilton.Första fölkullen blir 2år i år,kul att följa honom också.

Någon som har mer info om Hamilton....hur hög är han tex.
Alla som vet något....bara roligt med tanke på att jag inte har någon erfarenthet om just denna underskattade hingst :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Nebraska
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka