Halloween utklädnader och kränkta människor

Om jag hade barn hade de självklart få klä ut sig till Moana, Elsa, Mulan, (vilken prinsessa som helst, är dålig på namnen)
Oavsett barnets egna hudfärg eller ras.

Själv tycker jag det bli lite konstigt på vuxna människor. ''Klä ut sig'' till mexican, är inte ok för mig, då det är ett folkslag.
Klä ut till geisha är ok eftersom det inte är ett folkslag. Japan skulle alltså bli fel, men geisha ok.

Barnet klär ut sig till sin favit karaktär, inget mer.

Är inne på samma spår som dig.
Utklädd till specifik person (om än av annan etnicitet, blond svensk utklädd till Kim K etc.) - Helt okej.
Utklädd till folkslag (afrikan, japan, mexikan etc.) - Mindre okej.
 
Och jag är sjukt less på hur svårt det är att se humor i saker å ting...

Minsta lilla sak är ICKE pk numer... Och det inte av majoriteten utan någon ANNAN som tar offerkofta för någon annans sak...

Om man nu inte tål utklädnader så ska man nog stanna hemma om man nu känner att man blir kränkt eller tycker man kränker någon om man klär ut sej...
 
Och jag är sjukt less på hur svårt det är att se humor i saker å ting...

Minsta lilla sak är ICKE pk numer... Och det inte av majoriteten utan någon ANNAN som tar offerkofta för någon annans sak...

Om man nu inte tål utklädnader så ska man nog stanna hemma om man nu känner att man blir kränkt eller tycker man kränker någon om man klär ut sej...

Vad är det för humor i att klä ut sig till ex mexican?

kl

Dock tycker jag det är otroligt udda att folk ''får'' klä ut sig till vikingar men inte mexican.

Är det bara för att vikingar var ett vitt folk? Känns inte så fräscht.
 
Vad är det för humor i att klä ut sig till ex mexican?

kl

Dock tycker jag det är otroligt udda att folk ''får'' klä ut sig till vikingar men inte mexican.

Är det bara för att vikingar var ett vitt folk? Känns inte så fräscht.

Hur är det kränkande att klä ut sej till Mexican ? Eller Viking ?

Jag ser inte den kränkande biten så därför ser jag inte felet att klä ut sej till vad man nu vill.. Jag kan faktiskt inte komma på en enda utklädnad som är kränkande.
Men så är jag ju som sagt inte lättkränkt heller. Jag ser det för vad det är... En halloweenfest/maskerad... Jag tror inte att personen som klär ut sej till "80talet" gör narr av oss som växte upp då... Ser inte att en som klär ut sej till munk/nunna gör narr av kyrkan.. osv
 
Hur är det kränkande att klä ut sej till Mexican ? Eller Viking ?

Jag ser inte den kränkande biten så därför ser jag inte felet att klä ut sej till vad man nu vill.. Jag kan faktiskt inte komma på en enda utklädnad som är kränkande.
Men så är jag ju som sagt inte lättkränkt heller. Jag ser det för vad det är... En halloweenfest/maskerad... Jag tror inte att personen som klär ut sej till "80talet" gör narr av oss som växte upp då... Ser inte att en som klär ut sej till munk/nunna gör narr av kyrkan.. osv

Jag kan inte riktigt förklara känslan, det ger dålig smak i munnen helt enkelt när någon ''klär ut sig'' till mexican, viking, indian osv.
Man kan inte klä ut sig till ett folkslag som om de vore något skämt.

Dock tycker jag att det ska vara alla folkslag eller inget.
Om vikingar är ok så är indian ok. Men så är det ju inte eftersom vikingar var vita.

Men samtidigt tycker jag det är helt ok att klä ut sig till en person av ett folkslag som faktiskt har funnits.

Tex Fröydis eller Pocahontas, båda är starka kvinnor som faktiskt levat.
Men att klä ut sig generellt till folkslag blir bara fel för mig.
 
Hur är det kränkande att klä ut sej till Mexican ? Eller Viking ?

Jag ser inte den kränkande biten så därför ser jag inte felet att klä ut sej till vad man nu vill.. Jag kan faktiskt inte komma på en enda utklädnad som är kränkande.
Men så är jag ju som sagt inte lättkränkt heller. Jag ser det för vad det är... En halloweenfest/maskerad... Jag tror inte att personen som klär ut sej till "80talet" gör narr av oss som växte upp då... Ser inte att en som klär ut sej till munk/nunna gör narr av kyrkan.. osv
Det är lätt att slå sig för bröstet som icke-lättkränkt när man är tillhör en vit majoritet. Jag tänker att man ska vara lite försiktig med det.
 
Jag kan inte riktigt förklara känslan, det ger dålig smak i munnen helt enkelt när någon ''klär ut sig'' till mexican, viking, indian osv.
Man kan inte klä ut sig till ett folkslag som om de vore något skämt.

Dock tycker jag att det ska vara alla folkslag eller inget.
Om vikingar är ok så är indian ok. Men så är det ju inte eftersom vikingar var vita.

Men samtidigt tycker jag det är helt ok att klä ut sig till en person av ett folkslag som faktiskt har funnits.

Tex Fröydis eller Pocahontas, båda är starka kvinnor som faktiskt levat.
Men att klä ut sig generellt till folkslag blir bara fel för mig.


Ser inte skillnaden i Pocahontas vs indian ...
 
Tex Fröydis eller Pocahontas, båda är starka kvinnor som faktiskt levat.
Men att klä ut sig generellt till folkslag blir bara fel för mig.

En mig mycket nära vän är i rakt nedstigande led släkting till Pocahontas/Matoaka. Jag skulle tro att min vän känner sig stolt över sin släkting och det folk hon representerar.
 
En mig mycket nära vän är i rakt nedstigande led släkting till Pocahontas/Matoaka. Jag skulle tro att min vän känner sig stolt över sin släkting och det folk hon representerar.

Självklart, det skulle jag definitivt vara!

Jag känner mig stolt över att ha vikingar och Carl von Linne(rakt nedstigande) i mitt släktträd.
 
Självklart, det skulle jag definitivt vara!

Jag känner mig stolt över att ha vikingar och Carl von Linne(rakt nedstigande) i mitt släktträd.
Mhm, men du säger också att det inte är ok att klä ut sig till någon av ett folkslag som ett skämt.
Är det inte vad maskeradutstyrsel är överhuvudtaget? Jag ser liksom inte skillnaden mellan att klä ut sig till en karaktär eller ett folkslag. I alla tider har passande varit passande och opassande varit opassande. Däremot förändras etik med tiden och vissa saker kommer alltid vara olämpligt att klä ut sig till i ett sammanhang som handlar om festlighet. Jag skulle inte tycka det vore okej attt klä ut sig till vare sig förintelseoffer, bomboffer eller cancerpatient isis-krigare eller rohingya på flykt tex, men det är väl sunt förnuft?
 
Mhm, men du säger också att det inte är ok att klä ut sig till någon av ett folkslag som ett skämt.
Är det inte vad maskeradutstyrsel är överhuvudtaget? Jag ser liksom inte skillnaden mellan att klä ut sig till en karaktär eller ett folkslag. I alla tider har passande varit passande och opassande varit opassande. Däremot förändras etik med tiden och vissa saker kommer alltid vara olämpligt att klä ut sig till i ett sammanhang som handlar om festlighet. Jag skulle inte tycka det vore okej attt klä ut sig till vare sig förintelseoffer, bomboffer eller cancerpatient isis-krigare eller rohingya på flykt tex, men det är väl sunt förnuft?

Hur ser man skillnad på en rejält mejkad zombie och ett bomboffer
Hur ser man skillnad på en "vanlig" soldat och en ISIS soldat ?
Så det är ok att klä ut sej till FNsoldat ? Värnpliktig ?
 
Hur ser man skillnad på en rejält mejkad zombie och ett bomboffer
Hur ser man skillnad på en "vanlig" soldat och en ISIS soldat ?
Så det är ok att klä ut sej till FNsoldat ? Värnpliktig ?
I det sammanhang jag nämner exempel torde det vara tydligt vad jag menar. Isis-soldat med typisk svart flagga och ett avskuret huvud i handen, skrikande allah akbar kanske? Jag skulle nog säga: nja - inte passande? Om det är kränkande? Njä, men opassande.
Zombie är något väldigt urvattnat och ja du har rätt i att det är ingen större skillnad, jag var otydlig. Jag tänker i termer i exempelvis att jag såg någon artikel att man sålde fejkade kroppsdelar inför halloween, och någon tyckte det var osmakligt med tanke på kim wall-fallet. Jag läste inte artikeln men antar att det gällde någon affär i område som var relaterat till fallet, och då kan jag förstå det opassande i att sälja fejkade kroppsdelar där, men kanske inte på annan plats. Vad vet jag? Jag hör inte till de kränktas skara.
 
Mhm, men du säger också att det inte är ok att klä ut sig till någon av ett folkslag som ett skämt.
Är det inte vad maskeradutstyrsel är överhuvudtaget? Jag ser liksom inte skillnaden mellan att klä ut sig till en karaktär eller ett folkslag. I alla tider har passande varit passande och opassande varit opassande. Däremot förändras etik med tiden och vissa saker kommer alltid vara olämpligt att klä ut sig till i ett sammanhang som handlar om festlighet. Jag skulle inte tycka det vore okej attt klä ut sig till vare sig förintelseoffer, bomboffer eller cancerpatient isis-krigare eller rohingya på flykt tex, men det är väl sunt förnuft?
Varken bomboffer eller cancer patient är ett folkslag:idea:

Självklart är det direkt hånande att se bomboffer eller cancer petienter som något man klär ut sig till.

Du behöver självklart inte hålla med mig om att det är skillnad på en verklig person/karaktär och folkslag. Det är helt upp till dig.
Men för mig är det skillnad.

Man får faktiskt ha lite känsla om man ska klä ut sig annars får man strunta i det eller köra på en privat fest med likasinnade.

Jag vet inte om du missuppfattar mig eller försöker skapa halmdockor.

Jag skulle se det som en typ av hedrande till pocahontas/carl von linne om någon vill klä ut sig till dem, så länge det är smakligt men det gäller ju allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp