Halloween utklädnader och kränkta människor

Shit, jag är visst helt tappad i såna här sammanhang :O
Jag har tex otroligt lite kunskap om samer, jag vet att jag tycker att deras traditionella kläder är vackra. Om jag skulle på fest där man skulle klä ut sig skulle jag mycket väl (eller iaf innan jag läst här) kunna tex klä mig i en traditionell samisk dräkt. Det skulle ju typ vara enda tillfället då jag skulle ha en "anledning" att få känna hur det skulle kännas och hur jag skulle se ut i såna kläder.
Jag har aldrig någonsin sett det som ett hån att "klä ut sig som någon", snarare en möjlighet att få prova något annat.
Blir ledsen att höra att folk skulle ta illa vid sig för en sån sak, har otroligt svårt att fatta varför...
Har du sett filmen Sameblod? Om inte, gör det. Då kommer du förstå.
 
Men det är ju en himla skillnad på vikingarna som var en framgångsrik invaderande (och vit) kultur och tex indianerna som varit förtryckta av oss.
Ja, så varför svarar du mig om det? Jag som precis sa att jag inte tycker det är samma sak. Speciellt som vikingar är historia, inte nutid.

Om du ser så svarade jag en person som av någon orsak inte tycker man får klä ut sig till viking. Man ska nog ha ganska väldokumenterad släkthistoria bakåt för att vara säker på att man ska känna sig träffad.

Jag skulle nog vilja tycka att det är ok att klä ut sig till romare, antik grek, viking osv. Dvs historiska perioder.
 
Och därför är det ok att göra dem till karikatyrer av vad de egentligen var?
För att vikingar aldrig varit någon förtryckt minoritet?

Det som är tveksamt är väl framförallt att klä ut sig till en minoritet man har eller fortfarande förtrycker. Framförallt om ens egna grupp har en gammal tradition av att klä ut sig till minoriteten i syfte att göra sig lustig över dem.

När det gäller samer t ex har vi ju en färsk och ledsam historia av förtryck och exotiserande (läs t ex Min farfar var rasbiolog), skelett på museum etc, som gör att åtminstone jag inte skulle klä ut mig till same som en rolig lek.
 
För att vikingar aldrig varit någon förtryckt minoritet?

Det som är tveksamt är väl framförallt att klä ut sig till en minoritet man har eller fortfarande förtrycker. Framförallt om ens egna grupp har en gammal tradition av att klä ut sig till minoriteten i syfte att göra sig lustig över dem.

När det gäller samer t ex har vi ju en färsk och ledsam historia av förtryck och exotiserande (läs t ex Min farfar var rasbiolog), skelett på museum etc, som gör att åtminstone jag inte skulle klä ut mig till same som en rolig lek.

Ok, så det är ok att klä ut sig till och göra sig lustig över en folkgrupp så länge den folkgruppen inte varit eller är förtryckt?
 
Ok, så det är ok att klä ut sig till och göra sig lustig över en folkgrupp så länge den folkgruppen inte varit eller är förtryckt?
Sparka uppåt är i regel mer ok än att sparka nedåt, ja. Om en svart amerikan klär ut sig till Donald Trump är det mer ok än om Donald Trump sätter på sig blackface.

Judiska nazistskämt är mer ok än nazistiska judeskämt. Osv.

Det är skillnad på humor som förstärker ett förtryck, eller humor som hjälper till att underminera förtryck.
 
Ja, så varför svarar du mig om det? Jag som precis sa att jag inte tycker det är samma sak. Speciellt som vikingar är historia, inte nutid.

Om du ser så svarade jag en person som av någon orsak inte tycker man får klä ut sig till viking. Man ska nog ha ganska väldokumenterad släkthistoria bakåt för att vara säker på att man ska känna sig träffad.

Jag skulle nog vilja tycka att det är ok att klä ut sig till romare, antik grek, viking osv. Dvs historiska perioder.

Fast att säga att det är så enkelt att historiska karaktärer/kulturer är ok funkar ju inte. Det finns historia i Afrika söder om Sahara också...
 
Örhängen har funnits i tusentals år i Europa så det exemplet är inte relevant.
Jag skulle nog absolut säga att det är relevant
http://www.thedebrief.co.uk/style/f...ing-appreciation-or-appropriation-20161065159

http://ask.metafilter.com/220636/What-should-I-do-about-my-stretched-ears

and honestly I was too ignorant to even realize that this ear-stretching thing was derived from tribal practices.

http://www.independent.co.uk/life-s...nicity-race-white-women-fashion-a8004381.html

“In the grand scheme of things, hoop earrings may seem insignificant,” Pivet says. “But seeing white women wearing them is unnerving. White girls did not start the ‘trend’ of over-sized hoop earrings and yet they’re the ones being praised for donning the ‘edgy’ style.


Det diskuteras i alla fall.
 
Sparka uppåt är i regel mer ok än att sparka nedåt, ja. Om en svart amerikan klär ut sig till Donald Trump är det mer ok än om Donald Trump sätter på sig blackface.

Judiska nazistskämt är mer ok än nazistiska judeskämt. Osv.

Det är skillnad på humor som förstärker ett förtryck, eller humor som hjälper till att underminera förtryck.

Så du tycker att det är ok att driva med och förlöjliga folkgrupper så länge folkgruppen på det stora hela anses som vinnare historiskt sett. Intressant.
 
Så du tycker att det är ok att driva med och förlöjliga folkgrupper så länge folkgruppen på det stora hela anses som vinnare historiskt sett. Intressant.
Du driver ju också saken till sin spets. ”Folkgrupper” är väl att ta i, men sociala grupperingar, absolut.

Att driva med folkgrupper är väl inte höjden av rolig humor precis, men det är skillnad om t ex norrmän gör sig lustiga över svenskar, eller om svenskar gör sig lustiga över samer.
 
Jag orkar inte läsa artikeln. Men jag invänder bestämt mot att örhängen och tatureringar generellt skulle bero på afrikanskt inflytande idag. Det har funnits i Europa och Eurasien i årtusenden.

Om sedan vissa typer av tatureringar och örhängen är influerade av specifika kulturer (ett exempel på sådana tatueringar finns ovan) - det förkommer definitivt. Men bruket som sådant i Europa går så långt tillbaka att det är "integrerat" eller hur jag ska uttrycka det.
 
Fast att säga att det är så enkelt att historiska karaktärer/kulturer är ok funkar ju inte. Det finns historia i Afrika söder om Sahara också...
Så hur komplicerat vill du att jag ska skriva det? Självklart finns det historia söder om Sahara.

Men rimligen måste du förstå vad jag menar. Helt ärligt så tycker väl jag att det ska vara ok om man lyckas visa en historisk klädsel som alla (de som är på festen och ser dräkten, med sina begränsade kunskaper på området) omedelbart känner igen som en historisk klädsel från en kultur som inte längre finns och som nu klär sig helt annorlunda, om de finns.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hur definerar du "folkgrupp"? Jag har svårt att se "vikingar" som en folkgrupp. Långt ifrån alla som levde i Skandinavien under vikingatid var vikingar.

Som en grupp av människor med gemensam kultur, språk och traditioner. Det fanns säkert flera folkgrupper i Skandinavien under vikingatiden. En av dem var vikingarna.
 
Så hur komplicerat vill du att jag ska skriva det? Självklart finns det historia söder om Sahara.

Men rimligen måste du förstå vad jag menar. Helt ärligt så tycker väl jag att det ska vara ok om man lyckas visa en historisk klädsel som alla (de som är på festen och ser dräkten) omedelbart känner igen som en historisk klädsel.

Det säger många här i tråden att det inte är ok eftersom det om folkgruppen vars klädsel man anammat på festen var/är förtryckt av ens egen folkgrupp. Då är det CA, enligt många i tråden.
 
Det säger många här i tråden att det inte är ok eftersom det om folkgruppen vars klädsel man anammat på festen var/är förtryckt av ens egen folkgrupp. Då är det CA, enligt många i tråden.
Men jag skrev, finns inte längre eller klär sig helt annorlunda. Så ingen på festen borde kunna komma från gruppen.
 
Jag orkar inte läsa artikeln. Men jag invänder bestämt mot att örhängen och tatureringar generellt skulle bero på afrikanskt inflytande idag. Det har funnits i Europa och Eurasien i årtusenden.

Om sedan vissa typer av tatureringar och örhängen är influerade av specifika kulturer (ett exempel på sådana tatueringar finns ovan) - det förkommer definitivt. Men bruket som sådant i Europa går så långt tillbaka att det är "integrerat" eller hur jag ska uttrycka det.
Men @MacGyver har rätt i att det finns personer som tycker piercingar är problematiska. Vilket var vad jag sa.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp