Halsförlängare

Sv: Halsförlängare

Delvis Kl,

Att propagera för en gummisnodd med ursprungspunkt - den påverkar inte häst/ryttare negativt, är enligt mig en ganska befängd åsikt. Problematiken med en gummisnodd är att för att den inte ska inverka negativt behöver den vara såpass löst att den inte påverkar sålänge hästen inte kastar upp huvudet - och då är det snarare en martingall som behövs för att slippa bli nockad.

En gummisnodd är fäst på så sätt att att den drar huvudet ned och bak. En häst som är eftergiven och slappnar av kommer att ge en eftergift ner och FRAM. När du drar hästen huvud bak, skapar du spänningar i nacke/hals/rygg samt lär hästen ett felaktigt beteende. (för att komma undan behöver jag bara knäppa av i nacken). Man kommer INTE undan "ned bakåt" effekt med en gummisnodd. Utöver det ger gummisnodden inte en stabil eftergift (vid rätt tillfällen) eller stabil påverkan (vid rätt tillfällen) vilket påverkar balansen hos både häst och ryttare negativt.

Till TS. Varför låter du inte din dotter ta privatlektioner, där hon kan lära sig att med fina hjälper, balans och sits påverka hästen på ett korrekt och balanserat sätt? Plus att hon kan gå fram i precis den takt hon vill. En privatlektion är i mina ögon värd mer än 10 stycken grupplektioner.

När min lillasyster var runt 8 år och red på familjens ardenner (jisses, jag har till och med glömt hur kul det såg ut) som visserligen är underbart snäll men stark och svår att få ihop använde hon pelham. Ett barn i den åldern är inte alls speciellt stark och det gick kanon. Ett par år senare red hon på tränsbett och det gick fortfarande hur bra som helst.

Man bör inte använda pelham,kandar och liknande bett om man inte kan rida med dom då hästen kan få nackproblem. eftersom att det är långa stångar på dom så trycker det mycket på hästens nacka det leder till att dom bara böjer på nacken och inte ryggen om man inte vet hur man ska rida med det. sen så bör man inte rida med tex pessoa mer än en gång i veckan,pelham max två osv. det är något som jag fick lära mig av min veterinär mvH Ida

beror väl på hur handen hanterar bettet det dära, men där emot hjälptyglar som hela tiden inverkar nedåt /BAKÅT ger spänningar i hela kroppen , inte bara nacken alltså (då allt faktiskt hänger samman)

Blir lite lätt förbannad när jag läser allt i denna tråd!!:devil:

Och speciellt detta citat! För e som inte vet hur man använder en halsförlängare så kommer här en förklaring!

Halsförlängaren är en hjälptygel, INTE djurplågeri som ni verkar tro.
Används den rätt så ska den spännas åt när hästen/ponnyn kör upp huvudet ovanför lodplanet, & när hästen "sänker" huvudet så ska halsförlängaren bli "slapp". Kanske lite dålig förklaring, MEN jag har använt mig av halsförlängare i alla år tex under longering och när min yngre lillasyster har ridit, DEN ska ABSOLUT INTE dra ihop hästen!! och ni som sett folk använda sin halsförlängare på det viset har alltså bara sett ekipage som gjort FEL!

Och du här ovan som ansåg att att hon skulla betsla upp till ett starkare bett!!
SNICKSNACK!!
Bättre att man lär sig rida ordentligt, (och då menar jag inget illa mot din dotter) och dessa bett som du räknat upp har hävstångseffekt och kindkedja, alltså råkar du rycka till eller om hästen snubblar till och du sitter med korta tyglar så kan jag nästan garantera att hästen får fula sår och förbannat ont i munnen! Och pessoa är ju rena djurplågeriet! Det bettet ger helt lef signaler åt hästen. För det första så ger det ett konstant tryck i hästens nackparti och av hävstångseffekten och den allra översta ringen som du fäster sidostycken i så trycks bettet framåt och uppåt i hästens mun!!
Det skulle iaf inte jag gilla!! :mad:

Jag kan tipsa om att byta till remontnosgrimma om du inte redan har det(bra för hästar som gärna gapar & är starka och vill komma undan bettets inverkan) och sedan kan du göra som din dotters instruktör sa, MEN spänn INTE åt halsförlängaren för mkt OCH skulle nu instruktören säga åt dig att göra det så tycker jag att din dotter borde byta instruktör. ;)

Mvh Linnea :)

ja det gäller ju alla att man ska försöka lära sig de rätta hjälperna/timing för att kunna hantera hästen på ett bra sätt utan att behöva anv en massa annan utrustning.

Ang halsförlängaren i ts fall så va inte problemet att den gick över lod, utan den blev mest stark o het,så som de gör på ridskolan här så spänner man in likasinnade hästar som i ts fall, såpass mkt att halsförlängaren inverkar hela tiden, dvs hästen får aldrig ngn eftergift, och det vill man ju inte. samt att den ger inte rätt vägvisning då den gör att hästen tänker bakåt i stället för framåt.

O visst så vill man kanske inte vara tvungen att betsla upp i första taget, utan man önskade ju att man kunde få den möjligheten det står om på första raden i detta inlägg, men nu hade ju tjejen mjuka o stilla händer så då kan ett jaktkandar funka,de får ju helt enkelt prova sig fram....

Tycker din dotter att det är ett problem att hästen blir stark?
Jag menar, är det hon som tycker det är ett problem, eller är det du/tränaren?

Blir den bara stark som i "slippa undan", eller drar den iväg och kanske förstör för de andra ekipagen?

Om det funkar hyfsat så tycker iaf inte jag att ni ska betsla upp eller (definitivt inte) ta till hjälptyglar.
Är det ett stort problem kanske man måste, men om det är ett litet problem, och ryttaren trivs med hästen så kan de väl fortsätta tills ryttaren lär sig?
Jag tror personligen att det är nyttigt att lära sig "rätt" från början och att ha lite problem på vägen, även för barn.
Det är när man får stora problem man kanske blir tvungen att sätta in diverse hjälpmedel, för att inte ponny ska bli oridbar, eller barn tröttna/skada sig..

Men om ni väljer att ta till hjälpmedel så tycker jag definitivt ni ska ta ett aningens skarpare bett.
Din dotters hand kommer inte bli hårdare för att ni betslar upp, men en hjälptygel kommer alltid bli "hårdare" även om den är rätt inspänd.

jag tror inte att min dotter upplever det som ett stort problem, det är ju på honom hon har lärt sig rida. Hon blir lite stressad då han ibland genar genom ngt hörn, och ridläraren påpekar detta. Hon tycker ju att han är bäst i världen.
Vissa gånger kan han dra iväg i galoppen( händer bara när hon rider i den mer avanserade gruppen) , men hon är duktig på att volta honom, så i vägen är hon nog inte. Ridlärare + en del andra föräldrar är nog mer rädda( min dotter reagerar inte).

När hon rider själv, inte i grupp så fungerar allt mycket bättre.( om jag eller min äldre dotter har lektion för henne) . Så visst är det grupp som också är lite boven, han har ju aldrig varit med på lektion innan Amanda började rida.(hoppträningar,men det ju inte samma sak).
Min äldre dotter har i perioder ridit för privat tränare.
Jag satte henne i en( två) grupper för att hon skulle få lite gemenskap med andra barn med hästar som intresse. Först så hade hon klubbens hästar,men hon tyckte att det inte var roligt att rida på dom+ att dom små nafsade.Sånt är ju inte hon van vid.
I dag ska hon få prova att rida med långspö, vi ska träna hörpasseringar där hon kan lägga till spöet som hjälp och se om det hjälper.

Kanske kan hon göra de roligare, mindre precisa sakerna i grupp - så som hoppning, kanske börja med voltige, gymkana eller något liknanade? och lämna dressyren till en lugnare tillställning. Förstår väl att man vill komma åt den sociala biten också, men jag tror att deltagande på annat sätt kan vara ett bättre medel för att upp nå det. Kan ni inte bli medlemar i er ridskolas sektion och vara med och hjälpa till på tävlingar, teori dagar och liknanade? Super mysigt enligt mig :)

Hade egen lektion med Amanda idag, det var lite skrämmande att se hur mycket hon tappat sedan hon börjat rida på lektion. Mycket var stress och ogenomtänkt.
Jag som trodde att lektionsridning skulle kunna stimmulera hennes ridning.
Första halvtimmen blev det mest att påpeka ner med hälarna, sitt i sadeln, slappna av, ta tag i honom.
Är verkligen lektionsridning på hennes nivå så slarvigt, det är ju grunderna som är viktiga.
Sedan så flöt allt på riktigt bra, hon fick ha långspöet ett tag, fungerade utmärkt. Hon stälde honom i volterna och hörnpasseringarna.
Han trampade på bra, och sprang inte bara på.
Beslöt att skippa lektionerna ett tag och jobba själva på grunderna.
Så hela problemet är nog Amandas slarv och stress under lektionerna( detta gör ju att han inte heller fungerar)
Det kommer fortfarande att ta tid innan hon fixar honom till 100% men jag är glad att jag startade denna tråd så att man började granska problemet. Nu känns det som vi är en bit på väg.
Så TACK allihopa för era erfarenheter och synpunkter.;)

Då kanske hon får räkna med att inte gå så fort fram om hon inte vill rida någon annan häst. Det verkar som att hon inte har den fysiska möjligheten att rida den hästen och då får man kanske acceptera att vill hon gå fortare framåt får hon prova att rida någon annan häst. Jag tror inte att en hjälptygel är någon bra lösning här.

Lite uppdatering om Amandas ridning på lite för stark ponny/häst.
Allt flyter bara på, i dressyren har hon börjat med skänkelvikning ( vi som aldrig trodde att det skulle gå) men det är inga problem. Hon har lärt sig att ta tag i honom . Han går riktigt fint och flyttar sig bra. Har även börjat med hoppning , nu inga höga höjder ca 40cm, travhoppa gick inte eftersom han inte ids hoppa utan kliver bara över.Så dom hoppar i galopp. Hon ska vara med på sitt första hoppläger i veckan.

Ang. ridningen på ridskola så rider hon 1 dag/ vecka i en grupp där dom bara är 6st, vilket passar detta ekipage bra. Det enda lite negativa är att dom som rider i den gruppen är mellan 12-14 år .
Men Amanda klagar inte ,hon ser dom inte som stora.

vad roligt att höra att allt löste sig för er :D
lycka till i fortsättningen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.