O

ohhello

Jag har aldrig riktigt fattat innebörden med en halvhalt och hur man gör en halvhalt på rätt sätt. När och hur gör man? :)

Sv: Halvhalt?

en halvhalt gör jag för att känna att jag har kontroll på hästen och få den att sätta bakbenen mer under sig och lätta i handen och bära sig mer själv.

Jag gör en halvhalt genom att sitta till i sittsen och krama om yttertyglen och då vill jag ha ett svar i hästens bakben = aktivitet, viktigt är att hästen alltid bjuder framåt även i halvhalter, för en halvhalt är inte att du saktar farten eller så utan det är när man ber om mer aktivitet..

Varför du gör en halvhalt är för att du ska uppmärksamma hästen, du förbereder den för en ny rörelse t.ex. Du rider kontrollerat med halvhalter. En halvhalt är en samverkan mellan framåtdrivande och förhållande hjälper.
För att göra en halvhalt ska du sätta dig ner djupt i sadeln, se till att hästen har bjudning, samtidigt som du har en drivande skänkel så ska du ha en behållning i handen. När du känner att hästen "sätter" sig eller trampar till med bakbenen så ska du ge efter i tygeln. Hästen ska gå med samma bjudning som innan.

Krams

*KL*
Tar upp denna tråden då den stora om dito försvann i kraschen.

När ni börjar med dessa, använder ni bara sätet från början?
Hur rider ni UR den?
Använder ni undersk. översk. mage eller bål oxå?

Nej, jag använder inte bara säte från början. När jag lär hästen halvhalt börjar jag med att först göra många övergångar, skritt trav, skritt trav.

När hästen svarar lätt på detta så kramar jag till på tygeln och spänner nedre delen av magen. Sätter sig hästen lite då rider jag fram igen utan drivning. Bara lättar av och slappnar av.

Dessa övningar upprepas med övergångar och halvhalter varierat. När hästen förstår vad jag vill i alla lägen går jag mer och mer över till att endast strama upp mig lite. Med tålamod och konsekvens får man oftast en häst som svarar för mycket lätta hjälper. Ingen drivning behövs in i halvhalten och ingen drivning ur. Hästen går för egen motor.

*KL*
Tar upp denna tråden då den stora om dito försvann i kraschen.

När ni börjar med dessa, använder ni bara sätet från början?
Hur rider ni UR den?
Använder ni undersk. översk. mage eller bål oxå?

Ja du jobbar fn med att bli mer nogrann och förfina så den frågan passar bra.

Jag har slarvat:o

Perfekta dagar kan jag bara sitta till och spänna i magen lite och endast hålla kvar kontakten i handen, sen direkt släppa fram i höften igen. I skritt och trav. Inte så perfekta dagar måste jag även krama yttertygeln, sen lätta direkt.

I galopp måste jag krama ytter också. Alltid. Ibland t o m ta tydlig förhållning, :o Men det är inte ofta, när det är mycket överenergi i hästen tex.

Har fått träna på precision och tydlighet och det är nu mycket bättre, var så lätt egentligen att få hästen att förstå när jag sitter till när jag bara var konsekvent och inte slarvade. :o

När dottern red lite för ett tag sen sa hon: "vad bra hon tar halvhalterna:eek: Gott betyg men kanske inte åt förväntningarna på mammas ridning:mad:

När ni talar om att "sitta till", är det samma som att vinkla bäckenet framåt? Eller är det mera så att "följa med" mindre? Äh, vill veta mer specifikt vad det betyder att sitta till...

Tillbaka lite lätt med skulderbladen så kommer mycket på köpet tex då puttar man samtidigt ut magen emot ridbyxlinningen mm

:devil: Min linning sitter åt:crazy:
vad gör :angel: man då.

du menar en uppsträckning /uppstramning?

När ni talar om att "sitta till", är det samma som att vinkla bäckenet framåt? Eller är det mera så att "följa med" mindre? Äh, vill veta mer specifikt vad det betyder att sitta till...

"puttar ut magen mot byxlinningen" som fio(?) skrev var väl ganska bra uttryckt, faktiskt, för det jag gör..

Senast ändrad av en moderator:

:devil: Min linning sitter åt:crazy:
vad gör :angel: man då.

du menar en uppsträckning /uppstramning?

Bantar:devil: Mindre bullar o godis:angel: (Har det problemet fn)Eller får sy i nya knappar.

Ja även uppstramning o trycka fram magen. :p

Hmm. fios förklaring var bra, jag är så dålig på att förklara.. men jag lär mina hästar att vara känsliga på hur pass tung hag sitter, jag är väldigt lätt på rumpan när jag rider fram och efterhand så sätter jag mer tyngd på rumpan och då lyfter de rygge och aktiverar bakbenen, och jag då göra en halvhalt så sitter jag till, vilket är typ som fio beskrev det ;)

"Håller tillbaka" med mage och överskänkel. Tänker inte så mycket att jag ska bli tyngre eftersom jag vill ha upp hästen under mig. Kramar tygeln lätt, lätt, och bromsar "uppåt" med mage och överskänkel.

Men översk. trycker väl ner även ryggen:confused:
Var det inte K. som tyckte att undersk. får upp ryggen, lite på samma sätt som om man trycker med finrarna under buken.
hon kallade väl det för att få upp ballongen eller ngt liknande.;)

Men översk. trycker väl ner även ryggen:confused:
Var det inte K. som tyckte att undersk. får upp ryggen, lite på samma sätt som om man trycker med finrarna under buken.
hon kallade väl det för att få upp ballongen eller ngt liknande.;)

Nä, jag trycker inte ner ryggen med överskänkeln. Fast man kan nog göra det om man går in för det.... ;) Jag vet inte hur jag ska beskriva, men jag lyfter mer än trycker ner.... Det är så himla svårt att skriva om såna här saker! Jag fattar inte hur ni andra lyckas så bra med att uttrycka er. Men övning ger väl färdighet antar jag! :)

Vem är K? Jag är ju ny här så ni får ha överseende med att jag inte hänger med i svängarna riktigt....

Eller kanske jag håller tillbaka mer än jag lyfter... Ursäkta att jag inte kan bestämma mig! Ska rida lite om en stund så jag kanske kan återkomma?

Ibland är det nyttigt att tänka efter hur man egentligen GÖR.

K= den duktiga finskan:idea:

Hurdå puttar ut magen mot byxlinnen? Som att man svankar eller bara spänner ut magen? :crazy: trögfattad var förnamnet.. ;)

Ta tillbaka skulderbladen lite lätt och känn efter vad som mer händer i kroppen samtidigt i bålen och bäckenet tex det är ju bara små saker men det räcker för att hästen skall känna. Det blir ju följdreaktioner av det sas som inverkar.

Liknande trådar

Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar