Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag undrar halsförlängarens inverkan på hästen vid ridningen, och hur den hjälper ryttaren?
Min dotter som är 9år rider med våran nordlandshäst på lektion, han är ännu lite stor och stark till henne, men han är guddomligt snäll.
Ridinstruktören tyckte att jag skulle spänna in honom när Amanda rider för att han inte ska bli så stark.
Har ingen erfarenhet av inspänningar, så vill höra vad ni tycker.
Hon rider honom i alla gångarter.
Det rör sig om 1-2 dagar/vecka, de andra dagarna rider min dotter på 18 år honom.
halsförlängaren gillar jag inte, den ger ingen eftergift samt att de blir enormt framtunga o ryttaren lär sig inte rida bättre för det sas.
De flesta hjälptyglar inverkar inte på ett bra sätt o som ngn skrev tidigare att ni skulle testa graman gör INTE det, det är verkligen en hjälptygel som är svår att rida med på ett korrekt sätt(har inte sett så många lyckats med det), så då är väl frågan om ett bettbyte kan vara bättre-beror ju på hur hennes balans o händer inverkar. Pelham bettet ger ju mer hävstång då skänkeln är längre(spec då man rider m högre handföring, låg hand blir mindre hävstång)på det än tex på jaktkandaret, så jag hade nog valt det sistnämnda,men som sagt det beror ju på ryttarns följsamhet etc
halsförlängaren gillar jag inte, den ger ingen eftergift samt att de blir enormt framtunga o ryttaren lär sig inte rida bättre för det sas.
De flesta hjälptyglar inverkar inte på ett bra sätt o som ngn skrev tidigare att ni skulle testa graman gör INTE det, det är verkligen en hjälptygel som är svår att rida med på ett korrekt sätt(har inte sett så många lyckats med det), så då är väl frågan om ett bettbyte kan vara bättre-beror ju på hur hennes balans o händer inverkar. Pelham bettet ger ju mer hävstång då skänkeln är längre(spec då man rider m högre handföring, låg hand blir mindre hävstång)på det än tex på jaktkandaret, så jag hade nog valt det sistnämnda,men som sagt det beror ju på ryttarns följsamhet etc
Hejsan..
Jag kan tala om att jag hade en ponny som va rikgit het. men jag fick lära mig att rida med gummisnodd, det va de enklaste sättet med henne att kunna lära sig. jag tror det beror på från ponny till ponny och individ till individ.
man ska inte betsla en häst utan man ska försöka lära sig från där amn är!!