Sv: Halvhalt?
jag vill att framdelen bromsar upp o bakbenen fortsätter vidare in på en då mer upprest framdel. Sen fortsätter man där utan att driva på den så att den måste ta längre steg-(skjutkraft igen) när hästen hamnar där får den lättare att röra sig fram o upplevs som mer enrgisk .
Är med dig men gällande effekten bak men när du vill att framdelen ska bromsa upp ser jag framför mig en taktstörning och jag skulle föredra att hästen tänker uppåt liknande passage fram i första fasen där oxå sen drivningen ökar aktiviteten bak.....det blir för mig en mer upprest framdel men vi kanske bara har andra ord för samma sak ?
Där jag anser att tempo =fart M/S. inte steglängd.
En ökning på en taktmässig häst, där ökar steglängden.
men på en som tappar takten så kan steglängden t o m kortas., men springer i snabbare tempo ändå.
en häst med korta snabba steg kan vara lika snabb som en långsam häst med stora kliv.
Takten är frekvens slag /steg per minut
Nu pratar vi rejäl överkurs
Målet är det exakt som du ovan beskriver men behövs en optimal balans och samling först med halvhalterna som pratas om här men har ej läst hela tråden......ni kanske redan tagit upp det.
Hur många gånger har man inte hört tränaren tjatat om denna *takt* nog så viktigt !!