Halloween utklädnader och kränkta människor

Kanske för att det är vår kultur? Afrikaner har nog koll på andras klädnader, Asiater har koll på deras, Mellanöstern deras osv. Tror inte alla de vet skillnad på en spanjor eller tysk.

Klart man har bättre koll på traditionella kläder nära sitt eget land.
Men problemet är att vi som vita tycker det är okej att vi klär ut oss till "afrikan" istället för t.ex. kongoles eller marockan, eller "asiat" istället för lankes eller japan. Det finns maskeraddräkter som ska föreställa afrikan och asiat, bland annat.
Men det finns inga maskeraddräkter som föreställer en europe, och t.ex. afrikaner och asiater klär nog inte heller ut sig till "europe" i någon större utsträckning.
 
Eller inte.... Vissa är intresserade av att vara pk å vissa skiter i de...
Och att ni bara orkar köra "vi vita snacket"...
Ja jag är född vit ... I Sverige. Av medelklassföräldrar... SOM ALDRIG haft slavar eller liknande... Så nej jag förtrycker ingen...
När ska vi sluta skämmas över att vara vita ? Svarta skäms inte för att de är svarta... De är stolta, jag är stolt vit kvinna... Har du problem med det ?

Vad trött jag blir på att "pk" används som att det är fult att tycka att ingen ska särskiljas på grund av vem hen är. Jag kan verkligen inte förstå hur man totalt kan förneka historia och de maktstrukturer som råder och har rådit i världen.

Ingen ska behöva skämmas över sin hudfärg, men att inte behöva skämmas betyder inte samma sak som fritt fram att för underhållning använda sig av sådant som historiskt har använts för att förnedra andra folkslag.
 
Klart man har bättre koll på traditionella kläder nära sitt eget land.
Men problemet är att vi som vita tycker det är okej att vi klär ut oss till "afrikan" istället för t.ex. kongoles eller marockan, eller "asiat" istället för lankes eller japan. Det finns maskeraddräkter som ska föreställa afrikan och asiat, bland annat.
Men det finns inga maskeraddräkter som föreställer en europe, och t.ex. afrikaner och asiater klär nog inte heller ut sig till "europe" i någon större utsträckning.
Kanske är därför det inte finns europé, för det finns ingen marknad. De som vill klä sig till europé vill klä ut sig till något speciellt. Sen vet jag inte hur en europé skulle se ut ens. Jeans och t-shirt?

Men asiater är ju olika, finns geishor, kinesisk har jag sett. En snabb googling på afrikanska maskeraddräkter gav mig 3 olika kostymer. Då kanske det inte är så konstigt att inte varje land har en egen. Det var uppdelat för kung, drottning och neutral.
 
Fast vad fånigt skrivet, ärligt talat? "Ja ni har blivit förföljda, förtryckta och mördade i århundraden, men chilla lite här nu medan jag förlöjligar din kultur lite ytterligare"? Alltså va? Det är nog himla enkelt att be om lite mer slack och chill när man är på andra sidan muren. :meh:

Och hur kan du veta att jag är på "andra sidan muren"? För allt du vet så kan jag vara samisk, judisk, eller även halvt indian.... :grin:

Men alltså, min poäng är att vi behöver inte trycka på andra att "du borde känna dig kränkt" eller säga att "hens utklädnad är kränkande för xxx". Utan låt var o en känna efter själv vad de tycker är okej. Och om tanken bak är nåt annat än att förtrycka och förlöjliga, så behöver man kanske inte göra problem av något som inte är det.
 
Vad trött jag blir på att "pk" används som att det är fult att tycka att ingen ska särskiljas på grund av vem hen är. Jag kan verkligen inte förstå hur man totalt kan förneka historia och de maktstrukturer som råder och har rådit i världen.

Ingen ska behöva skämmas över sin hudfärg, men att inte behöva skämmas betyder inte samma sak som fritt fram att för underhållning använda sig av sådant som historiskt har använts för att förnedra andra folkslag.

Fast du väljer ju att anse att vissa blir kränkta Medans andra inte blir det...
Så jag väljer att anse att ingen blir kränkt...
 
Klart man har bättre koll på traditionella kläder nära sitt eget land.
Men problemet är att vi som vita tycker det är okej att vi klär ut oss till "afrikan" istället för t.ex. kongoles eller marockan, eller "asiat" istället för lankes eller japan. Det finns maskeraddräkter som ska föreställa afrikan och asiat, bland annat.
Men det finns inga maskeraddräkter som föreställer en europe, och t.ex. afrikaner och asiater klär nog inte heller ut sig till "europe" i någon större utsträckning.
Testade google amerikansk maskeraddräkt. Alla resultat var något specifikt som cheerleader, brottsling, fotbollsspelare, FBI osv osv.
Någon generisk för amerikan såg jag inte. Kanske någon som hade en flagga som klänning.
 
Testade google amerikansk maskeraddräkt. Alla resultat var något specifikt som cheerleader, brottsling, fotbollsspelare, FBI osv osv.
Någon generisk för amerikan såg jag inte. Kanske någon som hade en flagga som klänning.

Ja, precis. Det du säger är ju precis min poäng. Att klä ut sig till "amerikan" (då, oftast, vit amerikan) kan vara att klä ut sig till fotbollsspelare, cheerleader, brottsling etc. eftersom "amerikan" inte är ett visst sätt att se ut eller vara utan kan vara allt möjligt.
Lika som en europe, som kan vara en oktoberfestfirande tjej, en riddare, en nybyggare, etc. För europeer är också olika och har olika egenskaper och intressen.

Men en afrikan bär traditionellt afrikanska kläder. Punkt. Så klär man ut sig till afrikan.

Ser du inte skillnaden och varför den är problematisk?
 
Fast du väljer ju att anse att vissa blir kränkta Medans andra inte blir det...
Så jag väljer att anse att ingen blir kränkt...

Nej. Jag väljer att aktivt erkänna den historia som varit och de maktstrukturer och kränkningar som rådit. Jag väljer att förstå varför det är problematiskt att roa sig med att klä ut sig till de kulturer och/eller folkslag ens eget folkslag förtryckt. Och jag väljer att inte bara utgå från min egen världsbild och mina egna personliga åsikter utan sätta det i ett större perspektiv än så.
 
Har du piercingar? Hål i öronen för örhängen eller kanske tom. hål som i "hål" i örsnibben? Tatueringar?
Du vet väl att det är influenser från afrika bla. så ser en afrikan det kanske denne blir kränkt iom. att du försöker efterlikna deras kultur.
 
Eftersom ni vet mina åsikter angående att klä ut sig med blackface redan så är det här onödigt tjafs.
Jag försvarar inte nedvärdering av någon pga utseende.

Dock tycker jag det är lustigt att vi som är vita på något sätt är förväntade att be om ursäkt för slaveriet som förekom flera generationer före oss.
Det vägrar jag göra eftersom jag aldrig ägt en slav eller förstryckt någon pga bakgrund eller utseende.

Men som sagt, jag har ju redan i flera inlägg skrivit att jag tycker utklädnad till afrikan, indian och mexikan mfl är opassande.
Opassande för alla oavsett hudfärg.
Det är inte för att man ber om ursäkt, det är att man visar att man har nån idé om vad saker står för. Blackface är ett traditionellt sätt att göra sig lustig över svarta och förstärka en gammal stereotyp av svarta som mindre vetande, jag vill lika lite spöka ut mig i det som jag har lust att klä ut mig till KKK-medlem eller nazist.

Oavsett min egen skuld så har jag ingen som helst önskan att sätta på mig rasistiska symboler. Det är väl rätt uppenbart varför sånt är känsligt, särskilt i USA?
 
Alltså du får fortsätta att va kränkt och jag tycker ALLA får klä ut sej bäst de vill...

Och jag tycker det är löjligt att lägga värderingar i en utklädnad.
Varför göra politik av allt ?

Men oddsen att vi nånsinn hamnar på samma fester är som tur e minimala...
FÖR ATT ALLT ÄR POLITIK! Eller förbaskat mycket i alla fall. Men jag är inte förvånad att du inte ser problematiken med CA @corzette
 
En del av åsikterna som kommit fram i den här tråden får mig att må illa. Jag hoppas de kommer från okunnighet samt historielöshet och inget annat.

Som vit och extremt privilegierad kvinna passar jag mig väldigt nog för att ta tolkningsföreträde i sådana här frågor över de som faktiskt är utsatta minoriteter i samhället...
 
Jag kan inte riktigt förklara känslan, det ger dålig smak i munnen helt enkelt när någon ''klär ut sig'' till mexican, viking, indian osv.
Man kan inte klä ut sig till ett folkslag som om de vore något skämt.

Dock tycker jag att det ska vara alla folkslag eller inget.
Om vikingar är ok så är indian ok. Men så är det ju inte eftersom vikingar var vita.

Men samtidigt tycker jag det är helt ok att klä ut sig till en person av ett folkslag som faktiskt har funnits.

Tex Fröydis eller Pocahontas, båda är starka kvinnor som faktiskt levat.
Men att klä ut sig generellt till folkslag blir bara fel för mig.

Kan man få klä ut sig till ett folkslag för att man beundrar dem, är intresserad av deras historia och det är ett personligt intresse? Finns säkert många som är intresserade av vikingar, mayaindianer osv och som skulle kunna klä ut sig till det för att det är något de är intresserade av och ser positivt på. På samma sätt som en som gillar superhjältar klär ut sig till en sån?
 
Och hur kan du veta att jag är på "andra sidan muren"? För allt du vet så kan jag vara samisk, judisk, eller även halvt indian.... :grin:

Men alltså, min poäng är att vi behöver inte trycka på andra att "du borde känna dig kränkt" eller säga att "hens utklädnad är kränkande för xxx". Utan låt var o en känna efter själv vad de tycker är okej. Och om tanken bak är nåt annat än att förtrycka och förlöjliga, så behöver man kanske inte göra problem av något som inte är det.

Men det är ett problem att vita förlöjligar andra kulturer. Jag förstår inte hur man har mage att ta sig tolkningsföreträde i en sådan fråga. Och CA handlar herregud inte om att trycka på någon annan kränkthet. Utbilda dig lite.
 
En del av åsikterna som kommit fram i den här tråden får mig att må illa. Jag hoppas de kommer från okunnighet samt historielöshet och inget annat.

Som vit och extremt privilegierad kvinna passar jag mig väldigt nog för att ta tolkningsföreträde i sådana här frågor över de som faktiskt är utsatta minoriteter i samhället...

Vi hade ju en trå om CA för inte alls länge sen, vill jag minnas. Den var ganska ofräsch.
 
En del av åsikterna som kommit fram i den här tråden får mig att må illa. Jag hoppas de kommer från okunnighet samt historielöshet och inget annat.

Som vit och extremt privilegierad kvinna passar jag mig väldigt nog för att ta tolkningsföreträde i sådana här frågor över de som faktiskt är utsatta minoriteter i samhället...

Jag håller verkligen med.

Som politiskt intresserad har jag alltid trott att jag haft bra koll på rasism, hur den uttrycker sig om någorlunda omfattningen av den. Det var först när jag fick en riktigt nära vän för sex år sedan som är svart en helt ny värld öppnades för mig. Det kändes som att jag fick tillträde till en parallell verklighet som jag inte har förstått fanns. Det strukturella förtrycket, tonen, exkluderingen, misstänksamheten. Jag kan fortfarande knappt förstå det. Sedan dess har jag tagit ett fetkliv bakåt, och skulle aldrig idag uttala mig om vad som bör eller inte bör vara kränkande för någon annan. Det är ungefär som män som uttalar sig om vad kvinnor bör och inte bör tåla i form av nyp i stjärten och flås i örat.
 
Jag håller verkligen med.

Som politiskt intresserad har jag alltid trott att jag haft bra koll på rasism, hur den uttrycker sig om någorlunda omfattningen av den. Det var först när jag fick en riktigt nära vän för sex år sedan som är svart en helt ny värld öppnades för mig. Det kändes som att jag fick tillträde till en parallell verklighet som jag inte har förstått fanns. Det strukturella förtrycket, tonen, exkluderingen, misstänksamheten. Jag kan fortfarande knappt förstå det. Sedan dess har jag tagit ett fetkliv bakåt, och skulle aldrig idag uttala mig om vad som bör eller inte bör vara kränkande för någon annan. Det är ungefär som män som uttalar sig om vad kvinnor bör och inte bör tåla i form av nyp i stjärten och flås i örat.

En av mina vänner från universitetstiden är gay. Det gjorde att man snabbt fick en inblick i hur det är att vara en minoritet (och gjorde en spyfärdig, han har bla blivit misshandlad). Det är ju liknande mekanismer bakom homofobi som rasism även om homosexualitet inte syns på utsidan.

Dvs vi privilegierade ska lägga oss platt med blottad strupe i den här diskussionen. Något annat har vi inte rätt till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp