Halsförlängare!

Sv: Halsförlängare!

Så hästen har svaga ryggmuskler och orkar inte bära sig. Den får alltså nån slags obehag av att gå med huvudet lågt. (Om jag tolkat det rätt) Då ger du hästen mer obehag så att den hellre tar obehaget i ryggen än obehaget i nacken. Har jag fattat det rätt?

Jag tycker att det verkar väldigt konstigt att tvinga en otränad häst till något som den inte fysiskt klarar av. Det verkar också konstigt att hästen väljer att gå högt med huvudet om "sänka huvudet och bära upp ryggen vilket är det dom ska och är det som är bekvämast för hästar".

Nja inte riktigt. man vill att dom ska bära upp ryggen, om dom inte har dom musklerna så försöker dom göra allt för att undvika det (går med huvudet högt och det är näst intill omöjligt att få stopp på hästen om den skulle sticka. farligt med andra ord) för det blir jobbigt att bära upp sig. Dock funkar det inte i längden, och ryggen blir svag och mår inte bra av de. Hästar går inte naturligt med huvudet högt om dom gör de så är det ofta för att dom rädda eller stressad m.m går den med mer sänkt huvud så är det mer frid och fröjd och den är lugn. hur går din häst med huvudet när du tex. hämtar den från hagen? och hur ändras situationen om det kommer en traktor körande? med dom hästarna som jag har använt gummiband har dom trivs med det och verkligen inget obehag.

Använde "halsförlängare" ett tag på min häst då det inte gick att kontrollera han annars. han bara slängde upp huvudet och skenade iväg. med hf kunde han inte slänga upp huvudet längre=kontrollerbar. Hade även till min hjälp ridlärare 1 gång i veckan som kunde se till att den användes rätt och hästen jobbade rätt.

Jag red med halsförlängare på min f.d. medryttarponny ibland. Jag spände den mellan benen och gummisnodden var endast spänd om han gick och drog upp huvudet. Den funkade jättebra på honom. Många tror att halsförlängaren tvingar ner hästen i form, men det gör den ju inte. Vi hade den bara för att han skulle sänka huvudet och bli lättare att komma åt. När han väl sänkte huvudet hängde gummisnodden helt slappt. Liten hjälp på traven så får ryttaren jobba fram formen enklare :)

man vill att dom ska bära upp ryggen, om dom inte har dom musklerna så försöker dom göra allt för att undvika det

Åh, det är så svårt att förklara...
Att hästen går med huvudet högt är alltså för att den själv väljer att göra så därför att den inte har fysisk möjlighet att sänka huvudet och höja ryggen. Hästen får inte bättre fysik för att man tvingar ner huvudet på den (för det är det man gör med en halsförlängare - hade hästen velat ta ner huvudet hade den gjort det själv)

Hästen undviker inte att höja ryggen - Den kan inte höja ryggen.

(går med huvudet högt och det är näst intill omöjligt att få stopp på hästen om den skulle sticka. farligt med andra ord)

Om hästen går farligt högt med huvudet så som du beskriver funkar en martingal utmärkt för ändamålet, håller huvudet på en trygg nivå utan att störa.

Dock funkar det inte i längden, och ryggen blir svag och mår inte bra av de.

Ryggen blir inte svag av att gå med huvudet högt för att den inte orkar bära sig.

Hästen går med huvudet högt och sänkt rygg därför att ryggen är svag och hästen inte orkar bära sig.

Hästar går inte naturligt med huvudet högt om dom gör de så är det ofta för att dom rädda eller stressad m.m går den med mer sänkt huvud så är det mer frid och fröjd och den är lugn. hur går din häst med huvudet när du tex. hämtar den från hagen? och hur ändras situationen om det kommer en traktor körande?

Det har väl inget med halsförlängare att göra? I de situationerna du nämner beror hästens huvudläge på om hästen tittar på nånting. Ser den något höjer den huvudet för att kunna se bättre. Oftast använder man halsförlängare för att hästen sänker ryggen och därav går med högt huvud.

med dom hästarna som jag har använt gummiband har dom trivs med det och verkligen inget obehag.

Jag tror inte att alla hästar vantrivs med snodd, men för att snodden ska fungera måste den innebära ett visst obehag. Obehaget i nacken när hästen höjer huvudet måste vara större än obehaget när hästen sänker huvudet för att hästen ska välja att hellre sänka huvudet än höja det.

Så hästen känner ju inte obehag sålänge den håller huvudet nere, men visst när den höjer huvudet.

Det finns ju ett talesätt som lyder något i stil med att man ska inte ha hjälptyglar om man inte kan rida utan dem. Sen får man ju se till sig själv bara. Jag använder inte halsförlängare på något annat sätt än att jag någon gång haft dem som tyglar då någon sa det var lärorikt, tyckte mest det var skumt men visst, man måste ju rida väldigt planerat för att saker ska hända i tid.

Så hästen har svaga ryggmuskler och orkar inte bära sig. Den får alltså nån slags obehag av att gå med huvudet lågt. (Om jag tolkat det rätt) Då ger du hästen mer obehag så att den hellre tar obehaget i ryggen än obehaget i nacken. Har jag fattat det rätt?

Jag tycker att det verkar väldigt konstigt att tvinga en otränad häst till något som den inte fysiskt klarar av.

Lite OT, men måste bara fråga. Hur ska man bygga ryggmuskler på en häst som går med huvudet högt om man inte får sänka huvudet på den?
Jag använder inte halsförlängare, rider aldrig med hjälptyglar men longerar med chambon ibland. Men har en häst som behöver en hel del mer ryggmuskler och som gärna höjer huvudet, sänker ryggen och spänner sig.
Man måste göra någon form av obehag för att få hästen att sänka huvudet, så att den lär sig att det lönar sig att sänka huvudet och arbeta med ryggen, fast det är jobbigt. Den kommer ju inte bygga några muskler om den fortsätter ha huvudet högt och ryggen sänkt.

Lite OT, men måste bara fråga. Hur ska man bygga ryggmuskler på en häst som går med huvudet högt om man inte får sänka huvudet på den?

Man bör först och främst kolla upp om hästen är frisk för ryggproblem som tex ks kan göra att hästen har svårt för att slappna av och gå i form. Även felaktig utrustning kan ha den effekten.

Om hästen och utrustningen är ok så hänger det på ridningen. Hästen måste aktiveras bakifrån för det är därifrån formen kommer. Därför är inspänning av huvdet inte till någon större hjälp. Hästen ska bjuda framåt och den behöver lösgöras. Mycket övergångar, sidvärtsrörelser, böjda spår, framdelsvändningar osv brukar göra susen. Vet man inte hur så ska man absolut ta hjälp av en bra tränare. :)

Jag använder inte halsförlängare, rider aldrig med hjälptyglar men longerar med chambon ibland. Men har en häst som behöver en hel del mer ryggmuskler och som gärna höjer huvudet, sänker ryggen och spänner sig.
Man måste göra någon form av obehag för att få hästen att sänka huvudet, så att den lär sig att det lönar sig att sänka huvudet och arbeta med ryggen, fast det är jobbigt. Den kommer ju inte bygga några muskler om den fortsätter ha huvudet högt och ryggen sänkt.

Med hjälp av god ridning och markarbete.

Formen kommer från bakbenen så alla sorters skolor och lösgörande arbete i korta pass varierat med uteritter som bygger upp muskuatur och balans i hela kroppen.

Att trycka ner huvudet ger ingenting utan skapar snarare fler spänningar i hästens rygg och nacke. Rätt form ger en sänkt nacke, inte tvärtom.

där hästen är fullt kollad och frisk utan fysiska eller psykiska problem.

Om hästen är utan fysiska eller psykiska problem borde väl en halsförlängare inte behövas eftersom hästen lätt går i form ändå?

Jag rider ibland med halsförlängare på min häst. Men det är bara när vi kommer i sådana svackor då jag inte få honom i rätt form. Han kan vara svår ibland, då tar jag hjälp med en halsförlängare. Den ger honom extra stöd på bettet och uppmuntra honom att sänka huvudet. Och sen efter 3-4 gånger så tar jag bort den

När han väl går rätt så hänger den helt lös, som på bilden här. Så han blir aldrig tvingad att böja på nacken

29657514.jpg

Varför rider man med halsförlängare?

För att man inte klarar att rida hästen lång och låg.

Ryttaren kanske är okunnig/okänslig eller pga fysisk funktionsnedsättning oförmögen att rida hästen korrekt. Då kan halsförlängaren vara ett hjälpmedel för ryttaren, så att denne kan känna hur hästen ska kännas när den går lång och låg.

När man rider med det tvingar man ju hästen att kröka på nacken!

Nej, en korrekt spänd halsförlängare får inte hästen att kröka på nacken, men den får hästen att sänka nacken - dock ska nosen fortfarande sträckas framåt. Om hästen måste vinkla in huvudet så är halsförlängaren för kort.

Hästen går ju inte i form på rätt sätt! Halsförlängaren hjälper väll inte till med nått mer?

Den får inte hästen att gå iform, nej. Halsförlängaren kan däremot uppmuntra en stressad häst att sänka nacken, vilken underlättar för den ryttare som inte klarar av att rida hästen fram till bettet.

Det betyder inte att hästen går iform, men att den i många fall kan varva ned och länga överlinjen.

Vill gärna höra vad andra tkr om den!

Hjälptyglar generellt är så gott som enbart ett stöd för ryttaren - de används på hästar som ryttaren inte klarar av att rida korrekt utan hjälp. Vissa hjälptyglar kan användas under longering/tömkörning för att stödja hästen.

Halsförlängare tenderar att få hästarna på bogarna, så jag tycker personligen att man ska försöka undvika just den hjälptygeln. Men visst, det finns säkert situationer då den kan användas med fördel.

Nu pratar du bara "ryttare på ryggen" INTE arbete från mark. Vill bara förtydligande det då vissa i tråden behandlar arbete från marken.
;)

Halsförlängare som används rätt kan absolut vara ett bra hjälpmedel. Det är den "snällaste" hjälptygeln, och tvingar inte ner någon som inte vill vara där, eftersom hästen närsom bara behöver lyfta huvudet och gummibandet håller inte emot något vidare då.
Själv använt på en del yngre hästar för att få dem att slappna av, och på så sätt nå fram. Finns väl ingen som vill använda hjälptyglar bara för att heller...oftast har man kanske fått rådet från sin tränare att man ett kort tag skall rida enstaka pass med denna ( inte hårt åtdragen dock) Är också en av få hjälptyglar som kan användas av mindre rutinerade ryttare utan att skada.

jag använde vanlig inspänning typ gummi eller vad det var när jag longerade en häst, för han kunde inte gå i form så vi satte den löst och longerade lite. Jag skulle inte göra det med mina egna hästar men det var ägaren som tyckte att det var det enda rätta. så då gjorde vi det så att han skulle röra sig rätt och så:) fungerade inte bra dock för att han bara stannade så jag har aldrig använt det efter det. Så jag tycker inte att det är bra..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur