Halvpoängens vara eller icke vara?

Jag tror inte att någon arrangör har lust att kontrollera säg 120 ekipages kval gällande först procenten, sen att dom har ridit för olika domare och sen även domarnas behörighet.

120 ekipge !!??

I dag, 2015, med TDB och allt så borde det inte vara så särskilt svårt att lösa.
När det gäller t.ex hundutställningar så får hundarna inte ha fått sina cert för samma domare för att kunna få ut championatet. Om man kan hålla reda på hundratals eller tusentals hundar så borde väl ändå några stackars dressyrekipage per tävling inte vara så himla besvärligt. Kan man tycka.

120 ekipge !!??

I dag, 2015, med TDB och allt så borde det inte vara så särskilt svårt att lösa.
När det gäller t.ex hundutställningar så får hundarna inte ha fått sina cert för samma domare för att kunna få ut championatet. Om man kan hålla reda på hundratals eller tusentals hundar så borde väl ändå några stackars dressyrekipage per tävling inte vara så himla besvärligt. Kan man tycka.

Ja 120 ekipage är 3 klasser. Inte speciellt ovanligt för en arrangör en tävlingshelg. Jag vet inte hur det går till på en hundutställning men gissningsvis sitter det inte en ideell ponnymorsa typ i sekretariatet som har lust att slå upp varje enskilt ekipage i tdb. Jag tror du överskattar tdb och dess betydelse. Tex skulle dom kunna ha en anmälningsspärr om man inte är kvalade men eftersom resultat inte skickas in och/eller försvinner på vägen så funkar inte det systemet särskilt bra.

Ja 120 ekipage är 3 klasser. Inte speciellt ovanligt för en arrangör en tävlingshelg. Jag vet inte hur det går till på en hundutställning men gissningsvis sitter det inte en ideell ponnymorsa typ i sekretariatet som har lust att slå upp varje enskilt ekipage i tdb. Jag tror du överskattar tdb och dess betydelse. Tex skulle dom kunna ha en anmälningsspärr om man inte är kvalade men eftersom resultat inte skickas in och/eller försvinner på vägen så funkar inte det systemet särskilt bra.
Det är ju bara att bygga in kontroll i tdb om man inför det ....

Sen har väl Bo en viss poäng i de han säger men grunden för detta började ju för flera flera år sedan när han själv tävlade och blev nerdömd... Jag såg honom rida den klassen... Ohmaigad vad dåligt det var.. En Grand prix var det och sen haglade artiklarna i ridsport efter det. Tittar man på hans ridlära filmer så är ju ridningen katastrofalt dålig

Eller på den tiden då man blev utesluten om man glömde lägga av sig spöet och han själv glömde det.:angel:

Sedan ändrade han den regeln.:sneaky:

Annars förstår jag inte hans problem med halvpoängen, unghästbedömningar har ju mindre än så och det är inte heller definierat exakt vad 7,3 eller 6,8 står för etc.

Här skulle 120 ekipage i 3 Msv B-klasser vara extremt ovanligt, för att inte säga fullständigt osannolikt...

Iom att TDB förbättras hela tiden så borde det kunna gå att lägga in någonting sådant här också. Om result inte skickas in så får man sättare hårdare press på arrangörerna. Ibland känns det som att teknikens under på något sätt försvinner bara för att det handlar om hästar...

Här skulle 120 ekipage i 3 Msv B-klasser vara extremt ovanligt, för att inte säga fullständigt osannolikt...

Iom att TDB förbättras hela tiden så borde det kunna gå att lägga in någonting sådant här också. Om result inte skickas in så får man sättare hårdare press på arrangörerna. Ibland känns det som att teknikens under på något sätt försvinner bara för att det handlar om hästar...

Här är det verkligen inte osannolikt med 3 fulla MsvC/MsvB klasser. Ja visst men allt för ofta försvinner resultaten hos förbundet (skyller arrangörerna på) och Förbundet skyller på att arrangörerna inte har skickat in resultaten. Mitt emellan hamnar ryttarna som inte kan anmäla! Så Nej det systemet vill jag inte ha förrän det fungerar prickfritt om sisådär 20 år kanske med tanke på hur långsamt förbundet jobbar på förbättringar (om det inte gäller att dom själva ska håva in pengar såklart)

Finns inte resultaten inrapporterade så är det där man får lägga krutet, de behövs oavsett om man kollar manuellt eller automatiskt.

Fast arrangörerna säger att dom har rapporterat in men resultaten finns ändå inte på förbundet. Det är sådana här problem som gör att en spärr idag inte fungerar tillfredsställande eftersom det ibland tar för lång tid innan resultaten registreras på förbundet. Under denna tid kan du då inte anmäla till dina klasser. Så Nej tack! Det här är ju ett problem, det är ju därför det inte finns en spärr i TDB även om tanken är att det ska bli så i framtiden. Förhoppningsvis lägger dom lite krut på detta nu!!

Senast ändrad:
Ja, jäsiken, den dag jag lyckas få 7or i snitt på en hel uppvisning, då ska jag köpa ett helt gäng trisslotter :D.

Gällande just 6.5 så känns det faktiskt som ett riktigt "fegis-betyg". Om momentet anses vara bättre utfört än "bara" 6 så gör det väl inget om 7 sätts. Istället för som idag, ofta 6.5. Däremot har jag inte påstått att 6or ska bytas ut mot 7or. Du har nog missförstått mig, eller så var jag luddig som vanligt i hastigheten.

Jag tror att åsikterna kan bero lite på vad man har för häst.

Personligen tror jag ju att halvpoängen faktiskt kan bidra till att separera ett startfält och nyansera resultaten. Kanske spridningen skulle bli större - eller så skulle många ekipage landa på samma % i slutresultat.

Jag tror att åsikterna kan bero lite på vad man har för häst.

Personligen tror jag ju att halvpoängen faktiskt kan bidra till att separera ett startfält och nyansera resultaten. Kanske spridningen skulle bli större - eller så skulle många ekipage landa på samma % i slutresultat.

Fast jag upplever inte att det blivit någon större skillnad på det stora hela.

Vad menar du när du skriver att åsikten beror på vad man har för häst?

Mina tankar:

Jag gissar att det är för oss som har hästar utan så mycket nyanser så kan det trilla in en hel del halvpoäng till ens fördel, som vi inte hade fått annars.
Vi kanske verkligen ligger på 'ett nästan' men man kan inte sätta det högre betyget tex pga att hästen inte har tillräckliga gångarter eller nyanser för det.

I dom fallen så är halvpoängen bra, för det gör att fler hästar som 'gör allt' utan att vara gångartshäst får visa att det lönar sej att vara lydig, rida noggrannt, visa ett jämnt och prydligt program i harmoni. (osv)
Man har svårt att rida ikapp förlorade poäng som ickegångartshäst.
Visar man upp allt det andra i hela programmet och utan missar så gör halvpoäng här och där att man ändå kan hävda sej en aning mot de hästar som har bättre förutsättningar i sin gång/exteriör etc.

Min upplevelse är dock att detta är mer i msvc-b.
I lätta klasser kan man hävda sej ändå.

Jag rider fjording i C-ponnystorlek i hästklasser.
Jag har svårt att föreställa mig att domarna skulle lägga oss på 7 poäng i särskilt många moment eftersom ponny har begränsade gångarter. Å andra sidan kanske man "vinner" i andra änden: inte riktigt så de vill ge 6 för längningarna (som är ponnys största begränsning för närvarande men kommer väl att bli bättre med tid och träning om man inte jämför helt ut med halvblodsmallen utan jämför steglängd före och efter längning så att säga) men 5 kanske de inte gärna skulle lägga?

Men med min begränsade pålle tror jag att jag kan få "snällare" bedömning med halvpoängen kvar.
Och nej, jag brukar inte komma sist ens i LB-LA-klasser.

Jag är osäker på vad du är ute efter? Får en inte ha åsikt om bedömning om en inte är domare?

Jo självklart, det är det flertal som har här inne, men undrar ändå om du har kunskap till att ha den åsikten du har och om du därför kan motivera din åsikt. Finns ju massor av duktiga ryttare här inne som har full koll och lite mer.

Jo självklart, det är det flertal som har här inne, men undrar ändå om du har kunskap till att ha den åsikten du har och om du därför kan motivera din åsikt. Finns ju massor av duktiga ryttare här inne som har full koll och lite mer.

Det tycker jag ju personligen att jag har, annars hade jag inte delat med mig av den :) Men om det hjälper med specifikt exempel så absolut. Tävlingen jag nämnde tidigare var för stora hästar, jag själv hade med mig knubbig gammal ponny ( :love: ) och vi fick ganska exakt den procent jag själv trodde vi skulle få. En stund efter mig kom en annan ponny av grövre typ in på banan. Jag tyckte det såg "anskrämligt" ut, mest för att jag tyckte ponnyn såg oren ut. Inte så att den var tydligt halt, men inte fräsch. Programmet gav intrycket lydigt men arbetsamt (om någon förstår vad jag menar :p). Det såg liksom jobbigt ut allting. Efter den kom en utbildad ridlärare på nättare häst. Det såg mycket lättare ut, hästen gick i trevlig form för LC, hade några mindre missar t.ex. tidigt avbrott i en galopp, över tygeln i övergången fri skritt - mellanskritt men inga alarmerande saker i en LC. Den grova ponnyn tog en placering, ekipaget med ridläraren kom en bit efter dem. Ridläraren fick också ungefär den procent jag gissade. Två veckor senare konstateras dubbelsidig kotledsinflammation fram på den grova ponnyn.

Är det något sådant du vill läsa för att jag ska bli "godkänd"? ;) Allvarligt skojat, jag har tävlat en del för att vara hobbyryttare, men då bara de lägre klasserna. Jag har tidigare jobbat som instruktör (oexaminerad dock) i över tio års tid på olika ridskolor. Jag är lååångt ifrån expert, men att se styrkor och svagheter i en LC tycker jag nog allt att jag kan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Domaren och A-tränaren Bo Tibblin är en riktig nestor inom dressyren. I en kommentar skriver han här om de problem han ser med...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama