Halsförlängare

ankic

Trådstartare
Jag undrar halsförlängarens inverkan på hästen vid ridningen, och hur den hjälper ryttaren?

Min dotter som är 9år rider med våran nordlandshäst på lektion, han är ännu lite stor och stark till henne, men han är guddomligt snäll.
Ridinstruktören tyckte att jag skulle spänna in honom när Amanda rider för att han inte ska bli så stark.
Har ingen erfarenhet av inspänningar, så vill höra vad ni tycker.
Hon rider honom i alla gångarter.
Det rör sig om 1-2 dagar/vecka, de andra dagarna rider min dotter på 18 år honom.

Sv: Halsförlängare

Det finns ju olika sorters inspänningar, och det som är typsikt för den sk halsförlängaren är väl att den är helt i elastiskt material och sätts över nacstycket och ner genom bettringarna och sedan fast i antingen sadelgjordens sidor eller mellan frambenen.

Visst kan en inspänning göra att hästen får en "ram" att hålla sig inom och det kan göra den mer lätt att rida för en inte så stark person, särskilt om hästen gärna ångar på eller rycker ut tyglarna - den får ju ett begränsat utrymme att agera inom.

Personligen tycker jag ofta man ser för hårt spända halsförlängare och då får du ett konstant tryck i nacken och drag i bettringarna framåt-nedåt, vilket inte ger en så optimal arbetsform. Jag föredrar isåfall tidermantyglar eller en annan inspänningstygel som förstärker den vanliga tygelns verkan framåt nedåt men inte ger ett så konstant tryck och drag.

Enligt min uppfattning så gör hjälptyglar mer skada än nytta i fel händer. En 9åring med hjälptyglar låter inte i mina öron som någon kanonidé.
Nu vet jag dessvärre inte om din dotter rider för privat tränare eller på ridskola men om det handlar om ridskola så kanske det hade varit klokast att låta henne rida någon av ridskolans ponnyer

Bäst vore nog om lilla dottern kunde få rida en mindre stark häst, som föreslaget, kanske en av ridskolans ponnyer.

En häst är så stark som den rids, tror jag i mångt och mycket. Jag har själv en bautastor Nordsvensk som på uteritter kan bli väldigt stark och han har mycket egen vilja om vad han ska och inte ska göra, så där behövs en ryttare med mer vilja än hästen och kan se till att han inte får tillfälle att lägga sig på. Allt handlar väl om hur han respekterar ryttaren.

Inne på ridbanan är det inga problem att rida honom, där lyssnar han på små hjälper, så storleken har inget att göra med hur hästen lyssnar, utan ifall man har lärt hästen att svara på fina signaler.

En halsförlängare, så kallad gummisnodd, är vad många kallar för halsavkortare istället, för det är vad den gör. Jag vet inte hur den skulle få hästen att bli mindre stark? Bättre att försöka få hästen att lyssna på mindre signaler, eller som sagt, välja en annan ponny.

Varför skulle hästen bli mindre stark av en halsförlängare? Det enda jag sett hos hästar som rids eller för den delen longeras med halsförlängare är att de blir framtunga och hänger sig på bettet dvs inte alls lättare att rida.

Välja att rida på ridskolans hästar är uteslutet, då hon har provat och vill hellre rida våran. Det är inte varje gång han blir stark, oftast då det blir många hästar och kraven börjar ställas.
Det har gått så fort fram för min dotter, med ridningen. Hon började rida i feb. och allt har gått på räls. Hon har fått byta ridgrupp några gånger pga det.
I ena gruppen rider hon med dom som ridit i ca 2år och i den andra gruppen har dom ridit i 3år.
Det är ridinstuktörerna som tyckt att hon är duktig.
Själv har jag velat stanna upp ett tag , dels för att hon ännu är liten på hästen och det ännu kommer att ta något år innan hon kommer att orka rida honom med krav.
När jag tog upp detta så gav dom förslaget med inspänningar. Att stanna upp tyckte dom inte .

Hon får väl helt enkelt lära sig redan i tidig ålder att som ryttare passar man inte ihop med alla hästar. Är hästen för svår för henne så har ni väl inte så mycket andra val än att sätta henne på en annan häst. Man kan inte alltid få som man vill.

Jag tror att det blir svårare för henne i längden att rida hästen. Hästen blri framtung och hänger i bettet.

Välja att rida på ridskolans hästar är uteslutet, då hon har provat och vill hellre rida våran..

Barnet är 9 år och inte erfaret nog att bestämma själv. Det ska inte gå ut över hästen

Om du tänker på hur man använder gummiband vid gympa för människor? och så tänker på vad hästen tränar för muskler med gummibandet spänt i bettet? så är det nog inte så konstigt att många (däribland jag själv) har erfarenheten att det bara gör hästen segare i munnen och starkare och mer benägen att dra i tyglarna.

Så tyvärr tror jag inte att det är någon hållbar lösning för din dotter. Kan du inte tömköra den så att den blir mer tränad för de uppgifter din dotter ska utföra? Enligt principen att det man tränar blir man bättre på - även om man är en häst och inte är tillfrågad ;).

har superdåliga erfarenheter av den där "snälla" gummisnodden.. en sådan sattes på min första egna häst, vid vår första ridtur ute, och den spändes in hårt, då jag mitt dumma nöt klagade på att hon kastade upp huvudet hela tiden(ja, travare).. jag var ung och trodde på den mycket äldre kvinnan som var med ute och red, och lät henne göra detta. när jag ber min häst gå framåt igen får hon panik eftersom hon sitter fast med den där jäkla snodden. hon reser sig och slår över, jag hinner precis kasta mig av när jag märker att det går åt fel håll, och hon spräcker bara sadeln mitt itu(kunde vatt jag...) det var den första och sista ridturen jag gjorde på den hästen. hon hatade mig och hon hatade att bli riden(speciellt av mig). min pappa sålde henne efter ett år. då kom hon fortfarande inte fram till mig i hagen..
så tänk dig för innan du drar på pållen en sån där grej, inget blir bättre av den iaf, dt har ju många före mig redan poängterat.

Vad menar du med det? Hästen lider inte av att hon rider honom. Skippa spydiga komentarer Tack. Jag ville veta om halsförlängare inget annat

Tack för svar, jag tror att jag går efter min magkänsla och låter mitt ekipage gå långsamt fram, det viktigaste är ju att hon och hästen tycker att det är trevligt. Och dottern klagar inte av att hon inte kan flytta honom hit och dit. Dom får fortsätta med serpentiner, volter, bomaarbete och små hopp som dom klarar av tillsammans .

Till alla andra som svarat: tack

Något byte av häst är inte aktuellt. Herregud, min dotter är 9år , självklart så kommer mycket att falla på plats när hon blir större.Som sagt var har vi inte bråttom någonstans. min dotter är i dagsläget nöjd med det som dom fixar av tillsammans.

Jag förstår din fråga ankic, för ibland är det så att man behöver lite hjälp av något slag, och det är väl därför det finns olika typer av utrustning och hjälpmedel att tillgå - vi är olika och har olika behov.

En nioåring på en nordlandshäst är ju en liten ryttare på en rejäl kuse - det är klart den blir stark åt henne. Jag tycker gott man kan låta en liten ryttare få lite hjälp att rida en stor häst, det är ju 1-2 dgar i veckan den handlar om, de övriga dagarna har hästen en ryttare i rätt storlek som kan rida mer varierat.

Men, som de andra skriver, just gummisnodd kan jag tycka är en tveksam hjälptygel. Kanske graman eller tiderman, eller ett bett typ pelham, om det är så att han blir stark och drar iväg? Stark kan ju innebära olika saker.

Jag gissar att nordlandshästen inte är så stor utan att det snarare handlar om en C-ponny? I så fall så antar jag att att ponnyn om inte redan nu, men i alla fall inom snar framtid kommer att passa storleksmässigt till din dotter. Kan instruktören hjälpa till med valet av hjälptygel till er? Min minimala erfarenhet av hjälptyglar är att det ger ryttaren en chans att inverka istället för att dragkampa, samt att hästen får stöd för att lättare börja jobba rätt. Viktigt är att instruktören visar hur det fungerar med hjälptygeln t.ex. lär ryttaren att ha koll på att hjälptygeln sitter löst/rätt under lektionen. Förslagsvis så bör inspänningen inte sitta på i början och slutet av passet och bara användas under lektion.

/V

Vad menar du med det? Hästen lider inte av att hon rider honom. Skippa spydiga komentarer Tack. Jag ville veta om halsförlängare inget annat

Jag påpekade bara fakta. Kommentaren blir så spydig som du gör den.
Hästen lider inte av att hon rider på honom utan gummisnodd nej. Efter övrigas kommentarer ter sig min kommentar självklar som negativ mot gummisnodden och barnets förmåga att bestämma vilken häst hon skall rida hur själv, och inte hurvida barnet rider hästen eller ej.

Men det är bra att du tar åt dig. Och bra att du låter ekipaget gå långsamt fram. Kudos och stay strong (mot ridskolans press)

Ja, han är en c-ponny. Min älsta dotter fick honom när hon var 11år( i dag är hon 18) visst var han lite stark åt henne också de första åren, men som sagt var är han gudasnäll.
Så jag hoppas att min mindre dotter ska kunna ha honom i många år att utvecklas med. Men vi är väl medvetna om att han i dagsläget inte är den perfekta ponnyn för henne i syftet att kunna lära sig skolorna, men i dagsläget fixar hon han i alla gångarter ( allt gick mycket fortare fram än vi hade trott) men både häst och ryttare är nöjda. Han rids 5 dagar äv den äldre dottern ( dressyr, tävlar i hoppning samt mycket skogsridning)
Tack för ditt svar;

tack, ska prova att låta henne rida på pelham, hon är stadig och mjuk i handen så det kanske kan fungera

Jag undrar halsförlängarens inverkan på hästen vid ridningen, och hur den hjälper ryttaren?

Min dotter som är 9år rider med våran nordlandshäst på lektion, han är ännu lite stor och stark till henne, men han är guddomligt snäll.
Ridinstruktören tyckte att jag skulle spänna in honom när Amanda rider för att han inte ska bli så stark.
Har ingen erfarenhet av inspänningar, så vill höra vad ni tycker.
Hon rider honom i alla gångarter.
Det rör sig om 1-2 dagar/vecka, de andra dagarna rider min dotter på 18 år honom.

Kan bara svara av egen erfarenhet. Och halsförlängaren gör ju inte något för att inte göra hästen stark. Då skulle jag tycka att man i sådana fall ska betsla upp just de 2 lektionerna eller rida med en hjälptygel som man kan ge efter med.

Jag tycker inte att halsförlängaren hjälper ryttaren. Men det är ju min åsikt. Jag tycker att gramanen är bättre med en ryttare som kan hantera den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.