Halsrem eller grimma i spiltan?

pimy

Trådstartare
Ni som har hästarna i spilta, hur binder ni upp dem? Använder ni grimma eller halsrem och i fall ni använder halsrem - vad för nån? (kohalsrem eller hästrem i läder etc)

Jag har min fjording med halsrem (korem köpt på Granngården) för att han inte ska få grimskaftet över nacken och fastna som de kan göra med grimma och så får han lätt skav på nosryggen när han har grimma för mycket. Tyvärr så tar han sig ur halsremmen titt som tätt och går lös i stallet. Vi har inget framme som han kan komma åt (foder, grejer) men han bajsar på hela gången och tjafsar lite med kompisen som står i box med halvdörr. Nån som har nåt tips på hur man kan förhindra att han kryper ur? Vill inte sätta upp nån bräda eller kedja längst bak i spiltan så han inte kommer nånstans, är rädd att han skulle försöka ta sig över/under den och skada sig. Man kan ju inte dra åt halsremmen hur hårt som helst heller för när han höjer huvudet så sitter det ju åt precis vid strupen medans när han sänker huvet för att äta så sitter den löst. Om han backar eller kliar sig när han han huvet ner så är det lätt hänt att remmen åker över ett eller båda öronen och sen är det inte långt kvar tills den är av.
Jag har även ett balsnöre mellan remmen och grimskaftet så att det ska kunna gå av om han skulle fastna och behöva ta sig loss själv.

Detta är INTE en tråd om huruvida det är bra eller dåligt med att ha hästen uppbunden i spilta utan en tråd om hur man ska binda upp och fästa hästen i spiltan!

Sv: Halsrem eller grimma i spiltan?

vi använde grimma med grimskaft och kloss till vår shettiskorsning när hon stod i spilta. det var helt problemfritt, men troligen lite tack vare att spiltan var så bred att hon kunde vända på nästan hela kroppen istället för bara på huvudet när hon ville titta vad som hände på gången.

Jag har tre spilthästar och alla har grimma......är lite sugen på att prova halsrem för att dom ska få vara lite "naknare" men det har aldrig blivit av att prova.
Har en som står i box och hon slipper ju grimman på natten...

Vår spilta är också rejält bred så han kan vända sig och stå på tvären om han vill det. Det händer att han kommer åt att lägga en hög i krubban (blä) ibland. Och det är just pga han kan stå så som jag inte vill att han ska ha grimma på sig då det blir ett stort tryck på nosryggen och jag vill inte ha skav eller skadad nosrygg på honom.
Glömde tillägga att jag har en annan halsrem också, en som jag gjort av en vanlig grimma som jag "slaktat". Jag tog en grimma i strl cob (hästen har full i vanliga fall men det var ju tvunget att det skulle sitta åt lite) och klippte "sidostyckena" och remmen mellan ganascherna så det bara blev en nackrem och käkrem kvar. Den är mycket smidigare än koremmen och så har jag ju karbinhaken från grimman kvar så det är lätta att ta av och på den!

Laika har halsring iallafall. Hon får panik när hon sitter fast och det är värre med grimman då.

Jag har tre spilthästar med grimma. Inga problem. De har lyckats trassla allt till rätta när morgonen stundar. Det ända är att grimskaftena är lite långa så jag får oxå med jämna mellanrum plocka skit ur krubborna :mad: Tror inte jag skulle våga ha halsrem, det kommer bli minst två lösa hästar varje natt.
Jag hade halsrem på shettisen en sommar för att jag blev trött på att leta grimmor. Men jag hade den ett hål hårdare än vad jag eg ville ha. Men ändå försvann den då och då.

Min häst hade grimma på sig när han bodde i spilta. Aldrig skav. Han hade ett rep med en kloss på änden. Kanske du kan bygga en dörr bakom hästen så att han inte kommer ut om han blir lös? Eller ett tjockt rep?

Ridskolan på stallet har de flesta ponnyerna i halsrem i spiltan och jag tycker det verkar vara bekvämare för dom. Nog är nån lös ibland men det kan lika gärna vara nån med grimma, eller nån som bara glömts bort att sätta fast. På natten hänger dom en kedja i stallgången så om nån häst skulle ta sig lös kan den bara gå runt i sin del av stallet (ganska stort stall då...). Dom sitter rätt hårt tycker jag men personalen är kunnig så jag tvivlar inte på deras beslut om hur hårt dom ska sitta.

Men till er som säger att ni har stora spiltor. Man ska väl inte ha mycket bredare än tilltänkta mått? För att dom då kan komma runt och fasna lättare, kliva över och så.

Det spelar ingen roll om du har grimma eller halsrem. Båda delarna fungerar bra, bara du ser till att de är av läder och INTE nylon. Nylon går inte sönder om hästen fastnar, samt att det bränner. Om du väljer halsrem är det viktigt att spänna den så den inte sitter för löst för då är det lätt att hästen får ut ena örat och remmen blir sittande där.

bigganl skrev:
Det spelar ingen roll om du har grimma eller halsrem. Båda delarna fungerar bra, bara du ser till att de är av läder och INTE nylon. Nylon går inte sönder om hästen fastnar, samt att det bränner. Om du väljer halsrem är det viktigt att spänna den så den inte sitter för löst för då är det lätt att hästen får ut ena örat och remmen blir sittande där.

Det är just därför som jag har ett snöre mellan halsremmen och karbinhaken på grimskaftet så att det går av om han skulle fastna och behöva komma loss.

Nora skrev:
Men till er som säger att ni har stora spiltor. Man ska väl inte ha mycket bredare än tilltänkta mått? För att dom då kan komma runt och fasna lättare, kliva över och så.

Vi byggde inte vårt stall för just den häst som vi har för tillfället utan med framtiden i åtanke och då vill man kanske kunna ha större häst än D-ponny och då är det ju "lite" jobbigt att behöva bygga om/bredda stallet... så därför har vi byggt spiltor som är tillräckligt breda för att man ska kunna ha (lagligt) häst upp till 160 cm i mankhöjd där.
Tycker inte att spiltan är för bred för min fjording, det är bekvämt att inte behöva pressa sig in vid sidan av honom när man ska ge mat eller så och jag ser det som en fördel att han kan vända sig utan att fastna på tvären. Grimskaftet är "fäst" så pass högt upp på väggen (stax över boghöjd och givetvis löper repet genom en ring och har en kloss i änden) att han inte han få benet över repet när han äter på golvet och repet är sträckt och klossen går i golvet när han står med huvudet upp.

Ponnyerna på ridskolan som står i spilta har halsrem i läder, också har de en såndär gummiklump i änden på repet.

Men skulle man inte kunna bygga en enkel boxdörr av typ plyfa eller något, och ha honom lös i spiltan som i en box modell liten? Det var bara en tanke, vet inte om det skulle funka öht :confused:
En sån boxdörr borde i alla fall vara lätt att ta ner om man skulle ha en annan häst i spiltan.

Spiltbox är ju förbjudet just för att det då blir en box av mindre mått än tillåtet så jag vet inte vad reglerna säger om att sätta en grind/kedja bakom spiltan just in case hästen kommer loss...
I mitt fall skulle det inte gå att ha en grind längst bak i spiltan då den skulle vara ivägen när man binder upp hästen i gången eftersom vårt enda ställe för uppbindning inne i stallet (förutom inne i spiltan men det funkar ju inte för hovlslagare opch veterinärbesök) är precis bakom spiltan (så att hästen står uppbunden i samma rikting som spiltan fast med huvet mellan pelarna som är längst bak). En kedja skulle väl gå att hänga för men så får den inte vara så hög att hästen kan få halsen under och försöka pressa sig under eller så låg att det går att få över ett bakben OM han skulle slå. Jag är rädd att hästen skadar sig helt enkelt. Vi har foder inlåst med nyckel och ingen utrustning lös i stallet som hästen kan komma åt men det är ju ändå att föredra att han håller sig inne... Det är ju inte så ofta han kommer loss, men det händer ju...kanske nån gång i månaden

Senast ändrad:

Nora skrev:

Hört talas om gummihästar? :D

I "mitt" stall finna det 3 spiltor där det stått 5 hästar under 2 år....

Jag har alltid halsrem av läder till mina hästar..stallägarens fjording har en av nylon ( en gammal från ko-tiden).
Det finns även kedja att sätta fast bakom varje spilta.

Distriktsveterinärerna har varit hos oss och vaccinerat m.m. och alla har tyckt att det varit toppen med halsrem och kedja bakom.

Vi har även pga "vissa" hästar förmåga att tugga på ovidkommande saker 2 st som är uppbunda med tunn kedja istället för grimskaft.....inte heller det tyckte veterinärerna var konstigt eller olagligt....bara längden passade....

Fast visst händer det att någon av pojkarna tar sej loss ibland...då brukar dom hjälpa varandra eftersom det inte finns något gallerverk emellan spiltorna...sen kryper dom bara under kedjan bak..och se,vad kul det är att skrämma hönsen, matte.....hmmmm.

På ridskolan har en ponny halsrem i läder och de andra spilthästarna har grimmor. Han har det eftersom han smiter ur grimman.

Jo, det förstår jag, men en nylongrimma kan bränna ändå innan snöret går av. Läder är abslout att föredra.

Hört talas om panikhake? de som finns på ridskolan öppnas lätt ( inte för lätt) och hästarna kommer loss om det behövs.

Love*Laika skrev:
Hört talas om panikhake? de som finns på ridskolan öppnas lätt ( inte för lätt) och hästarna kommer loss om det behövs.

Men panikhaken måste öppnas, den kan inte öppnas av sig själv. Eller finns det en ny variant på marknaden.

Hästen höjer ju inte huvudet i önödan, så spänn så den sitter.

Jag har halsrem dygnet runt på min, även i spilta och man kan lätt tro att den spänns åt hårt. Men..tänk på de som spänner åt en krubbitarrem, vilket ju i längden är helt världelöst för övrigt, men så hårt spänner du ju inte en halsrem.
Spänn du, eller köp en annan storlek som kanske spänns på andra hål?

/jenny

Liknande trådar

C
Träning Hej! Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar...
Svar
16
· Visningar
2 145
Senast: faxa
·
Träning Jag satt för ett litet tag sen och läste ett nummer av Hästmagazinet. Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 881
Senast: ika77
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 038
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023