Halt häst

B

brunette

Hej! Min ponny har varit lite stel ett tag och jag har haft ute flera veterinärer som har tittat på honom, men de har sagt att det inte är ngn fara.

Häromdagen var en tränare ute till några andra i stallet och hon tittade på honom och sa att han hade ett konstigt rörelsemönster och att han nog är halt på båda bak. Jag har bokat en tid på klinik nästa vecka för att kolla upp det. Han har en lös benbit i ena kotan som jag var och kollade upp i våras, som de inte tyckte jag skulle ta bort då, men kan ju vara den som ställer till problem nu.

Det jag tyckte var otroligt konstigt var att veterinären på kliniken sa att jag inte skulle låta honom stå, utan att jag ska rida honom??? :confused:

Mkt konstigt tyckte jag o fråga om hon menade skritta lite lugnt? Då sa hon nej, skritta, trava och så galopp varann dag. Jag sa flera ggr, men han är ju halt på båda bak?? Hon sa att det inte alls var bra att låta dem stå innan en hältutredning?? Och att det var bra för lederna att han rörde på sig.

Som sagt det känns ju verkligen helt fel.....Detta är en klinik och en veterinär jag verkligen blivit rekomenderad.

Någon som förstår nåt?

mvh brunette

Sv: Halt häst

jag tycker det låter konstigt, men det kan väll vara så att dom inte vil latt hältan ska försvinna eller liknande. men jag håller med dig, jag tycker att det låter mycket konstigt..
jag tycker du ska ringa vet och fråga, alt ringa nån annan vet. jag brukar alltid ringa strömsholm och rådfråga, dom e oftast jätte snälla och hjälpsamma där (om man inte träffar på fel person :o)

Sätter du hästen på vila innan är risken rätt stor att på hästen ser fräsch ut på kliniken och inte visar något. Trots att det kanske är något särskillt när det är en sådan liten hälta.

Lindrig hälta är inget att lägga allt för stor vikt på om veterinären säger att det inte är någon fara. Det är vanligt med stelhet efter ett träningspass. Det vore värre om hästen haltar efter vila då veterinär absolut bör uppsökas.

Som sagt ^^ är det för att hältan inte ska försvinna tillfälligt för att han vilar. Blir han sämre får du såklart ringa vet. om detta men om han fortsätter att bara vara stel så får du rida på. Har själv varit med om att rida på sjuk häst och det känns inte kul alls men det är för att rätt diagnos ska kunna ställas.

Jo, jag antar att det är så hon menar :crazy: Men känns inte speciellt kul.

Idag var jag ute och gick med honom lite vid hand, men han var så tossig så jag tog in honom i ridhuset och släppte honom lös. Då galopperade han flera flera varv, helt "frivilligt" och verkade tycka det var jättekul. Så det verkar ju inte som han har jätte ont iaf.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka