Halloween utklädnader och kränkta människor

Nej. Varför skulle jag klä ut mig till same om jag "beundrar" dem? Om jag har den minsta kunskap om samer och deras historia fattar man väl också det otroligt olämpliga i att klä ut sig till same.

Varför är det olämpligt att klä ut sig till en same om man gör det för att man beundrar deras kläder, kultur osv? Om man inte gör det för att förlöjliga eller fördumma utan helt enkelt för att man tycker att det är jäkligt snyggt och man gillar den samiska kulturen?

Traditionella blackface är en annan sak, då klär folk ut sig en karikatyr. Men att göra det av beundran och genuint intresse förstår jag inte varför skulle vara fel? Om en vit persons största idol är svart, varför är det då fel att klä ut sig till den personen?

Det är ju helt ok att klä ut sig till viking med hornhjälm och allt trots att vikingar inte hade hjälm med horn och det då absolut rör sig om en karikatyr.
 
Varför är det olämpligt att klä ut sig till en same om man gör det för att man beundrar deras kläder, kultur osv? Om man inte gör det för att förlöjliga eller fördumma utan helt enkelt för att man tycker att det är jäkligt snyggt och man gillar den samiska kulturen?

Traditionella blackface är en annan sak, då klär folk ut sig en karikatyr. Men att göra det av beundran och genuint intresse förstår jag inte varför skulle vara fel? Om en vit persons största idol är svart, varför är det då fel att klä ut sig till den personen?

Det är ju helt ok att klä ut sig till viking med hornhjälm och allt trots att vikingar inte hade hjälm med horn och det då absolut rör sig om en karikatyr.

Det är fortfarande CA, oavsett anledningen bakom. Man kan inte slå sig fri från CA med argument som "amen jag gillar ju verkligen deras kultur!!". Det funkar inte så.

Vikingar var inte förtryckta så det är inte ett fungerande exempel.
 
Jag är verkligen inte insatt i ämnet men kan ändå räkna ut med lilltån att jag inte bör klä ut mig till same eller indian så jag förstår faktiskt inte varför det är så himla svårt att fatta..

Jag slår mig själv lite i ansiktet varje gång det blir en diskussion om skiten. Bara upphör, liksom.
 
En av mina vänner från universitetstiden är gay. Det gjorde att man snabbt fick en inblick i hur det är att vara en minoritet (och gjorde en spyfärdig). Det är ju liknande mekanismer bakom homofobi som rasism även om homosexualitet inte syns på utsidan.

Dvs vi privilegierade ska lägga oss platt med blottad strupe i den här diskussionen. Något annat har vi inte rätt till.

Ja, det är en ögonöppnare. När mina nära vänner frågar mig varför jag inte är öppnare med min sexualitet så svarar jag "homo/bifobi", och dom undrar om folk verkligen är homofober idag. Jag ler lite på insidan, för dom som straighta ser inte vad jag ser, och hör inte vad jag hör.
 
Det är fortfarande CA, oavsett anledningen bakom. Man kan inte slå sig fri från CA med argument som "amen jag gillar ju verkligen deras kultur!!". Det funkar inte så.

Vikingar var inte förtryckta så det är inte ett fungerande exempel.

Ok, vikingar ok för de var inte förtryckta. Så då menar du att det är ok att klä ut sig till "historiens vinnare" (vikingarna) men inte till "historiens förtryckta" (samer)? Säger du då inte i samma andetag att vikingarnas kultur är ok medan samernas är tabu? Jag menar inte att man ska påstå att man är same när man inte är det. Men att klä ut sig till något man tycker är fint (och som inte är hemskt som t.ex. Hitler, IS-krigare eller annat liknande) förstår jag faktiskt inte varför det är fel.

Jag skulle aldrig göra men det handlar om ointresse från min sida. Jag klär hellre ut mig till häxa (får man det? De var ju definitivt förtryckta och brända på bål) eller superhjälte.
 
Ja, det är en ögonöppnare. När mina nära vänner frågar mig varför jag inte är öppnare med min sexualitet så svarar jag "homo/bifobi", och dom undrar om folk verkligen är homofober idag. Jag ler lite på insidan, för dom som straighta ser inte vad jag ser, och hör inte vad jag hör.

Exakt. Vi i kompisgänget försvarade vår vän flera gånger än jag kommer ihåg och då var det ändå i en värld där många vill sticka ut och tar ut svängarna (unga vuxna på universitet).
 
Ok, vikingar ok för de var inte förtryckta. Så då menar du att det är ok att klä ut sig till "historiens vinnare" (vikingarna) men inte till "historiens förtryckta" (samer)? Säger du då inte i samma andetag att vikingarnas kultur är ok medan samernas är tabu? Jag menar inte att man ska påstå att man är same när man inte är det. Men att klä ut sig till något man tycker är fint (och som inte är hemskt som t.ex. Hitler, IS-krigare eller annat liknande) förstår jag faktiskt inte varför det är fel.

Jag skulle aldrig göra men det handlar om ointresse från min sida. Jag klär hellre ut mig till häxa (får man det? De var ju definitivt förtryckta och brända på bål) eller superhjälte.

Är häxa en folkgrupp? Herregud. Jag tänker inte sitta och utbilda folk om CA på Buke en gång till. Bara läs på istället.
 
Prova den här tanken så kanske det hjälper? Det finns män som tycker att en klapp i ändan och ropade kommentarer om en kvinnas utseende omöjligt kan vara kränkande, eftersom han uttrycker att han gillar henne. Det vore såklart annorlunda om han tyckte hon var ful och sa det, men nu är det ju ett uttryck för uppskattning så varför skulle han inte få göra så? Kan det ge något perspektiv på varför man ska ge fan i att klä ut sig till same också, även om man gillar den kulturen? (Vad nu det egentligen betyder...)
 
Jag förstår de flesta exempel på CA (och håller med) men en del exempel blir så extrema och överdrivna att jag tycker att det känns som om folk bara är väldigt lättkränkta.

T.ex. att det skulle vara fel att hålla på med yoga för att de som ursprungligen höll på med yoga blev förtrycka och förföljda p.g.a. att britterna ville få bort det som var typiskt för den kulturen. Det är väl bra att vi inte fortsätter med det?? Eller ska man låtsas att yoga inte existerar för att folk för någon/några generationer sen betedde sig fruktansvärt?) Då är väl yogans popularitet nu ett sätt att säga "ni hade rätt, vi hade fel".

Eller tjejen som blev hackad på för att hon klädde sig i helt svart och målade sig helt svart (inte brun eller mörkbrun eller ens svartbrun, utan helt kolsvart) för att det var "the color of her soul". Många gillar färgen svart och om avsikten inte alls hade något med svarta/färgade människor och deras kultur att göra utan helt enkelt berodde på att tjejen gillar färgen svart på kläder och ville gå ett steg längre i sin halloweenkostym, varför skulle det vara mer fel än om henne favoritfärg var lila eller grön och hon klädde sig och målade hela sig lila eller grön? Om hennes avsikt var att klä ut sig till en random svart person så ja, det hade varit fel. Men att klä ut sig till färgen svart... jag förstår inte... såna reaktioner tycker jag motverkar poängen och syftet med CA.
 
Jag förstår de flesta exempel på CA (och håller med) men en del exempel blir så extrema och överdrivna att jag tycker att det känns som om folk bara är väldigt lättkränkta.

T.ex. att det skulle vara fel att hålla på med yoga för att de som ursprungligen höll på med yoga blev förtrycka och förföljda p.g.a. att britterna ville få bort det som var typiskt för den kulturen. Det är väl bra att vi inte fortsätter med det?? Eller ska man låtsas att yoga inte existerar för att folk för någon/några generationer sen betedde sig fruktansvärt?) Då är väl yogans popularitet nu ett sätt att säga "ni hade rätt, vi hade fel".

Eller tjejen som blev hackad på för att hon klädde sig i helt svart och målade sig helt svart (inte brun eller mörkbrun eller ens svartbrun, utan helt kolsvart) för att det var "the color of her soul". Många gillar färgen svart och om avsikten inte alls hade något med svarta/färgade människor och deras kultur att göra utan helt enkelt berodde på att tjejen gillar färgen svart på kläder och ville gå ett steg längre i sin halloweenkostym, varför skulle det vara mer fel än om henne favoritfärg var lila eller grön och hon klädde sig och målade hela sig lila eller grön? Om hennes avsikt var att klä ut sig till en random svart person så ja, det hade varit fel. Men att klä ut sig till färgen svart... jag förstår inte... såna reaktioner tycker jag motverkar poängen och syftet med CA.

Men nu drar du ju diskussionen till sin spets med absurda exempel som att vilja klä ut sig till färgen svart. Nyss förstod du inte varför man inte fick klä ut sig till same om man gillar kulturen. Men du "förstår en del exempel av CA". Det går liksom inte ihop med dina tidigare inlägg.
 
Jag har väl sett för många extrema exempel där folk har varit för lättkränkta för att ta hela grejen på så stort allvar (förutom de värsta exemplen så klart)... var drar man gränsen när allt som görs är fel på något sätt om man analyserar det tillräckligt noga? Är det fel av mig att tycka om Mumintrollen (Sverige förtryckte Finland)? Eller är det ok om man kommer från en kultur som historiskt sett är ännu mer förtryckt? Får en svensk ha muminmuggarna som är så populära nu? Får man skaffa en Mumintatuering? Eller är det också CA eftersom Sverige förtryckt Finland? Man kan analysera allt hur mycket som helst och det känns som att en del människor letar saker att bli kränkta av.

Nu är Mumintrollet ett extremt exempel som jag valde för att visa poängen i argumentet.
 
Jag tänker att det är biten att just klä ut sig som blir en del av CA. Att "klä ut sig" till ett annat folkslag på just en maskerad eller halloween ger dåliga vibbar, även om man kanske tycker att folkslaget eller kulturen man klär ut sig till är toppen.
För mig är det självklart att det är fel att klä ut sig till karikatyrer som black face. Jag har svårare att se felet i om någon klär ut sig till en person som de ser upp till, även om personen råkar ha en annan hudfärg eller komma från en annan kultur, det är inte CA för mig eftersom det handlar om en person, helt oberoende av personens hudfärg.

Sedan hänger jag inte alltid med i diskussionerna kring vad folk får ha på sig till vardags. Jag tycker att det ibland är en fin gräns mellan CA och att anamma en annan kultur och ta efter saker man gillar. Tänker exempelvis på haremsbyxor. Jag tänker att kulturerna alltid tagit efter skönhet och mode från varandra och att det är en fin grej. Men jag kan vara för dåligt insatt också?

Sedan vill jag bara inflika att jag tycker att det blir tråkigt med att använda kränkt som ett skällsord. Folk kastar ordet kränkt på varandra utan att tänka på dess betydelse, är någon kränkt på riktigt är det inte något som är roligt eller ska förlöjligas tänker jag.
 
Jag har väl sett för många extrema exempel där folk har varit för lättkränkta för att ta hela grejen på så stort allvar (förutom de värsta exemplen så klart)... var drar man gränsen när allt som görs är fel på något sätt om man analyserar det tillräckligt noga? Är det fel av mig att tycka om Mumintrollen (Sverige förtryckte Finland)? Eller är det ok om man kommer från en kultur som historiskt sett är ännu mer förtryckt? Får en svensk ha muminmuggarna som är så populära nu? Får man skaffa en Mumintatuering? Eller är det också CA eftersom Sverige förtryckt Finland? Man kan analysera allt hur mycket som helst och det känns som att en del människor letar saker att bli kränkta av.

Nu är Mumintrollet ett extremt exempel som jag valde för att visa poängen i argumentet.

Jag får uppfattningen att du verkligen inte förstår alls.
 
Förklara då för mig varför man inte får klä ut sig i helsvart från topp till tå för att man gillar färgen svart (man hade lika gärna kunnat gilla lila eller grön) utan att folk ropar CA? Hur är det CA?

Varför ska @Problematisk stå till svars för den frågan? Du har ju inte ens redovisat någon källa, inser du inte själv hur svårt det är att få ihop historien bara av det du skriver?

Dina inlägg är ju likadana som när någon som kallar sig feminist ska stå till svars för någon som sagt sig hata män. Helt orimligt. Om du undrar hur det blir CA - fråga rimligen någon som anser det vara CA. Men försök inte ge sken av att du har kunskaper om CA när du nyss undrade varför man inte fick klä ut sig till same. Att häxa skulle vara en folkgrupp och att man inte skulle ha muminsaker visar bara ytterligare att du inte vet vad du pratar om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp