Halvpoängens vara eller icke vara?

Överlag verkar det som domarna tycker det är för många "inte så bra" ritter i MSB klasserna, i alla fall i vår region, och väldigt många starter. (Skulle man ex höja, att man kvalar i MSVB i stället, så skulle det bli tvärtom, ännu fler sämre ritter.)

Kvala i MsvB2 alltså till de övriga MsvB klasserna. Jag ser oxå gärna en höjning av kvalprocenten här till 64% som det är idag kan du fasen kvala till MsvA utan att hästen byter ordentligt.

Jag svarar snabbt innan träning bara, men jag tittade på ritterna och poängskillnaderna speglade inte skillnaden i ritternas kvalitet. Vissa ritter var bättre än andra men det syntes inte i resultatlistan. Waco och Magnum svarade innan mig och verkar uppleva lite samma sak så det var inte så att jag varr helt oförmögen att bedöma ritterna på tävlingen jag var på ;)

Vad var det då som var så mycket bättre? , är du domare själv?

Jag tror inte på en höjd kvalgräns, däremot på en kortare tid som kvalen gäller Nu har du 24 månader på dig från ditt sista kval att ta dig runt på 62% i den högre klassen utan att behöva kvala om. De ekipage jag sett som inte hör hemma i MsvB är de som på gränsen klarat sitt kval i MsvC och sen envist rider runt i MsvB trots att de inte är klara för klassen. Hade det varit en kortare tidsaspekt de kan göra så hålls de kvar i den lägre klassen där de mer hör hemma. Möjligen skulle även krav på kval redan i LA (på regional tävling) främja bättre kvalitet i klasserna.

När det kommer till domare, kompetens och halvpoäng har jag fått som mest 8 och 8,5 tom av de domarna som har mest kompetens (GP-domare). Däremot så är det domarna för de lägre klasserna som fastnar i sexträsket. Är iofs lite tveksam till att halvpoängen egentligen är så orättvisa. Snarare tvärtom hamnat ekipagen närmare varandra just för att det är små skillnader och med halvpoängen blir det tydligare.

@Fiorano tror du? Jag tycker folk tävlar så jäkla mkt med sina hästar att det inte spelar någon roll om det är 12 eller 24 månader. Dom lyckas ändå få sina kval .. och naturligtvis är det en hel rad resultat på ca 55-60% och så lyckas dom två ggr få 62 eller något över och vips tror dom att dom är klara för MsvB . Känns nästan som om det är ett större problem än antalet månader. Det är lite samma i fälttävlan tycker jag där folk tror bara dom har klarat antalet kval till nästa höjd så är dom klara för den högre klassen.

Hör en hel del som 'bara vill få kvalen fixade (i msvc) så att vi kan starta msvb sen'.
Utan att egentligen vara riktigt redo för den högre klassen. Som @Fiorano skriver så bra.

Kanske fler kval kan göra skillnad?
12 månader kan säkert sålla lite också.

Hör en hel del som 'bara vill få kvalen fixade (i msvc) så att vi kan starta msvb sen'.
Utan att egentligen vara riktigt redo för den högre klassen. Som @Fiorano skriver så bra.

Kanske fler kval kan göra skillnad?
12 månader kan säkert sålla lite också.

Ytterligare ett kval. Olika domare varje gång varav minst en med någon högre behörighet. Kanske?

Ytterligare ett kval. Olika domare varje gång varav minst en med någon högre behörighet. Kanske?
Fast i praktiken så blir sånt omöjligt. Egentligen spelar ju inte detta någon större roll.. Vill man rida runt på kassa poäng år efter år så är det väl upp till en själv.. Det blir bara så sjukt tröttsamt med alla dessa klagomål på att folk känner sig typ kränkta för att dom i sitt eget tycke blir nerdömda.

Sen har väl Bo en viss poäng i de han säger men grunden för detta började ju för flera flera år sedan när han själv tävlade och blev nerdömd... Jag såg honom rida den klassen... Ohmaigad vad dåligt det var.. En Grand prix var det och sen haglade artiklarna i ridsport efter det. Tittar man på hans ridlära filmer så är ju ridningen katastrofalt dålig

@fio Ja det är helt sant att det brister i självinsikten hos många när de klarat kvalgränsen och kortare tid för kvalens giltighet kanske gör liten skillnad. Månne att det skulle gå att byta tidsgränsen med antalet starter i högre klass? Men jag är tveksam till både det praktiska perspektivet och om det är så bra. Bara för att en rider på låga procent är det inte synonymt med att hästen far illa även om ryttaren inte rider på tillräckligt hög nivå. Domare borde kanske våga skriva att ekipaget bör gå ner en klass.

En höjd kvalgräns gynnar inte heller oss med hästar som inte rör sig tillräckligt bra för de höga poängen. Det är tillräckligt mycket gångartstävlan framför ridtävlan i dressyren som det är.

Fast i praktiken så blir sånt omöjligt. Egentligen spelar ju inte detta någon större roll.. Vill man rida runt på kassa poäng år efter år så är det väl upp till en själv.. Det blir bara så sjukt tröttsamt med alla dessa klagomål på att folk känner sig typ kränkta för att dom i sitt eget tycke blir nerdömda.

Sen har väl Bo en viss poäng i de han säger men grunden för detta började ju för flera flera år sedan när han själv tävlade och blev nerdömd... Jag såg honom rida den klassen... Ohmaigad vad dåligt det var.. En Grand prix var det och sen haglade artiklarna i ridsport efter det. Tittar man på hans ridlära filmer så är ju ridningen katastrofalt dålig

Varför skulle det vara omöjligt?

Sedan kan väl jag undra vad det spelar för roll om någon vill tävla MsvB och hela tiden ligger på 55-60%. Att man vill kunna begränsa när det är stora startfält som i vissa delar av landet kan jag förstå. Men häromkring är det t.ex. många starter om det är 25 i en Msv B. Mer ofta är det 5-8 st. Förvisso kan man hävda att hästarna inte mår bra av att ställas inför krav i MsvB som de inte är förberedda för. Men detsamma borde ju då gälla i de lättaste klasserna också. Kanske borde man ha kval för att alls få tävla, om man ser det så.

Jag har aldrig sett BTs filmer, bara läst boken. Och sett honom i aktion som tränare en gång, vilket var givande. Men han tillhörde väl inte de mer framstående i GP?

Jag tror inte på en höjd kvalgräns, däremot på en kortare tid som kvalen gäller Nu har du 24 månader på dig från ditt sista kval att ta dig runt på 62% i den högre klassen utan att behöva kvala om. De ekipage jag sett som inte hör hemma i MsvB är de som på gränsen klarat sitt kval i MsvC och sen envist rider runt i MsvB trots att de inte är klara för klassen. Hade det varit en kortare tidsaspekt de kan göra så hålls de kvar i den lägre klassen där de mer hör hemma. Möjligen skulle även krav på kval redan i LA (på regional tävling) främja bättre kvalitet i klasserna.

När det kommer till domare, kompetens och halvpoäng har jag fått som mest 8 och 8,5 tom av de domarna som har mest kompetens (GP-domare). Däremot så är det domarna för de lägre klasserna som fastnar i sexträsket. Är iofs lite tveksam till att halvpoängen egentligen är så orättvisa. Snarare tvärtom hamnat ekipagen närmare varandra just för att det är små skillnader och med halvpoängen blir det tydligare.

Jag har precis insett att jag enligt reglerna kommer behöva kvala om när min häst är tillbaka på tävlingsbanan igen. Bli säkert populärt att ett svårklassekipage börjar om i MsvC... :D

Kortare tid tror jag således inte är så himla smart heller, för en skada eller en fölning gör snabbt att du är borta 12 månader.

P
Jag har precis insett att jag enligt reglerna kommer behöva kvala om när min häst är tillbaka på tävlingsbanan igen. Bli säkert populärt att ett svårklassekipage börjar om i MsvC... :D

Kortare tid tror jag således inte är så himla smart heller, för en skada eller en fölning gör snabbt att du är borta 12 månader.

Nä man åker ner ett snäpp bara per kalenderår om kvalperioden gått ut inte ända ner till Msvc.

P

Nä man åker ner ett snäpp bara per kalenderår om kvalperioden gått ut inte ända ner till Msvc.

Ahaa får erkänna att jag inte haft anledning att läsa på.. men jag skulle nog åka ned hela vägen till MsvC typ ändå för vi kommer nog inte ut på banorna igen förrän våren 2018 eller nåt. Men då har vi nog tappat så mkt att MsvC passar alldeles utmärkt. :D

Ahaa får erkänna att jag inte haft anledning att läsa på.. men jag skulle nog åka ned hela vägen till MsvC typ ändå för vi kommer nog inte ut på banorna igen förrän våren 2018 eller nåt. Men då har vi nog tappat så mkt att MsvC passar alldeles utmärkt. :D

Men va? Så lång tid? Vad har hänt?

Men va? Så lång tid? Vad har hänt?
Låååååång och ledsam historia..så ska inte kapa tråden. Men kort sagt så var det en liten sårskada som trots att den kom under behandling direkt orsakade STORA bekymmer. Hon har opererats två gånger under sommaren och nu behöver hon tid och vila så tanken är att hon betäcks till våren. Men jag har att rida på ändå så det går ingen nöd på mig men det har varit en tuff tid minst sagt då hon står mig så varmt om hjärtat men hon lever och mår efter omständigheterna bra nu och det är huvudsaken!

@smulan87 som sagt tidigare så himla tråkigt med din fina häst ! Men det viktiga som du säger är ju att det ändå nu ser ljust ut ! Unnar dig bättre tider nu framöver i att slippa oron och veta att hästen mår bra även om planerna fick läggas om på många sätt .

@smulan87 Det går att få dispens av SvRF så att du inte behöver kvala. En ryttare häruppe som tävlat GP under en tid han varit utomlands köpte en GP-häst och behövde inte kvala och kunde gå ut i MsvA direkt:). Är ju samma för andra ekipage som behöver vara borta länge pga skada eller annat. Är ekipaget bara välmeriterat och har visat sig höra hemma i högre klass är kvalen inget problem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Domaren och A-tränaren Bo Tibblin är en riktig nestor inom dressyren. I en kommentar skriver han här om de problem han ser med...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama