Halt och eftergift

S

Svíþjóð

När du gör halt, håller du kvar "spänningen" i tygeln och väntar på hästens eftergift eller gör du halt och ger efter eller gör du halt, ger efter och därefter plockar med tygeln för hästens eftergift?

Eftersom det aldrig kommer bli så att alla kommer tycka eller gör lika dant(inom alla ämnen) och jag har hört olika av många undrar jag hur du gör och varför.
Kanske borde tråden inte ligga här, men nu gör den det, för jag vill ha svar från islandshästryttare, men andra är också välkomna att svara.

Sv: Halt och eftergift

Jag tar litegrann bara, och direkt släpper jag efter, men när jag släpper efter så plockar jag samtidigt.

Först en fråga: Vad är det för eftergift du menar att hästen ska ge när man gör halt?

Ett tygeltag verkar endast när man tar själva tygeltaget, därefter är det bara ett segdragande som de flesta hästar inte tycker särskillt mycket om. När jag rider in i en halt använder jag mig därför utav upprepade halvhalter med sätet och ibland även av små upprepade tygelhjälper tills hästen stannar, mellan varje förhållning ger jag en eftergift. När hästen stannar ska den ha ett mycket lätt stöd på tygeln, är hästen "seg" i munnen eller ligger tungt på bettet så att jag måste "lätta" upp den genom att plocka med tyglarna har jag varit för dåligt och långsam med att ge eftergift efter varje förhållning på vägen in i halten och på så sätt gett hästen möjlighet att bli seg och tung. Så man kan väl säga att det är inget av de alternativ som du föreslagit.

/Sara

Jag RIDER in i halten med energi, lättar pluttelite med rumpan samtidigt som jag kramar tygeln som om jag ville strypa den :-), i samma sekund eller helst innan som hästen börjar känna kramningen så släpper jag efter och hästen tvärstannar.

Detta för att hästen är ett mottrycksdjur, håller man kvar greppet så är det en instinkt som säger åt hästen att trycka tillbaka, medan om man låtsas att man ska ge hästen "motstånd" som man sen snabbt släpper tillbaka så lurar man hästen att alldelles frivilligt ge dig en eftergift OCH stanna i balans, då den ju är tvungen att återställa sin jämnvikt genom att balansera sig bakåt.
Mindre bråk på detta vis.

tack för alla svar, det är alltid intressant att höra hur andra gör och upplever saker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 724
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar