Sv: Halvhalt?

Hi hi! Då vet jag ju vem du menar. Trodde du menade någon användare.... ;)

Nu ska jag gå ut och halvhalta med överskänkel och mage! Hoppas att unge mannen är på gott humör idag...

Ta tillbaka skulderbladen lite lätt och känn efter vad som mer händer i kroppen samtidigt i bålen och bäckenet tex det är ju bara små saker men det räcker för att hästen skall känna. Det blir ju följdreaktioner av det sas som inverkar.

Men det blir liksom ingen följdreaktion? Jag tar bara tillbaka skulderbladen, inget annat rör sig.. :crazy: Jag kan tydligen isolera mina rörelser när det inte är viktigt och inte alls när det betyder nåt. Sånt är så typiskt..:p

Men det blir liksom ingen följdreaktion? Jag tar bara tillbaka skulderbladen, inget annat rör sig.. :crazy: Jag kan tydligen isolera mina rörelser när det inte är viktigt och inte alls när det betyder nåt. Sånt är så typiskt..:p

Skjuts inte magen fram? :idea:

Nu vet jag vad jag gör! :idea: "Håller tillbaka" och "lyfter upp" med mage och överskänkel. Bättre kan jag nog inte uttrycka det.

Skjuts inte magen fram? :idea:

Nej? Alltså jag förstår att det är det som ska hända, men om jag sitter rakt uppochner och tänker på att ta bak skulderbladen så är det enbart skulderbladen som rör sig. Har väl tränat bort såna följdreaktioner iochmed min voltigeträning..

Men alltså, så om jag tar bak skulderbladen, och trycker fram magen litegranna så ska det bli en bra halvhalt?

Gör det ngt om jag svarar?
Väntar ej på svar:angel:

Jag skulle räta upp mig o spänna till kroppen ngn sekund..
Annars kan det räcka med att spänna skinkorna- hästen känner av det.

Nej, det gör det inte:p :D

Jag tror det blir samma faktiskt, för det händer, tycker jag, något ända ner i skinkorna.

Jag skulle tro att det känns samma för hästen, faktiskt.

Men om jag spänner skinkorna för mycket blir halvhalten för markerad, för mycket effekt.:crazy:

Jag är nog inne på din linje.....spänner oxå skinkorna lite beroeende på vilken gångart jag rider.... i skritt skinkorna och upprätning.

I trav brukar jag vara noga med att följa med upp i svävmomentet .....o nu fick jag tänka lite !! i vilken fas stannar jag upp.....jo, på väg upp i sväv stannar jag upp i mitt följsamhet och beroeende på om jag rider på rakt- kram i bägge tyglarna och böjt spår yttertygel.En negativ effekt på detta kan dock bli att han går upp i passage....och effekten ej kommer till bakbenen :crazy:

Galopp....eftersom jag har en konval måste jag tänka....min har en väldigt massa ryggaktivetet och för att man inte ska bli *framslungad i sadeln* till nersättning av innerfram så blir det med automatik en upprätning då :D

Kanske detta nu blev galet....inte lätt när man ej ridit på *riktigt* på ett år.....

tack båda! :D
Så alltså "spänna upp sig" från hästen då? Men var hamnar "fram med magen" i det?
(Jag ska rida lektion efter jul o då ska jag fokusera på halt/halvhalter, men det är ju alltid nice att ha det bra förklarat i huvudet innan liksom ;))

Senast ändrad:

För mig är det så att "bak med axlarna" aktiverar latissimus dorsi (om jag inte är helt ute och cyklar). Det blir som en slags förhållning utan att armar/händer/axlar får någon onödig spänning utan de kan förbli avspända och mjuka (förutsatt att de var det från början då... :o ).

Samtidig aktiverar jag nedre magmuskulaturen. Det ska vara en anspänning som inte innebär att magen dras in (jag gissar på att det är det Fio menar med "skjuta fram magen" - men jag vill inte lägga ord i munnen på henne!). Om man drar in magen tappar man stabiliteten i mellangärdet. Jag brukar tänka att jag ska "blockera mellangärdet" ett ögonblick och sedan släppa fram rörelsen igen. Solarplexus ska sträva framåt-uppåt hela tiden.

Det är grunden, hur mycket man behöver göra (intensitet i hjälpgivningen eller lägga till skänkel-/tygelhjälper t ex) beror på häst och situation.

Så tolkar jag också detta. Om magen skjuts fram lite pga skuldrornas rörelse bskåt, så borde väl även bäckenet påverkas en aning, alltså vinklas framåt = bromsande?
I min värld...

Tippas gör det ju men blir det framåt eller bakåt? Jag blir alltid svårt förvirrad när jag läser att det tippas framåt för i min föreställningsvärld blir det bakåt. Men jag kan ha fått det om bakfoten, helt klart. För mig känns det som att nedre delan av bäckenet går framåt och överkanten bakåt - men vad som egentligen händer där inne vet jag inte! ;)

Känner likadant. Man svankar ju inte, utan stabiliserar korsryggen.

Tror bara att jag har läst om det i min gamla bok av Lithander(Master Rufus)
som skriver om det fjädrande följsamma sätet o det drivande sätet(inget juckande) som är mer spänt/stramt.

Kan du beskriva det drivande sätet, jag har inga sådana böcker som du refererar till...
Om man tänker ett spett genom naveln, så riktas det ju upp i himlen vid drivning, men riktas det nedåt vid halvhalten? Är det alltså fråga om att stänga bäckenvinkeln en aning då?

Jag är inte med på att i halvhalten först sätta sig i framvikt o sen i bakvikt:crazy:, utan vill att den sätter sig o sen fortsätter framåt så.

Den ska bli mer enrgisk oxå, vilket jag inte tycker att den kan bli med ditt sätt.

Tippas gör det ju men blir det framåt eller bakåt? Jag blir alltid svårt förvirrad när jag läser att det tippas framåt för i min föreställningsvärld blir det bakåt. Men jag kan ha fått det om bakfoten, helt klart. För mig känns det som att nedre delan av bäckenet går framåt och överkanten bakåt - men vad som egentligen händer där inne vet jag inte! ;)

Ja håller med om det. Men blir också förvirrad och muskelnamnen får ajg slå upp om jag ska fatta:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Musklerna som sitter typ vid skulderbladen, de som gör att skulderbladen dras ihop är det jag menar.

Musklerna som sitter typ vid skulderbladen, de som gör att skulderbladen dras ihop är det jag menar.

Då är jag med. Ja, då förstår jag din beskrivning som jag menar också. Som det känns i alla fall påverkas hela vägen ner till rumpan åtminstone gör jag det, utifrån behov, samt vid behov även yttertygeln. Ingen svank, inte skjuta fram magen, utan spänna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte med på att i halvhalten först sätta sig i framvikt o sen i bakvikt:crazy:, utan vill att den sätter sig o sen fortsätter framåt så.

Den ska bli mer enrgisk oxå, vilket jag inte tycker att den kan bli med ditt sätt.

Det vore intressant om du kunde utveckla det drivande sätet, det är ju liksom motpolen till halvhalten, eller cyklar jag? Menade med späätliknelsen att man vid halvhalten kan sägas sluta bäckenet en aning, eller kanske spänna? Sen timme och lite glögg...:crazy:

FL. När du spänner magen, blir din rörelse med hästen mindre då? Är det bara magen du spänner då? Hur är det med rumpen?

för att den ska kunna sätta sig lite måste man bromsa upp så att den sitter lite o sen inte räta upp den igen.

därför anser jag att man inte först ska vinkla om bäckenet framåt o då istället trycka ner framdelen. Även om du i nästa moment vinklar om ditt bäcken så blir den inte samlad, utan rak igen.

jag vill att framdelen bromsar upp o bakbenen fortsätter vidare in på en då mer upprest framdel. Sen fortsätter man där utan att driva på den så att den måste ta längre steg-(skjutkraft igen) när hästen hamnar där får den lättare att röra sig fram o upplevs som mer enrgisk .

Med en drivande sits åker man inte, utan rider.
*KKL*
Det har tidigare varit diskussioner om tempo o takt.
tänkte ta upp det så att vi diskuterar på samma vis.

Där jag anser att tempo =fart M/S. inte steglängd.
En ökning på en taktmässig häst, där ökar steglängden.
men på en som tappar takten så kan steglängden t o m kortas., men springer i snabbare tempo ändå.

en häst med korta snabba steg kan vara lika snabb som en långsam häst med stora kliv.

Takten är frekvens slag /steg per minut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar