Sv: Halvhalt?

jag vill att framdelen bromsar upp o bakbenen fortsätter vidare in på en då mer upprest framdel. Sen fortsätter man där utan att driva på den så att den måste ta längre steg-(skjutkraft igen) när hästen hamnar där får den lättare att röra sig fram o upplevs som mer enrgisk .

Är med dig men gällande effekten bak men när du vill att framdelen ska bromsa upp ser jag framför mig en taktstörning och jag skulle föredra att hästen tänker uppåt liknande passage fram i första fasen där oxå sen drivningen ökar aktiviteten bak.....det blir för mig en mer upprest framdel men vi kanske bara har andra ord för samma sak ?

Där jag anser att tempo =fart M/S. inte steglängd.
En ökning på en taktmässig häst, där ökar steglängden.
men på en som tappar takten så kan steglängden t o m kortas., men springer i snabbare tempo ändå.

en häst med korta snabba steg kan vara lika snabb som en långsam häst med stora kliv.

Takten är frekvens slag /steg per minut

Nu pratar vi rejäl överkurs ;)
Målet är det exakt som du ovan beskriver men behövs en optimal balans och samling först med halvhalterna som pratas om här men har ej läst hela tråden......ni kanske redan tagit upp det.

Hur många gånger har man inte hört tränaren tjatat om denna *takt* :o nog så viktigt !!

Med en drivande sits åker man inte, utan rider.

Här har vi det här med ord. :idea: Drivande sits får mej att tänka på det gamla sättet jag lärde mej på och har negativ klang fast du menar (som jag förstår det) samma som jag fast jag kallar det rida med tryck eller aktiv sits (som OCKSÅ kan låta som man sitter och juckar eller nåt:crazy: ord!:crazy: )

Men jag håller alldeles med, och förstår hur du menar.

Cristobal:

Jag tänker spänna mellangärdet ungefår, men jag tycker det fio skrev blir samma om man känner efter. Rumpan koommer också med i mer eller mindre grad, det får man ta efter behov, i mitt fall kan det som sagt bli för mycket och för kraftig effekt, med lite mycket "stanna upp" i steget, däremot i galopp är rumpan med, fortfarande i alla fall, liksom yttertygeln.

Senast ändrad av en moderator:

Dressyr majen;7072963Hur många gånger har man inte hört tränaren tjatat om denna *takt* :o nog så viktigt !![/QUOTE skrev:
Det är grunden, utan takten kommer inget annat heller. Är väl därför
det tjatas om.

På min mest otaktmässiga häst (från start alltså, inte sen) mässade tränare varje pass takt-en, takt-en :p

*KKL*
Det har tidigare varit diskussioner om tempo o takt.
tänkte ta upp det så att vi diskuterar på samma vis.

Där jag anser att tempo =fart M/S. inte steglängd.
En ökning på en taktmässig häst, där ökar steglängden.
men på en som tappar takten så kan steglängden t o m kortas., men springer i snabbare tempo ändå.

en häst med korta snabba steg kan vara lika snabb som en långsam häst med stora kliv.

Takten är frekvens slag /steg per minut.

Den gängse definitionen av takt är väl "rörelsernas regelbundenhet i tid och rum". Dvs dels det som du skriver ovan om m/s, Bpm men också att varje steg inom en gångart(s tempo, t ex arbetstrav, samlad galopp osv) ska vara lika långa. En häst är inte taktmässig om vart femte steg är en dm kortare än de andra fyra - även om detta steg i gengäld är lite långsammare så att den upprätthåller samma bpm.

(Men det är ju egentligen självklart. :o Vill inte leka besserwisser, bara tillägga.)

Senast ändrad:

Tippas gör det ju men blir det framåt eller bakåt? Jag blir alltid svårt förvirrad när jag läser att det tippas framåt för i min föreställningsvärld blir det bakåt. Men jag kan ha fått det om bakfoten, helt klart. För mig känns det som att nedre delan av bäckenet går framåt och överkanten bakåt - men vad som egentligen händer där inne vet jag inte! ;)

Men det vet jag :D
nedre delen går fram och övre bakåt - precis som du tror
- Detta är ju den tyska hjälpen kreuz anziehen ( eller vad det nu heter :angel: - hjälp ) som _länger_ länden. Men som kallas spänna korsryggen - helt absurt :crazy:

Altså fios skuldror -en beskrivning kan ju både tolkas och utföras på olika sätt.
Jag tror fio har så bra grundsits så den fungerar som en enhet.

flyttar du bröstkorgen en aning bakåt så måste du slå på muskelkorsetten i midjan - främst diafragman det är den som får magen att pressa mot linningen när buktrycket ökar. = kreuz ansiehen (:o )

Denna beskrivning liksom allt annat kan man göra en miljard fel på, särskilt om rytatrens kropp inte sitter ihop så den fungerar som en enhet.

Bak med skulderbalden kan få kroppen att se ut som en som en matador som "tuttar upp sig" (blockerar diafragman )

Bak med axlarna/luta sig bakåt kan få en att svanka mer ( blockerar också diafragman )

detta med buktryck och diafragma är f.ö. Sally Swifts Centrering - bara det att hon skall flumma till allting sådant :D

:rofl:

Vad detta buktryck gör är att stabilisera ryttaren och om hon rider med sätet stabiliserar - centrerar hon hästen också.

men fdet unkar bara om hästengår i jämvikt - funkar inte om hästen går på bogarna.

Nu skall jag läsa vidare

(latsarna - latissimus dorsi för övermen bakåt)

Senast ändrad:

Musklerna som sitter typ vid skulderbladen, de som gör att skulderbladen dras ihop är det jag menar.

romboideus - men de stör människans durchlassigkeit - och därmed hästens

Bättre att använda multifidus som jag skrev om i din tråd mittelpositur

Så tolkar jag också detta. Om magen skjuts fram lite pga skuldrornas rörelse bskåt, så borde väl även bäckenet påverkas en aning, alltså vinklas framåt = bromsande?
I min värld...

efetrsom buktrycket ökas - så går magen framåt och ryggen bakåt.
I och med att ryggen går bakåt - så går överdelen av bäckenet bakåt

Det finns flera 'varianter' på den drivande sitsen.

Den missuppfattade kreuz ansiehen - är en ryttare som lutar sig bakåt och försöker trycka hästen framåt - det som händer är att hästen rundar sin ryggrad under henne åt fel håll = pilbågen åt fel håll = bakbenen hindras

Framdelen kommer uppåt - men hästen sitter ju inte ihop så det är en falsk resning av framdelen. (även om den kan vara imposant :angel: )

Sedan fiinns det en annan drivande sits som mer ser till att hålla "bollen" en aning framför sig.- Det syns inte på utsidan.

Tänk att du gränslar en jätteboll (lika stor som hästens bröstkorg)
- med din överskänkel kan du - om du låsser höftleden och tippar famåt trycka ut bollen bakom dej - plopp :D inte bra - hästen hamnar på bogaren

Tänk istälelt att om du försiktigt irfån utgångsläget - på mitten _tänker_ öppna och rotera utåt i höften_ så att bollen en liten aning trycks framför dej.

Funkar bara på en sjävlbärig häst som sitter ihop - men då funkar det av bara attan så tryck försiktigt, annars ploppar den ut framåt - uppåt och du hamnar på efetrkälken och sabbar allt - eller - :rofl: av.

Senast ändrad:

o jisses ... När jag talar om att tänka ihop med skulderbladen så handlar det bara om någon cm eller så, ingen stor rörelse vill säga och ingen förändring av själva hållningen åt något håll men med det kommer ju följdreaktionerna. Mao skulle nog ingen ens se någon skillnad på ryttaren (möjligen Susan då) utan enbart på hästen .

Liknande trådar

Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38