Å andra sidan är det nästan för lätt att kvala. Jag vet att det pratas bland stockholmsdomarna om att höja kvalgränsen till MsvB...
Ja det tycker jag verkligen den borde.. 65% minst borde det vara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan är det nästan för lätt att kvala. Jag vet att det pratas bland stockholmsdomarna om att höja kvalgränsen till MsvB...
Ja, jäsiken, den dag jag lyckas få 7or i snitt på en hel uppvisning, då ska jag köpa ett helt gäng trisslotter .
Gällande just 6.5 så känns det faktiskt som ett riktigt "fegis-betyg". Om momentet anses vara bättre utfört än "bara" 6 så gör det väl inget om 7 sätts. Istället för som idag, ofta 6.5. Däremot har jag inte påstått att 6or ska bytas ut mot 7or. Du har nog missförstått mig, eller så var jag luddig som vanligt i hastigheten.
Ja fast 6 är ganska kasst ändå tycker jag och 7 är bra så det krävs ganska mkt mer att få en 7a än att det bara är bättre än 6
Hade jag också gjort om jag haft bättre koll på vilka domare som ger/inte ger kommentarer. Men jag tappade intresset innan jag fick den kollen. Det beror på flera faktorer som jag nämnt. Även detta att man faktiskt inte har en "programhandbok " så man kan veta i förväg hur man ska göra för att få ett visst betyg eller ens kunna analysera ritten i efterhand. Hur ska tex en halt utföras för att få en 10 i klass lb3? Ingen vet.+ @Tussinussen
Jag väljer bort tävlingar som döms av sådan domare. Det är så dyrt att tävla att jag förväntar mig engagemang och kunnighet hos domaren.
Ok men då ingår ju fler saker i den bedömningsgruppen än just bara halten , så då kan det ju bero på det.
Ja det tycker jag verkligen den borde.. 65% minst borde det vara.
Men va? Det måste ju vara i den ordningen. Klarar man de enkla bytena och samlingen som krävs för att få till byten så får man rida dem... Hur hade du tänkt att det skulle ske annars?Dessutom blir det oerhört missvisande att ha kval till klasser med byten från klasser utan byten.
Håller med. Jag hade ett exempel från enda gången jag tävlade i år, då jag fick 5.5 på halten i Lätt B:3. Min man var där o fotade, och man ser att hästen står jämt uppställd i halten, o (som alltid) stilla o snällt o kvar på tygeln. Så jag begriper inte alls vad det var som gjorde att vi inte fick minst en 6:a eftersom det stod ingenting i kommentarsfältet. Och då vet jag inte vad vi ska jobba med för att bättra oss!
Det kan vara något som inte kom med på bild, före eller efter.
Eller att folk - alltså, både ryttare och deras tränare - begrep att precis klara kvalgräns ej lika med att vara färdig för klassen. Är man färdig för den högre klassen klarar man kvalgränsen plättlätt oavsett.Ja det tycker jag verkligen den borde.. 65% minst borde det vara.
Precis. Men det är nog lite krångligt att ha olika kvalgränser till olika nivåer. 62 % är ju gränsen mellan Regional och nationell tävling också...Eller att folk - alltså, både ryttare och deras tränare - begrep att precis klara kvalgräns ej lika med att vara färdig för klassen. Är man färdig för den högre klassen klarar man kvalgränsen plättlätt oavsett.
(Min lilla häst t ex är formellt kvalad till Msv A men det betyder inte att vi har där att göra än på ett tag)
Men va? Det måste ju vara i den ordningen. Klarar man de enkla bytena och samlingen som krävs för att få till byten så får man rida dem... Hur hade du tänkt att det skulle ske annars?
Är det bättre än 6 så är det.
Även om du anser att 7 är bra så betyder 7 "ganska bra" och rymmer ganska mycket. Steget mellan t.ex. 6.5 och 7 är tämligen diffust, tycker jag (i synnerhet om man råkar ut för en domare som inte kommenterar heller).
Här håller jag med BT att domarna måste kunna ta ställning och motivera sig. Är momentet ifråga värt 6? Eller är det bättre än 6 och ryms faktiskt i 7? Sådana avgöranden har domarna klarat av i alla tider förut, och i alla fall häromkring har det inte drällt av 70%-uppvisningar för det.
Problemet är att det inte alls är samma "samling" i msv c och de enkla bytena inte är annat än en vanlig övergång som inte säger nåt om hästen kan byta eller inte.
Varför skulle det inte kunna vara så jämt? Procenten är för den sammanlagda ritten och varje ekipage kan ju ha för- och nackdelar på olika saker.
På vilket vis tror du att avskaffandet av halvpoäng skulle påverka spridningen av poängen? Troligen hade alla fått likartade poäng ändå. Mer spridning hade krävt att vissa med halvpoäng genomgående skulle fått det lägre poängen och andra den högre. Det ror jag knappast är det normala.
Jag håller med Tibblin! Domarna tar många gånger till halvpoäng istället för att våga ge ett högre betyg. En 6,5 istället för en 7a. Jag har inget emot att de försvinner. Jag håller också med om att det många gånger blir väldigt tätt mellan många ekipage som faktiskt presterat väldigt olika.
Upplever liksom fio att poängen blivit högre än tidigare. Jag kanske inbillar mej, och det kanske beror lite på vilka klasser man pratar om också.
Fler verkar hamna på ungefärligt lika poäng trots olika prestation. Tävling är ju ändå lite att skilja agnarna från vetet.
Personligen
känns en 6.5 ändå som en (stark) 6a, man nådde iaf inte upp till sjuan, och då kan jag lika gärna få en sexa i protokollet känner jag.
@Amanda_F
Å andra sidan är det nästan för lätt att kvala. Jag vet att det pratas bland stockholmsdomarna om att höja kvalgränsen till Msvc hårdare, så har det blivit svårare att kvala.
De har redan "bestämt" att börja att döma Msvc hårdare och det var svårare för många i år när kandaret togs bort.
Till ursprungsfrågan tycket jag halvpoängen är bra som ryttare. Om det är svårare att döma eller om domarna fegar kan jag inte uttala mig om.
(skriver så lite på Buke numer att jag glömt bort hur man citatsvarar...)