Halvpoängens vara eller icke vara?

Är det något sådant du vill läsa för att jag ska bli "godkänd"? ;) Allvarligt skojat, jag har tävlat en del för att vara hobbyryttare, men då bara de lägre klasserna. Jag har tidigare jobbat som instruktör (oexaminerad dock) i över tio års tid på olika ridskolor. Jag är lååångt ifrån expert, men att se styrkor och svagheter i en LC tycker jag nog allt att jag kan.

Nej du missuppfattade mig helt. Sorry.
Det var ditt påstående som jag var mer intresserad av:
. I våras t.e.x. red jag en LC:1 med 16 startande, de "första" 12 låg inom tio poäng. SÅ jämnt var det inte, jag såg de flesta av ritterna.

Det du skrivit ovan har väl inget att göra med det? det var ju tajtheten med poängen du diskuterade?

Jag rider fjording i C-ponnystorlek i hästklasser.
Jag har svårt att föreställa mig att domarna skulle lägga oss på 7 poäng i särskilt många moment eftersom ponny har begränsade gångarter. Å andra sidan kanske man "vinner" i andra änden: inte riktigt så de vill ge 6 för längningarna (som är ponnys största begränsning för närvarande men kommer väl att bli bättre med tid och träning om man inte jämför helt ut med halvblodsmallen utan jämför steglängd före och efter längning så att säga) men 5 kanske de inte gärna skulle lägga?

Men med min begränsade pålle tror jag att jag kan få "snällare" bedömning med halvpoängen kvar.
Och nej, jag brukar inte komma sist ens i LB-LA-klasser.

Ja, så kan det kanske vara. 5.5 eller 6 på t.ex. en lite för svag mellantrav beroende på formen.

Men man bör utan vidare kunna få 7 även på en mer begränsad häst om den är lydig och stadig och momenten utförs väl. Inte på ökningar då förstås, men i övrigt så som volter, skänkelvikningar, ryggningar osv.

Ja, så kan det kanske vara. 5.5 eller 6 på t.ex. en lite för svag mellantrav beroende på formen.

Men man bör utan vidare kunna få 7 även på en mer begränsad häst om den är lydig och stadig och momenten utförs väl. Inte på ökningar då förstås, men i övrigt så som volter, skänkelvikningar, ryggningar osv.
Håller absolut med här.
Nu finns det ju olika grader av begränsningar såklart, men omöjligt nej.
Både sjuor och åttor är någon omöjlighet ens i medelsvår klass på en begränsad häst bara den har 'det andra' och är väl skolad.
//Med travare-ponnykorsning tom mb4

Jo, det är klart. Har hittills fått 7 i ryggningar. 6.5 i alla andra moment utom just längningar (dock inte vid samma ritt...).

Andrew McLean har mycket intressant att förmedla. Hans synpunkter bygger på både praktisk erfarenhet och vetenskapliga studier som inte alltid stödjer "etablissemagets" uppfattning. Jag har tidigare länkat till en artikel om hans synpunkter på olika utbildningsskalor.

Jag tror att de som verkligen är intresserade inte låter sig hindras av att texten är på engelska. Men det kanske är för svårt.

Nej du missuppfattade mig helt. Sorry.
Det var ditt påstående som jag var mer intresserad av:

Det du skrivit ovan har väl inget att göra med det? det var ju tajtheten med poängen du diskuterade?

Jag tror att jag redan skrivit det, men jag tänker såhär: Där flertalet ekipage har fått 6,5 m.e.m. genomgående känns det rimligt att tro att om halvpoängen inte funnits hade ett gäng ekipage fått fler 6or medan andra fått fler 7or bland dessa moment som i dagsläget får 6,5.

Själv är jag en typisk 6,5 ryttare. Senaste tävlingen hade jag tex 6,5 på allt "där nere". Jag skulle inte ha något emot om halvpoängen försvann.... Tror att det skulle gynna vissa ekipage och missgynna andra. Hoppas förstås att jag skulle gynnas...:o

Jag tror att jag redan skrivit det, men jag tänker såhär: Där flertalet ekipage har fått 6,5 m.e.m. genomgående känns det rimligt att tro att om halvpoängen inte funnits hade ett gäng ekipage fått fler 6or medan andra fått fler 7or bland dessa moment som i dagsläget får 6,5.

Så på den tävlingen du diskuterar så fick de genomgående halvpoäng?, är det så du menar? då du menade de låg så tajt.

Låter konstigt, om momenten utförs väl och hästen är lydig och stadig måste man väl kunna få en 7:a ?, underförstått att det som ingår i "väl" också finns med.
Jag brukar få kommentar om lydig häst i slutkommentarerna. Eller möjligen "mycket lydig" men har aldrig kommit så högt som en sjua.
Fast jag rider som sagt C-ponnyfjording bland storhäst och där blir hennes stegmässiga tillkortakommanden väldigt uppenbara.
Och jag menar absolut inte att vi förtjänar sjuor i alla moment - vissa saker är klart otillräckliga.
Men när kommentaren kring galoppfattning ur skritt är "mycket bra fattning" och poängen är 6.5 så verkar det svårt att få 7...

Jag brukar få kommentar om lydig häst i slutkommentarerna. Eller möjligen "mycket lydig" men har aldrig kommit så högt som en sjua.
Fast jag rider som sagt C-ponnyfjording bland storhäst och där blir hennes stegmässiga tillkortakommanden väldigt uppenbara.
Och jag menar absolut inte att vi förtjänar sjuor i alla moment - vissa saker är klart otillräckliga.
Men när kommentaren kring galoppfattning ur skritt är "mycket bra fattning" och poängen är 6.5 så verkar det svårt att få 7...

Det låter märkligt. Har du frågat domaren vid sådana tillfällen? Även om iIbland kanske man startat tidigt och inte vill stanna till klassen är slut för att fråga.

Min häst är ännu orutinerad på tävling och tämligen ängslig, men ändå ridbar. Vi har inte brytt oss om att försöka visa några tydliga mellangångarter än och där får vi följaktligen 6, eller under mer "gynnsamma" omständigheter 6.5 eftersom hon är stadig. Men på andra moment får vi 7or. Gångartsbetyg och bjudning brukar ligga på 6 eller 6.5, men i övrigt får vi 7or "där nere" eftersom hästen är stadig och vi är ganska noga med vägar o. dyl.

Många fjordingar har ju en väldigt dålig bakbensaktivitet, kan helt enkelt inte komma under sig eller böja ledgångar- kanske beror på det?
Kanske.
Eller lokala variationer.
Jag har ridit en klass med tredomarbedömning, LA:1 i somras. Alla tre domarna lade oss över 60%, sammanlagt fick jag 61.47 eller 62.47%.
Den ritten på hemmaplan (ritten var inte bra, tjafsig i munnen och lite annat) hade definitivt inte gett mer än ca 53%.
Jag har startat några LA:1 med min fjordfröken som alltid är lydig och vi rider korrekta vägar (för att kompensera en del annat). Vi når inte till 60% men brukar heller inte sluta sist i klassen. Så jag vill inte hävda "hästrasism" utan det kan vara lokala variationer som innebär att man generellt begär lite mer för poängen här jämfört med på geografiskt andra håll.
Och observera, jag försöker inte skälla över domarna här, dressyr är en bedömningssport och Sverige är stort så det kan bli lokala eller regionala skillnader utan att någon "gör fel".

Fast det där med att böja ledgångar vet jag inte hur sant det är. Enligt min ET så har fjordingar, nordisar och andra kallblod ofta större ledrörlighet jämfört med "halvbloden" och jag utgår från att ET har större förutsättningar att bedöma den saken än vad jag har...

Kanske.
Eller lokala variationer.
Jag har ridit en klass med tredomarbedömning, LA:1 i somras. Alla tre domarna lade oss över 60%, sammanlagt fick jag 61.47 eller 62.47%.
Den ritten på hemmaplan (ritten var inte bra, tjafsig i munnen och lite annat) hade definitivt inte gett mer än ca 53%.

Finns säkert viss lokal variation men det är ingen hemlighet att fjord SM döms med glädjepoäng.

Håller egentligen med dig.
Men det finns andra deltagare där som hävdar att poängen är helt "normala" jämfört med vad de normalt sett belönas med...

Tittar man på toppen så ligger de avsevärt högre än vad de normalt belönas med.

Förutom något ekipage som är "lokalt" bedömt innan också, i norrland.;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Domaren och A-tränaren Bo Tibblin är en riktig nestor inom dressyren. I en kommentar skriver han här om de problem han ser med...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info