Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hanteringen har en mycket stor betydelse för hur säker hästen blir som rid/körhäst. Fast vad jag inte tänkte på att skriva var det allra väsentligaste - hästens mentalitet och uppväxt. Hanteringen och skolningen blir så mycket lättare med en häst som är vettigt funtad i skallen från början. Dessutom präglas ju fölet/unghästen mycket på hur morsan och (eventuella) övriga hästar i flocken uppträder. Om jag har förstått det rätt blir föl från ranghöga och/eller bitchiga ston ofta likadana. Det krävs ofta mera pondus och konsekvens för att träna en ranghög häst än en "mespropp". Något att tänka på när man bestämmer sig för om man ska avla på sitt sto eller inte. Sedan sägs ju vissa hingstar ge t.ex. tuffa eller tittiga avkommor. Hur mycket av egenskaperna som är genetiskt betingade kontra miljö är nog svårt att avgöra.Exakt!
Det hade jag missat att skriva nåt om. HANTERINGEN!
* Använda hjälm när man rider
* Säkerhetsväst av god kvalite'
* Skor med klack på vid ridning
* Säkerhets-stigbyglar
* Använda sig av s.k "panik.knutar" vid uppbindning
* Gärna sko/stövel med stålhätta
* Panikhakar på grimskaftet
* Balsnören mellan grimma/grimskaft vid uppbindning
* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen
Och det kanske viktigaste av allt är att se till att man har försett sin häst med
REFLEXER !!!!
En annan sak jag tycker är otroligt viktigt är att man alltid talar om vart man har planerat att rida alternativt har en tavla i stallet som man kan skriva upp det på.
Och att ALLTID se till att man har en MOBIL-TELEFON med sig!
Det var inte så lätt att veta eftersom en del människor tyvärr inte är medvetna om de grundläggande faktorernas betydelse för säkerheten. Om så är fallet med dig eller inte gick inte att utläsa av början på tråden.Jag har medvetet valt att inte ha med så mycket om just hanteringen då jag tror och vet att det blir för stora hanterings-diskussioner.
Det har inte varit mitt huvudsyfte med denna tråden. Jag ville helt enkelt att folk skulle lista sina förslag på vad som används för att öka säkerheten.
Fast innan du räknade upp vad man kan göra skrev du:På den listan jag skrev kanske jag utnyttjar ungefär..5 saker.
Bara för att jag har skrivit en massa så menar jag ju inte att JAG använder det, men det finns faktidkt många som gör.
Och det finns många som sitter där ute och inte vet alls vad det finns för förslag på att göra sin tillvaro lite tryggare och säkrare.
Jo, visst kan vi skapa en hanteringstråd. Det var inte mitt syfte att göra om den här tråden till att handla om hantering. Jag ville bara kommentera betydelsen av det. Jag skrev inte heller något konkret om HUR hästen ska hanteras för att bli säker eftersom det finns ungefär lika många metoder för det som det finns hästägare. Om jag hade det gjort det hade det funnits risk för att tråden skulle spåra ur.Vi kan skapa en annan hanterings-tråd och munhuggas & gaffla vidare i om intresse finns från fler deltagande...