Halsförlängare

N

Norrberge

Tycker ni det är hemskt för hästen? Jag funderar på att skaffa en. Om jag gör det tänker jag inte spänna den nå mkt alls, jag ska nog mest ha den för att han inte ska rycka upp huvudet i tölten.. Låter det vettigt? Han är dålig i formen i nacken så jag ska försöka börja där framme.. Han är en isis på 20 år som faktiskt har blivit klubbmästare:smirk: så han kan, men jag måste få tillbaka det han en gång kunde...

Sv: Halsförlängare

Jag tror inte att en halsförlängare hjälper dig något.
Och sen är det ingen ide att försöka jobba hästen framifrån bara bortkastad tid.
Jobba bakifrån i stället det hjälper

spänn den så löst att hästen kan komma upp med huvudet, men inte upp till "haken" där hästen låser sig. Hästen ska alltså INTE vara berörd i övriga gångarter.

Ta hjälp av en instruktör att hitta knapparna istället. Det var säkert inte det svar du ville ha men som Petra skriver, det är inte mycket lönt att börja framtill...

instämmer med marijaa och Petra C, samt drar till med det ack så sanna uttrycket: "form kommer bakifrån" :)

Du kan inte tvinga en häst i form genom att använda inspänningstyglar el liknande, eller en för hård hand - det kanske funkar ett tag, men det gör mer skada än nytta. Har han stått länge så kanske han inte har tillräckligt med muskler för att orka tölta? Börja då med andra gångarter för att bygga muskler. Lägg kraven på form åt sidan och sikta på taktrenhet och lyhördhet för hjälper.

Först när det fungerar så kan du gå vidare och börja öva på form.

Ta hjälp av en instruktör istället. Det gjorde jag och nu kan min häst tölta i ganska bra form med bra eftergift. Hon har tidigare blivit riden i en alldeles tokig form med huvudet i det blå, med en fruktansvärd underhals som följ. Den finns inte idag:D Ska tillägga att jag försökte med gummiband och graman men det funkade inte alls.:o Hon spjärnade bara emot ännu värre.

TS:
Nej, det låter inte vettigt.
Samling kommer bakifrån. "Samling" som sker med tygelns hjälp (eller inspänning) resulterar endast i en falsk samling. Att din häst har problem med formen i tölten kan du inte lösa genom att sätta på honom en halsförlängare. Lösa problemet kan du endast göra genom att lära honom att bära sig själv.

//Julia

Jag vet inte vad det är (?):confused:
Men jag tycker inte att det låter vettigt, samling kommer bakifrån ch av dem andra svaren att dömma låter det som någon slags inspänning...

Men jag tycker inte att det låter vettigt, samling kommer bakifrån ch av dem andra svaren att dömma låter det som någon slags inspänning...

Halsförlängare brukar gummibandet som man spänner från nacke till sadelgjorden kallas. Så ja, det är en form av inspänning.
//julia

Nej, jag tycker inte det låter vettigt. Som flera andra skrivit, så kommer form och samling bakifrån - hästen måste trampa under sig och börja bära mer med bakbenen för att gå i en bra form. Var huvudet/nacken befinner sig är av underordnad betydelse, det är det som händer (eller inte händer) baktill som är viktigt.... En bra tränare kan hjälpa dig med detta, och handlar det om en äldre, välutbildad häst, så går det antagligen ganska snabbt för dig att hitta "knapparna" om du får lite hjälp.

Håller med om att arbete bakifrån är det bästa.

Om hästen HAR kunnat men nu rycker upp huvudet bör du nog tänka över det hela lite noggrannare, inte bara rusa ut och köpa "en snabb lösning" i form av en gummisnodd...

Om han har kunnat innan är det kanske något fel? Kanske han helt enkelt inte kan längre?

Många frågor, men för mig blir svaret aldrig -"Gummisnodd"...

Tycker ni det är hemskt för hästen?

Ja det tycker jag.

Du skrev att han varit klubbmästare och han tidigare kunnat, var det du som red honom då?
Nu vill jag inte låta elak, men om det var med en annan ryttare kanske du måste fundera över din egen ridning? Varför han drar upp huvudet och hur du påverkar honom?

Annars tycker jag du ska ta hjälp av någon kunnig som kan ge dig tips. Är svårt att hjälpa över internet.

Halsförlängare brukar gummibandet som man spänner från nacke till sadelgjorden kallas. Så ja, det är en form av inspänning.
//julia

*knapplån*
Inspänning - halsförlängare = motsägelsefullt

Jag kan inte för mitt liv se hur någon kan tro att ett gummiband som spänns så att det endast lättar när hästen kortar in halsen kan vara en halsförlängare!!!!!!!!
Visst pållen kanske sänker halsen...men länger.... NEJ!!!

Inte en bra lösning enligt mig...
// M

Alla som har svarat nu, kan någon förklara för mig hur man ska få hästen att jobba bakifrån? Jag fattar inte riktigt hur man gör och alla tränare säger olika så jag undrar om nån kan förklara och även förklara hur hästen kommer i form på det sättet?:)

*knapplån*
Inspänning - halsförlängare = motsägelsefullt

Jag kan inte för mitt liv se hur någon kan tro att ett gummiband som spänns så att det endast lättar när hästen kortar in halsen kan vara en halsförlängare!!!!!!!!
Visst pållen kanske sänker halsen...men länger.... NEJ!!!

Inte en bra lösning enligt mig...
// M

Nej, visst har det ett motsägelsefullt namn!

//Julia

Alla som har svarat nu, kan någon förklara för mig hur man ska få hästen att jobba bakifrån? Jag fattar inte riktigt hur man gör och alla tränare säger olika så jag undrar om nån kan förklara och även förklara hur hästen kommer i form på det sättet?:)

Du kan kolla de inlägg jag skrivit i "er hästs gångarter" och även gå in på www.ridkonst.nu för lite tips. Jag har beskrivit detta arbete tusen gånger här på buke =)

//Julia

Jag har en sån på min krok i sadelkammaren om du vill kolla ;) Har använt den tre gånger tror jag, dock aldrig vid ridning..

Förresten ...
Glömde tipsa er som har POOL :idea:

Sätt ena änden av halsförlängaren i pooldäcket, en stolpe, eller poolkanten om det går, eller nåt annat...
spänn sedan ett bälte runt midjan och fäst halsförlängarens andra ände baktill i bältet...
Hoppa i poolen och börja simma...VIPS så har ni ett jättebra träningsredskap...bara att ligga där och simma hur länge som helst... du behöver aldrig vända.

DET är vad jag använder min gamla halsförlängare till numera :banana:

// M

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 389
Senast: Derivata
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka