Halvklippta hästar ok utan täcke??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 14 236
S

Svanhild

Reagerar med samma fundering varje gång jag ser dessa halvklippta hästar nakna i vinterkylan... är det jag som är fjantig som tycker att de bör ha täcke på sig??

Ridskolorna brukar ju släppa ut sina hästar halvklippta o har aldrig täcke på dem. Ok, de är inte ute 12 timmar som många privathästar men ändå? Halvlipper själv mina arbetande hästar men har täcke på när det är kallt, är det plusgrader o fint kan de slippa täcke de varma timmarna men som sagt inte efter det krupit under nollan eller är blött o så...

Sv: Halvklippta hästar ok utan täcke??

Jag håller med dej, tycker allt man får täcka. Fast iofs märks det ju oftast på hästarna om dom fryser eller inte. Men i regel så gör dom ju gärna det om man har klippt dom så ja, jag tycker nog att man ska täcka.
Min gammelman är halvklippt och står med täcke, så gör alla häromkring som har sina hästar halvklippta. Även ridskolan.;)

Jag tycker det beror väldigt mycket på hästarna. Har själv två halvklippta. Den ene går med regntäcke om det inte är jättevarmt och får snabbt ett tjockare när temp. sjunker. Ponnyn, klippt likadant, fryser inte i närheten så mycket! Men då har hon iofs rätt mycket päls där hon inte är klippt... ;) Hon får vara utan täcke så länge det inte snöar eller blir superkallt.

När mitt russ var klippt hals+bringa och gick ute dygnet runt hade han täcke på nätterna och vid dåligt väder. Det var dock endast ett regntäcke. Men jag håller med om att man måste se på om hästen fryser, då är det klart att man ska täcka den...

Här har iallafall ridskolehästarna täcke på sig.

Mer hö behöver dem om inte annat.

TYcker det är svårt att svara generellt, beror ju på väder, vind och individen.

Jag låter till och med helklippta få lufta sig utan täcke i minusgrader (ner tll fem ungefär) om det är vindstilla och sol. De fryser inte.

Samtidigt skulle jag inte ens släppa ut en halvklippt i minus fem och snålblåst t ex.

Fryser inte hästen är det ju okej, fryser den ska den def ha täcke. Är ju svårt att sia om de fryser dock utan att ha sett dem.

Ridskolan här täckar, vissa små riktiiga lurvbollar där bara halsen och bringan är klippt går nakna vid bra väder dock. De skulle antagligen svettas i ett täcke då, eftersom större delen av lurvet där täcket ligger är borta.

Varför denna täckeshysteri. Man får väl helt enklet titta på hästen om den fryser. Fryser den lägg på täcke fryser den inte fine låt den då slippa täcket.
Om hästen är halvklippt finns ju pälsen kvar på ryggen och det är ju där täcket ligger så jag förstår inte vad det skulle vara för undergörarnde med täcke på alla halvklippta hästar magen är ju fortfarande bar.
Har hästen inget täcke kan den reglera sin temperatur med att lyfta alternativt lägga håren i pälsen om det blir för kallt/varmt den möjligheten försvinner med täcke så mitt resonemang är att täcke ska användas när det behövs inte annars.

tänkte om ja kunde fråga en sak här? så slipper ja starta ny tråd, känns onödigt.

Det är väl ok o klippa en häst nu? inte försent ?

Nej det är inte försent, finns trådar om det med om du söker några dagar tillbaka. Men det är inte försent.

Min islänning som är halvklippt (Hals, bog, mage, virvel & bakbenen) går utan täcke - Utan problem! De gånger han haft täcke är när det spöregnat på morgonen i samband med utsläpp - Då får han ett tunnare regntäcke! Förra vintern helklipptes han och gick utan täcke - Inga problem!

Nu har han även väldigt stota ytor att röra sig på, sex lekkompisar & fri tillgång på hösilage.

Reagerade härom kvällen när en av hästarna togs in - Den har satt normal vinterpäls men hade ändå tjockt vintertäcke + regntäcke över - Det tycker jag är ganska överdrivet! Hästen är inte alls känslig för kyla/värme som människor - De har lätt för att bli överhettade och kan inte klä av sig som vi när de känner sig för varma. //Linda

Reagerar med samma fundering varje gång jag ser dessa halvklippta hästar nakna i vinterkylan... är det jag som är fjantig som tycker att de bör ha täcke på sig??

Ridskolorna brukar ju släppa ut sina hästar halvklippta o har aldrig täcke på dem. Ok, de är inte ute 12 timmar som många privathästar men ändå? Halvlipper själv mina arbetande hästar men har täcke på när det är kallt, är det plusgrader o fint kan de slippa täcke de varma timmarna men som sagt inte efter det krupit under nollan eller är blött o så...

jag tycker lite som du oxå XD tycker att även oklippta hästar med inte så tjock päls ska ha täcke.

Tycker att det är ok att dom går utan täcke om du är klippta halva halsen och bara en liten rand, vet itne hur jag ska beskriva :S

PÅ den ridskolan vi är med skolan är många hästar klippta även helklippta ridskole hästar, nästan alla ponnys som är klippta och även vissa av dom som inte är klippte har täcken. ALla stora hästar har täcken vissa även inne.

tänkte om ja kunde fråga en sak här? så slipper ja starta ny tråd, känns onödigt.

Det är väl ok o klippa en häst nu? inte försent ?

Självklart är det inte försent. förra året klippte jag min sista gången i APRIL. :)

Jo, jag håller med dig där om att de ju är nakna där det inte är täcke ändå men det är ju lite som med väst för oss brukar jag inbilla mig... armarna är fortfarande "nakna" men vi blir varmare i kroppen eftersom vi har extra värme över ryggen o så.

De har ju vinterpäls på HELA kroppen av en anledning. Tar vi pälsen från dem på delar av kroppen kompenserar vi med att ge mer värme där det går... är jag helt ute o cyklar nu eller?

TYcker det är svårt att svara generellt, beror ju på väder, vind och individen.

Jag låter till och med helklippta få lufta sig utan täcke i minusgrader (ner tll fem ungefär) om det är vindstilla och sol. De fryser inte.

Samtidigt skulle jag inte ens släppa ut en halvklippt i minus fem och snålblåst t ex.

Fryser inte hästen är det ju okej, fryser den ska den def ha täcke. Är ju svårt att sia om de fryser dock utan att ha sett dem.

Ridskolan här täckar, vissa små riktiiga lurvbollar där bara halsen och bringan är klippt går nakna vid bra väder dock. De skulle antagligen svettas i ett täcke då, eftersom större delen av lurvet där täcket ligger är borta.

Ja, men så är det ju alltid... man kan aldrig svara generellt. Alla hästar är individer det var inte så jag menade med frågan. Jag bara funderar eftersom ridskolan här inte verkar göra det. Hästarna som tillhör ridskolan är ute i alla väder utan täcke det var bara det jag reagerar på år efter år.

Sen lufta en klippt häst hel/halv vad sjutton för frisyr som helst det håller jag absolut med om det gör jag mer än gärna men som sagt, hästarna har ju en vinterpäls av en anledning o träningspasset är inte speciellt långt i förhållande till resten av dygnet. Under träningen ska den ju slippa svettas i onödan o så därför klipper vi men i hagen... där hade hästen ju behövt pälsen... svårt det där:crazy:

KL

eftersom ridskolehästar som sagt oftas bara är halvklippta, dvs har päls kvar över rygg och rumpa där största värmefrånfallet avges, så tycker jag nog att det oftast, under vettiga och skäliga väderförhållanden, kan vara rent av bra för dem att få komma ut otäckade och lufta sig. de står inne ganska mycket, mer än andra hobby hästar, och jobbar åtskilliga mer timmar med utrustning och annat på sig.

som sagt, så beror svaret på frågan inte på klippningen i sig, utan att kunna avgöra på individ basis och utifrån väder och fodrings förhållanden även, huruvida hästen fryser.

Fast frågan är om de hade behövt den del av päls vi tar bort vid klippning, det är ju det som är otroligt individuellt.

Mina har i år rätt skum klippning, men på arabvalacken är halsen, bogen och mellan frambenen klippt. Från manken och bakåt är allt kvar, även under magen. Han är inte ett dugg mer elelr mindre frussen utan den pälsen som med. Fblvalacken är Hals, bog, bringa, mellan framdelen, lite på sidorna och halva magen klippt. Samma sak där, fryser varken mer eller mindre än med päls.

Och jag hade inte förväntat mig de skulle frysa mer heller, för största delen av pälsen som är borta är ju iaf där täcket inte sitter. Och en häst med päls som den skulle klara trettiogradig kyla, som man tar bort lite på (halvklippning), skulle ju iaf rent teoretiskt kunna klara sig ner till minus 20 klippt, det enda klippningen förändrade var förmågan att klara stränga temperaturer?

Alltså, säger inte varken det är så eller inte är så, utan att det är inte alltid självklart som man tror.

Men ser ridskolans hästar ut att frysa? Har de mat ute? Lä/annat som gör det lättare att hålla värmen om det skulle behövas?

Skulle aldrig komma på tanken att klippa en häst & sedan inte ersätta pälsen med täcke.
Man klipper för att de ska orka träna mer men i hagen står de för det mesta stilla & själva grejen med klippning försvinner.

Vi spårklipper och täckar inte mot kyla. Däremot mot nederbörd och vind. När temperaturen kryper neråt blir det ökad fodergiva i stället.

En av hästarna börjar klippas redan i augusti, eftersom den inte kan stå i hagen utan att svettas då. Det är extremt tjock vinterpäls på en islandshäst :crazy:

Halvklipper mina hästar (en shettis och en grov, både till päls och muskler, 155 cm hög irländare).

Shettisen går utan täcka ALLTID om det inte slaskar/regnar+blåser/snöstorm eller annat extremt. I princip inget påverkar henne. :p Storhästen har fleecefodrat regntäcke på sig hela tiden ute förutom då det är vackert väder - då får han lufta pälsen under dagen. :) Hästarna rör sig mycket under dagen i en kuperad stor hage, får 3 mål mat i hagen med ca 3 h's mellanrum. Har aldrig märkt att de frusit.

Ridskolan jag brukade hålla till på halvklipper i princip alla sina hästar och alla utom ett par går nakna ute men det rör sig om rätt kort tid eftersom de hela tiden går lektion. Dock finns det vissa hästar där som bara har täcke efter att de visat att de påverkas så negativt av kylan att de t.ex. lägger sig ned vid sadling :mad:. De resonerar också som så på den ridskolan att "när hästarna skakar håller de värmen".

Rent allmänt tycker jag inte man skall se till klippning, ras eller dyl. när gäller täckande - utan till individen.

Min nordis är spårklippt, nu har det förvisso växt ut en hel del sedan sist, men hon går i vilket fall alltid naken vid uppehållsväder. Det är bara när hon är precis nyklippt hon har täcke om det är lite kyligt, inte sen. Använder fleecefodrat regntäcke bara. Hon har 5 cm päls med rejäl underull, klipper bringan, under buken och undersidan av halsen.
Har ALDRIG sett henne frysa.

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
811
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 217
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka