Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma härAlltid halsband ,utom vid spårning.
Det är medfött och väldigt svårt att få en hund med snabba ben att gå fint i koppel och det kräver ofta fortsatt träning hela livet.
Därför gör jag det hellre bekvämt för en sån hund med sele och lite längre koppel
Hur tänker du att ett halsband (som det inte rycks i) skadar?Jag kör sele alltid, och det är för att även breda halsband som inte rycks i innebär en skaderisk som jag inte vill ta. De två minsta hundarna föredrar dessutom själva sele då de har lite känsligare hals och nacke.
Halsband behöver inte ryckas i eller sitta speciellt hårt för att höja trycket i ögonen, vilket på sikt ökar risken för ögonsjukdomar.Hur tänker du att ett halsband (som det inte rycks i) skadar?
Jag skrev aldrig att det inte är en träningssak jag skrev att det är betydligt svårare att träna en hund med snabba ben att gå fint i koppel och ofta behöver den träningen underhållas hela livet på en sån hund och många blir mest stressade av den träningen därför en skön sele och längre koppel faktiskt kan vara en lösning.Fast nej, det är en träningssak sedan är det en betydligt större träningssak med vissa hundar än med andra, och frågan är väl snarare hur mycket man orkar lägga ner på att få dem att sluta dra.
Jag skulle vara betydligt mindre rädd för det, än för de problem som kan uppkomma av att ha en sele som stör rörelserna. Men, jag har å andra sidan halvstryp på mina hundar för då sitter halsbanden löst när de går fint, samtidigt som de inte går att komma ur allt för lätt.Halsband behöver inte ryckas i eller sitta speciellt hårt för att höja trycket i ögonen, vilket på sikt ökar risken för ögonsjukdomar.
Dessutom är det så att även om hunden går fint och inte brukar dra, och även om jag inte har för vana att rycka i kopplet, så kan jag aldrig till fullo garantera att det aldrig kommer uppstå en situation där hunden plötsligt drar till eller där jag exempelvis ramlar och råkar rycka till i kopplet – därför är det alltid en skaderisk
Ja, för mig är ju inte alternativet till halsband en dålig sele utan en som inte stör rörelserna Jag skulle lika ogärna använda en dålig sele som ett halsbandJag skulle vara betydligt mindre rädd för det, än för de problem som kan uppkomma av att ha en sele som stör rörelserna. Men, jag har å andra sidan halvstryp på mina hundar för då sitter halsbanden löst när de går fint, samtidigt som de inte går att komma ur allt för lätt.
Har du någon forskning som bekräftar detta? Jag har aldrig hört om detta innan..Halsband behöver inte ryckas i eller sitta speciellt hårt för att höja trycket i ögonen, vilket på sikt ökar risken för ögonsjukdomar.
Dessutom är det så att även om hunden går fint och inte brukar dra, och även om jag inte har för vana att rycka i kopplet, så kan jag aldrig till fullo garantera att det aldrig kommer uppstå en situation där hunden plötsligt drar till eller där jag exempelvis ramlar och råkar rycka till i kopplet – därför är det alltid en skaderisk
https://www.semanticscholar.org/pap...tley/70ab77151123f0f166fd008a74a16713416bb8d2Har du någon forskning som bekräftar detta? Jag har aldrig hört om detta innan..
Ska läsa senare, men vad jag förstår av den korta texten i början handlar det om hundar som redan har en ögonskada?https://www.semanticscholar.org/pap...tley/70ab77151123f0f166fd008a74a16713416bb8d2
Här finns en studie på detta, som dessutom drar paralleller till en studie på människor där en vanlig slips är tillräckligt för att öka trycket i ögonen. Eftersom även hundar har halsvener så är det ju rimligt att anta att även ett halsband lös som en slips ökar trycket i ögonen hos hunden, även utan extra tryck via kopplet (som studien främst har kollat på).