Halloween utklädnader och kränkta människor

Varken bomboffer eller cancer patient är ett folkslag:idea:

Självklart är det direkt hånande att se bomboffer eller cancer petienter som något man klär ut sig till.

Du behöver självklart inte hålla med mig om att det är skillnad på en verklig person/karaktär och folkslag. Det är helt upp till dig.
Men för mig är det skillnad.

Man får faktiskt ha lite känsla om man ska klä ut sig annars får man strunta i det eller köra på en privat fest med likasinnade.

Jag vet inte om du missuppfattar mig eller försöker skapa halmdockor.

Jag skulle se det som en typ av hedrande till pocahontas/carl von linne om någon vill klä ut sig till dem, så länge det är smakligt men det gäller ju allt.

Man får ha lite känsla ? NEJ det är just det vi diskuterar ... Så du känner dej kränkt å andras vägnar ? Så att klä ut sej till spöke är att håna de som tror på andar/spöken... ALLT går att få kränkande om man har den attityden...
 
Det är ju verkligen milsvid skillnad på att som vit privilegierad klä ut sig till ett folkslag som i åratal förföljts, kränkts, förminskats etc. och som det finns en historia av att vita privilegierade klär ut sig som för att göra narr av, och att klä ut sig till en person/karaktär man tycker om.

Om jag t.ex. vill klä ut mig till disneyprinsessan Tiana försöker jag hitta en klänning som ser ut som hennes, skaffar en liknande krona och örhängen, har håret i liknande frisyr etc och det är såklart helt okej. Men om jag målar mig brun i ansiktet är det verkligen inte okej, även om hon är mörkhyad och jag ljushyad. Eller om jag klär ut mig till "afroamerikan" är det självklart inte okej.
 
Man får ha lite känsla ? NEJ det är just det vi diskuterar ... Så du känner dej kränkt å andras vägnar ? Så att klä ut sej till spöke är att håna de som tror på andar/spöken... ALLT går att få kränkande om man har den attityden...

Andra får känna sig kränkta å sina egna vägar.

Personligen tycker jag inte om när folk ''klär ut sig'' till vikingar. Jag tycker det är smaklöst att ett folks historia tas så lätt och görs om till något slags skämt.

Så jag tar då för givet att personer från andra folk känner likadant om sina folk.

Jag tror på fullt allvar på andar och övernaturligt men tar inte ett dugg illa upp om någon klär ut sig till spöke. Det är ju inte jag som person.

Då skulle jag ju lika gärna ta illa upp över de som klär ut sig till hundar eftersom jag älskar hundar.
Det är ju bara tjafs.
 
Det är ju verkligen milsvid skillnad på att som vit privilegierad klä ut sig till ett folkslag som i åratal förföljts, kränkts, förminskats etc. och som det finns en historia av att vita privilegierade klär ut sig som för att göra narr av, och att klä ut sig till en person/karaktär man tycker om.

Fast nej. Den åsikten tycker jag inte är fräsch.

Afrikaner, mexikaner, indianer får klä ut sig till precis vad de vill men vita måste vara väldigt försiktiga. Urk.

Alla är lika värda. Även vi vita.
 
Fast nej. Den åsikten tycker jag inte är fräsch.

Afrikaner, mexikaner, indianer får klä ut sig till precis vad de vill men vita måste vara väldigt försiktiga. Urk.

Alla är lika värda. Även vi vita.

Det handlar ju om att vita kränkt dessa folkgrupper på alla möjliga sätt. Att klä ut sig till t.ex. mörkhyad och göra narr av dem har varit en stor grej. Man har blackface och spelar på fördomar och rasistiska åsikter om mörkhyade.
Eftersom vi känner till den historian är det opassande att som vit klä ut sig till "mörkhyad".
Detsamma gäller förstås även t.ex. indianer och hur de kränktes av nybyggarna, dödades, drevs bort från sitt land etc. Vita har förtryckt dem i många år. Vita, som grupp, har satt sig över indianer, som grupp. Det blir samma sak då att "klä ut sig" till ett folkslag ens eget folkslag har en historia av att förminska, förfölja, håna etc.

Mörkhyade har ingen historia av att kränka vita på det sättet, inte indianer heller. Dessutom är det av någon anledning mycket svårare att se hur någon klär ut sig till "vit" än "indian" eller "afrikan". Och det säger ju en del.
 
Jag har varit utklädd till lite allt möjligt. Vampyr var det senaste. Tycker det är roligt med halloween. Har även varit indian men det var nån gång på 90-talet och "barnhalloweenkalas".
Halloween ska vara roligt och läskigt, ibland konstigt och oförutsägbart. Tycker det är få högtider man känner sån gemenskap som just på halloween. Ja det skulle vara julen isf :)
 
Det är bara att göra lite googlingar för att se en del av problemet.
Googla "indian costume". Du kommer hitta en stereotyp bild av hur en indian ser ut. Lägg till det att de är en folkgrupp som vita grovt kränkt.
Googla "mexican costume". "Asian costume". "African costume". Samma typ av stereotyper, samma tema av vita personer som klär ut sig till ett annat folkslag.

Googla "white costume". Googla "caucasian costume". Inte ens "european costume" kommer ge samma typ av träffar.

Fundera sedan på varför det verkar mycket mer diffust att klä ut sig till det än till de tidigare grupperna.
 
Det är bara att göra lite googlingar för att se en del av problemet.
Googla "indian costume". Du kommer hitta en stereotyp bild av hur en indian ser ut. Lägg till det att de är en folkgrupp som vita grovt kränkt.
Googla "mexican costume". "Asian costume". "African costume". Samma typ av stereotyper, samma tema av vita personer som klär ut sig till ett annat folkslag.

Googla "white costume". Googla "caucasian costume". Inte ens "european costume" kommer ge samma typ av träffar.

Fundera sedan på varför det verkar mycket mer diffust att klä ut sig till det än till de tidigare grupperna.

Kan bero på att Europeiska kostymer delas upp i Franska, Spanska, grekiska, svenska, tyska osv
 
Kan bero på att Europeiska kostymer delas upp i Franska, Spanska, grekiska, svenska, tyska osv

Ett varv till: Varför delas europeiska maskeraddräkter upp efter länder? Varför anses en fransk se annorlunda ut än en italiensk osv?
Medans "african costume" är en grej. Googlar jag på t.ex. eritrean costume, kenyan costume eller somalian costume hittar jag bara bilder på personer från de länderna klädda i kläder som är typiska för det landet.

Dvs varför utgår vi, som privilegierade vita, från att vi européer ser ut på olika sätt men alla afrikaner ser likadana ut?

Stereotyper, historia och kränkningar. En bra (fast ja, dålig) början.
 
I dagens läge ska ju allting vara PK och folk blir kränkta av allt möjligt.
Nu efter halloween har jag lästa massa artiklar om folks utklädnader som väckt raseri hos andra och jag började fundera på när det går för långt? Behöver man bli arg över allt?

Några exempel:
Ett barn ville klä ut sig till Moana. Huvudrollsinnehavaren i en Disneyfilm. Nu är den karaktären från Hawaii och folk blev upprörda och tyckte att klädseln drev med deras kultur.
Indian får man inte klä ut sig till - kränker deras kultur.
Vita människor får inte klä ut sig till svarta karaktärer, men svarta får klä ut sig till vita karaktärer. Om en vit klär ut sig till en svart karaktär pratas genast om blackface och kränkning av kultur. Och då menar jag inte svarta karikatyrer som slavar, kannibaler eller sånt.

Egentligen får man inte klä ut sig till någon annan kultur: geishor, mexikaner, sheik osv osv.

Hur tänker ni? Ska man visa hänsyn till alla kulturer och inte klä ut sig till något inom den kategorin. Ska man få skäll om man har en "mexikansk" hatt och lösmustasch? Vad är okej att klä ut sig till?


Nån nisse i Gävle klädde ju ut sig med bombbälte, hus fick utrymmas mm. Vad ÄR det för fel på spöke?
 
Det handlar ju om att vita kränkt dessa folkgrupper på alla möjliga sätt. Att klä ut sig till t.ex. mörkhyad och göra narr av dem har varit en stor grej. Man har blackface och spelar på fördomar och rasistiska åsikter om mörkhyade.
Eftersom vi känner till den historian är det opassande att som vit klä ut sig till "mörkhyad".
Detsamma gäller förstås även t.ex. indianer och hur de kränktes av nybyggarna, dödades, drevs bort från sitt land etc. Vita har förtryckt dem i många år. Vita, som grupp, har satt sig över indianer, som grupp. Det blir samma sak då att "klä ut sig" till ett folkslag ens eget folkslag har en historia av att förminska, förfölja, håna etc.

Mörkhyade har ingen historia av att kränka vita på det sättet, inte indianer heller. Dessutom är det av någon anledning mycket svårare att se hur någon klär ut sig till "vit" än "indian" eller "afrikan". Och det säger ju en del.

Men det finns ju en historia. Du kan ju inte bara bortse från det? Och än idag white privilege. Det är ju helt enkelt ett faktum.

Eftersom ni vet mina åsikter angående att klä ut sig med blackface redan så är det här onödigt tjafs.
Jag försvarar inte nedvärdering av någon pga utseende.

Dock tycker jag det är lustigt att vi som är vita på något sätt är förväntade att be om ursäkt för slaveriet som förekom flera generationer före oss.
Det vägrar jag göra eftersom jag aldrig ägt en slav eller förstryckt någon pga bakgrund eller utseende.

Men som sagt, jag har ju redan i flera inlägg skrivit att jag tycker utklädnad till afrikan, indian och mexikan mfl är opassande.
Opassande för alla oavsett hudfärg.
 
Ett varv till: Varför delas europeiska maskeraddräkter upp efter länder? Varför anses en fransk se annorlunda ut än en italiensk osv?
Medans "african costume" är en grej. Googlar jag på t.ex. eritrean costume, kenyan costume eller somalian costume hittar jag bara bilder på personer från de länderna klädda i kläder som är typiska för det landet.

Dvs varför utgår vi, som privilegierade vita, från att vi européer ser ut på olika sätt men alla afrikaner ser likadana ut?

Stereotyper, historia och kränkningar. En bra (fast ja, dålig) början.

Alltså du får fortsätta att va kränkt och jag tycker ALLA får klä ut sej bäst de vill...

Och jag tycker det är löjligt att lägga värderingar i en utklädnad.
Varför göra politik av allt ?

Men oddsen att vi nånsinn hamnar på samma fester är som tur e minimala...
 
Ett varv till: Varför delas europeiska maskeraddräkter upp efter länder? Varför anses en fransk se annorlunda ut än en italiensk osv?
Medans "african costume" är en grej. Googlar jag på t.ex. eritrean costume, kenyan costume eller somalian costume hittar jag bara bilder på personer från de länderna klädda i kläder som är typiska för det landet.

Dvs varför utgår vi, som privilegierade vita, från att vi européer ser ut på olika sätt men alla afrikaner ser likadana ut?

Stereotyper, historia och kränkningar. En bra (fast ja, dålig) början.
Troligtvis för att de europiska länder ligger närmare oss, många av oss har varit i de länderna.

Jag är övertygad om att de som bor i afrika har full koll på deras olika kläder.

Eller jag som har en intresse för Asien har koll på skillnaderna mellan kinesisk, japansk och korensk klädsel. Någon väldigt uppenbart för mig men flera andra har ingen som helst koll.
 
Nån nisse i Gävle klädde ju ut sig med bombbälte, hus fick utrymmas mm. Vad ÄR det för fel på spöke?
Det verkar inte jättesmart direkt.

Det var ju nåt år (ifjol eller året innan) som folk uppmanades att inte klä ut sig till clowner, för det var då alla clownerna sprang runt och slog ner folk.
 
Alltså du får fortsätta att va kränkt och jag tycker ALLA får klä ut sej bäst de vill...

Och jag tycker det är löjligt att lägga värderingar i en utklädnad.
Varför göra politik av allt ?

Men oddsen att vi nånsinn hamnar på samma fester är som tur e minimala...
Det är inte politik att ha en kul fest, för alla.
 
Alltså du får fortsätta att va kränkt och jag tycker ALLA får klä ut sej bäst de vill...

Och jag tycker det är löjligt att lägga värderingar i en utklädnad.
Varför göra politik av allt ?

Men oddsen att vi nånsinn hamnar på samma fester är som tur e minimala...

Jag är verkligen inte kränkt. Jag tycker däremot inte det är att "göra politik av allt" och att "lägga värderingar i en utklädnad", att se problemet med att klä ut sig till ett folkslag ens eget har historia av att förtrycka.
Jag tycker däremot det vore bra om fler läste på om white privilege och förstod VARFÖR det är opassande att klä ut sig till det förtryckta folkslaget.
 
Dock tycker jag det är lustigt att vi som är vita på något sätt är förväntade att be om ursäkt för slaveriet som förekom flera generationer före oss.
Det vägrar jag göra eftersom jag aldrig ägt en slav eller förstryckt någon pga bakgrund eller utseende.

Men vi förväntas ju inte be om ursäkt för slaveriet. Vi förväntas bara visa respekt för den historia som är.
 
Ett varv till: Varför delas europeiska maskeraddräkter upp efter länder? Varför anses en fransk se annorlunda ut än en italienMedans "african costume" är en grej. Googlar jag på t.ex. eritrean costume, kenyan costume eller somalian costume hittar jag bara bilder på personer från de länderna klädda i kläder som är typiska för det landet.

Dvs varför utgår vi, som privilegierade vita, från att vi européer ser ut på olika sätt men alla afrikaner ser likadana ut?

Stereotyper, historia och kränkningar. En bra (fast ja, dålig) början.
Kanske för att det är vår kultur? Afrikaner har nog koll på andras klädnader, Asiater har koll på deras, Mellanöstern deras osv. Tror inte alla de vet skillnad på en spanjor eller tysk.
 
Jag är verkligen inte kränkt. Jag tycker däremot inte det är att "göra politik av allt" och att "lägga värderingar i en utklädnad", att se problemet med att klä ut sig till ett folkslag ens eget har historia av att förtrycka.
Jag tycker däremot det vore bra om fler läste på om white privilege och förstod VARFÖR det är opassande att klä ut sig till det förtryckta folkslaget.

Eller inte.... Vissa är intresserade av att vara pk å vissa skiter i de...
Och att ni bara orkar köra "vi vita snacket"...
Ja jag är född vit ... I Sverige. Av medelklassföräldrar... SOM ALDRIG haft slavar eller liknande... Så nej jag förtrycker ingen...
När ska vi sluta skämmas över att vara vita ? Svarta skäms inte för att de är svarta... De är stolta, jag är stolt vit kvinna... Har du problem med det ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp