Hälsa på nyblivna föräldrar - vad tänker man på?

Killaloe

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp med vett och etikett när det gäller att hälsa på nyblivna föräldrar, eftersom det är en lite ovan situation för mig (har bara hälsat på föräldrar med lite äldre barn och oftast av andra anledningar).

Alltså, jag tänker att det är självklart att föräldrarna ska få tid tillsammans med barnet och hinna landa lite innan de vill ha besök. Men hur länge ska man vänta innan man ens börjar fundera på det? Är det kanske individuellt? Och ska man bjuda in sig självt eller vänta på att föräldrarna hör av sig? Det är inte så att jag tänker stå utanför deras dörr kl 7 i morgon bitti, utan tänker mer att man kan kolla läget om två veckor eller något?

Och sen tänker jag lite på det där med att ta med presenter, är det både till barn och föräldrar man "bör" ge något? Eller bara barnet? Och är det dumt om man t.ex tar med sig eget fikabröd (+ mer som de kan lägga i frysen för kommande besök) eller är det en bra grej att göra?

Sen tänker jag även om på om det är saker man inte direkt behöver ge bort, eftersom "alla andra" ger bort det? För jag antar att folk i allmänhet har ganska dålig så dålig fantasi? :D

Så, alla råd och tips mottages tacksamt eftersom jag känner mig totalt bortkommen (och dessutom tycker hal situationen är svår) samtidigt som det är jätte viktigt för mig eftersom det är en av mina bästa vänner det handlar om.

Sv: Hälsa på nyblivna föräldrar - vad tänker man på?

Jag skulle nog faktiskt bara ringa och fråga när det är ok att du kommer och hälsar på första gången. Hade min bästa vän väntat i tv veckor med att höra av sig efter att jag fått barn så hade jag nog blivit ledsen dock ;)

Fråga om det är nåt de behöver, kanske "alla andra" (nyblivna mor- och farföräldrar) har överöst dem med mat och fikabröd redan och det enda de vill ha är typ... toapapper och choklad? De få gånger jag har hälsat på nyblivna föräldrar har jag antingen haft med mig en liten grej till barnet, eller så bara en blomma och ett kort.

Hört av mig har jag redan gjort (alltså i form av att fråga hur dom mår och liknande), tänkte mest på om man blir påträngande när man bjuder in sig själv eller frågar när man kan hälsa på. Jag är lite orolig för det eftersom de har stor familj och många vänner/bekanta som vill hälsa på och jag vill liksom inte att det ska bli en extra belastning eller att de ska känna sig tvingade att ta emot besök... Fast det kanske mest är jag som är överdrivet nojjig :)

Jag "gjorde bort mig" lite när jag frågade en bekant som nyligen fått barn om "barnet var snällt?" (för mig menat, får ni sova nattetid, tex).
Kompisen svarar då "alla barn är snälla!".
Så det gäller att välja sina ord väl.

När min väninna fick barn för snart 1½ år sedan, så sade jag åt henne när jag grattade att hon kunde höra av sig när de kände att de orkade ta emot besök. Jag tog med mig en egengjord present, som blev väldigt uppskattad. Målade av deras hund och fick den tryckt på en hakklapp. Annars så låter lewellyns förslag bra, fråga om det är något särskilt de känner att de vill ha även om det är så enkelt som toapapper.

KL

Vi blev inbjudna till våra bästa vänner efter en vecka. Det var jätteroligt!
Själva gjorde vi misstaget att tillåta halva släkten att komma på besök första helgen (sonen född en onsdag vi åkte hem torsdag), ca 3 olika besöksrundor per dag både lördag och söndag och jag låg gråtande på rummet hela tiden för jag var så trött och hade så ont. Det gör jag aldrig igen. Min sambo erkänner att han borde sagt stopp till alla som ville komma men det var ju familjen (mamma, pappa syster och bror med respektive plus några till) så då är det svårt att säga nej när första barnbarnet i släkten har fötts.

Det var en vidrig första helg hemma... (med undantag av mina tillresta föräldrar som bor 50 mil bort och faktiskt bodde hos oss och avlastade till mycket stor del med matlagning, handling, nattmatning och hjälp med att få igång amning)

1. Gå inte dit förkyld
2. Avguda bebisen:p

Det är vad jag tycker är bra att tänka på:) Sen har jag för mig att du är duktig på att baka? Då skulle jag tro att det vore uppskattat med fikabröd.
Sen när det gäller present uppskattade jag iallafall att få kläder i annat än 56-62. Sonen fick t.ex. en huvtröja som passar perfekt nu när han är 10 månader, tänker på henne varje gång jag ser den och med tanke på att hon har varit utomlands ett tag känns det bra.
Sen kan du undvika att göra som en av mina andra nära vänner, vilja komma samma dag bebisen är född.

Det där beror nog en hel del på hur man är som person. Här hade vi inget problem att ta emot besök när vi kommit hem ifrån bb (var där några dagar) men dom flesta var väldigt oroliga att dom skulle störa... Haha!

Eget fikabröd och gärna lite att lägga i frysen brukar vara uppskattat av de flesta.
Vad man ger beror ju mycket på vad man har för relation. De flesta ger ju kläder till barnet och väljer du att göra det så ge gärna en stl större än den minsta för bebisen växer ju fort och det är ju tråkigt om grejerna inte hinner användas.
En blomma till föräldrarna är inte alls fel heller.

Väg dina ord på guldvåg. En nybliven mamma har alla nerver utanpå och kan ta illa upp av nästan allt men mest av att du inte kommer eller hör av dig. Som någon ovan fick erfara så kan en enkel fråga bli så fel så fel. Kombinerat med babybluesdagarna så är livet ganska tufft de första veckorna och även om man gärna tar emot besök och stolt visar upp världens nionde underverk så är man känslig och det kan ju vara bra att tänka på som besökare. Berätta för föräldrarna att de har en helt ljuvlig bebis så har du sagt rätt ord ;)

Som någon redan skrev så fråga när det passar dem, och gå inte dit om du är snorig eller har någon i närheten med influensan.

Som present kan du ge ett hopplock från apoteket, det är definitivt något som kommer att behövas. Snorsug, vätskeersättning, näsdroppar, termometer och sådana grejer. (beror förstås på om de har större barn, men oftast har man inte dessa grejer när de behövs. Och barn blir precis som djur alltid sjuka kvällar och helger :grin::grin:)

Jag har aldrig mått så bra som när jag fick barn och älskade besök- särskilt de slm INtE var förkylda/minsta snuviga eller nyss varit hemma hos någon som
var magsjuk. Fråga gärna om det är ok att du rör vid barnet, en del kan ju vara jättekänsliga ...

Min man älskar att baka och vi hade fikabröd kvar i månader efter "hälsa på bebis-tiden" men det tror jag du har på
känn ...

Annats tror jag på att visa hörsamhet. Är föräldrarna trötta och eller bebisen orolig så fatta dig kort. Det tror jag att jag uppskattade mest, de som inte boade in sig.

Jag hade förberett med "apotekspaket". ;)
fast jag kan tänka mig många som inte tänkt tanken men hade jag fått det som "välkommen bebis" present hade jag nog tagit anstöt "förväntar du dig att hon ska bli sjuk?!"- typ (vilket alla blir, men ändå.) Så där får man nog gå på känn beroende på vem man ska hälsa på ...

även om det känns tråkigt så vill jag faktiskt slå ett slag för presentkort som första present om man vill ge bort nåt på en gång. Det kan nog vara skönt att inte få dubletter, fel storlek på kläder, fel färg (alla gillar ju inte rosa och blått) osv... och så kan jag tänka mig att man kanske inte har koll på vad man har och vad man behöver när man nyligen kommit hem med sin lilla kotte...

ang apotekespaket så har jag hälften av de sakerna hemma och klara redan (välmenande släkt och vänner...), och bebben ligger i magen i 20 veckor till ;)

Som så många andra sagt så håller jag med i många förslag!

Som gåva uppskattade jag kläder i större storlek eller ett presentkort så man sedan kunde köpa kläder själv.

Det hände även att gästerna tog med sig fikabröd och kaffe och bjöd oss fast de kom o hälsade. Det var såååå uppskattat när man var trött nybliven mamma.:banana:

Ett par tidningar till mamman om man vet vad hon brukar läsa.

Sedan blir nog de flesta nyblivna föräldrar glad att man inte kommer och hälsar på om man är förkyld eller nyss haft magsjuka.

Ibland är det inte så dumt att man inte alls kommer första veckan/14 dagarna utan kanske låter familjen landa hemma och kommer & hälsar på efter 4 veckor.

Senast ändrad:

*kl*

När man ska komma är ju som du sett individuellt. Bäst är att fråga.
När det gäller presenter så visst har vi uppskattat alla praktiska saker, men faktiskt var nästan den roligaste en jättestor mjukishäst som hon fick av min stallägare. Hon fick även en mjukis-rottweiler som blev absoluta favoriten, näst efter den riktiga rottisen då! Så har ni något gemensamt intresse kanske bebisen kan få en present som anknyter till det.

Tvätta händerna innan du tar i bebisen.
Gå hem i tid
Kräktrasor och dreggellappar behövs alltid.
Bullar o kakor i all ära men några lådor med lunch att ta upp ur frysen när mannen jobbar och ungen vägrat sova på hela natten och vill "maraton ammas" är guld värt för en mamma som är riktigt trött med bebis på armen.
Sen så klart nån liten.gåva från dej till bebis eller föräldrarna Glöm inte storasyskonet ifall ett sånt finns.

Men allvarligt, åker hjärnan ut med moderkakan eller?

Även om jag förstår viss överkänslighet av diverse anledningar så finns det ingen som helst anledning eller ursäkt att kasta all självinsikt och uppfostran överbord. Inte ens en barnafödsel. Kan man inte hantera en vanlig konversation bör man nog vänta med att träffa folk tills hormonerna lagt sig. Tack och lov att mina vänner som fått barn inte tappade alla hjärnceller i samband med att de blev föräldrar.

Kan bara instämma.
Det spelar bannemig ingen roll om man har hormoner eller ej, man kan ju faktiskt använda hjärnan en del ändå.
Jag har två barn själv, och lyckades behålla min hjärna trots det som tur är. Dvs jag var mig själv även när vi kommit hem från BB. Bara en jag med ont i hela magen typ.

Vad gäller besök så är det allra bästa att fråga. Både om när du ska komma, vad dom vill ha, vad dom orkar med etc. Rent generellt så är ju båda föräldrarna trötta i början, och det får självklart respekteras om det behövs.

(Apropå förkylningar etc - visst att man inte behöver kasta baciller över ungen, men det finns väl ingen anledning att nojja ihjäl sig heller? Vet folk som har strikta regler om handsprit, inte vara nära ansikte och gud vet allt. Själv är jag dunderförkyld och spenderade gårdagskvällen med att hålla mina bästa vän i handen medan hon födde, och den lille har således spenderat ett antal timmar i min direkta närhet, och i famnen. Vi med syskon vet att det inte går att hålla sånt borta ändå..)

RS virus tar död på ett antal spädbarn varje år. Jag har varit restrektiv/försiktig.
Mest för att det är "jobbigt" när barn är sjuka...

Alla måste väl få göra som de själva känner är viktigast för sig,,tycker jag.

Visa respekt kan väl aldrig vara fel? nyfödd/nybliven förälder är man trots allt ganska få gånger i sitt liv (oftast) och det är en tid som fort går över, trots allt.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar