Halvpoängens vara eller icke vara?

@Amanda_F

Å andra sidan är det nästan för lätt att kvala. Jag vet att det pratas bland stockholmsdomarna om att höja kvalgränsen till Msvc hårdare, så har det blivit svårare att kvala.

De har redan "bestämt" att börja att döma Msvc hårdare och det var svårare för många i år när kandaret togs bort.

Till ursprungsfrågan tycket jag halvpoängen är bra som ryttare. Om det är svårare att döma eller om domarna fegar kan jag inte uttala mig om.

(skriver så lite på Buke numer att jag glömt bort hur man citatsvarar...)
Precis! Det är det jag menar (fast jag har svårt att få fram det).

1. Gränsen borde höjas för kval!
2. Som ryttare gillar jag halvpoängen

Jo men i verkligheten är inte 7 ganska bra utan jävligt bra då dom flesta domare knappt aldrig ger något betyg över 7 vad man ser... Därför är det ett ENORMT steg mellan 6 och 7 skulle jag säga.. för att inte tala om 8 or

Det ligger nog rätt mycket i det. För dom flesta domare i mitt distrikt verkar en 7:a vara jättejättebra och 7.5 jättejättejättejättebra. Dom ska vara riktigt imponerade av ekipaget för att börja kläcka ur sig åttor.

Sen har jag aldrig mött någon som har fått en 10:a i Lätt klass, har ni andra det?

Det ligger nog rätt mycket i det. För dom flesta domare i mitt distrikt verkar en 7:a vara jättejättebra och 7.5 jättejättejättejättebra. Dom ska vara riktigt imponerade av ekipaget för att börja kläcka ur sig åttor.

Sen har jag aldrig mött någon som har fått en 10:a i Lätt klass, har ni andra det?
Jag har fått två nior. Men aldrig en tia, har inte skrivit till någon som fått det heller..

Och i ett av programmen då jag fick nian fick jag en tvåa också. Skönt med en domare som använder sig av hela skalan. Hon var väldigt rutinerad vet jag... Min kompis fick för övrigt både en nolla och en nia i samma klass...

Jag vill minnas att det var en tjej som fick en tia för skritten i en LB för några år sen. De landade på över 80%, ekipaget var outstanding och jag bara älskade se den hästen dansa på banan men har tyvärr inte sett den när jag varit ute efter det.
Kan det varit @smulan87 s häst eller systers häst eller liknande? Förlåt smulan om jag är ute och cyklar här:o

Jag själv red LA3 för samma domare och fick jättefina poäng jag med men ingen tia eller nia, nu gjorde vi vårt livs ritt iofs och vann, men vi fick bra på det som var bra och sämre på det som var sämre, så jag upplevde att domaren vågade ge höga poäng för det som verkligen var bra utan att ligga högt överlag. Har för mej att själva resultatlistan såg ut som 'vanligt' men med några fler på hyfsat mycket högre procent än vad iaf jag är van vid.
Domaren kom inte från vårt distrikt och jag har bara sett henne i krokarna den gången, så jag vet inte hur hon dömer annars. Dessutom hade hon bra kommentarer.

Fast jag tycker inte det behöver gå inflation i poängen , bara det är bra och konstruktiva kommentarer. Men sen beror det ju mkt på hur rutinerad skrivaren är oxå, det kan ju faktiskt vara så att skrivaren inte kan återge det domaren faktiskt vill ha sagt. De domare jag skrivit för har alla iallafall skrivit sammanfattningen själva på betygen längst ner.

Jag vill minnas att det var en tjej som fick en tia för skritten i en LB för några år sen. De landade på över 80%, ekipaget var outstanding och jag bara älskade se den hästen dansa på banan men har tyvärr inte sett den när jag varit ute efter det.
Kan det varit @smulan87 s häst eller systers häst eller liknande? Förlåt smulan om jag är ute och cyklar här:o

Jag själv red LA3 för samma domare och fick jättefina poäng jag med men ingen tia eller nia, nu gjorde vi vårt livs ritt iofs och vann, men vi fick bra på det som var bra och sämre på det som var sämre, så jag upplevde att domaren vågade ge höga poäng för det som verkligen var bra utan att ligga högt överlag. Har för mej att själva resultatlistan såg ut som 'vanligt' men med några fler på hyfsat mycket högre procent än vad iaf jag är van vid.
Domaren kom inte från vårt distrikt och jag har bara sett henne i krokarna den gången, så jag vet inte hur hon dömer annars. Dessutom hade hon bra kommentarer.

Ja visst var det vår ena lilla svarta. :love: Hon gick flera starter med riktigt höga procent, men desto högre upp i klasserna man kommer desto svårare är det att samla in de där högre siffrorna. :cautious: Vi har kvar henne och hon laddar nu för sin svårklass-debut men vi har flyttat så det är nog därför du inte sett henne :) Kul att du kommer ihåg henne, det är en jättefin liten häst som charmat många domare genom åren.. :angel:

Ja visst var det vår ena lilla svarta. :love: Hon gick flera starter med riktigt höga procent, men desto högre upp i klasserna man kommer desto svårare är det att samla in de där högre siffrorna. :cautious: Vi har kvar henne och hon laddar nu för sin svårklass-debut men vi har flyttat så det är nog därför du inte sett henne :) Kul att du kommer ihåg henne, det är en jättefin liten häst som charmat många domare genom åren.. :angel:
Kul att det går så bra! Önskar all lycka till!

Om jag kommer ihåg henne ;) det är bland det trevligaste jag sett! På riktigt!

Jag svarar snabbt innan träning bara, men jag tittade på ritterna och poängskillnaderna speglade inte skillnaden i ritternas kvalitet. Vissa ritter var bättre än andra men det syntes inte i resultatlistan. Waco och Magnum svarade innan mig och verkar uppleva lite samma sak så det var inte så att jag varr helt oförmögen att bedöma ritterna på tävlingen jag var på ;)
Jag ser det som två skilda problem, att folk ligger nära varandra i poäng och halvpoängen vara eller inte vara och inte nödvändigtvis relaterade, min fråga är alltså om du tror spridningen blir större utan halvpoäng och att de är boven?

De har redan "bestämt" att börja att döma Msvc hårdare och det var svårare för många i år när kandaret togs bort.

Det är ju här det bli helt stolligt - för vadå "hårdare"? (Alltså detta är inte svar till dig personligen mimus, men jag har också sett denna tendens i just MsvC)
Förmodligen betyder det att leta fler tekniska misstag och bestraffa dem, snarare än att korrekt belöna/inte belöna grundläggande kvaliteter. För det är det som de flesta domare i dessa klasser är kapabla att se enkelt.
Det vore helt enkelt bättre om de inriktade sig på att döma korrekt :angel:
Här tycker jag att BT i artikeln som refereras till i trådstarten har en mkt viktig poäng - domare måste bli bättre på att skilja mellan grundkvaliteter och tekniska misstag - och få med det i kritiken på protokollet.

Här tycker jag att BT i artikeln som refereras till i trådstarten har en mkt viktig poäng - domare måste bli bättre på att skilja mellan grundkvaliteter och tekniska misstag - och få med det i kritiken på protokollet.

Fast så duktiga är inte de domare som oftast dömer de klasserna. Därför är det mer viktigt att "högre" domare oxå går in och dömer dessa klasser mer än dom gör idag.

Fast så duktiga är inte de domare som oftast dömer de klasserna. Därför är det mer viktigt att "högre" domare oxå går in och dömer dessa klasser mer än dom gör idag.
Nej precis, och det är ju ett problem med att ha kval från MsvC, där de mest orutinerade och minst kunniga domarna finns.
Det vore ju toppen om de högre domarna dömde även lägre klasser mer frekvent, jag upplever i alla fall att man får en vettigare bedömning när man har tagit sig till MsvB i alla fall. Men det är säkert enklare rent praktiskt för arrangörer att boka de domare man vet inte är upptagna med högre klasser.

Jag ser det som två skilda problem, att folk ligger nära varandra i poäng och halvpoängen vara eller inte vara och inte nödvändigtvis relaterade, min fråga är alltså om du tror spridningen blir större utan halvpoäng och att de är boven?

Ja, jag tror att halvpoängen är en faktor till varför det är tightare än innan. När jag tävlade "förr" (fyra-fem år sedan, dvs innan halvpoängen) så var resultaten inte lika jämna på ritter som inte höll samma klass. Exempelvis kan två ekipage idag få 6,5 på flera moment där domaren tidigare delat ut fler 6or till den ena och fler 7or till den andra.

Är det svar på din fråga? :)

Precis hemkommen från tävling. Det är verkligen sååå tråkigt att få ett helt protokoll med "bara" massa 6,5 av alla tre (två iaf). Det känns så mellanmjölk det kan bli. Jag tar hellre en sexa på det vi måste jobba på och vill faktiskt ha mina sjuor när jag förtjänar dem... Jag vet att jag har en svår dömd häst men allt var inte 6,5....

Det är ju här det bli helt stolligt - för vadå "hårdare"? (Alltså detta är inte svar till dig personligen mimus, men jag har också sett denna tendens i just MsvC)
Förmodligen betyder det att leta fler tekniska misstag och bestraffa dem, snarare än att korrekt belöna/inte belöna grundläggande kvaliteter. För det är det som de flesta domare i dessa klasser är kapabla att se enkelt.
Det vore helt enkelt bättre om de inriktade sig på att döma korrekt :angel:

Överlag verkar det som domarna tycker det är för många "inte så bra" ritter i MSB klasserna, i alla fall i vår region, och väldigt många starter. (Skulle man ex höja, att man kvalar i MSVB i stället, så skulle det bli tvärtom, ännu fler sämre ritter.)
Jag håller med dig, det du citerar BT om att det bästa vore om alla dömde korrekt i stället och ha koll på att skilja mellan grundkvalitet och missar som du skriver.
En del domare är galet petiga om hästarna inte är rundade i hörnen på transportsträckorna, medans andra låter det gå förbi. Det kan skilja på 5-8 % i samma klass. Förmodligen är det apsvårt att vara domare..

Jo men i verkligheten är inte 7 ganska bra utan jävligt bra då dom flesta domare knappt aldrig ger något betyg över 7 vad man ser... Därför är det ett ENORMT steg mellan 6 och 7 skulle jag säga.. för att inte tala om 8 ;)

Fast jag tror att det är för att 7, precis som 6, rymmer väldigt mycket. Så, jo, i praktiken anser jag att 7 brukar användas som "ganska bra", precis som det ska.
(Sedan kan jag tycka att vissa, framförallt lägre utbildade, domare har väääldigt höga krav för den där 7an, absolut)

Jag har ingen riktig åsikt i frågan, ser både positiva och negativasaker i att ta bort halvpoängen.
Jag känner att det är enklare att domarna dömer efter poängskalan än att poängskalan skall anpassas för domarna...:cautious: En 6a är godkänt, alltså bara godkänt men inte mer, en 7a är mer än godkänt men inte tillräckligt för att kallas bra, en 8a är bra. Det är ju inte direkt många som rider på 80%, vilket måste betyda att det inte är så många som rider bra, eller:confused: En 10a motsvara utmärkt, inte perfekt. Känns för mig som att en 6a har fått värdet av en 7a, en 7a värdet av en 8a osv...
Lite tankar bara:p

Hmm jag gillar halvpoäng. Jag gillar nyanser och med halvpoäng så är det iaf mer variationer i teorin sen hur det används i praktiken är en annan sak tyvärr. Jag upplever inte någon skillnad egentligen mer än att jag gillar att det finns en möjlighet för domare att ge mer specifika poäng, det är ju trots allt en stor skillnad mellan en 6:a och en 7:a (i alla fall i min värld) och då tycker jag att det är trevligt att det finns halvpoäng. Jag tror inte att det spelar någon roll hur poängsystemet är, jag tror att de domare som inte vågar använda hela skalan och ger ganska mycket samma betyg inte kommer våga använda den oavsett. De som använder hela skalan gör också det oavsett om det finns halvpoäng eller inte.

Jag gillar som sagt halvpoäng men skulle inte direkt gråta blod om det inte fanns heller.

Precis hemkommen från tävling. Det är verkligen sååå tråkigt att få ett helt protokoll med "bara" massa 6,5 av alla tre (två iaf). Det känns så mellanmjölk det kan bli. Jag tar hellre en sexa på det vi måste jobba på och vill faktiskt ha mina sjuor när jag förtjänar dem... Jag vet att jag har en svår dömd häst men allt var inte 6,5....
6,5 är verkligen ett himla trist betyg. Domarna känns lite "fega" numera.

Jag har ingen riktig åsikt i frågan, ser både positiva och negativasaker i att ta bort halvpoängen.
Jag känner att det är enklare att domarna dömer efter poängskalan än att poängskalan skall anpassas för domarna...:cautious: En 6a är godkänt, alltså bara godkänt men inte mer, en 7a är mer än godkänt men inte tillräckligt för att kallas bra, en 8a är bra. Det är ju inte direkt många som rider på 80%, vilket måste betyda att det inte är så många som rider bra, eller:confused: En 10a motsvara utmärkt, inte perfekt. Känns för mig som att en 6a har fått värdet av en 7a, en 7a värdet av en 8a osv...
Lite tankar bara:p

Håller med. Känns iaf att ordet "bra" på dressyrbanan har en helt annan innebörd än ordet "bra" i vardagen. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Domaren och A-tränaren Bo Tibblin är en riktig nestor inom dressyren. I en kommentar skriver han här om de problem han ser med...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama